Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا فطری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پخش موسیقی در آرامستان‌ها اظهار کرد: پخش موسیقی و نماهنگ‌های مختلف در آرامستان‌ها برگرفته از فرهنگ بیگانه غربی است که وارد فرهنگ ایرانی و اسلامی ما شده و متأسفانه آرام آرام در حال توسعه است به گونه‌ای که فضای آرامستان و ذائقه مردم را تغییر می‌دهد.

مداح استان قزوین بیان کرد: با توجه به اینکه این فرهنگ با فرهنگ ما بیگانه بود و آرامش و فضای معنوی آرامستان را مختل می‌کرد و این امر سبب ناراحتی و نارضایتی مردم، خانواده شهدا، بزرگان شهر و مداحان شده بود تصمیم گرفتیم به صورت جدی به این موضوع ورود پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در این راستا جلسات متعددی با صاحب نفسان و بزرگان این عرصه گذاشته شد و طی تصمیم‌گیری‌ها بنا شد تا پخش هرگونه موسیقی در قالب فلش یا پخش زنده در آرامستان ممنوع شده و شکل سنتی عزاداری به آرامستان بازگردد.

فطری تصریح کرد: آنچه که از گذشته و اهل بیت در خصوص سبک عزاداری ترحیم مطرح شده بود قرائت قرآن و ذکر مصیبت اهل بیت بود چنانچه حضرت زهرا (س) در وصیتی از امیرالمومنین (ع) می‌خواهند که از شب تا صبح بر مزار ایشان قرآن بخوانند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر روایات متعددی وجود دارد که تلاوت قرآن و ذکر نام سیدالشهدا سبب آرامش برای متوفی و خانواده آن می‌شود چراکه امام حسین (ع) سفینه نجات است و نام و یاد ایشان همواره تسکین دهنده قلب است.

این ترحیم خوان عنوان کرد: آرامستان محلی معنوی است که انسان را به یاد آخرت و اعمال خود می‌اندازد که این فرآیند و ایجاد تلنگر سبب می‌شود تا انسان نسبت به انجام امورات دنیوی بااحتیاط تر عمل کرده و همواره مراقبت اعمال خود باشد که متأسفانه با ورود فرهنگ بیگانه موسیقی آرامستان از این فضا فاصله گرفته بود که ما تلاش کردیم تا بار دیگر فضای معنوی را به آرامستان‌ها بازگردانیم.

وی در پایان گفت: از همکاران و فعالین این عرصه به ویژه جوانان تازه کار می‌خواهم در حفظ فضا معنوی و رسالت مداحی ترحیم خوانی کوشا باشند و حتی بنا به درخواست خانواده متوفی از پخش موسیقی در این فضا خود داری کنند.

کد خبر 5546731

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی آرامستان قزوین بوشهر ویروس کرونا بیست و نهمین سفر استانی دولت کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه سیلاب جهرم شیوع کرونا مشهد اردبیل استهبان سنندج بیرجند آرامستان ها پخش موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۵۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه «شیر و شکر» از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر مدیر کل دفتر موسیقی به بوشهر و شیراز
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر