Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان یک عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان گفت: فضای مجازی مانند رسانه‌های سنتی به مخاطب شکل نمی‌دهد، بلکه مخاطبان هستند که به دنیای مجازی شکل می‌دهند.

محمدسعید شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امروزه دنیا در یک پیچ تاریخی قرار گرفته و یکی از مهم‌تریـن پیشران‌های این پیچ، فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان یک فناوری تحول آفرین و پیدایش زیست بوم فضای مجازی است، اظهار کرد: درحال حاضر فضای مجازی با تأثیر فزاینده در حال شکل دادن به تمام عرصه‌های زندگی حقیقی است، به نحوی که فاصله بین مجاز و حقیقت در این فضا به صفر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رهبر معظم انقلاب، فضای مجازی را «فرصتی فوق‌العاده و مناسب برای ترویج معارف اسلامی» می‌دانند و بر تأثیرگذاری آن در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه ملی و بین‌المللی تاکید دارند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ضمن برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در فضای مجازی و شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه و سرمایه‌گذاری در همه ابعاد فضای مجازی (رونق محتوا، خدمات و تجارت) تاکید می‌شود. زیرا فضای مجازی برگرفته از خصلت اجتماعی بودن انسان بر پایه تسهیل در روند ارتباطات شکل گرفته است.

شفیعی اضافه کرد: از طرفی ترویج هنجارها، ارزش‌ها و سبک زندگی غیراسلامی و ایرانی در فضای مجازی، رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی، نبود نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی و به خطر افتادن ادب، حیا و فرهنگ مرتبط با تهدیدهای فضای مجازی هستند.

به گفته این استاد دانشگاه پیام‌نور اصفهان، فضای مجازی امروزه به یک شمشیر دولبه تبدیل شده است و اگر از این فرصت به درستی استفاده نشود، به یک تهدید جدی و یک روزنه نفوذ دشمن تبدیل شده و به تعبیر مقام معظم رهبری می‌تواند همانند صالح شیمیایی عمل کند. کشورهای غربی و به خصوص در صدر همه آنها آمریکا امروزه با در دست داشتن امکانات مادی و تکنولوژِی روز دنیا و همچنین رسانه‌های جهان در صدد است تا از این طریق به کشورها و افکار عمومی رخنه کند و امنیت ملی کشورها را مورد خدشه قرار دهد.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی فرصت زیادی از جامعه را به خودشان جلب کرده‌اند، خاطرنشان کرد: به جرات می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی مساوی با فضای مجازی است و تاثیری که شبکه‌های اجتماعی در جامعه ما دارند، به مراتب نسبت به سایر بخش‌های فضای مجازی بیشتر است و این تاثیرات شامل تاثیرات اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و سایر جنبه‌های زندگی اجتماعی می‌شود، کمتر زاویه‌ای از زندگی بشر وجود دارد که تحت تاثیر فضای مجازی واقع نشده باشد و شبکه‌های اجتماعی بیشترین نقش را در این زمینه داشته‌اند. در کشور شاید از نظر زیرساختی و توان تکنیکی نتوانیم به آمریکا و کشورهای پیشرفته برسیم، اما می‌توانیم از جهت تبادل اطلاعات و در اختیار گرفتن کنترل و مدیریت تحلیل اطلاعات خودمان ارتقا پیدا کنیم و روزنه‌های نفوذ دشمن را از طریق فضای مجازی ببندیم.

شفیعی افزود: در پژوهشی با عنوان «مقابله با پروژه تهدیدآمیز نفوذ آمریکا از طریق فضای مجازی و راهبردهای انقالب اسلامی در مواجه با این تهدیدها» در صدد پاسخگویی به نقش انقلاب اسلامی در ارعاب و مجال فضای مجازی در جامعه اسلامی بودیم و برآنیم تا به راهبردهای انقلاب اسلامی در مقابل با این نفوذ و مواجهه با این تهدیدها بپردازیم.

وی با بیان اینکه «فضای مجازی» جایی است که ساحت‌های مختلف و شئون مختلف زندگی در آن باز تعریف می‌شود، گفت: این فضا ابعاد متعدد واقعی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی وامنیتی در زندگی ما خواهد داشت. امروزه فرهنگ سایبر یک فرهنگ واحد نیست و فرهنگ‌های گوناگون از آن به نحوی برای بازنمایی خود استفاده می‌کنند و امکانی را برای تکثیر فرهنگی به وجود آورده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان  بیان کرد: جامعه ما نیز باید در این بین جای خود را پیدا کند. در واقع این فضای مجازی نیست که مانند رسانه‌های سنتی به مخاطب شکل می‌دهد، بلکه مخاطبان هستند که به دنیای مجازی شکل می‌دهند.

شفیعی در تعریف فضای مجازی گفت: فضای مجازی محیطی است مشتمل بر شبکه‌ای از رایانه‌ها، رسانه‌های ارتباطی و کاربران که لحظه به لحظه به تبادل داده‌ها و اطلاعات پرداخته و انسان‌ها در آن به کار، تأمین نیازها و پرداختن به علائق می‌پردازند. این فضا باعث کوتاه شدن فاصله‌ها و استقلال از مکان است که منجر به کمرنگ شدن مفهوم مکان و زمان شده و موجب فشردگی فضا و زمان است، یعنی جایی که ساکنان آن محدودیت‌های جسم و مکان فیزیکی ندارند و در دنیایی با زمان غیرخطی و فضایی بدون محدودیت جغرافیایی و ملیتی هستند.

پژوهش «مقابله با پروژه تهدید آمیز نفوذ آمریکا از طریق فضای مجازی و راهبردهای انقلاب اسلامی در مواجه با این تهدیدها» توسط دارا افتخاری ملکی، محمد سعید شفیعی و پژمان غفوری انجام شد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی فضای مجازی انقلاب اسلامي ايران طریق فضای مجازی شبکه های اجتماعی انقلاب اسلامی فضای مجازی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۴۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احسان یاسین از فلسطین خواند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احسان یاسین خواننده جوان کشورمان این روز‌ها به دعوت کشور تونس عازم این کشور شده است. همزمان با حضور او، پس از وقفه ۵ ساله، هفته فرهنگی ایران با نمایش فیلم ملک سلیمان نبی و میزبانی از دو نفر از برجسته‌ترین قهرمانان آن برگزار شده است.

احسان یاسین در این رویداد فرهنگی، با قطعات معنوی و موسیقایی در حمایت از آرمان فلسطین کنسرت اجرا کرد که با استقبال خوب حاضران مواجه شد.

هفته فرهنگی ایران فرصتی دوباره برای آشنایی نخبگان فرهنگی دو کشور است.

مسئولان تونسی همزمان با حضور احسان یاسین در این کشور که مورد توجه رسانه‌های عربی به ویژه العالم قرار گرفت، او را به برنامه تلویزیونی «carthage» که مطرح‌ترین برنامه تلویزیونی این کشور است دعوت کردند و او هم به سبک موسیقی الهی- عرفانی خود که مورد علاقه مردم این کشور است، به اجرای قطعات خود پرداخت.

یاسین علاوه بر این، در چند سالن کنسرت این کشور هم به اجرای قطعات الهی خود از جمله قطعه حبیبی قلبی که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است، پرداخت که با استقبال خوب حاضران مواجه شد.

حضور یاسین در کشور تونس و اجرای قطعات او به زبان عربی با استقبال مردم این کشور آفریقایی مواجه شد.

 

 

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • احسان یاسین از فلسطین خواند
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم