Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، ششمین همایش «باران غدیر، جلوه محبت علوی در آثار هنرمندان ادیان و مذاهب» امروز یکشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۱ با حضور متفکرین و ادیبان ایرانی و خارجی در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. 

در ابتدای برنامه، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری دبیر همایش بین‌المللی باران غدیر ضمن گرامیداشت عید مباهله و خیر مقدم به حضار گفت: شاید بتوان ادعا کرد در تاریخ، در حق هیچ‌کس چون امام علی (علیه‌السلام) مدح و ستایش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مسیحیانی که در مباهله عظمت و منزل او را درک کردند گرفته، تا آنانی که به گفته جهان‌گرد بزرگ اسلام ابن بطوطه در کلیسایی تمثال امیرالمؤمنین را کشیده بودند و او را به عنوان بزرگ‌ترین قدیس الهی تعظیم می‌کردند.


حجت‌الاسلام محمدرضا زائری

وی افزود: در برنامه همایش باران غدیر از کسانی دعوت شده است که به این حقیقت اذعان کرده و می‌کنند. آنان اقرار می‌کنند که این حقیقت را با قلبشان درک کرده و دیده‌اند، رحمت خدا بر آنان باد. 

زائری ادامه داد: روز مباهله که در عرض غدیر است، اشاره به حقانیت امام علی (ع) دارد. به عبارتی این اتفاق تاریخی تأکید بر حدیث شریف «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» می‌کند. اجتماع و پیوستگی‌ای که هیچ‌گاه افتراق و جدایی بین آن‌ها نخواهد بود. 

دبیر همایش باران غدیر گفت: در غدیر یک نکته جالب وجود دارد و آن این است که تنها یک‌جا پیامبر برای تأکید و توجه به تبلیغ خود از زبان هنر استفاده کرد و آن هم در غدیر بود. نبی اسلام چون جباران و حکام نبود که هنر هنرمندان را برای خودنمایی‌هایی مثل به رخ کشاندن جنگ و غزوه تا شکار حیوانات، خرج کند. اما همین پیامبر، تنها در غدیر بود که به حسان‌بن‌ثابت دستور داد تا با منظومه‌ای، موضوع ولایت امام علی(ع) را بسراید و در آنجا از هنر برای رسالت خویش بهره ببرد. 

وی در پایان بیان کرد: اما مباهله و غدیر همگی مقدمه‌ای برای کربلا و عاشورای حسین(ع) است تا ما به آن برسیم و خود عاشورا و حسین(ع)، مقدمه‌ای برای انتظار آن کسی است که همگی چشم انتظارش هستیم، همان کسی که خود را با عبارت «ان جدی‌ الحسین» معرفی می‌کند. 

جلوه‌ای از ارادت کلیمیان به امام‌علی(ع)

در ادامه این همایش، النا لاویان مدرس، پژوهشگر دین و از اعضای ادبی جامعه کلیمیان در مورد عظمت حضرت علی(ع) گفت: در تورات زبور آمده است: «و بدانید که خدا مرد صالح را برای خود برگزید.» و این صالح بودن، صفت امام علی(ع) است. علی خانواده سالم تشکیل می‌دهد، علی تن‌پرور نیست، بلکه روح پرور است، علی نان بر سر سفره می‌گذارد، علی اینگونه است.


النا لاویان از اعضای ادبی جامعه کلیمیان

وی افزود: هر یک از ما انسان‌ها «مراد‌»‌هایی را دوست می‌دارد و بدان‌ها عشق می‌ورزد. محمد، موسی، داوود، مسیح، حسین، زهرا، مریم و... اما نکته مهم این است که آن‌ها را برای حاجت‌خواهی نخواهیم، بلکه به آن عشق بورزیم به خاطر خودشان. علی اگر «وصی» و «ولی» هم نبود، همان نیک بودنش کفایت می‌کرد تا آدمی او را دوست داشته باشد. 

لاویان ادامه داد:  ما کلیمیان کاشان، ارادتمان به اهل‌بیت پیامبر دارای سابقه و آمیخته به عشق و علاقه است. مادرم زانو درد دارد، او هرگاه دست بر زانو می‌گذارد تا بلند شود، می‌گوید «یا علی» و از او کمک می‌گیرد. ما در عاشورا و دهه محرم هیچ‌گاه لباس روشن نمی‌پوشیم یا مراسم عروسی و جشن نمی‌گیریم و همچون شیعیان، آن ایام را زمانی برای بزرگداشت شهادت امام حسین(ع) می‌دانیم. 

عرفای هندی در مدح و منقبت مولا علی شعر می‌سرودند

در ادامه این برنامه اخلاق آهن شاعر و ادیب هندوستانی ضمن گرامیداشت ایام غدیر و مباهله گفت: در ظرف ۱۰۰۰ سال گذشته در شبه‌قاره هند شاعران زیادی در مدح امام علی(ع) شعر سرودند. مدیحه‌سرایی در مورد امیرالمؤمنین و اهل‌بیت(ع) او، بیش از هرجا در مراکز ادبیات فارسی نظیر دهلی، حیدرآباد، عظیم آباد و... رواج داشت. 

آهن افزود: بسیاری از این اشعار که در مدح امام علی(ع) گفته شده، در قوالی‌ها و مجالس عرفا برای مراسم «سماع» خوانده می‌شود. بسیاری از عرفای هندی در مدح و منقبت مولا علی شعر سروده‌اند که از معروف‌ترین آنان می‌توان به «بوعلی شاه قلندر» و «امیر خسرو دهلوی» اشاره کرد. امیرخسرو شاعر و موسیقی‌دان معروف هندی است که در یک منظومه ماجرای غدیر و حدیث «من کنت مولاه» را در قالب شعر درآورده است. همچنین، او در یک شعر بلندبالا، خصائص و فضائل مخصوص امیرالمؤمنین را فهرست‌وار بیان کرده است. 

این ادیب هندی اشاره کرد: با ایجاد زبان‌های جدید هندی، مثل اردو و پنجابی، سنت شعرسرایی در مدح امام‌علی ادامه داشت و معروف‌ترین شعرای معاصر که در قرن بیستم می‌زیست، اقبال لاهوری بود. 

در ادامه این همایش، شعرا و شخصیت‌های برجسته‌ای از جهان عرب مثل: آنتوان بارا، هیلانه عطاالله، لویس صلیبا، صالح هواری و... در بیان عظمت امام علی (ع) به زبان عربی شعرخوانی کردند. همچنین علیرضا قزوه، سعید بیابانکی، سیامک مره‌صدق نیز در ششمین همایش باران‌غدیر در مدح مولا علی شعر خواندند. 


آنتوان بارا، نویسنده و ادیب مسیحی سوری

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امام علی هند کلیمیان محمد رضا زائری باران غدیر باران غدیر امام علی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۹۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای

رئیس دانشگاه معارف اسلامی گفت: همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در قم برگزار خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین شاکری ظهر امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای که سالن جلسات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه نسبت به شخصیت مقام معظم رهبری غفلت جدی داشته‌ایم، مطرح کرد: مقام معظم رهبری در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط‌گیری بالایی دارند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش امام را گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولان استانی برگزار شده است که حدود 80 مقاله از این بستر دریافت شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 146 مقاله پذیرش شده است، خاطرنشان کرد: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان یک جلد از آن‌ها منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با بیان اینکه همایش چهارشنبه 12 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مهمانان ویژه این همایش نیز آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان از اعضای بیت مقام معظم رهبری خواهند بود.

وی اظهار داشت: این همایش در سالن شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است