Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان امور دانشجویان از تدوین و تصویب آیین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی موسسات جذب دانشجوی بین المللی، خبر داد و گفت: فراخوان پذیرش این موسسات، شروع شده است و سعی می‌کنیم تا دو ماه آینده با صدور مجوز ، این موسسه‌ها را در خدمت جذب دانشجویان بین‌الملل قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر داداش پور درباره برنامه‌های سازمان امور دانشجویان برای جذب دانشجویان خارجی گفت: جذب دانشجوی بین المللی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت علوم در دولت سیزدهم تعریف و برای این منظور برنامه‌هایی تدارک دیده‌ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تجارب دیگران و ظرفیت‌های موفق در جذب موثر دانشجویان بین‌المللی مورد مطالعه قرار گرفته است و در تلاش برای فعال کردن ظرفیت‌ها و استفاده از تجارب هستیم. 

دکتر داداش‌پور توضیح داد: موسسات جذب قانونمند، یک خلاء جدی در مبادلات دانشجویی بود که با تدوین و تصویب آیین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی این موسسات در سال جاری، فراخوان آن شروع شده است. سعی می‌کنیم تا دو ماه آینده با صدور مجوز برای این موسسه‌ها، آنها را در خدمت جذب دانشجویان بین‌الملل قرار دهیم. با تدوین شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه تاسیس موسسات دانشجوی بین‌الملل و در ادامه راه‌اندازی موسساتی برای این منظور، جذب دانشجویان خارجی قانونمند می‌شود. با توجه به این شیوه‌نامه، چنانچه مؤسسه‌ای بدون اخذ مجوز اقدام به جذب دانشجو کند، خلاف مقررات عمل کرده و به صورت قانونی با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه تشکیل مؤسسات دانشجوی بین‌الملل در راستای افزایش جذب دانشجویان بین‌الملل و قانونمند شدن فرآیندهای جذب منتشر شده و سازمان امور دانشجویان از افراد حقیقی و حقوقی متقاضی جذب دانشجویان بین‌المللی دعوت کرده است تا در این فراخوان ثبت‌نام کنند.

رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بالا بردن عوامل تشویقی برای متقاضیان بین‌المللی تحصیل در ایران از سیاست‌های مهم این سازمان تعریف شده است اولین قدم در این مسیر، رفع چالش‌ها و مشکلات دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در ایران است. به همین دلیل تاکنون بیش از ۴۰ جلسه با دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های محل تحصیل آنها و در سازمان برگزار کردیم.

دکتر داداش‌پور گفت: اغلب مشکلات مشترک این دانشجویان احصا شده و بند بند آنها را در اتاق‌های فکر و بخش‌های مربوطه در سازمان بررسی و تحلیل کرده و دنبال راهکارهای حل آنها هستیم.

رییس سازمان امور دانشجویان افزود: برخی مشکلات تردد و اقامت به طول تحصیل را حل کرده‌ایم. اقدامات مهمی برای تسریع و تسهیل صدور اقامت و خروج و ورود دانشجویان بین المللی صورت گرفته که به زودی به سرانجام می‌رسد و شاهد نتایج آن خواهیم بود.

دکتر داداش‌پور در ادامه نقش رایزنان علمی برای جذب دانشجویان خارجی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: یکی از ماموریت‌های محوری این رایزنان، جذب دانشجویان بین‌الملل به دانشگاه‌های کشور از کشورهای محل ماموریت‌ آنها است و در این راستا همچنین ماموریت دانشگاه ها را باز تعریف کردیم. 

وی ادامه داد: ریل‌گذاری جدیدی آغاز شده که با خوش‌بینی می‌توان اظهار کرد، چنانچه این ریل‌گذاری به خوبی شکل بگیرد، جذب دانشجویان بین الملل در کشور نهادینه خواهد شد؛ چرا که مزیت‌ها و سطح علمی دانشگاه‌های ایران در جایگاه خوبی قرار دارد. البته برخی ناهماهنگی‌های بین دستگاهی موجب زمان‌دار شدن فرآیند ریل گذاری‌ها شده است که انتظار داریم سایر دستگاه‌ها هم دغدغه‌ای از جنس دغدغه‌های ما داشته باشند و سرعت بیشتری به رفع برخی نواقص و اقدامات بدهند.

معاون وزیر علوم گفت: معتقدیم برای بین‌المللی شدن دانشگاه باید جذب دانشجوی بین‌المللی داشت و اساسا حضور حداکثری دانشجویان بین المللی به پویایی و ارتقای علمی دانشگاه ها و تحقق مرجعیت علمی مدد می رساند و نه تنها در آینده منافع متعددی برای کشور به همراه خواهد داشت، بلکه در نگاه تمدنی به اهداف فرهنگی و معنوی انقلاب اسلامی کمک خواهد کرد.

گسترش تعاملات علمی بین‌المللی با سایر دانشگاه‌ها به ویژه جهان اسلام

دکتر داداش‌پور در ادامه یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم را تعاملات و تبادلات علمی با سایر کشورها عنوان کرد و افزود: رویکرد ما نسبت به محققان و دانشجویان بین‌المللی، رویکردی فرهنگی و علمی است که جدای از آرمان‌های انقلاب اسلامی نیست، به همین جهت بسته‌های مختلفی تعریف کرده‌ایم که بتوانیم ارتباطات دوسویه را در حین و پس از فراغت از تحصیل با دانشجویان تداوم ببخشیم.

رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بر همین اساس ایجاد فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت برای تبادل دانش و تجربه بین کشورها، به ویژه کشورهای جهان اسلام یکی از این اقدامات به شمار می رود؛ بنابراین هدف اصلی ما از تنظیم این آیین نامه افزایش تبادلات دانشجویی و حفظ ارتباط با دانش آموختگان است.

وی یادآور شد: در حال حاضر، فرصت‌های تحقیقاتی کوتاه مدت برای دانشجویان ایرانی در خارج از کشور و بین دانشگاهی در داخل کشور وجود دارد اما فرصت تحقیقاتی برای دانشجویان بین الملل تدوین نشده بود که با این رویکرد جدید، شاهد شرایطی جدید برای حضور کوتاه مدت دانشجویان بین‌الملل در ایران خواهیم بود.

روند رسیدگی به دانشگاه‌های مناطق محروم تا رسیدن به فرصت‌های برابر ادامه می‌یابد

رییس سازمان امور دانشجویان درباره نگاه دولت سیزدهم و وزارت علوم به مراکز آموزش عالی به ویژه مناطق محروم گفت: انقلاب اسلامی ایران نوع و جهت نگاه به آموزش عالی را از «مرکز- پیرامون» به «پیرامون–مرکز» تغییر داد؛ به همین دلیل امروزه وقتی به مقصد سفرهای ریاست جمهوری و وزرا نگاه می‌کنید، همه استان‌ها و به ویژه استان‌های کم برخوردار مورد توجه دولت بوده است؛ بر همین اساس ما در وزارت علوم نیز همین نگاه را داریم و بارها به دانشگاه‌های دور از مرکز سفر کرده‌ایم تا از نزدیک با چالش‌ها و مشکلات آنها آشنا شویم و به فراخور ظرفیت‌ها در توسعه و رشد آنها اقداماتی انجام دهیم که قطعا این شناخت و آگاهی در تصمیمات ما موثر خواهد بود.

دکتر داداش‌پور افزود: ما در مناطق دور از مرکز، شاهد استعدادهای درخشان و نخبه‌ای هستیم که به جهت عدم شناخت از مناطق محروم، متأسفانه از آنها غفلت می‌کنیم. من در سفرها شاهد این استعدادها بوده‌ام. از جمله ثمرات توجه به توسعه دانشگاه‌های دور از مرکز، بهره‌مندی این استعدادها از امکانات به روزتری است که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد و به شکوفا شدن این استعدادها منجر می‌شود. روند حضور در مناطق دور و محروم با قوت ادامه خواهد یافت تا جایی که به شرایط مناسب و فرصت های برابر با مرکز دست یابند.

توجه به قانون جوانی جمعیت و ساخت خوابگاه‌های متاهلی

وی درباره برنامه‌های سازمان امور دانشجویان برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانونی در راستای تحقق هدف تغییر نگرش جامعه نسبت به موضوع جمعیت و فرزندآوری است. کاهش روند جمعیتی متاسفانه از سال ۱۳۸۵ در کشورمان آغاز شده و تداوم این روند نگران کننده است و معادل از دست رفتن فرصت توسعه کشور محسوب می شود و چنانچه اقدامی در خور صورت نگیرد، به تهدید بدل خواهد شد.

معاون وزیر علوم یادآور شد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با نگاه دوراندیش و حکیمانه خود، رویکرد آینده کشور را افزایش جمعیت و ایجاد ثروت پایدار تعیین کرده و اهمیت مساله فرزندآوری و ممانعت از سیر مسیر کشور به‌ سوی پیری جمعیت را متذکر شده اند؛ بر همین اساس دانشگاه ها در این موضوع در واقع نوک پیکان هستند و بنابراین در راستای اجرای موثر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نیازمند اقدامات جهادی و تلاش همگانی مسوولان دانشگاه ها هستیم.

وی یکی از راه‌های تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را، ساخت خوابگاه‌های متاهلی عنوان کرد و گفت: بر اساس ماده هفت این قانون دانشگاه‌ها مکلفند که نسبت به ساخت خوابگاه های متاهلی اقدام کنند البته تا اواخر سال گذشته تنها ۱۲۷۰ خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور وجود داشت.

دکتر داداش‌پور افزود: با رویکرد جدید مجلس و وزارت علوم انتظار داریم و تلاش می‌کنیم این رقم در بازه زمانی پنج ساله جهش پیدا کرده و تقاضای موثر فعلی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور را پاسخ دهد. بدیهی است حضور و حمایت خیرین هم در این امر بسیار حائز اهمیت است و هر کجا خیرین حضور داشتند، ما شاهد برکات و ثمرات شیرینی بوده‌ایم.

رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: امیدوارم با اجرای سیاست‌های کلی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موفق به ارتقای‌ پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت کشور همیشه سر فراز کشورمان باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان امور دانشجویان موسسات جذب دانشجوی خارجی مشکلات دانشجویان خارجی وزارت علوم قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت رییس سازمان امور دانشجویان جذب دانشجویان بین الملل جذب دانشجوی بین المللی دانشجویان بین المللی شیوه نامه اجرایی دانشگاه ها وزارت علوم آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۰۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آکسیوس: ۶۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا بازداشت شده‌اند

به دنبال خیزش اعتراضی دانشجویان در دست‌کم ۱۵ دانشگاه در سرتاسر ایالات متحده علیه جنایات تل‌آویو و همدستی واشنگتن با آن، حدود ۶۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر همچنان که تعداد دانشجویان معترض علیه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه افزایش یافت، نیروهای امنیتی آمریکا و بعضا مقامات دانشگاه‌ها سرکوب بی‌سابقه‌ای را علیه دانشجویان اعمال کردند.

پایگاه خبری اکسیوس گزارش کرد که طی این اعتراضات، حدود ۶۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های متعددی در سرتاسر ایالات متحده از جمله دانشگاه کلمبیا، دانشگاه ییل، ام‌آی‌تی، دانشگاه تافتس، دانشگاه میشیگان و دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا، مینه‌سوتا و دانشگاه نیویورک، محوطه‌های دانشگاه را به صحنه اعتراضات علیه جنایات رژیم صهیونیستی و همدستی آمریکا با این رژیم بدل کردند.

این پایگاه خبری گزارش داد که اکنون حدود ۶۰۰ نفر از برخی دانشگاه‌های مذکور در بازداشت به سر می‌برند.

در این میان، سازمانی در دانشگاه کلمبیا خواسته تا حضور پلیس در محوطه دانشگاه خاتمه یابد و هم‌چنین دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هم خواستار عفو کامل دانشجویان، کارکنان و اساتیدی شده که به دلیل فعالیت‌های حامی فلسطینی دستگیر یا تنبیه شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آکسیوس: ۶۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا بازداشت شده‌اند
  • کنوانسیون کارخدمه رانندگان (AETR) با تصویب در پاستور جهت گام آخر به بهارستان ارسال شد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • دستگیری بیش از ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه امرسون؛ حذف تصاویر حمله پلیس آمریکا به دانشجویان
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • حدود ۱۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در کالیفرنیا بازداشت شدند