Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@10:35:12 GMT

گلشهر؛ شهری بدون پیاده‌رو

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۳۷۹۴

گلشهر؛ شهری بدون پیاده‌رو

وضعیت زیرساخت‌های شهری تعیین کننده زندگی مطلوب شهروندان است. یکی از بنیادی‌ترین زیرساخت‌ها در هر شهر پیاده‌روها است، مسیرهایی که به شهروندان اجازه میدهد با خیال راحت به دور از ترس تردد وسایل نقلیه در سطح شهر تردد کنند، آنچه گلشهر از آن محروم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیاده‌روها یکی از زیربناهای اساسی و بخش جدایی‌ناپذیر شهرها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تمام نقاط یک شهر به خصوص در نقاط پرجمعیت حق شهروندی برای مصونیت عبور و مرور و ترافیک اعمال می‌شود.

گلشهر سال ۱۳۸۲ از تجمیع چهار روستا به شهر تبدیل شده است؛ وضعیت این شهر طی این سال‌ها نه تنها تغییری نکرده بلکه بدتر نیز شده است. در مسیر خیابان اصلی شهر و محور مواصلاتی غرب به مرکز کشور پیاده‌روها وضعیت مناسب ندارد و عابران پیاده مجبور هستند برای تردد از کنار خیابان عبور کنند که موجب بروز حوادث ترافیکی می‌شود؛ شهرداری در سال‌های اخیر با نصب سرعت‌گیرهای غیراستاندارد از بروز حوادث ترافیکی جلوگیری کرده است.

لازم است به منظور تأمین امنیت شهرداری پروژه پیاده‌روسازی در دستور کار قرار بگیرد تا تردد عابران پیاده در مسیر خیابان اصلی با خطر مواجه نشود و آنان به راحتی در سطح شهر رفت‌وآمد داشته باشند.

شهروندان گلشهر به دنبال مطالبات و خواسته‌هایشان هستند

احمد یاوری، یکی از شهروندان گلشهر می‌گوید: شهر گلشهر پیاده روها ندارد، شهروندان مجبورند برای تردد از کنار خیابان عبور کنند، بی‌شک با اجرای کامل قانون و رعایت اصول پیاده‌روسازی می‌توان همسو با شهرداری برای ساختن شهری آباد و توسعه یافته قدم برداشت.

وی می‌افزاید: شهرداری امکانات و ماشین‌آلات لازم را برای تسطیح و پیاده‌روسازی دارد و نباید برای این معضل شهری کوتاهی کند، شهروندان گلشهر به دنبال مطالبات و خواسته‌هایشان هستند تا در سایه آن آرامش و رفاه در شهر حاکم باشد.

ساختار پیاده‌روها مناسب نیست

محمود فیاضی، از کاسبان شهر گلشهر می‌گوید: متأسفانه ساختار پیاده روها مناسب نیست، اگر دقت کنید مسیر پیاده روها در شهر گلشهر نه پیوستگی دارد و نه موازی هم است.

وی ادامه می‌دهد: بی‌تفاوتی به این موضوعات شهری باعث می‌شود، برخی از شهروندان از این فرصت برای کاشت درخت در پیاده روها استفاده کنند که باید منطبق با قانون شهرداری برخورد شود.

سطح پیاده‌روها فضای مناسب ندارد

یکی دیگر از شهروندان گلشهر می‌گوید: زنان باردار، افراد معلول، کودکان و سالمندان برای عبور و مرور در سطح پیاده روهای شهر نیازمند سطحی هموار و فضای فیزیکی مناسب هستند، اما سطح همواره فضای مناسب نیست، و حتی برخی مسیر پیاده‌روها توسط کسبه کاملاً مسدود شده است.

وی می‌افزاید: روزانه برای خرید نان و مایحتاج خانواده مجبور هستم دوباره این مسیر را طی کنم و به خاطر مسدود بودن مسیرش اجبارا خیابان اصلی را برای عبور انتخاب می‌کنم که خود خطرات جدی را در پی دارد.

عرض پیاده رو هیچ سنخیتی با عرض سواره رو ندارد

حسن سجادزاده، دانشیار گروه شهرسازی و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی همدان اظهار می‌کند: ایمنی در فضاهای شهری به ویژه پیاده‌روها یک مسئله چالش‌برانگیز است، در سیستم شهرسازی مشکلات زیادی در این خصوص داریم، چراکه مؤلفه‌های ناامنی در این گونه فضاها متعدد است.

وی می‌افزاید: مهمترین علت ناامنی پیاده‌روها تداخل سواره و پیاده است، هم در زمینه قوانین و مقررات و هم در زمینه طراحی شهری ضعف داریم.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان می‌کند: به دلیل انبوه و غلبه خودروها در فضاهای شهری جزو معدود کشورهایی هستیم که به دلیل نبود سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد و هوشمند، برای انجام امور روزمره نیاز به استفاده از اتومبیل داریم. کوچه‌ها و خیابان‌ها کفاف این تعداد خودرو را نمی‌دهد.

سجادزاده تاکید می‌کند: شاهد هستیم در فضاهای شهری و پیاده‌روها، فضاهای مخصوص عبور عابران پیاده مورد تعدی موتورسیکلت و خودرو قرار گرفته و موجب ایجاد ناامنی شده است؛ مؤلفه‌های مختلفی برای طراحی پیاده‌روها باید مدنظر قرار بگیرد و همه این شاخص‌ها باید با هم دیده شود.

دانشیار شهرسازی و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه شهروندان برای انجام امور مجبور به استفاده از پیاده روها هستند، ادامه می‌دهد: مهمترین علت ناامنی پیاده‌روها، خودروها و موتورسیکلت‌سواران هستند که هر روز شاهد افزایش آن‌ها هستیم؛ علاوه بر خودروها، فضاهای شهری نیز استاندارد نیست و برای تمام گروه‌های سنی به ویژه کودکان و سالمندان ناامن است.

سجادزاده تاکید می‌کند: در کشورهای توسعه یافته این موانع رفع و امنیت روانی و اجتماعی برقرار شده است. برای افزایش امنیت روانی و اجتماعی در ساخت پیاده‌روها، باید از مبلمان شهری و رنگ و مصالح مناسب و دوربین‌های مدار بسته استفاده کنیم تا عابر پیاده هنگام شب احساس ناامنی نکند.

وی تصریح می‌کند: در شهرهای بزرگ کشور عرض پیاده‌رو هیچ سنخیتی با عرض سواره‌رو ندارد، همه اینها نشان از آن دارد که به پیاده‌روها اهمیت نمی‌دهیم تا عابران پیاده با خیال آسوده در شهر تردد کنند.

اولویت شهرداری پیوستگی پیاده‌روها است

مصطفی محمودی، شهردار گلشهر با اشاره به اهداف کلان بودجه ۱۴۰۱ شهرداری گلشهر، اظهار کرد: امور عمرانی شهر گلشهر مبتنی بر ساماندهی معابر و پیاده‌روهای شهر است.

وی با بیان اینکه شرط توسعه‌یافتگی شهرها استانداردسازی معابر و پیاده‌روها است، افزود: با معضل نبود پیاده‌رو در گلشهر مواجه هستیم. بعضی نقاط شهر محور پیاده ندارد و عابران زمانی که به پل‌ها می‌رسند مجبور هستند وارد خیابان شوند و سپس با گذر از پل به پیاده‌رو بازگردند.

شهردار گلشهر خاطرنشان کرد: این مشکلات در خور یک شهر نیست و اولویت شهرداری، پیوستگی‌های پیاده‌روهای شهر است.

محمودی تصریح کرد: رویکرد پیاده‌محور سیاست اساسی در شهرهای دنیا است، حتی مدیران و برنامه‌ریزان در بعضی شهرهای بزرگ با وجود پیاده‌روهای وسیع، روی پیوستگی پیاده‌روها تمرکز دارند تا عابران پیاده وارد فضاهای ماشین‌رو نشوند.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی شهرداری گلشهر بهسازی پیاده‌روهای خیابان اصلی شهر است، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری گلشهر بیشترین پروژه‌ها در بخش بهسازی معابر شامل آسفالت، کانیو گذاری، جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی تعریف شده است.

شهردار گلشهر ادامه می‌دهد: در ۱۰ ماهه گذشته با اعتباری بالغ بر ۹۵۰ میلیون تومان بیش از ۵۶ هزار متر مربع پیاده‌راه سازی اجرا شده است.

شهردار گلشهر افزود: قرار است در سال جاری پروژه پیاده‌روسازی در سطح گلشهر به طول ۱۰ هزار متر اجرا شود که تاکنون یک سوم آن اجرا شده است

کد خبر 589969

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گلشهر شهردار گلشهر شهرهاي ايران پیاده روسازی تصادفات رانندگی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهروندان گلشهر پیاده روها پیاده روسازی عابران پیاده شهردار گلشهر خیابان اصلی پیاده روهای فضاهای شهری شهر گلشهر پیاده رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۳۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی عصر سه شنبه در نشست هم اندیشی با مدیریت شهری رشت اظهار کرد: هماهنگی‌های بین دستگاهی برای حل مشکلات شهری رشت در دستور کار قرار گیرد.

استاندار گیلان با تقدیر از زحمات مدیریت شهری در اجرای پروژه‌ها بیان کرد: مدیریت شهری رشت گام مثبت و مؤثری در اجرای پروژه‌های شهری برداشته است.

عباسی با اشاره به نگاه حمایتی دولت به شهرداری‌ها اظهار کرد: برای رضایت و رفاه حال شهروندان از مدیریت شهری در اجرای کارها حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات مثبت مدیریت شهری در الکترونیکی کردن خدمات شهری افزود: غیرحضوری کردن خدمات ضمن جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، رضایت شهروندان را به همراه دارد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت بیان کرد: حل مشکلات ترافیکی رشت مطالبه جدی شهروندان است.

عباسی با تاکید بر سرعت بخشی لایروبی رودخانه‌ها و مساله فاضلاب شهری در رشت اضافه کرد: ساماندهی فاضلاب شهری رشت سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی با اشاره به همراهی و مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های شهری افزود: همراه کردن مردم در کارهای شهری اثربخش است.

استاندار گیلان با اشاره به کاهش چشم گیر ورودی‌های آلوده به رودخانه‌های رشت اضافه کرد: حذف ورودی‌های آلوده به رودخانه‌های رشت، لایروبی‌ها را نتیجه بخش می‌کند.

عباسی، نقش مردم را در احیای رودخانه‌های رشت مؤثر برشمرد و بیان کرد: رعایت مسائل زیست محیطی از سوی شهروندان در احیای رودخانه‌های رشت مورد توجه قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به افزایش جمعیت رشت و استان بیان کرد: افزایش جمعیت رشت و گیلان از یک سو و حضور میلیونی مسافران به استان از سوی دیگر منجر به بروز برخی مشکلات شده است‌.

عباسی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی عملکردها و کارهای انجام شده اضافه کرد: کارهای انجام شده و دستاوردها در حوزه‌های مختلف به اطلاع مردم برسد.

کد خبر 6086920

دیگر خبرها

  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • پیگیری ویژه جهت تصویب نخستین طرح هادی شهری پیربازار
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش»
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم
  • حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
  • درخواست شهروندان اهوازی از شهردار
  • سهم ۶۴ درصدی طرحهای عمرانی از بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اشنویه
  • لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت