Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@08:29:20 GMT

رب گوجه فرنگي در انتظار تعيين قيمت

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۹۸۹۸

خبرگزاری آریا-نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: روند قیمت گذاری رب گوجه فرنگی در پیچ و خم تصمیم گیری سه نهاد گیر افتاده است!
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای مسعود بختیاری با حضور در برنامه صبح و گفتگوی رادیو، با بیان اینکه دستگاه‌های متعددی در حوزه تعیین قیمت صنایع کنسروی مخصوصا رب گوجه فرنگی می‌توانند ورود پیدا کنند، گفت: در بحث قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده متولی بحث آنالیز قیمت‌ها و قیمت گذاری است از طرف دیگر، متولی بخشی از امورات ما وزارت صنعت معدن و تجارت است و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون انتزاع، متولی صنایع تبدیلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: به نظر می رسد سازمان های زیادی از جمله سازمان حمایت بعنوان دستگاه اصلی در مباحث آنالیز قیمت‌ها و قیمت گذاری، وزارت صمت که متولی حوزه صنعت است و وزارت جهاد کشاورزی بواسطه قانون انتزاع، متولی اصلی صنایع تبدیلی هستند. در جلسات مختلف و مکاتبات فراوان و پی در پی و مذاکرات بسیاری که با این سه دستگاه داشتیم مسئولان خیلی بهتر و دقیق‌تر و کارشناسی شده‌تر از ما بر این باورند که اساسا دو کالایی که مشمول قیمت گذاری پیشینی شده در حوزه صنایع تبدیلی کنسرو سازی مانند کنسرو ماهی و کنسرو رب گوجه فرنگی اساسا نباید مشمول قیمت گذاری پیشینی باشد.
آقای بختیاری دباره دلیل اینکار فت: اولا این کالا‌ها کالای اساسی نیستند یعنی صنعت ربی که میزان مصرف سرانه اش در طول سال چیزی حدود 4-5 کیلوگرم است یا کنسروماهی که به مراتب کمتر از این است، آیا باید وزرا و معاون اول کشور زمان خود را صرف قیمت گذاری این کالا‌ها کنند آنهم در یک پروسه طولانی بیش از سه ماه که هنوز به نتیجه نرسیده؟!! تکثر تولید کنندگان و تنوع محصولات باعث می‌شود که در بازار آزاد خود تولید کنندگان به رقابت سازنده بپردازند با همدیگر و این رقابت خود به خود باعث تعدیل قیمت این دو کالا می‌شود. از طرف دیگر رب گوجه فرنگی یک محصول فصلی است ما چگونه می‌خواهیم برای یک محصول فصلی را در یک دوره کوتاه مشمول قیمت گذاری پیشینی بکنیم.
مجید حسنی مقدم معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور ما در طول چهار فصل سال رب گوجه فرنگی با درصد‌های مختلف تولید می شود، گفت: نزدیک به 47 درصد گوجه فرنگی که در طول سال تولید می‌شود مربوط به تابستان است. طبیعتا صنعت رب بعنوان یک صنعت تبدیلی با بیش از 433 واحد تولیدی رب گوجه فرنگی با ظرفیت اسمی 8 میلیون و 800 هزار تن در کشور برای ما بسیار مهم می‌شود.
او گفت: مواردی که فرمودند را بنده هم تایید می‌کنم. بهرحال موضوع قرارگرفتن رب گوجه فرنگی تحت عنوان قیمت گذاری پیشینی مصوبه‌ای بود که ما اقداماتمان را انجام دادیم، سازمان حمایت کارش را انجام داد و با سازمان حمایت مکاتبه کردیم و برای ستاد تنظیم بازار فرستادیم انشاالله تصمیم گیری خواهد شد.
آقای حسنی مقدم درباره روند تصمیم گیری برای تعیین قیمت رب گوجه فرنگی افزود: برای این که ما فرآیند تولیدمان روند مثبت و مناسبی داشته باشد باید قیمت واقعی باشد من از واژه قیمت واقعی استفاده می‌کنم نه بالا نه پایین. قیمتی که هزینه تولید را پوشش بدهد سود معقولی برای تولیدکننده داشته باشد که استمرار تولید داشته باشد و این زنجیره از مزرعه تا سفره را بتواند مدیریت کند.
آقای مسعود بختیاری، نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در ادامه گفت: در تاریخ 14 تیرماه آقای عسگرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه‌ای با آقای بیک زاده سرپرست وقت سازمان حمایت داشت و در آن مکاتبه دقیقا اشاره می‌شود با توجه به جلسه‌ای که با تولید کنندگان عمده و سندیکای صنایع کنسرو داشتند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید با قیمت 45 هزار تومان برای مصرف کننده رب کنسرو 800 گرمی موافقت میشود.
او گفت: در همین راستا سازمان حمایت هم متناسب با همین مکاتبه‌ای را می‌کند خطاب به ستاد تنظیم بازار از آن تاریخ تاکنون به دفعات جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل شده است آخرین بار روز چهارشنبه هفته گذشته بنده به اتفاق دو تن از اعضای هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو و یکی از تولید کنندگان عمده رب گوجه فرنگی خدمت آقای محراب که شخص تصمیم گیرنده‌ای در ستاد تنظیم بازار هستند رسیدیم و این مسائل را مطرح کردیم و واقعا گلایه‌های تولید کننده‌ها را نسبت به روند طولانی و پیچیده واقعی سازی قیمت‌ها اعلام کردیم اما واقعیت این است که این عدد 45 هزار تومانی هم که آنجا مطرح شده مطلقا دربرگیرنده سود منطقی تولید کنندگان نیست.
آقای حسنی مقدم، معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما هیچ قیمتی را تایید نکردیم. چون طبق قانون وظیفه سازمان حمایت است که قیمت را مشخص کند مکاتباتی کردیم و قیمتی را اعلام کردیم. هم اکنون تایید کننده ستاد تنظیم بازار است. من امیدوارم که هر چه سریعتر این مسئله به سرانجام برسد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قیمت سندیکای صنایع کنسرو وزارت جهاد کشاورزی ستاد تنظیم بازار تولید کنندگان رب گوجه فرنگی سازمان حمایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۹۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح زیر اعلام کرد؛

هر کیلوگرم بادمجان ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم بادمجان دلمه و لامپی ۱۴ هزار تومان

هر کیلوگرم پیاز سفید صدفی نو ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم پیاز زرد ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم پیاز قرمز ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم انواع پیاز ریز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم تره فرنگی ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم ذرت شیرین ۲۸ هزار تومان

هر کیلوگرم ذرت معمولی ۱۴ هزار تومان

هر کیلوگرم سبزی پاک کرده ۳۳ هزار تومان

هر کیلوگرم انواع سبزی جور ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان

سبزی خوردن پاک کرده بسته بندی ۳۰۰ گرم ۳۳ هزار تومان

هر کیلوگرم نعنا جعفری ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان

هر کیلوگرم سیب زمینی ریز ۱۱ هزار تومان

هر کیلوگرم سیر تازه با برگ ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم فلفل دلمه‌ای رنگی ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم فلفل دلمه سبز ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم انواع فلفل ریز (شیرین، تند، کبابی و غیره) ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم فلفل کاپی و شمشیری ۳۳ هزار تومان

هر کیلوگرم کاهو پیچ (سالادی) ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم کاهو رسمی پاک کرده ۱۶ هزار تومان

هر بسته کاهو فرانسوی ۲۷ هزار تومان

هر کیلوگرم کدو مسمایی ۲۱ هزار تومان

هر کیلوگرم کرفس ۱۲ هزار تومان

هر کیلوگرم کلم بروکلی ۲۰ هزار تومان

هر کیلوگرم کلم سفید ۷,۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم کلم قرمز ۷,۵۰۰ هزار تومان

هر کیلوگرم گوجه فرنگی بوته رس ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم گوجه فرنگی گلخانه‌ای و خوشه‌ای ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم گوجه فرنگی گیلاسی، زیتونی، ریز فله و غیره ۴۵ هزار تومان

هر کیلوگرم لوبیا سبز قیطونی ۳۲ هزار تومان

هر کیلوگرم هویج فرنگی و ایرانی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان

کد خبر 6090959

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • تعیین حریم مشهد با طرقبه شاندیز در انتظار ابلاغ وزارت کشور
  • حمایت‌ها باید همه جانبه و یکپارچه باشد
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • ملاک اصلی جام تختی انتخاب تیم ملی امید است/ شانس کسب ۲ مدال طلا در المپیک