Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@21:58:52 GMT

روپیه هند به پایین‌ترین میزان در برابر دلار رسید

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۷۲۷۶

روپیه هند به پایین‌ترین میزان در برابر دلار رسید

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از الجزیره انگلیسی، با وجود کاهش ارزش روپیه در برابر دلار که باعث تغییرات در سیاست گذاری های بانک مرکزی هند شد، قیمت مواد خام در این کشور به ثبات رسیده است و کاهش ارزش مشابه در ارز شرکای تجاری مانند چین، ضرری که به تجارت هندی از سقوط روپیه وارد شده را جبران کرده است.

روپیه به سرعت به ۷۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹۷ در هر دلار کاهش یافته است(این رقم در پایان ماه مه ۷۷.۶۴ و در ۲۳ فوریه یک روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، ۷۴.۵۵ بود)، روپیه در این هفته دو بار به پایین ترین رکورد خود یعنی ۸۰.۰۵۷۵ روپیه در برابر یک دلار رسیده است اما زمانی که بانک مرکزی هند برای حمایت از آن وارد عمل شد، اوضاع بهبود یافت.

درگیری میان روسیه و اوکراین که اکنون چهار ماه است ادامه دارد، منجر به فرار سرمایه به سمت دارایی های امن در ایالات متحده شده است که باعث سقوط بیشتر ارزهای جهانی می‌شود.

از سوی دیگر کمبود جهانی در عرضه کالاهای تولید شده توسط اوکراین و روسیه تحت تحریم شدید، تورم را به سطوح بی‌سابقه‌ای در همه اقتصادها رسانده است. در حالی که  نهادهای اقتصادی برای مهار تورم، به سمت تشدید سیاست های پولی آسانی که در طول همه گیری اجرا شد، حرکت می کنند، نگرانی ها در مورد شروع رکود منجر به فرار بیشتر برای تضمین دارایی های ایالات متحده شده است.

کاهش نقدینگی دلار در مواجهه با انقباض گسترده مالی توسط فدرال رزرو آمریکا و ریسک گریزی، دلار را قوی تر کرد و منجر به کاهش شدید ارزش بیشتر ارزهای جهانی شد. در اوایل این ماه، یورو به رقم برابر با دلار رسید و حتی برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته به پایین‌تر از آن سقوط کرد.

کاهش ارزش پول هند، نه تنها صورت حساب واردکنندگان این کشور را افزایش می دهد، بلکه از طریق تورم وارداتی، قیمت های داخلی را بیشتر می کند. در مورد هند، افزایش قیمت نفت و کاهش روپیه ترکیبی مرگبار برای وضعیت تورم این کشور بوده است، زیرا این کشور بیشتر نفت خود را وارد می کند.

در نتیجه، کاهش بیش از ۷ درصدی ارزش روپیه در سال جاری، واردکنندگان را به همان اندازه که هندی‌ها شاهد افزایش شدید هزینه‌های خود حتی برای مایحتاج اولیه بوده‌اند، تحت تأثیر قرار داده است.

رسانه‌های هندی هفته گذشته با استناد به گزارش گروه کانتار (Kantar) گزارش دادند که افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت منجر به افزایش قبوض خانوارها شده است، ۳۲ درصد از خانوارهای هندی برای تامین مخارج ماهانه خود با مشکل مواجه هستند و ۱۱ درصد قادر به تامین آن نیستند، حدود ۷۱ درصد از افراد مورد بررسی احساس می‌کنند که تورم همچنان در حال افزایش است.

با این حال، هند در این مشکلات تنها نیست و اقتصادهای سراسر جهان در مواجهه با تورم فزاینده با کاهش ارزش پول دست و پنجه نرم می کنند، روپیه در واقع یکی از ارزهای با عملکرد بهتر در سطح جهانی است.

روپیه در آگوست ۲۰۱۹ از مرز ۷۰ دلار عبور کرد. در حالی که نقض یک رقم شاخص دیگر در طی سه سال باید توجه را به خود جلب کند، تحلیلگران استدلال می کنند که هنوز نیازی برای به صدا درآوردن زنگ خطر نیست.  

«آبیک باروا»، اقتصاددان ارشد و معاون اجرایی در HDFC Bank، می گوید: ترکیبی از کاهش ارزش پول و تورم بالا بدون شک اقتصاد را تحت فشار قرار می دهد، اما کاهش اخیر قیمت جهانی کالاها تحمل هند را برای کاهش ارزش روپیه افزایش داده است.

او گفت: این به مقداری فشار تورم می‌افزاید، اما تأثیر کاهش ارزش روی تورم خیلی زیاد نیست... روپیه هنوز بیش از حد ارزش گذاری شده است.

فشار تورم در مقابل صادرات

باروا خاطرنشان می کند از آنجا که پول هند کمتر از تعداد کمی از همتایان تجاری خود کاهش یافته است، کاهش ارزش بیشتر، هرچند به صورت منظم، ممکن است صادرات هند را در سطح جهانی رقابتی تر کند و بخشی از کسری تجاری را به نفع هند جبران کند و موجب تعادل پرداخت شود.

اگرچه این امر منجر به فشارهای تورمی بیشتر می‌شود، اما میزان تأثیر تورم نسبتاً پایین است و ما قدرت رقابت را به دست می‌آوریم. بنابراین من فکر نمی‌کنم در مورد ۸۰ روپیه در برابر یک دلار، موضوع نگران کننده ای وجود داشته باشد.

نرخ واقعی ارز موثر (REER) که ارزش روپیه را در مقایسه با سبدی از ۴۰ ارز اندازه گیری می کند، در ماه ژوئن به ۱۰۴.۱۸ رسید، به عبارت دیگر، روپیه هنوز بیش از حد ارزش گذاری شده است.

در حالی که صادرکنندگان از کاهش شدید روپیه در سال جاری شاهد دستاوردهای بادآورده‌ای در بخش حسابداری بوده‌اند، با توجه به اینکه بحران ژئوپلیتیکی در اروپا فرصت‌ها را برای صادرات هند افزایش داده است، کاهش بیشتر ارزش روپیه ممکن است محصولات آنها را در سطح جهانی جذاب‌تر کند.

هزینه واردات را با روپیه پرداخت کنید

بانک مرکزی هند که از تاثیر تورمی کاهش روپیه آگاه است، به طور فعال دلار را در بازار ارز می فروشد تا روند کاهش  ارزش روپیه را کند کند. این تلاش منجر به کاهش ۶۱.۷۷ میلیارد دلاری ذخایر ارزی این کشور نسبت به اوج آن در هفته اول سپتامبر شد.

بانک مرکزی هند نیز به طور مرتب با فعالان بازار ارز تعامل داشته است تا نگرانی‌های مربوط به افزایش ارزش ارز را کاهش دهد، از جمله تاکید بر این که با ذخایر ۵۸۰.۲۵ میلیارد دلاری، هند به خوبی آماده دفاع از ارز خود در برابر سقوط ناگهانی و شدید است.

در مجموعه ای از اقدامات نظارتی اعلام شده توسط بانک مرکزی در تلاش برای حمایت از روپیه (اوایل ماه جاری میلادی)، یکی حرکت بیش از سایر آنها برجسته بود، بانک مرکزی صدور صورتحساب برای صادرات و واردات به روپیه  را تشویق کرد.

در حالی که هنوز راه زیادی تا پذیرش روپیه به عنوان ارز برای تجارت باقی مانده است، تحلیلگران می گویند که مطمئناً این حرکت، فضا را برای تعامل عمیق تر با کشورهایی مانند روسیه باز می کند که استفاده محدود از دلار دارند.

این کار به ویژه در به تعویق انداختن خروج دلار از هند، برای هزینه های نفتی و واردات دفاعی از این کشور مفید خواهد بود.

روسیه نفت را با نرخ تخفیف به هند و چین می فروشد. «هاریهار کریشنامورتی»، کارشناس مستقل ارز گفت: در زمانی که کسری تجاری ما تحت فشار است، واردات از روسیه کاملا منطقی، ریاضی، سیاسی و منطقی است.

کریشنامورتی گفت، اگر هند بتواند این واردات را به روپیه بپردازد، آنگاه ما سود عظیمی برای روپیه خواهیم داشت.

در آن سناریو، روپیه‌های مازاد می‌تواند یا در حساب‌هایی که بانک‌های روسی نزد بانک‌های هندی دارند، در برابر صادرات مانند داروها و اقلام مهندسی قرار گیرد یا حتی در اوراق قرضه دولتی سرمایه‌گذاری شود تا بخشی از زیان سرمایه‌گذاران خارجی را جبران کند، بازارهای هند در حال حاضر شاهد این وضعیت هستند.

به گفته کریشنا مورتی، در سناریویی که هند می‌تواند بخشی از واردات نفت خود از عربستان سعودی را که تجارت در آن به دلار انجام می‌شود، با واردات نفت از روسیه جایگزین کند، صورتحساب واردات به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و به روپیه کمک می‌کند.

برچسب‌ها دلار هند نرخ ارز روپیه بانک مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلار هند نرخ ارز دلار هند نرخ ارز روپیه بانک مرکزی بانک مرکزی هند ارزش روپیه کاهش ارزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۷۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند

طبق اعلام گمرک، تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایسنا، از مجموع صادرات و واردات کشور هفت میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و دو میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

همچنین صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان سه میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور بدون نفت در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی نیز در فروردین ماه سال جاری چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

این گزارش حاکی است؛ ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین سه قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت و میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این هفت کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش، در فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.

لازم به ذکر است؛ در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

در خصوص واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال جاری نیز اعلام شده که دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.

در این میان ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار سه قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

همچنین بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری هم ۱۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

طبق آنچه گمرک اعلام کرده، هفت کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ‌کنگ در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند و میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • ین ژاپن بالا رفت
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • نرخ ارز امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات
  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • نرخ ارز امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات