Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: حمله جدید دونالد ترامپ به ایران، حمله موشکی به پایگاه نظامیان ترکیه در عراق، نامه ولادیمیر پوتین خطاب به عبدالفتاح السیسی، تاکید امیرعبداللهیان بر توسعه همه‌جانبه روابط با جمهوری آذربایجان و انتقاد اردوغان از یونان بدلیل عدم پایبندی به توافق ۹۰ ساله از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمله جدید دونالد ترامپ به ایران

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا که این روزها انتقادات تند و تیزی علیه «جو بایدن» به راه انداخته است در تازه ترین اظهارات خود سیاستهای وی درباره ایران را نیز به باد انتقاد گرفت.

براساس گزارش نیوزمکس، ترامپ در یک سخنرانی ادعا کرد، «حکومت ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری به بمب اتمی نزدیک شده است؛ اگر تا حالا یکی نداشته باشد!»

اظهارات ترامپ درباره غنی سازی ایران درحالی مطرح میشود که او با خروج از برجام و پشت کردن به وعده‌های واشنگتن و تهدید اروپاییها درباره هرکونه روابط اقتصادی با ایران موجب تخریب این توافق و افزایش سطح غنی سازی ایران به بیش از مقدار تعیین شده در برجام شد.

با این حال ایران بارها تاکید کرده است سلاح هسته‌ای در راهبرد نظامی و دفاعی این کشور جایی ندارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی درحال راستی آزمایی فعالیتهای ایران است.

ترامپ در سخنرانی خود در جمع محافظه کاران در تامپا فلوریدا مدعی شد: «گزارشها را بخوانید، آنها مواد غنی شده مورد نیاز خود را دارند. و می توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی سلاح هسته‌ای داشته باشند. من در مورد چند ماه یا کمتر صحبت می کنم و ممکن است همین حالا هم یکی داشته باشند...»

ترامپ با اشاره به این ادعاهای خود هشدار داد، ایران هسته‌ای جهان را حتی منفی تر از آنچه «دموکرات‌های چپ رادیکال» برای «ویران کردن کشورمان» انجام داده‌اند، تغییر خواهد داد.

ترامپ در بخشی از صحبتهای خود به موضوع کمکهای مالی و تسلیحاتی بی حساب وکتاب آمریکا به اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: آمریکا بیشتر از آن دچار گرفتاری‌های است که بخواهد برای اوکراینی‌ها در جنگ با روسیه کمک‌های مالی و تسلیحاتی بفرستد.

رئیس جمهور سابق آمریکا حین سخنرانی در فلوریدا یادآور شد که از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا درخواست کرده بود بودجه نظامی خود را به ۲ درصد تولید ناخالص ملی خود برسانند.

ترامپ گفت، در آن زمان اروپا از آمریکا سوءاستفاده و بهره‌کشی می‌کرد و حالا اوکراین نیز همین کار را با کشورش می‌کند.

او در ادامه گفت: «تا این لحظه بیش از ۶۰ میلیارد دلار به اوکراین داده‌ایم. خب، کشورهای اروپایی مشخصاً بیشتر از ما تحت تأثیر این جنگ قرار دارند اما بخش ناچیزی از این مبالغ را پرداخت کرده‌اند».

حمله موشکی به پایگاه نظامیان ترکیه در عراق

منابع خبری عراقی از حمله راکتی به پایگاه نظامیان ترکیه در شمال این کشور خبر دادند.

کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داد که این حملات، با راکتهای ۱۲۲ میلیمتری صورت گرفت و در جریان آن، پایگاه زلیکان در استان موصل که محل استقرار نیروهای ترکیه است، هدف قرار گرفت.

صابرین همچنین خبر داد که گروه «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

پایگاه خبری «موازین نیوز» هم ضمن نقل بیانیه سرایا اولیاء الدم، گزارش داد، این حمله در راستای «انتقامگیری از خون شهیدانمان، تکرار حملات مجرمانه ترکیه، تداوم بمباران خاک عراق و ترساندن زنان و کودکان است».

این گروه خبر داد که در دو عملیات، با راکتهای ۱۲۲ میلمتری، این پایگاه را هدف قرار داده و به هدف نیز اصابت کرده است. سرایا همچنین بر آمادگی کامل خود برای انتقال جنگ به داخل ترکیه تأکید کرد.

پایگاه نظامیان ترکیه همچنین اواخر تیر ماه هدف حمله راکتی قرار گرفت. این پایگاه با ۱۴ موشک از نوع گراد، مورد حمله واقع شد.

گروه «لواء احرار العراق» هم مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.این گروه در بیانیه خود اعلام کرد: «پایگاه اشغالگران ترکیه‌ای در زلیکان را با موشک‌های نوع گراد ۱۲۲ میلیمتری هدف قرار دادیم و این آغاز راه است».

این گروه عراقی تأکید کرد که این حمله را در پاسخ به حمله موشکی ترکیه به استان دهوک انجام داده است.

نامه ولادیمیر پوتین خطاب به عبدالفتاح السیسی

«بسام راضی» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر سخنانی را در خصوص نامه ارسالی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خطاب به عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود، مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصری تأکید کرد: پوتین در نامه به السیسی بر تداوم تلاش‌ها برای تقویت روابط دوجانبه میان قاهره و مسکو تأکید کرده است. لاوروف این نامه را تسلیم السیسی کرده است.

بسام راضی در ادامه عنوان کرد: در نامه پوتین به السیسی بر روی روابط استراتژیک میان مصر و روسیه تأکید شده است. پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با سامح شکری، همتای مصری خود دیدار و گفتگو کرد.

پس از دیدار مذکور، سامح شکری وزیر خارجه مصر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لاوروف گفت: ما در دیدار امروز مساله فلسطین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم و بر اهمیت راهکار دو دولتی تاکید کردیم.

وزیر خارجه مصر در ادامه تاکید کرد: ما روابط دوجانبه میان مصر و روسیه را مورد رایزنی قرار دادیم. با لاوروف در مورد وضعیت اوکراین و امکان دستیابی به یک راه حل سیاسی هم گفتگو کردیم.

تاکید امیرعبداللهیان بر توسعه همه‌جانبه روابط با جمهوری آذربایجان

وزیر امور خارجه در دیدار سفیر ایران در باکو بر اراده کشورمان برای توسعه همه جانبه روابط با جمهوری آذربایجان تاکید و رهنمودهای لازم را ارائه کرد.

 سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان عصر یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گزارشی از آخرین تحولات روابط دو جانبه با کشور محل ماموریت خود ارائه کرد.

در این دیدار امیرعبداللهیان ضمن اشاره به اهمیت روابط با همسایگان، به ویژه با کشورهای مسلمان بر اراده کشورمان برای توسعه همه جانبه روابط با جمهوری آذربایجان تاکید و رهنمودهای لازم را ارائه کرد.

انتقاد اردوغان از یونان بدلیل عدم پایبندی به توافق ۹۰ ساله

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه از یونان به دلیل نقض توافقی که نزدیک به یک قرن از امضای آن می‌گذرد، انتقاد کرد.

اردوغان در بیانیه‌ای که به مناسبت نود و نهمین سالگرد پیمان لوزان منتشر شد، آتن را به تضعیف حقوق اقلیت مسلمان یونان متهم کرد.

مسلمانان یونان کمتر از نیم میلیون نفر از جمعیت یونان تشکیل می‌دهند و از قومیت‌های ترک، رومی و پوماک های بلغاری زبان تشکیل می‌شوند.

اردوغان در این ارتباط گفت: شرایط ثبت شده در معاهده، به ویژه حقوق اقلیت ترک، نادیده گرفته شده یا عمداً از بین رفته است. پذیرش این وضعیت که با حسن همجواری و وفاداری به معاهده ناسازگار است، برای کشور ما ممکن نیست.»

معاهده ۱۹۲۳ توسط جمهوری جدید ترکیه برای حل و فصل اختلافات با متفقین، از جمله یونان، پس از جنگ جهانی اول و جنگ استقلال ترکیه امضا شد.

این سند حقوق اقلیت مسلمان باقی مانده در یونان و مسیحیان ترکیه را پس از درگیری شدید بین کشورها، که با تبادل جمعیت به دنبال داشت، تشریح می‌کند. همچنین شرایطی را برای حاکمیت یونان بر جزایر دریای اژه که در سواحل ترکیه قرار دارند، تعیین می‌کند..

آنکارا اخیراً شکایت کرده است که یونان با نظامی کردن جزایر این پیمان را نقض کرده است. آتن می‌گوید که طبق قوانین بین المللی عمل می‌کند و در برابر دشمنی مداوم ترکیه از خاک خود دفاع می‌کند.

روز جمعه نیز وزارت امور خارجه ترکیه بسته شدن چهار مدرسه اقلیت مسلمان در یونان را محکوم کرد و گفت که تعطیلی این مدارس سیاست‌های تبعیض آمیز و ظالمانه دولت یونان را نشان می‌دهد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اسکوچیچ حمید نوری مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه افسانه حسامی فرد استهبان تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عراق و ترکیه اسکوچیچ حمید نوری مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه افسانه حسامی فرد استهبان توسعه همه جانبه روابط با جمهوری آذربایجان پایگاه نظامیان ترکیه ولادیمیر پوتین دونالد ترامپ رئیس جمهور حمله موشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۳۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق

رسانه‌ها از حمله موشکی به میدان گازی «کورمور» در سلیمانیه عراق خبر دادند.

به گزارش ایسنا، یک منبع امنیتی عراقی امروز جمعه گزارش داد میدان گازی «کورمور» در شهر «چمچال» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا بمباران شد و تلفات انسانی برجای گذاشت.

خبرنگار المیادین هم گزارش کرد انفجاری که علت آن مشخص نیست میدان کورمور در چمچمال در سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق را لرزاند.

وزارت نیروی عراق هم اعلام کرد در پی حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه، گازرسانی به پمپ بنزین‌های این منطقه متوقف شد.

شهردار شهر چمچمال نیز درباره این حمله گفت: این حمله با یک پهپاد مین‌گذاری شده هدایت شونده از راه دور انجام شد که به ساختمان در حال ساخت داخل میدان گازی کورمور برخورد کرد.

تاکنون گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است که بر اثر آن ۴ تن زخمی شدند.

این اولین حمله راکتی به میدان گازی کورمور، بزرگ ترین میدان گازی عراق تحت مدیریت دو شرکت اماراتی دانه گاز در سال ۱۴۰۳ و هفتمین حمله از ابتدای سال ۱۴۰۱ است. با گذشت بیش از دو سال از اولین حمله راکتی به این میدان گازی، تا این لحظه به طور دقیق مشخص نشده است که چه گروهی در پشت این حملات قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • امیرعبداللهیان: روابط با آفریقا مبتنی بر احترام متقابل است
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق
  • رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای آفریقایی هستیم
  • آماده تبادل ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های ایران باکشورهای آفریقایی هستیم
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • حمله موشکی مقاومت به پایگاه نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک