Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تالاب بین المللی گاوخونی که ۴۷ هزار هتکار است، به دلیل خشکی ۹۸ درصدی و همچنین نداشتن رطوبت می تواند تبدیل به کانون گرد و غبار شود که ۵ استان را تحت تاثیر قرار می دهد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ امروزه پدیده گرد و غبار به یکی از جدی‌ ترین مسائل محیط زیستی پیش روی بشر تبدیل شده است؛ ایجاد گرد و غبار موثر از عوامل طبیعی و انسان‌ ساخت است که بخش انسانی آن عمدتا نوعی واکنش به تغییر پوشش و کاربری اراضی است، آثار ناشی از پدیده گرد و غبار تا فاصله ۴۰۰۰ کیلومتری از منبع اصلی پراکنش، خسارات زیادی در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی، حمل‌ و نقل و سیستم‌های مخابراتی به وجود می‌آورد، از مهم‌ ترین شرایط به‌ وجود آمدن گرد و غبار در کنار هوای ناپایدار، وجود یا نبود رطوبت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا با منصور شیشه فروش به گفت و گو نشستیم که در ادامه میخوانید:

*۳۲ درصد مساحت استان اصفهان تشکیل شده از بیابان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار استان اصفهان بیابان است اظهار کرد: وسعت استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار  است که سه میلیون و ۲۰۰ هکتار آن یعنی ۳۲ درصد از کل مساحت استان را بیابان تشکیل داده است، بیشترین درصد بیابان ها را منطقه های آران و بیدگل، اردستان، برخوار، جرقویه، خور و بیابانک، شهرضا، کاشان، گلپایگان، نائین، نطنز، ورزنه، هرند، بادرود، و منطقه شرق اصفهان تشکیل داده که این مناطق به منقطه های فرسایش بادی تبدیل شده است.

* استان اصفهان 30 درصد کاهش باران نسبت به میانگین بلند مدت دریک ساله گذشته دارا بوده است

شیشه فروش با اشاره به کمبود بارش در استان اصفهان اظهار کرد: شرایط «کم بارشی» در استان در چند سال اخیر شاهد بودیم، بارشی هایی که از مهر سال گذشته تا به امروز بوده ۳۰ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است و همچنین در مناطق مرکزی و شرق استان ۶۵ درصد کاهش باران در بلند مدت شاهد بوده ایم.

وی افزود: موج های گرمایی و توده های گرد و خاک را در استان داشته ایم که از عوامل آن می توان به موقعیت جغرافیایی کشور ایران، کویر های خشک با درجه گرمایی بالا، هم مرز بودن با استان های قم، سمنان، خراسان جنوبی و یزد و همچنین کانون های گرد و غبار شمال عراق اشاره کرد که از اسفند ماه سال گذشته تا به امروز سه مرتبه استان اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است، دیگر موردی که می توان اشاره کرد کانون های گرد و غبار نقطه است که با جاری نبودن زاینده رود که باعث عدم کاشت اراضی شد، این اراضی ها تبدیل به کانون های گرد و غبار نقطه ای شده اند.

وی بیان کرد: اثرات کانون های گرد غبار بر روی جاده ها راه آهن فردوگاه اراضی کشاورزی شهرها روستا و همچنین منازل مسکونی است که گرد و غبار سالانه ۴ هزار میلیارد ریال به استان اصفهان خسارت وارد می کند؛ هچنیین تغییرات دما در سال جاری منجبر به خسارت برای کشاورزان و باغ داران استان شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان برای مدیریت گرد و غبار طرح هایی از جمله شناسایی یک میلیون و 500 هزار هکتار بیابان هایی که کانون های فرسایش باد در سطح ۱۴ شهرستان استان بوده، اجرای کار مطالعاتی برای یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار بیابان وو همچنین ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار نهال کاری با هدف تثبیت خاک و پیشگیری از وزش گرد و خاک اشاره کرد؛ ۳۰ هزار و ۸۰۰هکتار مالچ پاشی در بیابان های استان صورت گرفته است؛ محاظت از گرد و غبار در ۷۳۰ کیلومتر جاده ها، ۲۷۰ کیلومتر راه آهن، ۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه های حساس آب رسانی، ۳۸ هزار هتکار اراضی های کشاورزی، ۲۰ شهر و ۲۱۶ روستا از دیگر اقداماتی بود که در استان اصفهان انجام شد.

شیشه فروش اظهار کرد: تالاب بین المللی گاوخونی که ۴۷ هزار هتکار است، به دلیل خشکی ۹۸ درصدی و همچنین نداشتن رطوبت می تواند تبدیل به کانون گرد و غبار شود که ۵ استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: جلسه ستاد مدیریت بحران در استان اصفهان تشکیل شد که وضعیت کانون های گرد و غبار و همچنین اقدامات انجام شده مورد بررسی قرار گرفت و تاکید بر اجرای طرح های جدیدی در خصوص مقابله با این پدیده صورت گرفت که در سفر رئیس جمهور به اصفهان ۳۰۰ میلیارد ریال به منابع طبیعی استان اصفهان اختصاص یافت.

وی در پایان عنوان کرد: افزایش دو درجه ای دمای هوا در مناطق شمالی و شرقی و مرکزی تا امروز در استان اصفهان شاهد خواهیم بود که دستور عمل های ویژه ای در خصوص مصرف بهینه برق و آب را داشتیم و همچنین آب رسانی به مناطق کم آب جز دستورات کار قرار گرفته است و هچنین توصیه های برای جلوگیری از گرما زدگی ابلاغ شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کانون های گرد و غبار استان اصفهان مدیریت بحران هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۹۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم

دریاچه زریبار با وسعت ۸۵۰ هکتار بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان است، که در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسید.

زریبار همچنین در سال ۹۷ همزمان با روز جهانی تالاب‌ها در کنوانسیون بین المللی رامسر، به عنوان بیست و پنجمین تالاب با ارزش جهانی به ثبت رسید.

آب این دریاچه از چشمه‌های خود جوش کف دریاچه، بارندگی و آب شدن برف کوه‌های اطراف تأمین می‌شود، و هیچ رودی به آن جاری نمی‌شود.

اطراف زریوار(زریبار) را نیز روستا‌هایی بکر و دیدنی، چشم انداز کوه و جنگل زاگرس احاطه کرده است.

این دریاچه زیستگاه پرندگان کمیاب و زیبای بومی و مهاجر است که هرساله از مناطق شمالی کره زمین به این دریاچه مهاجرت می‌کنند، است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این دریاچه هر ساله، مقصد صد‌ها هزار مسافر داخلی و خارجی است. گردشگران می‌توانند برای عبور از میان جزیره‌های زیبای زریوار از قایق‌های پدالی اجاره‌ای دریاچه استفاده کنند.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، مسافران برای خوردن کباب ماهی بسیار لذیذ که در رستوران‌های اطراف دریاچه سرو می‌شود، سفر می‌کنند.

 از دیگر جا‌های دیدنی در اطراف دریاچه زریوار، شهر لک لک‌ها در روستای ساحلی دره تفی است، که روستاییان با ساخت لانه‌های مخصوص، از ده‌ها لک لک مهاجرمیزبانی می‌کنند و فرهنگ بالای زیست محیطی خود را به نمایش گذاشته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​