Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایران آنلاین، وزیر خارجه روسیه گفت: باید از حق حاکمیت ملی سوریه بر سرزمین خود حمایت و حق مردم این کشور در تعیین سرنوشت محترم شمرده شود.

سرگئی لاوروف روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با همتای مصری خود افزود: اختلافات عربی – اسرائیلی باید پایان یابد و مذاکرات با میانجیگری مصر از سرگرفته و کشور مستقل فلسطین براساس طرح دو کشوری تاسیس شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: گفت و گوهای خوبی در مصر داشتیم و از سطح روابط مسکو- قاهره که درحال توسعه و پیشرفت است رضایت داریم.

لاوروف گفت: درخصوص توسعه مبادلات تجاری و همکاری های فناورانه میان مصر و روسیه گفت و گو کردیم و مبادلات تجاری دو کشور ۵ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: درباره ساخت واکسن جدید برای اومیکرون و آبله میمون گفت و گو کردیم و همکاری گسترده ای میان وزارتخانه های بهداشت دو کشور است و فعالیت کمیته مشترک دولتی به توسعه روابط دوجانبه کمک می کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: صادرکنندگان روسی گندم بر پایبندی خود به صادرات به قاهره تاکید می کنند.

لاوروف افزود: مسکو معتقد است که سازمان ملل متحد به عنوان بخشی از برنامه غذا می تواند برای لغو تحریم های غیرقانونی که در صادرات گندم اختلال ایجاد کرده است نقش آفرینی کند.

وی اظهارداشت: مسکو درخواستی برای لغو تحریم ها ندارد و درباره موضوع غذا، این غرب است که باید مشکلاتی که ایجاد کرده است را حل کند.

لاوروف اضافه کرد: آن ها از ورود کشتی های روسی به بنادر خارجی جلوگیری می کنند واین موضوع نقش مهمی در بحران غذا دارد.

وی گفت: گذرگاه های دریای سیاه تضمین کننده حمل و نقل گندم است اما کی یف باید مین ها را از بنادر جمع آوری کند.

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: غرب فقط تلاش می کند که گندم اوکراین را وارد کند درحالی که خرید گندم روسیه را به تاخیر می اندازد و یا نادیده می گیرد

لاوروف اضافه کرد: باید وارد نشدن سلاح به اوکراین از طریق کشتی هایی که برای حمل گندم به آنجا می روند تضمین شود.

وی گفت: تا زمانی که تضمین ندهند که آمریکا و غرب در مذاکرات دخالت نمی کنند، هیچ مذاکره ای میان مسکو و کی یف انجام نخواهد شد.

لاوروف افزود: اکنون توپ در زمین زیلینسکی است که بخواهد مذاکره کند یا به عملیات نظامی که به سود ملت اوکراین نیست ادامه دهد.

وی اضافه کرد: امریکا از روابط روسیه با آفریقا نگران است زیرا واشنگتن خود را رهبر جهان می داند و می خواهد در روابط میان کشورها دخالت کند.

لاوروف گفت: آن ها از سیاستمداران می خواهند با ما عکس نگیرند و تلاش می کنند کشورهای عربی را وادار به محکوم کردن روابط با روسیه و عملیات نظامی کنند.

وزیر خارجه مصر نیز گفت: موضوعات بین المللی و بحران اوکراین را بررسی کردیم و مصر بر اهمیت دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای این بحران تاکید می کند.

سامح شکری افزود: این بحران از نظر امنیت غذایی و انرژی بر مصر تاثیر گذاشته است و این اموری است که باید از آن جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: موضوع فلسطین را بررسی و بر ضرورت ایجاد دو کشور تاکید کردیم. درباره اوضاع لیبی، سوریه و عراق نیز گفت و گو و بر ضرورت تلاش برای تحقق امنیت و ثبات در کانون های تنش تاکید کردیم.

لاوروف در چارچوب تور پنج روزه خود که شامل سفر به اتیوپی، اوگاندا و کنگو نیز می‌شود، در یک سفر رسمی وارد قاهره شده است.وی روز یکشنبه با رئیس جمهوری مصر دیدار و گفت و گو کرد.
وزیر خارج روسیه سه روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام سفرش به چند کشور آفریقایی گفت که این سفر بر روی آمادگی برگزاری خوب نشست سران آفریقایی- روسی متمرکز است و مکان برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
وی پیشتر اعلام کرده بود که نشست بعدی روسیه و آفریقا در سال ۲۰۲۲ در یک کشور آفریقایی برگزار می‌شود و در همین رابطه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته که همکاری با کشورهای آفریقایی راهبردی و بلندمدت است و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و سازمان‌های منطقه‌ای قاره آفریقا یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است.
وزیر امور خارجه روسیه قرار است در جریان سفر خود به قاهره در شورای اتحادیه عرب که در سطح نمایندگان برگزار می‌شود، سخنرانی کند و بر اساس آنچه اتحادیه عرب اعلام کرده، لاوروف با "احمد ابوالغیط" دبیرکل این اتحادیه و نمایندگان ۲۲ کشور عضو دیدار خواهد کرد.
سفر لاوروف به قاهره یک هفته پس از اولین سفر منطقه‌ای "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا در فلسطین اشغالی، کرانه باختری و عربستان سعودی و حضور او در نشست سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس علاوه بر مصر، اردن و عراق صورت گرفته است.

/انتهای پیام
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خارجه روسیه وزیر خارجه روسیه گفت گفت و گو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۰۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس

در حالی‌که کمیته حقوقی پارلمان گرجستان لایحه «شفافیت نفوذ خارجی» را در قرائت دوم تصویب کرد تا بعد به تصویب نمایندگان برسد، گروهی از مردم تفلیس در حمایت از این قانون در مقابل پارلمان تجمع کردند و اعتراضات مخالفان این لایحه نیز همچنان ادامه دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، کمیته امور حقوقی پارلمان گرجستان شب گذشته در پایان نشست ویژه خود لایحه جنجال برانگیز مربوط به «شفافیت نفوذ خارجی» را در قرائت دوم تصویب کرد.

کمیته حقوقی این ابتکار عمل را به مدت 10 ساعت مورد بررسی قرار داد. در طول این نشست مناظرات داغی بین نمایندگان حزب حاکم "رویای گرجستان - گرجستان دموکراتیک" و مخالفان صورت گرفت. به دلیل نقض قوانین پارلمان، 14 نماینده مخالف از حضور در سالن محروم شدند.

هنوز تاریخ ارائه این لایحه برای رای گیری در نشست عمومی پارلمان گرجستان اعلام نشده است.

همزمان با این نشست، در خیابان مرکزی تفلیس، تجمع حامیان حزب حاکم "رویای گرجستان - گرجستان دموکراتیک" در حمایت از تصویب لایحه "شفافیت نفوذ خارجی" برگزار شد. ایراکلی کاباخیدزه، نخست وزیر گرجستان در این گردهمایی سخنرانی کرد.

این در حالی است که یک روز قبل تظاهرات اعتراض آمیز دیگری علیه تصویب قانون عوامل خارجی در تفلیس برگزار شد و در جریان آن هزاران نفر در میدان جمهوری پایتخت تجمع کردند.

در اوایل ماه آوریل، حزب حاکم گرجستان اعلام کرد که قصد دارد لایحه مربوط به عوامل خارجی را بار دیگر به پارلمان ارائه دهد که در مارس سال 2023 به دلیل اعتراضات گسترده از دستور کار پارلمان خارج شده بود. این لایحه در نخستین قرائت در 17 آوریل به تصویب رسید. 83 نماینده به تصویب رای دادند و هیچ رای مخالفی وجود نداشت. سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان گفت که این لایحه را وتو خواهد کرد.

پس از آن، نخست وزیر گرجستان، زورابیشویلی را عامل نفوذ خارجی خواند. سپس تظاهرات کنندگان در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان در تفلیس یک ساعت به مقامات فرصت دادند تا لایحه را پس بگیرند. چند هزار نفر در این تظاهرات تجمع کرده بودند که تجمع به خشونت کشیده شد و پلیس 14 نفر از معترضان را بازداشت کرد.

نخست وزیر گرجستان خواستار پذیرش این کشور در اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن حاکمیت آن شد

ایراکلی کاباخیدزه، نخست وزیر  گرجستان شب گذشته در تجمع بزرگ حامیان لایحه «شفافیت نفوذ خارجی» تاکید کرد که تفلیس  قصد دارد و حق دارد به اتحادیه اروپا بپیوندد، ولی خواهان آن است که حاکمیت و ارزش‌های این کشور مورد توجه و احترام قرار گیرد.

او گفت:  امروز گرجستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است. جامعه گرجستان دارای ارزش‌های قوی است و ما می خواهیم با استقلال، حاکمیت و ارزش‌های خود عضو اتحادیه اروپا شویم.

نخست وزیر یادآور شد: ادعاهای متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا تنها در صورتی گرجستان را می پذیرد که از حاکمیت دولتی و ارزش‌های ملی خود چشم پوشی کند، ولی هرگز چنین نخواهد شد. وی همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا مذاکرات برای پیوستن گرجستان به این سازمان را در سال جاری آغاز کند.

گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کردنخست وزیر گرجستان: به دنبال توسعه روابط با ایران هستیمقانون «عوامل خارجی»دست غرب را در گرجستان می‌بندد؟-بخش پایانی

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • چرا باید از شکستن حکم اعدام بابک زنجانی استقبال کنیم؟
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • ◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند