Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنرمند سوری حاضر در ایران بر این باور است که هنرمند مثل پرنده ای است که نمی‌تواند در قفس باشد. هنرمندی که به نقاط مختلف سفر می‌کند، با نشاط و پویا می‌شود و در ادامه ابراز امیدواری می‌کند که همه هنرمندان جهان آزاد باشند. او نقش هنرمند تجسمی در جنگ را مهم می‌داند؛ «درست مثل یک سرباز در جنگ.» از نگاه طلال بیطار، هنرمند همیشه سرباز صلح است و با آثارش حقیقت جنگ را آشکار می‌کند؛ بدون هیچ کلمه و تفسیری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طلال بیطار، هنرمند نقاش و استاد دانشگاه در حوزه نقاشی است. او که در جریان سفر خود به ایران در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایران اکونومیست) حاضر شد، به پرسش‌هایی درباره نقش هنرهای تجسمی در زمان جنگ، کمی پس از جنگ و مدت‌ها پس از جنگ، نقش نظام فکری هنرمند بر کار هنری او و پیشینه‌ی مفهوم غدیر در سوریه صحبت کرد.

هنرمند همیشه سرباز صلح است

این هنرمند در ابتدا و در پاسخ به این سوال که نقش هنرهای تجسمی در زمان جنگ، کمی پس از جنگ و مدت‌ها پس از جنگ چیست؟ چنین اظهار کرد: «هنرمند تجسمی به ترجمه احتیاج ندارد؛ چراکه اثر او بدون نیاز به ترجمه معنایش را منتقل می‌کند. هنرمند تجسمی در جنگ نقش مهمی دارد درست مثل یک سرباز در جنگ. هنرمندان در تابلوهایی که می‌کشند از تأثیر جنگ بر مردم و جامعه‌شان می‌گویند. هنرمند همیشه سرباز صلح است و در جنگ‌ها تاثیر بسیار بزرگی دارد. زیرا با آثارش حقیقت جنگ را به ویژه برای آن‌هایی که خارج از جنگ هستند، آشکار می‌کند. آنان حقیقت را به صورت مستقیم با تابلو می‌بینند، بدون هیچ کلمه و هیچ تفسیری.»

او ادامه داد: «تابلوی نقاشی چه در جنگ باشد چه در خارج از جنگ، پیام محسوب می‌شود و پیامش فقط برای محیط داخلی کشور نیست. این تابلوهای نقاشی پیامی حقیقی و صادق هستند؛ زیرا از احساسات و رنج‌های هنرمند خارج شده و از آنچه بر او گذشته نشأت می‌گیرد. هنرمندان تجسمی مثل شاعران احساسات زیادی دارند. آنان احساسات درونی‌شان را داخل تابلوها با اشکال و خطوط منتقل می‌کنند.»

این هنرمند نقاش با اشاره به نقش مهم هنرهای تجسمی در جامعه گفت: «در خلال جنگ تابلو اهمیت بیشتری دارد زیرا تابلو آنچه اتفاق افتاده را به عالم نشان می‌دهد و زبان جهانی است. آنچه در زمان جنگ اتفاق افتاده را هنرمند نقاش با استفاده از احساسش روی تابلو منتقل می‌کند.  هنر همیشه مقاوم و اجتماعی است و پیامی در پی دارد. در زمان جنگ تعداد هنرمندان بیشتر می‌شود زیرا هنرمند احساسات و ناراحتی‌اش را روی تابلو منعکس می‌کند. هنرمند با تابلویش مقاوت می‌کند.»


بیطار همچنین اضافه کرد: «هنرِ بعد از جنگ هنر دیگری است. در مرحله اول این هنر نشان می‌دهد که هنرمند چگونه از این جنگ خارج شده و ثبات را نشان می‌دهد. اگر تغییراتی در اجتماع و شهرها بعد از جنگ اتفاق بیفتد، تابلوهای بعد از جنگ این تغییر را منتقل می‌کنند. تابلوی بعد از جنگ نشان می‌دهد جنگ چگونه از کشور خارج شد و هنرمند چگونه مثل یک پروانه یا کبوتر آزاد شد و به سمت بازسازی انسان و شهرها رفت. بعد از جنگ، ثبات زندگی مردم، خوشحالی خروج از جنگ و رفتن به سمت استقرار است که در هنرمند حالتی متفاوت با زمان جنگ ایجاد می‌کند. در این زمان هنرمند تابلوی جدیدی در مکاتب هنری مختلف خلق می‌کند و نمایشگاه جدیدی برپا می‌کند که نشان‌دهنده تغییر احساساتش به سمت خوشبختی و فراغت بال پس از جنگ است. اینکه چگونه به استقرار دست یافت. در این زمان تابلو برای هر مکتبی که باشد، زیبایی دارد.»


هنرمند در تابلو نقاشی خشمش را منتقل نمی‌کند

بیطار در ادامه مصاحبه به این سوال که نظام فکری یک هنرمند چه تأثیری بر روی کار هنری او دارد؟ گفت: «هنرمند سلاح برنمی‌دارد بلکه همیشه مسالمت آمیز رفتار می‌کند. او اگر معترض هم باشد، به هنرش مشغول می‌شود. اگر با حکومت یا سیاستی مخالف هم باشد در تابلویش خشم و انزجار خود را منتقل نمی‌کند، بلکه با لطافت و ملایمت به نصیحت می‌پردازد. هنرمند فقط احساساتش را دارد. او با تابلوهایش به کشورهای جهان نشان می‌دهد که به مردمش ظلم شده است.»

او ادامه داد: «پیکاسو با تابلو مشهورش «گرنیکا» به جهان نشان داد که در اسپانیا چه گذشت، اما او تابلو ضدحکومت نداشته است، نشان نداد مخالف حکومت است. هنرمند صاحب محبت و احساسات عالی مرتبه انسانی است و رسالت انسانی دارد. هنر زیبایی است و نمی‌تواند درونش خشم داشته باشد. شاید یک کاریکاتوریست بتواند در اثرش خشمش را منتقل کند، اما یک هنرمند نقاش در تابلوهایش نمی‌تواند چنینی کاری انجام دهد.»

غدیر برای ما فقط مذهبی نیست بلکه انسانی است

این هنرمند مسیحی در ادامه درباره‌ی مفهوم غدیر در حوزه فرهنگ و هنر سوریه گفت: «مفهوم غدیر برای ما یکی از بالاترین حالات انسانی است و احساسی است که فقط دینی نیست؛ بلکه انسانی محسوب می‌شود و به تفکر نزدیک است. وقتی ولایت امام علی(ع) از جانب پیامبرمان محمد (ص) اعلام شد، و تمام دنیا و پیروان همه‌ی ادیان دیدند که امام علی(ع)، امامِ فکر و انسانیت است. ایشان تفکری محبت آمیز و بشر دوستانه داشت. امام علی (ع) مثل هنرمندی است که تابلو می‌کشد. ما عید غدیر را با اجرای تئاتر، کشیدن تابلو نقاشی، خواندن آهنگ و شادی در خیابان جشن می‌گیریم.  مردم از فرقه‌های مختلف در سوریه، به جشن غدیر دعوتند و شرکت در این ضیافت دینی برای پیروان همه ادیان آزاد است. مردم سوریه از این منظر روشنفکر هستند، مثل مردم ایران، مردم با ادیان مختلف در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند. مثل ایران نیست که جشنی در تمام کشور بر پا باشد، اما وقتی شیعیان جشنی می‌گیرند، مردم دیگر ادیان را هم دعوت می‌کنند.»

نقاشی هایی درباره امام علی (ع) و امام خمینی (ره)

بیطار همچنین درباره‌ی تابلوهای نقاشی خود که برای حضور در نمایشگاهی در ایران به کشورمان آورده است، توضیحاتی ارائه کرد.

او گفت: «سه تابلو نقاشی با خود آورده‌ام. دو تای آن‌ها درباره امام علی (ع) و یکی درباره امام خمینی (ره) است. اولین نقاشی کودکی را در بغل امام علی(ع) نشان می‌دهد. من اسمش را امام انسانیت گذاشته‌ام، زیرا امام علی (ع)  در وهله اول یک انسان تمام عیار محسوب می‌شود که طرز فکر و محبت او از خلال نوشته‌هایش به جهانیان منتقل شده است. او منتشرکننده محبت است. تعالیم امام علی (ع) در تمام عالم منتشر شده است. آدمی که ادعای هنرمند بودن و با فرهنگ بودن دارد، ولی هیچ چیزی از امام علی (ع) نخوانده باشد، در واقع هنرمند حقیقی و با فرهنگ نیست.»

او ادامه داد: «تابلوی دوم هم درباره امام علی(ع) است که در آن حضرت را ترسیم کرده‌ام که به تهران نگاه می‌کند. پشت سرش خانه‌هایی غیر واضح قرار گرفته و مقابلش شهر تهران به عنوان شهری متمدن قرار گرفته است. شهری که فرهنگی دارد که متوسل به امامان است. تابلو سوم درباره امام خمینی است که یکی از پیروان مکتب امام علی (ع) است. او برای همه ادیان چشم بیناست. در تابلوی سوم فلسطین را نشان دادم و امام خمینی (ره) دستش را به نشانه حمایت از قدس بالا برده‌اند. سبک نقاشی‌های من اکسپرسیونیسم است و واقع‌گرا نیست.»

این هنرمند درباره سبک کارهای خود اضافه کرد: «من از طریق رنگ‌ها و خطوط ساده، احساساتم را نشان می‌دهم. اما برداشت آدم‌ها از تابلوها متفاوت است و به حس زیبایی‌شناختی هر شخص بستگی دارد. ممکن است شخصی از رنگ قرمز خوشش بیاید و اگر این رنگ را در تابلویی نبیند به نظرش آن تابلو خوب نیاید.»

بیطار در حال نشان دادن تصاویر تابلوهای خود



توصیه‌های هنرمند سوری به هنرمندان ایرانی

بیطار با تفاوت قائل شدن میان هنرمند و نقاش، در این زمینه چنین اظهار کرد: «هنرمند با نقاش فرق دارد. نقاشی را در مدرسه هم می‌توان یاد گرفت، اما هنرمند با محبتی خدادادی متولد می‌شود. فقط با درس خواندن نمی‌توان هنرمند شد. مدرسه‌ها می‌توانند باعث بهتر کشیدن تابلوها شوند اما خلاقیت یک موهبت الهی است. نقاش یک شیء را که می‌بیند، ترسیم می‌کند، اما هنرمند آنچه را در درون دارد بر اساس مکتب ادبی‌اش بر روی تابلو می‌کشد. اغلب هنرمندان بزرگ جهان به مدرسه نرفتند که هنر را یاد بگیرند. اگر هنرمند حقیقی نماشگاهی برپا کند، آن‌هایی که فقط با درس و مدرسه نقاشی را یاد گرفته‌اند از آن‌ها تقلید می‌کنند؛ اما آثار تقلیدی را مردم تشخیص می‌دهند. برخی دو سبک را در یک تابلو به کار می‌برند مثلا کوبیسم و اکسپرسیونیسم را در یک تابلو ترکیب می‌کنند، انگار که این تابلو را کامپیوتر کشیده است؛ البته تابلوی هنری خاصی هست به نام کولاژ که در آن مکاتب مختلف را  با هم ترکیب می‌کنند اما هر هنرمندی ‌نمی‌تواند این‌طور نقاشی بکشد.»

او ادامه داد: «هنرمندان در سوریه چند سال بعد از جنگ در نمایشگاه‌های کشورهای مختلف شرکت کرده و با زبان جهانی که زبان تابلوهای هنری است، سخن گفته‌اند. در ابتدا که دانشگاه هنرهای تجسمی در سوریه بنا شد، هنرمند زیادی نداشتیم و هنرمندانی را از کشورهایی مثل مصر می‌آوردیم، اما الان هنرمندان سوری در بیشتر کشورهای عربی و حتی دانشگاه سوربن تدریس می‌کنند. الان هنرمندان سوری در سطح جهانی شناخته شده هستند و از کشورهای مختلف دعوت می‌شوند، اما نمی‌پذیرند که  به هر کشوری بروند و این را یک معامله تجاری می‌دانند.»

این هنرمند نظرش درباره شکل‌گیری اکسپو هنرهای اسلامی با محور مقاومت را چنین بیان کرد: «با استاد احمد طرفی درباره تعامل سوریه و ایران در زمینه هنرهای تجسمی صحبت کردیم. استاد هم بر همکاری دو طرف تأکید کردند. نقاشی با موضوع مقاومت برای هنرمند سخت است ولی ما سعی می‌کنیم هنرمندان را جذب کنیم که در این محور کار کنند.»


او در آخر به هنرمندان ایرانی چنین توصیه کرد: «هنرمند مثل پرنده است، نمی‌تواند در قفس باشد. هنرمندی که آزاد است و به نقاط مختلف سفر می‌کند، با نشاط و پویا می‌شود. امیدوارم همه هنرمندان دنیا آزاد باشند. باید کارگاه‌های مشترکی برای هنرمندان سوریه و ایران برپا کنیم و به دنیا نشان دهیم که در هنر هم با هم همکاری و ارتباط داریم. هنرمند به دنبال انسانیت است و جنگ را قبول ندارد در همه جهان هم همین طور است.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: طلال بیطار ، هنر در سوریه ، هنر در ایران ، ایران و سوریه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هنر در سوریه هنر در ایران ایران و سوریه هنرهای تجسمی او ادامه درباره امام هنرمند نقاش نشان می دهد زمان جنگ امام خمینی بعد از جنگ امام علی ع پس از جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۳۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)

یکی از آن‌ها وسیله‌ای به نام تابلو برق صنعتی است. تابلو برق، در صنایع و کارخانجات مختلف نقشی اساسی ایفا می‌کند. می‌توان آن را به‌عنوان یکی از تجهیزات مهم در حفظ ایمنی نام برد. این محصول انواع مختلفی دارد و باتوجه به نوع صنعت، کوچکی و بزرگی کارخانه و... یکی از آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. در یک تعریف ساده باید گفت که، تابلو برق ابزاری است که تمام لوازم مربوط به کنترل برق در آن قرار دارند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

تابلو برق صنعتی چیست؟

پیش‌ازاین نیز گفته شد که تابلو برق در صنایع مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. این مسئله پیش از هرچیز به جایگاه و اهمیت برق برمی‌گردد. ایمنی در کار، اولین و مهم‌ترین اصل است که توسط این ابزار حفظ می‌شود. به‌طورکلی تابلو برق در صنایع، محفظه‌ای است که غالباً از جنس فلز است. کلیه‌ی ابزار و تجهیزات کنترل برق در این محفظه قرار دارند. البته دقت کنید که نوع و میزان تجهیزات باتوجه به کاربرد تابلو برق متفاوت هستند. تعویض و تعمیر تجهیزات برقی اهمیت زیادی دارد، این تجهیزات باید به‌درستی در اختیار اپراتور قرار گیرند تا کار با دقت بالایی انجام شده و حادثه‌ای رخ ندهد. انواع لوازم الکترونیکی و الکتریکی مانند سوئیچ‌ها، دستگیره‌ها، نمایشگرها و... به شکل کاملاً منظم در ردیف‌های مشخص در تابلو برق صنعتی قرار گرفته‌اند. همچنین تمامی این تجهیزات عایق‌بندی هستند تا اپراتور بتواند کار خود را در بالاترین درجه‌ی دقت و امنیت پیش ببرد. نکته‌ی مهم این است که باتوجه به کاربردی که این ابزار دارد، می‌توان تجهیزات دیگری را نیز برای آن درنظر گرفت. به‌طور مثال: در برخی از تابلو برق‌ها امکاناتی برای تهویه‌ی مناسب و کاهش دما قرار می‌دهند. برخی دیگر، دارای ویژگی محافظت از اختلال فرکانس رادیویی هستند. این ویژگی‌ها به دلیل نوع استفاده و محل کاربرد ایجاد می‌شوند.

انواع تابلو برق‌های صنعتی

این ابزار را باتوجه به فاکتورهای مختلفی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. تقسیم‌بندی آن به دسته‌های گوناگون، گاه بر اساس ساختار آن انجام می‌شود، گاه بر اساس عملکرد آن و گاه باتوجه به کاربردی که در صنایع مختلف دارد. در ادامه انواع تقسیم‌بندی را بیان خواهیم کرد.

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس سطح و میزان ولتاژ

تابلو برق فشارضعیف: این نمونه در کارخانه‌ها، ایستگاه‌های برق، ایستگاه‌های مبدأ و در ساختمان‌های تجاری کاربرد دارد. ابعاد و اندازه آن، از محفظه‌های خانگی بزرگ‌تر بوده و بازدهی مناسبی دارد.

تابلو برق فشارمتوسط: استفاده از این مورد برای مکان‌هایی است که ولتاژ برق چیزی حدود هزار تا 63 هزار ولت باشد. مراکزی که وظیفه‌ی توزیع جریان برق را برعهده دارند، می‌توانند از این نمونه استفاده کنند. برای بالا بردن ایمنی آن، بهترین گزینه این است که محفظه را با گاز هگزاپلوئید گوگرد اشباع کنند.

تابلو برق فشارقوی: در صنایع بزرگ‌تر و کارخانجات وسیع که فشار برق بیش‌تری نیاز دارند، باید از این مدل استفاده شود. قابلیت عملکرد آن در بازه‌ی ولتاژ بین 63 هزار تا 400 هزار ولت است. تجهیزات این مدل گسترده‌تر بوده و سطح استاندارد بالایی دارند. تجهیزات تابلو برق صنعتی که برق فشارقوی دارد، می‌تواند شامل کلید عایق، کلید قطع‌کن، بریکرها، کنتاکتورها، فیوزها و... باشد.

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس مکان نصب

مکان نصب این ابزار باتوجه به نوع نیاز متفاوت است. ازاین‌جهت، می‌توان آن را به دو مدل درونی و بیرونی تقسیم‌بندی کرد.

بیرونی: کاربرد آن در فضای باز بهتر است. مانند تابلوهایی که در سطح شهر مشاهده می‌کنید. ساخت و قرارگیری آن‌ها در فضای بیرونی، باید باتوجه به استانداردهای لازم صورت گیرد. ازجمله نکات مهم برای این تابلوها این است که در برابر عوامل جوی مقاوم باشند، با مجهز شدن به قفل از آن‌ها در برابر دسترسی افراد متفرقه محافظت شود و همچنین، وجود کولر تابلو برق در مناطقی که گرمای بالایی دارند نیز ضروری است.

درونی: این مدل در مکان‌های سرپوشیده مورداستفاده قرار می‌گیرد و در اشکال مختلف ایستاده، دیواری و ... تولید می‌شوند.

انواع تابلو برق بر اساس کاربرد

از نظر کاربرد و کارایی نیز تابلو برق‌ها متفاوت هستند. باتوجه به کاربرد می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد.

تابلو برق صنعتی توزیع: در مکان‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که نیاز به توزیع انرژی باشد. تجهیزات تابلو برق صنعتی که برای توزیع استفاده می‌شود، با تابلوهای کنترل متفاوت است.

تابلو برق کنترل: در این مدل، معمولاً وضعیت سیستم بررسی می‌شود تا درصورت نیاز تغییرات لازم انجام شده و نیاز شبکه برطرف شود.

کاربرد تابلوبرق‌ها در صنایع مختلف

همان‌طورکه پیش‌ازاین گفته شد، تابلوهای برق انواع مختلفی دارند که هرکدام کاربرد خاص خود را دارد. صنایع گوناگون باتوجه به نیازی که دارند، از این ابزار استفاده می‌کنند. صنایعی همچون فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و ... همگی به برق وابسته هستند. از این‌ جهت، استفاده از تابلو برق در آن‌ها یک ضرورت انکارناپذیر است. به‌طورکلی می‌توان عمده کاربردهای آن را به این صورت بیان کرد:

تأمین برق موردنیاز مصرف‌کنندگان و توزیع درست آن به کمک تابلو برق صنعتی

بالاتر بردن ایمنی در کار

بهینه‌سازی مصرف برق

دسترسی آسان و مطمئن به تجهیزات برای قطع و وصل کردن برق

جلوگیری از انتقال شوک الکتریکی و برق‌گرفتگی کاربران

محافظت از تجهیزات داخل تابلو از طریق امکانات مختلفی همچون کولر تابلو برق

توزیع درست و مناسب توان در مدارهای گوناگون

جلوگیری از نشتی جریان و بروز حادثه

تابلو برق‌های صنعتی ابزاری مهم در صنایع مختلف

یکی از ابزار و تجهیزات کاربردی در صنایع گوناگون، وسیله‌ای به نام تابلو برق است. این وسیله محفظه‌ای فلزی است که تمام لوازم کنترل برق در آن قرار می‌گیرند. همچنین انواع مختلفی دارد که سبب می‌شود کارخانجات و صنایع مختلف به‌راحتی در شرایط گوناگون از آن استفاده کنند. می‌توان تابلو برق صنعتی را بر اساس سطح ولتاژ، مکان نصب و کاربرد آن تقسیم‌بندی کرد. کاربرهای آن بسیار گسترده هستند که مهم‌ترین آن‌ها کنترل جریان برق و توزیع مناسب آن است.

کد خبر 848402

دیگر خبرها

  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب مقابل ایران
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد