Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه تعیین منشأ آلودگی‌های نفتی سواحل بوشهر و گناوه با استفاده از تکنیک اثر انگشت‌نگاری نفت در جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت به تصویب رسید.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، از مهمترین اهداف این پروژه می‌توان به بررسی منشاء آلودگی‌های نفتی سواحل بوشهر و گناوه (Tarballs) با استفاده از آنالیزهای دقیق ژئوشیمیایی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علم ژئوشیمی حقوقی (Forensic Geochemistry) یا ژئوشیمی زیست محیطی یکی از شاخه‌های علم ژئوشیمی آلی است که عمدتا به مباحث زیست محیطی و به طبع آن مسائل حقوقی ناشی از آن می‌پردازد. از این رو در این مطالعه نیز قرار است که پس از نمونه برداری سیستماتیک از نفت آلوده کننده سواحل (طبق پروتکل زیست محیطی 2016 اروپا) و همچنین نمونه گیری از خط لوله‌های فروزان، دورود و ابوذر به عنوان منشأ احتمالی برای این آلودگی‌ها، با استفاده از تکنیک اثر انگشت نگاری نفت نتیجه ارتباط یا عدم ارتباط آلودگی‌ها با نفت خط لوله‌های مذکور مورد بررسی دقیق ژئوشیمیایی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، در این مطالعه از یک سو با استفاده از روش‌های دقیق  GC ،CCMS و  FTIR آزمایشات مورد نیاز انجام گرفته است و با استفاده از نرم افزار +PIGI، نتایج و پارامترهای به دست آمده مورد بررسی، تعبیر و تفسیر قرار خواهند گرفت و در نهایت با ترسیم نمودارهای دو بعدی، سه بعدی و مطالعات آماری نتیجه نهایی در اختیار کارفرما قرار خواهد گرفت.

گفتنی است این مطالعه می‌‎تواند به عنوان الگوی مناسبی جهت موارد مشابهی باشد که هم اکنون در حال انجام بوده و یا در آینده قرار است عملیاتی شود.

منبع: شانا

کلیدواژه: پژوهشگاه صنعت نفت فناوری آلودگی نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۲۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  باقر مهرعلیلو گفت: در این پایش وضعیت زیست محیطی واحدها از جمله نحوه مدیریت پساب تولیدی واحد، استفاده از سیستم آبپاش در فرایند تولید، میزان فضای سبز و  میزان ذرات محیطی واحدها مورد بازدید و بررسی قرار می گیرند.

وی افزود: ۷ واحد شن  و ماسه در شهرستان چایپاره فعال هستند و بر اساس ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده ، در صورت عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی مشمول یک درصد عوارض سبز می شوند.
 

دیگر خبرها

  • بررسی دقیق گوشی‌های وارداتی و تولید داخل از نظر میزان تشعشع
  • راه‌اندازی آمبولانس دریایی در پهنه سواحل مَکُران ضروری است
  • اهدا بیش از پنج هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • تعداد پایگاه‌های امداد دریایی در استان بوشهر باید افزایش یابد
  • ۶۰ نقطه حادثه خیز در سواحل رشت شناسایی شد
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • آغاز پرورش میگو در سواحل استان بوشهر/ نظارت‌ها جدی‌تر می‌شود
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • رسیدگی مستمر به مشکلات خانواده زندانیان نیازمند بوشهر