Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@13:41:12 GMT

مقایسه کشت داربستی انگور با کشت سنتی در خاتم

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۶۵۴۰

مقایسه کشت داربستی انگور با کشت سنتی در خاتم

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، تغییر انواع کشت محصولات گیاهی یکی از راهکارهای مناسب و موثر برای کاهش مصرف آب و دیگر هزینه‌های کشاورزی است که متناسب با ساختار هر گیاه متغیر بوده و در هر زیست بوم نیازمند برنامه ریزی متنوع است.

کشت داربستی انگور

 کشت داربستی از جمله انواع کشاورزی و تولید انگور است که علاوه بر تنوع در فرآیند کشت محصول باعث صرفه جویی زیاد در مصرف آب شده و در نهایت کیفیت نهایی محصول را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا تاج آبادی، کارشناس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خاتم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، با بیان این‌که در باغ‌های سنتی مصرف غیرصحیح آب موجب هدرروی و هزینه‌های بیشتر برای تولید محصولات مختلف گیاهی می‌شود، اظهار کرد: در باغات ایران کشت انگور بیشتر با روش‌های سنتی پشته‌ای، خوابیده جوی و‌ پشته و یا پاچراغی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که کشت سنتی انگور ضرر زیاد و قابل توجهی به باغداران می‌زند، افزود: ایجاد باغات انگور به صورت داربستی علاوه بر افزایش کیفیت و تولید، میزان هزینه‌های باغداری و آفات را کاهش می‌دهد.

تاج آبادی سطح کشت باغات انگور در شهرستان خاتم را ١٠٠ هکتار و به صورت سنتی معرفی کرد و گفت:‌ در راستای حمایت از تولید و تغییر الگوی کشت، ۱۵ هکتار انگور در شهرستان خاتم به صورت داربستی کشت شده است.

کارشناس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد: برای اجرای کشت داربستی انگور تسهیلات فنی اعتباری جهادکشاورزی به ازای هر هکتار ٨٠ میلیون تومان با سود ١٠ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مقایسۀ باغ‌های سنتی و داربستی

تیرچه یا داربست انگور تأثیر بسزایی در برداشت آنها دارد. اگرباغ‌های انگور مکانیزه را با باغ‌های سنتی به روش خوابیده باهم‌ مقایسه کنیم، متوجه تفاوت تعداد بوته‌های این دو باهم خواهیم شد.

در روش مدرن و داربستی قارچ‌ها و بیماری‌ها دیده نمی‌شوند یا کمتر دیده می‌شوند، برای مبارزه با بیماری‌ها و ضدعفونی خاک به روش بدون ضرر مقالۀ پراکسیدین را مطالعه کنید. از طرفی درنوع کشت سنتی به دلیل برخورد مستقیم میوه با خاک بیماری و قارچ ایجاد می‌شود و کیفیت محصول کم می‌شود و بازارپسندی مناسبی ندارد.

درکل داربستی کردن باغ‌های انگور موجب افزایش کیفیت و جلوگیری از اتلاف محصول می‌شود.

کنترل علف هرز، شخم زمین، سم‌پاشی و هرس محصول از جمله ویژگی‌های مهم است که با کشت با روش داربستی می‌توان بدست آورد در صورتی که با کشت سنتی تمام این مراحل نیاز به نیروی انسانی و‌در نتیجه صرف هزینۀ بیشتر دارد.

پایه‌های داربست

در باغ‌های انگور پایه‌های داربست از مهم‌ترین عامل‌ها برای داربستی کردن است. عامل‌هایی مثل شرایط آب و هوایی‌ و اقلیم منطقه و وضعیت اقتصادی باغ‌داران در روش‌های مختلف استفاده از داربست‌ها موثر هستند.

انتهای پیام/د

منبع: فارس

کلیدواژه: کشت انگور استان یزد کشت داربستی خاتم جهاد کشاورزی کشت داربستی کشت سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۶۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل راه آهن دورود - خرم آباد از منابع مختلف پیگیری می شود

تین نیوز

با اشاره به اینکه از سه مسیر سازمان برنامه و بودجه، مولدسازی و فروش نفت برای تامین منابع پروژه راه آهن تلاش هایی صورت گرفته است، بیان کرد: فعالیت اجرایی در این پروژه زمان بر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، ابوطالب شفقت در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن دورود - خرم آباد با اشاره به اینکه این پروژه یکی از پروژه های مهم و راهبردی لرستان است اظهار داشت : این طرح یکی از مطالبات جدی مردم استان به ویژه مردم خرم آباد است.

استاندار لرستان با بیان اینکه قرارداد ساخت این پروژه سال ۹۱ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) منعقد و عملیات اجرایی آن همان سال آغاز شد؛ اما در پیچ و خم کمبود اعتبار ماند، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح تا سال ۹۷، حدود ۳۸ درصد بود.

وی با اشاره به اینکه این طرح در دولت سیزدهم جزو مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گرفت، افزود: طی یک سال گذشته این طرح ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شفقت با اشاره به اینکه از سه مسیر سازمان برنامه و بودجه، مولدسازی و فروش نفت برای تامین منابع پروژه راه آهن تلاش هایی صورت گرفته است، بیان کرد: فعالیت اجرایی در این پروژه زمان بر است.

وی به اجرای ۳۳ کیلومتر تونل در این طرح اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مردم استان انتظار تسریع در روند ساخت این طرح را دارند، از قرارگاه خاتم درخواست بازدید از پروژه را داریم.

وی افزود: برای تامین اعتبار ادامه اجرای طرح مراوداتی بین قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و دولت بوده و املاکی در قالب مولدسازی در اختیار قرارگاه خاتم قرار داده شده است که می تواند به مرور از این منابع استفاده کند و این مهم در حال پیگیری است.

شفقت با تاکید بر اینکه حجم اعتبار پروژه بسیار سنگین است، افزود: پیگیر تامین منابع آن هستیم و از گرفتن سهم استان کوتاه نخواهیم آمد.

استاندار لرستان رقم مطالبات قرارگاه خاتم از پروژه راه آهن لرستان را ۸۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • کشف ۳۲ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در خاتم
  • تکمیل راه آهن دورود - خرم آباد از منابع مختلف پیگیری می شود