Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی اقتصاد و معیشت از دغدغه های مهم بازنشستگان به شمار می رود که رفع این مشکلات همکاری همه متولیان امر را می طلبد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، در زمان های نه چندان دور افرادی که بازنشست می شدند اکثر وقت خود را در دورهمی های دوستانه و پارک ها می گذراندند اما از زمانی که پای بازنشستگان هم به فضای مجازی باز شد، وقتی که صرف خواندن کتاب، روزنامه و یا دورهمی ها بود در گشت و گذار بین شبکه های اجتماعی خلاصه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هم دست کمی از جوانان و نوجوانان ندارند، برخی در کمین فرصتی هستند که عینک‌شان را بر چشم بزنند، روی مبل لم بدهند، گوشی را به دست بگیرند و فارغ از دنیای واقعی، غرق در فضای ‌مجازی شوند.

مشکل عمده بازنشستگان وضعیت اقتصادی و معیشتی آنها است

جهانتیغی یکی از بازنشستگان زاهدانی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه حدود 10 سالی می‌شود که بازنشسته شده است، گفت: در خانه ماندن دستاوردی جز افسردگی و بیماری به دنبال ندارد، در اوایل دوران بازنشستکی اکثر اوقات را با هم سن و سال های خود در پارک یا خیابان و از همه مهمتر صرف خواندن کتاب و روزنامه می کردم اما با گذشت زمان و روی کار آمدن فضای مجازی بیشتر اوقات را در گشت و گذار بین شبکه های اجتماعی و یا خواندن مطالب علمی و طب سنتی از طریق اینترنت صرف می کنم.

وی به بیان پاره ای از مشکلات بازنشستگان اشاره کرد و افزود: مشکل عمده بازنشستگان وضعیت اقتصادی و معیشتی آنها است به ویژه از زمانی که ویروس منحوس کرونا شیوع پیدا کرد و عرصه برای خانواده ها تنگ شد.

به گفته وی این روزها معیشت، سلامت و کرامت از عمده دغدغه های بازنشستگان به شمار می رود که متولیان امر باید برای رفع آن چاره اندیشی کنند؛ با حقوق ناچیزی که ماهانه به عنوان مستمری دریافت می کنیم چرخ زندگی به درستی نمی چرخد و در اجاره ماهانه خانه هایمان مانده ایم و این مهم باعث شده تا به علت مشکلات اقتصادی و معیشتی احترام به این قشر نیز کمرنگ تر شود.

مهسا کریمی، یک روانشناس با بیان اینکه افراد در گروه های سنی مختلف نیازهای خاص خود را دارند، بیان کرد: این نیازها در برگیرنده نشاط و امید زندگی، عاطفی، روحی، نیاز اجتماعی و مشارکت در زندگی گروهی و غیره می باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از تلویزیون، کتاب، شبکه های اجتماعی و یا ارتباط با دیگران برای سالمندان گزینه مناسبی مبنی بر رفع نیاز است، گفت: زمانی که افراد از این ابزارها استفاده می کنند فعالیت مغزی داشته و دغدغه کمتری احساس می کنند.

این روانشناس بهره‌مندی از فضای مجازی برای سالمندی را امری ضروری دانست و ادامه داد: استفاده از اینترنت و فضای مجازی در سن سالمندی تا حدی باعث ورزش مغزی و برقراری ارتباطات بیشتر می شود.

وی افزود: سالمندان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید نکاتی را مدنظر قرار دهند و مدت زمان سپری کردن در فضای مجازی را برای خود کنترل کنند.

کریمی تاکید کرد: هم اینک که شیوع ویروس کرونا شدت گرفته و دروهمی ها کاهش یافته سالمندان می توانند با دیدارهای تصویری از طریق شبکه های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط باشند که این امر سلامت جسمی آنان را علاوه بر تامین نیاز روحی و جسمی، تضمین می کند.
 
افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مدنظر باشد

عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در انتقاد به بی‌توجهی دولت به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همچون سایر بازنشستگان از جمله حقوق مسلم این قشر بوده که از مدت‌ها قبل یعنی از دولت گذشته مورد توجه قرار نگرفته و پیوسته در حق آنها اجحاف شده است و تداوم این وضعیت از جمله نگرانی‌های ما برای این قشر خدوم و زحمتکش بود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نیز برخلاف ماده 96 قانون تامین اجتماعی، دولت در مصوبه شورای عالی کار مداخله کرده و اقدام به اصلاح آن کرده است در حالیکه تامین اجتماعی از محل درآمدهای خود اقدام به پرداخت حقوق افراد تحت پوشش خود کرده که آن هم حاصل پرداخت حق بیمه کارکنان در طول سال‌هایی است که در بخش‌های مختلف به ارائه خدمات پرداخته‌اند.

این نماینده تصریح کرد: ما در ابتدا به این مغایرت قانونی اشاره کرده و در این رابطه با دکتر قالیباف و رییس کمیسیون اجتماعی مکاتبه کردیم که در نهایت مشخص شد آنها نیز در مورد این مغایرت با ما هم نظر هستند و بر ضرورت ارائه مصوبه هیات دولت به هیات تطبیق مقررات تاکید دارند.

درخشان گفت: بر اساس تصمیم دولت قرار است حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر مطابق با مصوبه شورای عالی کار 57 درصد افزایش پیدا کند اما برای سایر سطوح که بنا بود 38 درصد افزایش حقوق داشته باشند تنها 10 درصد در نظر گرفته شده است که با نظر هیات تطبیق مقررات و تایید رییس مجلس مغایرت این مصوبه هیات دولت با قانون اساسی و ماده 96 قانون تامین اجتماعی به دولت ابلاغ شد که در پی آن یا باید مصوبه شورای عالی کار را اجرا کند یا مصوبه ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اقتصادی و معیشتی شبکه های اجتماعی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش حقوق فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۶۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به همت تشکل‌های اسلامی اساتید، دانشجویی و بسیج دانشجویی و حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دومین پنل دانشگاهی در قالب کرسی علمی ـ ترویجی ویژه تبیین تحولات فلسطین اشغالی با عنوان «تبیین ابعاد حقوقی و اقتصادی تحولات فلسطین اشغالی» در سالن علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان مرودشت در این نشست با بیان مطالبی به تحولات اخیر غزه و عملیات غرورآفرین «وعده صادق» اشاره کرد و گفت: خدای بزرگ را شاکریم که خون‌های پاک شهیدان ما در جنایت حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی در دمشق با عملیات تنبیهی رزمندگان غیور و حماسه‌ساز سپاه اسلام ثمر داد و با فروپاشی هیمنه پوشالی و بازدارندگی تزئینی و تارعنکبوتی ارتش صهیونیستی، شکستی تاریخی و راهبردی برای اشغالگران ثبت و یوم‌الله دیگری در تاریخ میهن رقم خورد.

غلامرضا شعبانی‌نیا افزود: بدون تردید، یکی از مشوق‌های ارتکاب گسترده این جنایات از سوی رژیم اشغالگر، بی‌کیفر ماندن آمران و عاملان جنایات ارتکابی است و رژیم اشغالگر با احساس مصونیت در قبال بی عملی و انفعال جامعه بین‌المللی، مستمراً به ارتکاب شدیدترین جنایات بین‌المللی مشغول بوده است.

وی در ادامه بر لزوم توجه به مناسبات میان حقوق و سیاست و پرداختن به همه جنبه‌ها و ابعاد مختلف موضوع تأکید کرد و گفت: لازم است به اهمیت توجه به آرمان‌خواهی و مقاومت مردم فلسطین در قبال جنایات رژیم اشغالگر قدس و نقش و جایگاه حقوقدانان، به‌خصوص حقوقدانان مسلمان در حمایت و انعکاس وضعیت کودکان، زنان و محکومیت عدم رعایت حقوق بشر در غزه پرداخته شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان مرودشت تبیین کرد: نقش دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های موجود، تولید محتوای فاخر در فضای مجازی با هدف آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی، کینه‌توزی‌ها و توطئه‌پراکنی‌های دشمنان این نظام شکوهمند بیشتر از اقشار دیگر جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت هم در این نشست ضمن خیرمقدم و قدردانی از اقدام تلافی‌جویانه عملیات «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمله پهپادی و موشکی به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، آن را غرورآفرین دانست.

سیروس فارسی بیان کرد: ظلمی که نسبت به زنان و کودکان مظلوم فلسطین صورت می‌گیرد و از سویی جسارت رژیم صهیونیستی به خاک ایران در سوریه غیرقابل بخشش بود که باید به آن پاسخ داده می‌شد.

استاد گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت هم ضمن تبیین ماهیت جنگ غزه به‌عنوان یک مخاصمه مسلحانه بین‌المللی، به این جنگ به‌عنوان یک جنگ نامتقارن اشاره کرد.

علی زارع توضیح داد: باید ابعاد مختلف این مخاصمه را به‌خصوص از حیث حق بر جنگ و حق در جنگ، حقوق و تکالیف طرفین به‌‌خصوص در وضعیت اشغال و نقش سازمان ملل متحد در این موضوع مورد توجه و تحلیل قرار داد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت هم به تشریح کارآمدی و نقاط قوت و ضعف حقوق بین‌الملل در مواجهه با جنگ غزه اشاره کرد و ضمن تبیین جنایات بین‌المللی ارتکابی و انفعال اولیه حقوق بین‌الملل در واکنش به این جنگ عنوان کرد: تصویب قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در این زمینه، دستاورد قابل توجهی برای حقوق بین‌الملل است.

قهرمان سلوکی‌نژاد همچنین بر ضرورت اتحاد و همبستگی کشور‌های اسلامی در مواجهه با توطئه‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه تأکید کرد.

به گزارش آنا، مسعود رودکی معاون آموزشی، معصومه عمادی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، میثم حیدری عضو شورای اسلامی شهر مرودشت و عباس زارعی مسئول بسیج دانشجویی شهرستان مرودشت در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی
  • جدول اضافه حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!