Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور ارشد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از ارایه پیشنهاد ایران به اتحادیه اروپا برای تشکیل شبکه فناوری‌های پایدار خبر داد و گفت: این پیشنهاد چهار سال قبل ارایه شد و اکنون مقدمات کار فراهم شده و قرار است با مشارکت ۴۰ کشور در کمیسیون اروپا به تصویب برسد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، علی بیت اللهی امروز (دوشنبه) در جشنواره نانو و رسانه که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، افزود: ایجاد این شبکه با مدیریت ایران در حال پیگیری است و این موضوع نشان از جایگاه جمهوری اسلامی ایران دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی این توفیق در حوزه نانو را ناشی از وجود ظرفیت‌های موجود در کشور عنوان کرد و یادآور شد: ما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و همچنان کاستی‌ها و نابلدی‌هایی وجود دارد و نیاز است تا جریان مهاجرت در کشور را معکوس کنیم و این چالش‌ها قطعا مرتفع می شود.

مشاور ارشد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در حوزه استاندارد سازی فناوری نانو ادامه داد: ۱۵۰ دانشگاه با راه اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری ظرفیت سازی خوبی در  این حوزه ایجاد کرده اند.

بیت اللهی ادامه داد: نگاه ستاد ویژه توسعه نانو این است که گسترش فناوری‌های پیشرفته بخشی نبوده و کل کشور مورد توجه قرار گیرد، هم اکنون در حوزه دانش آموزی، دانش آموزان در پژوهش سراها، تحقیقاتی را اجرایی کردند که محققان از آنها در حیرت هستند و ما در این ستاد همه این ظرفیت‌ها را مد نظر داریم.

وی راه اندازی شبکه آزمایشگاهی را از دیگر اقدامات ستاد نانو نام برد و یادآور شد: زمانی که طرح راه اندازی این شبکه مطرح شد، کسی باور نداشت که این شبکه با تعاملات زیاد ایجاد شود ولی هم اکنون این شبکه نه تنها برای حوزه نانو بلکه برای همه فناوری‌ها را پوشش می‌دهد.

مشاور ارشد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تصریح کرد: در حال حاضر این شبکه با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فعال است، در کریدور خدمات فناوری نیز که از دیگر برنامه های این ستاد است چرا که در این کریدور محققان از زمان اجرای پژوهش تا مراحل پایانی طرح همراهی می‌شوند.

بیت اللهی همچنین اظهار داشت: ایرانیان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به این متهم می‌شدند که حتی قادر به ساخت سوزن نیستند ولی محققان کشور در بعد از انقلاب در حوزه‌های فناوری فعال شدند.

وی ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته تعداد کمی از اساتید دانشگاه‌ها قادر بودند تعریف جامعی از فناوری نانو ارایه دهند ولی امروزه در دنیا به عنوان یکی از کشورهای مطرح در حوزه نانو هستیم.

مشاور ارشد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در حوزه استاندارد سازی فناوری نانو ارایه بیش از ۱۱۰۰ محصول در بازارهای داخلی و خارجی را نمونه‌ای از موفقیت‌های محققان در عرصه نانو بیان کرد و یادآور شد،: علاوه بر آن ۱۰ استاندارد بین المللی با مدیریت ایران در کمیته ایزو به تصویب رسید و در حال حاضر ۱۰۰ کشور از این استانداردها تبعیت می‌کنند.

بیت اللهی در بخش دیگری از سخنان خود درمورد برگزاری جشنواره نانو و رسانه گفت: بدون همکاری رسانه‌ها ، ستاد ویژه توسعه نانو در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه موفق نمی شد، بخشی از موفقیت‌های ما  ثمره تلاش‌های محققان،‌ دانشجویان، اساتید دانشگاه ها و رسانه ها است ، باید در این مسیر در مردم این باور ایجاد شود که ما می‌توانیم.

حوزه نانو جزو اولین بخش‌های تحقیقاتی کشور

همچنین در این مراسم علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این سومین دوره است که صندوق نوآوری در این جشنواره مشارکت می کند، افزود: حوزه نانو جزو اولین بخش‌های تحقیقاتی کشور است که با تدوین برنامه، توجه ویژه ای به آن شد.

وی به برخی از اقدامات ستاد ویژه توسعه نانو برای ارتقای این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: عملکرد این ستاد می تواند الگویی برای توسعه سایر حوزه‌های فناوری باشد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در دسترس بودن محصولات حوزه نانو را ناشی از برنامه ریزی های این حوزه دانست و ادامه داد: در این میان نقش رسانه‌ها از دو جنبه معرفی دستاوردها و ایجاد حس خودباوری و مشوقی برای فعالان عرصه‌های فناوری مهم است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ستاد توسعه فناوری نانو ، پژوهش ، اتحادیه اروپا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ستاد توسعه فناوری نانو پژوهش اتحادیه اروپا صندوق نوآوری فناوری ها بیت اللهی حوزه نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۷۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین

محمد علی نیکبخت در پیامی به نخستین نشست شورای حکام، خواستار توسعه دانش و فناوری، ارتقای آگاهی، حمایت مالی و علمی، ظرفیت‌سازی و بسیج منابع در سطوح ملی و بین‌المللی شد.

در این پیام آمده است: امنیت غذایی به عنوان یکی از مهمترین مقوله‌های متاثر از حکمرانی منابع طبیعی و مدیریت منابع آب و خاک مطرح است و مدیریت سازگار و تاب‌آور جوامع محلی، محور مدیریت حوزه‌های آبخیز با رویکرد جامع‌نگری و مشارکت موثر تمام دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان برای دستیابی به امنیت پایدار غذایی به شمار می‌رود.

این پیام می‌افزاید: در این راستا حمایت، آموزش و توانمندسازی دست‌اندرکاران به ویژه زنان و جوانان در جمعیت‌های روستایی و عشایری، انجام تحقیقات و توسعه و پایش شبکه‌های دانش و اطلاعات، توجه به دانش بومی و تجارب بین‌المللی و پشتیبانی از مجموعه‌های دانش‌بنیان نقش اساسی دارد.

وزیر جهادکشاورزی در پیام خود با اشاره به این که در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تاکید شده، گفته است: در این مسیر تلاش شده در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور، ملاحظات مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع آب، خاک و اکوسیستم‌ها مد نظر قرار گیرد.

در این پیام آمده است: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد و این طرح زیربنایی را با مشارکت مسوولان جوامع محلی، بخش خصوصی، دستگاه‌های اجرایی مرتبط و با محوریت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دنبال می‌کند.

نیکبخت در این پیام، حمایت همه‌جانبه این مجموعه را به نمایندگی از ایران از توافقنامه تاسیس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک اعلام و ابراز امیدواری کرده در چارچوب همکاری‌های سازمان ملل متحد، ایران و سایر نهادهای بین‌المللی، نقش موثری در حوزه‌های آموزش، علوم و فرهنگ مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و حفاظت از تنوع زیستی ایفا شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی شبکه فیبرنوری توسط آکادمی ایرانسل
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت