Web Analytics Made Easy - Statcounter

دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود و بخش عمده محصولات کشاورزی استان از اراضی دشتستان تأمین می‌شود.

کمبود آب یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌ها در عرصه کشاورزی شهرستان دشتستان محسوب می‌شود و این کمبودها در صورت تدام بخشی از باغات این شهرستان را به مرز نابودی می‌رساند.

یکی از اقدامات مهمی که برای رفع کمبود آب به‌ویژه در حوزه کشاورزی دشتستان مد نظر قرار گرفته است، اجرای سد دالکی است که می‌تواند بخشی از نیازهای آبی این شهرستان را تأمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌رغم اهمیت فراوان سد دالکی، طی سال‌های گذشته این پروژه به خوبی تأمین اعتبار نشد و این موضوع باعث وقفه‌هایی در عملیات ساخت این سد شد که انتظار می‌رود تلاش بیشتر و بهتری برای تکمیل این سد صورت گیرد.

لزوم تسریع در تکمیل سد دالکی

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان دشتستان در حوزه کشاورزی با کمبود منابع آبی روبرو است و نیاز است که برای تأمین این نیاز اساسی کشاورزان اقدامات اساسی صورت گیرد.

ابراهیم رضایی با بیان اینکه سد دالکی مهمترین و بزرگترین پروژه عمرانی استان بوشهر محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار زیادی را برای تکمیل سد دالکی داشته ایم و در سطح ملی و استانی پیگیر آن هستیم.

وی استفاده از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در تکمیل سد دالکی را ضروری دانست و اضافه کرد: با توجه به اهمیت و نقش سد دالکی سرعت بخشی در روند اجرای این سد ضروری است و باید بر اساس زمانبندی اولیه تکمیل و بهره‌برداری شود.

تأمین آب دو میلیون اصله نخل

سد دالکی با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و حجم قابل برنامه‌ریزی ۴۳۵ میلیون مترمکعب در سال بر روی رودخانه دالکی در حال ساخت است.

تأمین آب مورد نیاز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌های موجود در مناطق دالکی، دهقاید، وحدتیه و بخش سعدآباد دشتستان و بخشی از حقابه تالاب حله احداث از جمله اهداف این سد است.

سد مخزنی دالکی بر روی رودخانه دالکی با سطح حوضه آبریز بیش از پنج هزار کیلومتر مربع در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر دالکی از توابع شهرستان دشتستان در حال ساخت است.

پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: سد دالکی دارای اهمیت بسیار زیادی در استان بوشهر است و به همین منظور عزمی جدی برای تسریع در تکمیل این پروژه داریم.

علی محمدی با اشاره به آبیاری سطح عظیمی از نخیلات شهرستان دشتستان با سد دالکی بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته میزان پیشرفت سد دالکی در حال حاضر به ۴۰ درصد رسیده است.

وی سد دالکی را بزرگترین سد هسته آسفالتی کشور دانست و خاطرنشان کرد: نخستین بار است سدی از نظر فنی و اجرایی، با این ابعاد به صورت هسته آسفالتی در کشور ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به حجم شش میلیون مترمکعبی خاکریز سد دالکی ادامه داد: حجم خاک برداری طرح در سرریز و ساختگاه بدنه اصلی نیز به همین میزان خواهد بود.

تکمیل سد تا ۳ سال آینده

وی با بیان اینکه فرازبند سد تکمیل شده و ساخت بدنه سد در حال انجام است اضافه کرد: با تزریق اعتبارات مورد نیاز، امید می‌رود که تا سه سال آینده بدنه این سد تکمیل شود.

محمدی تصریح کرد: سد دالکی علاوه بر تأمین آب کشاورزی در شهرستان دشتستان، نقش مهم و اساسی را در تأمین حقابه های محیط زیست خواهد داشت.

وی توسعه اشتغال در بخش کشاورزی را از برکات تکمیل سد دالکی عنوان کرد و افزود: توسعه گردشگری، کنترل سیلاب و رونق اشتغال از مزایای ساخت سد دالکی خواهد بود.

با توجه به اهمیت سد دالکی بایستی همه ظرفیت‌ها برای تسریع در تکمیل این پروژه استفاده شود.

منبع مهر

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سد دالکی پروژه آبرسانی قطب کشاورزی شهرستان دشتستان تکمیل سد دالکی تسریع در تکمیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۵۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر منابع آب شهرستان بوکان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان گفت: با تأمین حقابه از رودخانه سیمینه رود و جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز ۹۰ درصد تالاب قره گل این شهرستان آبگیری شد.

عباس عباسی، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بارشها در سال آبی پیش رو  افزود: در تعطیلات نوروز امسال شش حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از حفاری هشت حلقه چاه غیرمجاز دیگر جلوگیری و همچنین ۲۲۰ فقره پروانه چاههای کشاورزی تمدید شد.

عباسی، با اشاره به برنامه ها و سیاستهای امسال مدیریت منابع آب این شهرستان از جمله برگزاری مستمر و ماهانه شورای حفاظت ازمنابع آب،حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی و اجرای برنامه های تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، تأمین آب بخشهای مختلف به صورت پایدار برای اشتغالزایی، جلوگیری از تصرفات بستر رودخانه ها و مجاری آبی و لایروبی و بازگشایی آنها، فرهنگ سازی مصرف صحیح آب و صرفه جویی بویژه در بخش کشاورزی با اصلاح الگوی کشت بر پیگیری مستمر مصوبات شورای حفاظت از منابع آب تأکید کرد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری بوکان هم در این جلسه ضمن اشاره به این موضوع که شورای حفاظت از منابع آب یکی از فعالترین کارگروههای سطح شهرستان بوده که در دو سال گذشته نتایج و خروجی مناسبی داشته است، بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب با ارائه راهکارهای نوین، حمایت از کشت محصولات کم آب بر، جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز و حفاظت از رودخانه ها و مجاری آبی سطح شهرستان تأکید کرد.

پارسامهر، همچنین در خصوص برنامه ریزی برای تأمین آب آشامیدنی شهرستان در فصل تابستان و پیک مصرف آب، مشکلات چاه شهرک صنعتی، نظارت بر جلوگیری از تخطی طرح های صنعتی و خدماتی از مجوزهای صادره، نحوه اجرای برنامه مدیریت توأمان آب و برق توسط مدیریت منابع آب و توزیع برق شهرستان، تأمین آب بخش صنعت و خدمات شهرستان برای رشد اشتغالزایی، لایروبی و بازگشایی مسیل های پر خطر شهرستان، نظارت بر برداشتهای غیرمجاز مصالح رودخانه ای و تأمین مصالح پروژه های عمرانی در این جلسه توضیح داد.

 

 

دیگر خبرها

  • ۹۶ درصد مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام اجرایی شده است‌
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • پیشرفت ۸۵ درصد طرح نور در مازندران
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد اختصاص یافت
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • آغاز بزرگترین رقابت علمی کشور
  • عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
  • آخرین خبر‌ها از ۲ ایستگاه پمپاژ آب پلدختر