Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-03@03:55:47 GMT

قطاری که دی اکسید کربن هوا را از بین می‌برد!

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۹۷۵۴

قطاری که دی اکسید کربن هوا را از بین می‌برد!

فرارو-محققان اخیرا پیشنهاد جدیدی برای کاهش دی اکسید کربن هوا مطرح کرده اند. آن‌ها واگن‌های قطار را به عنوان جایگزینی ارزان‌تر و کم انرژی تر برای تاسیسات جذب کربن عنوان کردند و امیدوارند که با استفاده از این روش بتوانند به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان کمک کنند.

به گزارش فرارو، جزئیات این پژوهش که در مقاله‌ای در مجله Joule منتشر شده است، واگن‌های قطاری را معرفی می‌کند که برای جذب دی‌اکسید کربن تولید شده از سوزاندن سوخت‌های فسیلی پیش از ورود به جو طراحی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واگن‌ها دارای دریچه‌های بزرگ رو به جلویی هستند که هنگام حرکت به سمت جلو، دی اکسید کربن را جذب می‌کنند. دی اکسید کربن تا زمان توقف قطار در یک مخزن مایع ذخیره می‌شود و سپس هوای عاری از دی اکسید کربن از پشت یا زیر واگن ریلی به اتمسفر باز می‌گردد. محققان این واگن‌ها را به عنوان راه‌حلی برای برخی از مشکلات روش‌های سنتی جذب کربن می‌دانند. روش‌های سنتی اغلب نیاز به فن‌های پرانرژی، مجوز و صرف هزینه زیادی دارند. یکی از مشکلات اصلی این روش ها، بالا رفتن دمای زمین است.

بر اساس برآورد محققان هزینه جذب دی‌اکسید کربن از طریق واگن‌های ریلی، حدود ۵۰ دلار در هر تن خواهد بود. این میزان به طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از سایر سیستم‌های جذب کربن پیشنهادی است. برخی از این سیستم‌ها ممکن است تا ۶۰۰ دلار در هر تن هزینه داشته باشند. به گفته محققان، یک قطار جذب کربن می‌تواند به طور متوسط حدود ۶۰۰۰ تن دی اکسید کربن را در سال از اتمسفر خارج کند. این میزان بخش کوچکی از ۵.۲ میلیارد متریک تن دی اکسید کربن موجود در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ است.

در حال حاضر، ۲۱ مرکز جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن در سراسر جهان وجود دارد. ده‌ها مرکز دیگر نیز در حال توسعه هستند. به گفته محققین استفاده از قطار‌های جذب کربن دی اکسید علاوه بر مقرون به صرفه بودن، با محیط زیست نیز سازگارتر خواهد بود.

منبع: forbes

منبع: فرارو

کلیدواژه: دی اکسید کربن جذب کربن واگن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۹۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخراج الماس از گل صدتومانی + عکس

به‌تازگی اولین الماس مصنوعی تولیدشده از کربن موجود در گل‌های صدتومانی در شهر لوئویانگ چین رونمایی شد. ماه گذشته، باغ گل‌های صدتومانی شهر لوئویانگ با شرکت تولیدکننده الماس مصنوعی شهر موافقت کرد تا برای ایجاد این الماس منحصربه‌فرد، تعداد گل‌های مورد نیاز را در اختیار دانشمندان این شرکت قرار دهد. در میان این گل‌ها، یک گل صدتومانی ۵۰ساله هم وجود داشت.

بنابه گفته وانگ جینگ، مدیر عامل شرکت تایم پرامیس لوئویانگ، الماس مصنوعی ساخت شرکت‌شان با استفاده از فناوری استخراج کربن ماده زیست‌زا (گل صدتومانی)، تحت دما و فشار بالا کشت می‌شود.

اگرچه تولید الماس مصنوعی با استفاده از فناوری استخراج عنصر کربن خالص از گل صدتومانی نسبتا پیچیده است، شرکت تایم پرامیس چینی قصد دارد از منابع دیگر مانند مو، استخوان و حتی گل‌های دیگر، کربن استخراج کند.

آنها این کار را با استفاده از ابزار‌هایی که برای شکستن پیوند‌های شیمیایی بین اتم‌های کربن استخراج‌شده طراحی کرده‌اند انجام دهند. درواقع این دانشمندان اتم‌های کربن حاصل را مانند ساختار الماس کنار هم قرار داده و ترکیب می‌کنند تا به الماس واقعی دست بیابند.

منبع: خبرآنلاین

tags # چین ، تکنولوژی سایر اخبار قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • زخمی شدن ۴ نفر در برخورد دیزل قطار با واگن در اهواز
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • اومودا 7 و اکسلانتیکس ES؛ دو خودرو جدید چری در راه بازار / نمایشگر بزرگی که حالت کشوئی دارد! (+تصاویر)
  • استخراج الماس از گل صدتومانی + عکس
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • زاکانی: اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران می رسد | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی بین المللی دارد
  • قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد