Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:26:30 GMT

نکات مهم و کلیدی قولنامه با عدل محور

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۰۰۸۴

نکات مهم و کلیدی قولنامه با عدل محور

قولنامه یکی از نام آشناترین واژه‌هایی است که در زمینه خرید و فروش ملک مطرح می‌شود اما صرفا به خرید و فروش ملک مربوط نمی‌شود و در برخی از موارد شامل وعده خرید یا فروش سایر اموال نیز می‌گردد. مسئله مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که متاسفانه این برگه حقوقی طی یک دهه اخیر تحت تاثیر برخی از پیمان شکنی‌ها قرار گرفت و اعتبار خود را تا حدی از دست داد اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر با افزایش برخوردهای قضایی در این زمینه مواجه بوده‌ایم و این امر با افزایش اعتبار قولنامه‌های قانونی همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از عدل محور، در این مطلب قصد داریم علاوه بر تعریف قانونی و حقوقی قولنامه به ذکر نکات مهمی که در خصوص آن وجود دارد بپردازیم. در ادامه با عدل محور همراه باشید.

  به اعتبار اینکه تنظیم قولنامه بیش از هرچیز برای خرید و فروش ملک است بنابراین این نکات نیز بیشتر در همین زمینه نگاشته شده‌اند. در صورتی که قصد تنظیم یک قولنامه را دارید پیشنهاد می‌دهیم با مطالعه این متن ما را همراهی نمایید. قطعا بعد از مطالعه این مطلب دیدگاه واقع بینانه‌تری نسبت به تنظیم قولنامه خواهید داشت.

قولنامه چیست؟

معنا و مفهوم واقعی قولنامه را می‌توان از طریق معنای لغوی آن پیدا کرد. "قول" به معنای وعده و وعید است و "نامه" نیز هر نوع نوشته‌ای است که در کمال عقل و اختیار نوشته شده باشد. در علم حقوق نیز قولنامه به برگه تنظیم شده و سندی گفته می‌شود که وعده خرید یک مال توسط خریدار و وعده فروش همان مال توسط فروشنده در آن تایید شده است.

همان‌طور که پیداست قولنامه به معنای خرید و فروش نمی‌باشد بلکه به معنای تعهد به خرید یا فروش مال است که باید توسط طرفین امضا شده و به امضای شهود نیز رسیده باشد. بنابراین در زمان تنظیم قولنامه هیچ مالی رد و بدل نمی‌شود و انتقال مالکیت از جانب فروشنده برای خریدار صورت نمی‌گیرد بلکه صرفا مشخص می‌شود در یک تاریخ مشخص و با یک مبلغ مشخص، یک مال معین از جانب فردی که مالک مال است به فردی که در مقام خریدار حاضر شده است، انتقال پیدا کند.

متاسفانه بارها مشاهده شده است که طرفین بعد از تنظیم قولنامه حاضر به اجرای تعهدات خود نبوده‌اند و در زمان امضای مبایعه‌نامه حاضر نشده‌اند. هر چند افراد حق دارند در مدت تعیین شده و با توجه به توافقات موجود، نظر خود را تغییر دهند اما نباید این عمل برخلاف مصلحت فرد مقابل باشد به همین علت ممکن است قانون در برخی از موارد مجازات‌های نقدی را برای فرد خاطی در نظر بگیرد. نکات مربوط به این مقوله را توسط وکیل متخصص حقوقی در مبحث نهایی مطرح کرده‌ایم.

نکاتی اساسی در خصوص قولنامه

مهمترین نکاتی که در خصوص تنظیم قولنامه وجود دارند عبارتند از:

هرگز با فردی که در مقام نمایندگی خریدار یا فروشنده حاضر شده است قولنامه را تنظیم نکنید مگر اینکه اسناد نمایندگی را ملاحظه کرده و نسبت به صحت و سقم آن‌ها مطمئن باشید. موضوع مورد معامله را از نزدیک مشاهده نمایید و یک بازرسی کامل از آن به عمل آورید. مطمئن شوید که مبیع در رهن بانک یا حتی در دست مستاجر نیست یا اگر تحت این شرایط قرار دارد ارزش ریالی معامله را کاهش دهید. مشخصات ملک مورد نظر را به صورت دقیق و حساب شده در قولنامه ذکر کنید و از ذکر جزیی‌ترین ویژگی‌های ضروری هم غافل نشوید. به عنوان مثال ویژگی‌هایی همانند پارکینگ مشاع یا آب و برق و گاز مستقل را به صورت دقیق قید نمایید. به یک بنگاه صلاحیت‌دار و دارای مجوز مراجعه نمایید که ترجیحا آشنای هیچ کدام از شما نباشد و همه امور را بدون دفاع از طرفین انجام دهد. هرگز قولنامه را به صورت دستی تنظیم نکنید چرا که در قولنامه‌های دستی امکان دریافت کد رهگیری وجود ندارد؛ این کد صرفا توسط بنگاه‌ها و مشاورین املاک صادر می‌گردد و صدور آن به معنای عدم فروش ملک به دیگری بوده است. نسبت به امضای قولنامه توسط شما، فرد مقابل، شهود و مشاور املاک حساسیت بالایی داشته باشید و مشخصات نماینده یا طرف مقابل را به خوبی مطالعه نمایید و در صورت هر گونه تعارض از امضای قولنامه خودداری نمایید. تمام اسناد قانونی در خصوص ملک مورد نظر بخصوص املاک مشاعی یا املاکی که در نتیجه ارث انتقال یافته‌اند را مطالعه و ملاحظه نمایید. مقالات مربوط به حق فسخ را مطالعه کرده و در صورت نیاز از حق فسخ مناسب استفاده کنید تا حقوق شما در آینده محفوظ بماند. برای جلوگیری از عدم انتقال مال توسط مالک یا عدم پرداخت ثمن توسط خریدار یا مطالبه خسارات خود در صورت عدم اجرای تعهدات توسط فرد مقابل، وجه التزام تعیین کنید. مکان مطالبات قانونی همچون خسارت تاخیر در پرداخت تادیه توسط قانون تعیین شده است. قولنامه باید در سه نسخه تهیه شود و یکی از نسخه‌ها نیز به شما تحویل داده شود. بهتر است در این زمینه حتما از یک مشاور حقوقی کارآزموده کمک بگیرید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وکیل قولنامه تنظیم قولنامه خرید و فروش فروش ملک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۰۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امید بارسلونا به فروش ۲ بازیکن به عربستانی‌ها

باشگاه بارسلونا برای تأمین بودجه خریدهای تابستانی‌اش سعی دارد دو بازیکن خود را برای رفتن به لیگ عربستان سعودی متقاعد کند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از نشریه اسپورت؛ یکی از مهمترین و شاید مهمترین برنامه بارسلونا پس از راضی کردن ژاوی هرناندس به ادامه مربیگری، تأمین بودجه لازم برای خرید‌هایی است که قول‌شان را به او داده است. با توجه به وضعیت تراز مالی باشگاه و قوانین فعلی لالیگا در حوزه نقل و انتقالات، برای بارسلونا خرید بازیکنان جدید مشروط به فروش بازیکن خواهد بود و به همین دلیل انتظار می‌رود در تابستان گروهی از بازیکنان این تیم ترک کنند. در این میان اما بارسلونا روی خروج دو بازیکن حساب ویژه‌ای باز کرده است، دو بازیکنی که در حال حاضر به صورت قرضی برای تیم‌هایی در لیگ برتر انگلیس بازی می‌‌کنند.

یکی از این بازیکنان آنسو فاتی هافبک هجومی برایتون است و دیگری کلمن لنگله مدافع فرانسوی استون‌ویلا. در مورد لنگله عزم بارسا برای برنگرداندن او آنقدر زیاد هست که طبق اعلام اسپورت، ممکن است حتی به او پیشنهاد فسخ قرارداد بدهد. دلیل اصلی آن هم حقوق بالای این بازیکن است که تنها چند باشگاه از پس پرداخت آن برمی‌آیند.

پیروزی بارسلونا برابر والنسیا با هت‌تریک لواندوفسکی

 اولویت بارسایی‌ها اما کسب درآمد از فروش هر دو بازیکن به عربستانی‌هاست که حاضرند ارقام قابل توجهی بپردازند. این در حالیست که لنگله پیش از این هم از خاور میانه پیشنهاد داشت اما آن را رد کرد. در مورد فاتی که انتقال او به عربستان با توجه به سن و سال پایین‌اش حتی بعیدتر است. خبر بدتر برای بارسایی‌ها در مورد فاتی اینکه طفره رفتن‌های اخیر روبرتو دزربی سرمربی برایتون از پاسخگویی درباره آینده فاتی، نشانه‌ای از بی‌میلی او برای نگه داشتن این بازیکن در ورزشگاه آمکس قلمداد شده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تکمیل ۴۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در یزد/ خرید و فروش امتیاز مسکن ملی ممنوع
  • چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟
  • هجوم برای خرید طلا/ چقدر طلا فروش رفت؟
  • مهم ترین نکات برای خرید قهوه عربیکا و خرید قهوه روبوستا چیست؟
  • خبر خوب برای خریداران مسکن / آغاز عقد قراردادهای رایگان در «خودنویس»
  • امید بارسلونا به فروش ۲ بازیکن به عربستانی‌ها
  • نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید
  • احکام شرعی | حکم خرید و فروش سگ
  • فروش اینترنتی دارو
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان