Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@11:51:33 GMT

وزارت ارشاد از آثار ادبی با موضوع مباهله حمایت می‌کند

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۷۷۷۳

وزارت ارشاد از آثار ادبی با موضوع مباهله حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین مجلس شعرخوانی «به آئین آسمان»، روز جمعه سی‌ویکم تیرماه ۱۴۰۱ با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، محمد حسین‌زاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی) و جمعی از شاعران آئینی کشور، توسط خانه کتاب و ادبیات ایران با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تالار نور مشهد مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدمهدی اسماعیلی در این آئین گفت: روز مباهله روز بزرگی در تاریخ اسلام است و از مباحث قابل توجهی است که ما در طول قرن‌ها تاکنون نتوانسته‌ایم نسبت به معرفی و استفاده از این ظرفیت به اندازه کافی اهتمام داشته باشیم. اینکه پیامبر اکرم (ص) با اهل بیت عصمت و طهارت، حاضر می‌شوند همه هستی خود را در پای حقانیت اسلام در چنین آئینی همراه کنند، تصویر بسیار مهم و زیبایی است و جزو مستندات تاریخی قطعی بین اهل سنت و تشیع است و در همه کتب تاریخی و روایی، تقریباً یک روایت مشابه از آن وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دوستان شاعر دعوت می‌کنیم که با جدیت بیشتری به موضوع مباهله بپردازند و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرار است در جشنواره‌های مهم سالانه، بخش ویژه‌ای را با موضوع مباهله فعال کند. از آثار ادبی شامل شعر و داستان با موضوع مباهله حمایت می‌کنیم.

وی گفت: در حوزه تقریب همیشه به دنبال نقاط اشتراک هستیم. در معرض این آسیب هستیم که فعالیت‌هایی انجام شود که به اصل اساسی انقلاب اسلامی و راهبرد کلان وحدت، آسیب وارد کند. از این رو تلاش می‌شود فضای عمومی کشور و جهان اسلام را به سمت نقاط اشتراک سوق دهیم. محبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) امروز یکی از نقاط اصلی اشتراک در جهان اسلام است. این محبت در جهان اسلام قابل مشاهده است. برخلاف این تصور که محبت به این خاندان، مخصوص ما پیروان مکتب اهل بیت (ع) است، بزرگ‌ترین ستایشگران اهل بیت در دوره‌های مختلف، ائمه چهارگانه فقهی اهل سنت هستند. به عنوان نمونه، مرحوم امام شافعی، بزرگ‌ترین قصیده در مدح حضرت علی (ع) را دارد. ابوحنیفه به علت حمایت از سادات حسنی، سال‌ها زندانی بنی‌عباس بود. این موضوعات، مستندات تاریخی ماست. وقتی چنین جایگاهی داریم، رویدادهای متعلق به مقدسات، قابلیت توجه ویژه‌ای دارد و باید فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران حرکت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال به صورت ویژه به موضوع مباهله توجه شده و ستادی در وزارتخانه ویژه این موضوع راه‌اندازی شده است. در این ستاد چندین اثر هنری خوب، آماده شده و روز مباهله، رونمایی خواهد شد. دبیرخانه دائمی شعر آئینی در قم با مدیریت استاد محمدعلی مجاهدی دایر شده است و اولین محفل شعرخوانی در آنجا برگزار شد. در شب عید غدیر هم با حضور رئیس‌جمهور محترم، شاعران گرد هم آمدند و شعر خواندند.

اسماعیلی گفت: از آثار ادبی شامل شعر و داستان با موضوع مباهله حمایت می‌کنیم؛ علاوه‌براین، به‌شدت به دنبال این هستیم که مقدمات یک کار نمایشی وزین درباره مباهله را داشته باشیم. مقرر شده بنیاد فارابی در این زمینه، فراخوان منتشر کند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا یکی‌دو سال آینده، مجموعه قابل توجهی از آثار ادبی و همچنین رویدادهای متعدد را در این زمینه تعریف کنیم؛ چراکه روز مباهله در سایه عید غدیر قرار دارد و فاصله‌اش کم است، اما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی منسجم در مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، به این موضوع توجه کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی در پایان گفت: مناسبت‌هایی وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لازم می‌بیند به آنها توجه ویژه شود؛ بنابراین از نویسندگان و شاعران و اهالی فرهنگ و هنر، درخواست می‌کنم نسبت به این موضوعات، اهتمام بیشتری داشته باشند. در وزارتخانه و ستاد روز مباهله، ان‌شاءالله با همه وجود، در خدمت عزیزان خواهیم بود.

در ادامه، محمد حسین‌زاده ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، شعر «از ازل، ایل و تبارم همه عاشق بودند / سخت دلبسته‌ی این ایل‌وتبارم چه کنم» را خواند و گفت: بسیار خرسندیم که دومین محفل شعرخوانی «به آئین آسمان» در مشهد برگزار شد و در خدمت شاعران مذهبی و آئینی و اصحاب هنر استان هستیم.

محمدجواد غفورزاده (شفق) در ادامه این آئین، شعرهای زیر را خواند:

غدیر، خاطر از گل شکفته‌تر دارد

غدیر، یک چمن آلاله زیر پر دارد

غدیر، از سفر حجه‌الوداع هنوز

هزار خاطره ناب در نظر دارد

غدیر، چشم به راه حضور مهمانی‌ست

که جان عاشق و چشم خدانگر دارد

چه میهمان عزیزی که در مدینه وحی

غم هدایت و آزادی بشر دارد

غدیر گفت خدایا چگونه اقیانوس

به سوی برکه خم نیت سفر دارد

غدیر دید که دستش تهی ز برگ‌ونواست

زلال روشنی از آب مختصر دارد

به ماه گفت برو فرشی از حریر بیار

پیام داد به خورشید، چتر بردارد

به صبح گفت که روشن کن این بیابان را

شب جدایی ما مژده سحر دارد

به غنچه گفت که در مقدمش تبسم کن

به لاله گفت که جام گلاب بردارد

غدیر، جلوه سینا به خود گرفته مگر

از اتفاق شگفت‌آوری خبر دارد

غدیر دید که یکصدهزار دل لرزید

دل است، صحبت دلبر در او اثر دارد

در این مکاشفه ناگاه دست غیب آمد

که از حقیقت اسلام پرده بردارد

امین وحی خدا گفت: یا رسول‌الله

بگو که شمس جمال تو یک قمر دارد

کنون که چله‌نشینان همسفر جمع‌اند

کنون که جامعه حاجت به راهبر دارد

بگو به حکم صریح خدا، علی مولاست

به هر کسی که ولای پیامبر دارد

عبادت دو جهان ناز ضرب شست علی‌ست

بگو کدام جوانمرد، این هنر دارد

علی که نفس تو در آیه مباهله است

ز قدر و مرتبه او خدا خبر دارد

حدیث منزلتش را بخوان در این صحرا

تلاوت از لب تو لذت دگر دارد

بگو به عارف و عامی مراقبت بکنند

از این نهال که هم ریشه، هم ثمر دارد

غدیر و آیه یا ایها الرسول و علی

چه ارتباط عمیقی به یکدیگر دارد

دلش رضا نشود جز به دوستی علی

«مگر کسی که دل از سنگ، سخت‌تر دارد»

غدیر دید که بعد از نبی، ورق برگشت

غدیر دید که تاریخ، چشم تر دارد

غدیر دید که این شعله رو به خاموشی‌ست

نیاز اگرچه دو عالم به این شرر دارد

غدیر از آنچه که در سایه سقیفه گذشت

هنوز خون به دل داغ بر جگر دارد

غدیر، سر به کمند سقیفه و شوراست

غدیر حادثه‌ای متصل به عاشوراست

****

چون زلفِ گرفتارِ پریشانی‌ها

آمد عرق شرم، به پیشانی‌ها

با جلوه پنج تن از آیات خدا

با خاک یکی شدند نجرانی‌ها

***

نورند و به سمت عرش پرواز کنند

از قدر و شرف به عرشیان ناز کنند

طومار حیات منکران بسته شود

این پنج ستاره، لب اگر باز کنند

در ادامه، عاطفه‌سادات موسوی شعر زیر را خواند:

در خشکی دهانِ بیابان مباهله

سوگند خورده است به باران مباهله

پیش از غدیر چشمه‌ی جوشان عشق را

انداخت مثل رود به جریان مباهله

آرام و با وقار سخن گفته از علی

در آیه‌های محکم قرآن مباهله

گلدسته‌ی اذان علی‌دوستانِ شهر

سجاده‌ی اقامه برهان مباهله

جاری‌ست در تمامی قرآن بدون شک

حقی‌ست غیر قابل کتمان مباهله

در سوره‌ی سعادت انسان شروع راه

در سوره‌ی مجادله پایان مباهله

در لحظه‌های سخت و نفسگیر جنگ نرم

می‌ایستد میانه‌ی میدان مباهله

می‌ایستد میانه‌ی میدان اعتقاد

با تیغ آبدیده و عریان مباهله

با تیغ آبدیده و عریان منطقش

گردن بریده است فراوان مباهله

گردن بریده است فراوان به دست خویش

از دسته‌های لشکر شیطان مباهله

از دسته‌های لشکر شیطان نداشت باک

در جنگ با اهالی نجران مباهله

در جنگ با اهالی نجران زبان گشود

با آیه‌های سوره‌ی انسان مباهله

با آیه‌های سوره‌ی انسان رسیده است

مثل تمام دشت به ایمان مباهله

هر قدر گفته است غدیر از اباالحسن

فریاد کرده است دوچندان مباهله

گفتیم اباالحسن دلمان را روانه کرد

بعد از نجف به سمت خراسان مباهله

پرسید از بزرگ‌ترین مدح جد او

شد منبر سلونی سلطان مباهله

قربان آن امام رضایی که گفته است

بوده‌ست اوج فضل به قرآن مباهله

سیدحسین سیدی از دیگر شاعران حاضر در این آئین، شعر زیر را خواند:

قرار این شد که قهرا قوم را کیفر کند حیدر

به نفرین ریشه‌های جهل را ابتر کند حیدر

مسیحی‌ها به آهش مطمئن بودند و می‌گفتند

که نجران را به آنی بدتر از خیبر کند حیدر

به اسقف یک نفر باید بگوید بر حذر باشد

ز هستی می‌شود ساقط اگر لب تر کند حیدر

خدا با صوت او دل از نبی برده‌ست در معراج

خودش را در تقرب جان پیغمبر کند حیدر

یقیناً کل عالم را ببخشد آن زمانی که

حسن را از محبت، شافع محشر کند حیدر

همچنین شعر زیر از دیگر سروده‌های سیدحسین سیدی است که توسط خود او در این آئین خوانده شد:

آیینه‌ای از علی اعلا آمد

شیرینی خاندان طاها آمد

یک بار دگر کعبه دلش عاشق شد

یک بار دگر علی به دنیا آمد

*

آغاز تو مختومه کند دربه‌دری را

شرمنده کند چهره تو حور و پری را

شیرینی رؤیت ترک انداخت به کعبه

بُردی تو به افلاک، مقام بشری را

ماه است که بی‌تابِ تو در دور ِزمین است

خوشیدِ تو باعث شده دور قمری را

با آمدنت گفت خداوند به مردم

آن فوت‌وفن کارگه کوزه‌گری را

لبخند ملیح تو در آغوش یتیمان

آموخت به دنیای محبت، پدری را

نوری‌ست غدیر تو که در دفتر تاریخ

آورده به اقرار، جریر طبری را

آنان که چنین شهره شهرند به دانش

از روی تو خواندند علوم نظری را

از ماه تو روشن شد و از مهر شما بود

بردیم اگر فیض دعای سحری را

تو لایق آنی که خدا هم به تو نازد

افسوس نشاندند به جایت دگری را

آن‌جا که به جای تو نشستند به مسند

تاریخ رقم زد همه بی‌هنری را

نام تو چنین کرده معطّر غزلم را

این لهجه شیرین پُر از دُرّ دَری را

نغمه مستشارنظامی نیز شعر زیر را خواند:

قصدم قصیده‌ای‌ست فدای تو یا علی

‎شعری در آستان وفای تو یا علی

‎شعری شعار نه، ثمری از درخت جان

‎از خاکدان دل به هوای تو یا علی

‎قصدم قصیده‌ای‌ست به توصیف خالقت

‎تا مُسلِمم کند به خدای تو یا علی

‎سبحان ربک العلی الحی لایموت

‎سبحان رب جلّ و علای تو یا علی

‎سبحان خالقی که شهیدان عشق را

‎تطهیر می‌کند به ولای تو یا علی

‎سبحان خالقی که اسیران خاک را

‎آزاد می‌کند به عطای تو یا علی

‎ سبحان خالقی که به جام غدیر ریخت

‎صهبای عشق را به ثنای تو یا علی

‎سبحان خالقی که به عالم بنا نهاد

‎شور شهید کرب‌وبلای تو یا علی

‎زهرا گل محمدی خانه‌ی تو شد

‎سبط نبی دو سرو سرای تو یا علی

‎تطهیر آیه‌ای‌ست به توصیف اهل عشق

‎انوار کوثر است لوای تو یا علی

‎دردانه‌ای چنان که خداوند خانه نیز

‎در را گشوده است برای تو یا علی

‎ما را به جلوه‌گاه ازل می‌برد به شوق

‎آئینه‌ی تمام‌نمای تو یا علی

‎ناقابل است جان من خسته، پیشکش!

‎جان جهانیان به فدای تو یاعلی

‎جان جهان، جمال جهان، نور عرشیان

‎یک جلوه از شکوه و ضیای تو یا علی

‎عالی‌ترین مثال خدا از بنی‌بشر

‎صدق محمد (ص) است و صفای تو یا علی

‎یا مظهر العجایب و یا مرتضی علی

‎دلبسته‌ام به لطف و صفای تو یا علی

‎روزی که جز نگاه کریمان شفیع نیست

‎دست من و نسیم عبای تو یا علی

همچنین شعر زیر از سوی نغمه مستشارنظامی خوانده شد:

با پنج نور ناب بهشتی با حرف حق، مجادله سخت است

تسلیم اقتدار تو هستند، بر عالم این معادله سخت است

با پنج نور ناب بهشتی، از راه آمدی و دلم ریخت

در شهر دیرهای قدیمی، حتی خیال زلزله سخت است

همراه تو ولی خداوند، هم‌پای تو دو سرو بهشتی

با توست روح سوره کوثر، با آیه‌ها مقابله سخت است

این پنج تن عصاره عشق‌اند، این پنج تن سلاله نورند

نجرانیان! مقابله‌کردن با این جبال و سلسله سخت است

این وعده را مسیح به ما داد، اینک زمان تابش عشق است!

دیدار نور ناب به جز در دل‌های پاک و یکدله سخت است

با اهل بیت پاک نبوت، غیر از سلام و نور مگویید

با مستجاب‌دعوه‌ترین‌ها، جان‌بردن از مباهله سخت است

میلاد حبیبی در این آئین، شعر زیر را خواند:

به نبی مکرم بر اساس آیه‌ی مباهله

به جنگ می‌رود اما سپر نمی‌خواهد

خدا که هست، کسی را دگر نمی‌خواهد

همین که دیده شود مریم و چهار مسیح

حریف، معجزه‌ی بیشتر نمی‌خواهد

کسی که خلقت خلق است بسته بر نفسش

در این مجادله تیغ دوسر نمی‌خواهد

به «آه سرد» نیازی نداشت برگ خزان

درخت سوخته دیگر تبر نمی‌خواهد

هنرنمایی این پنج نور خوشرویی است

وگرنه لعنت و نفرین هنر نمی‌خواهد

بعید نیست محمد (ص) دعا کند به حریف

که او برای کسی دردسر نمی‌خواهد

*

مراد «لو کره المشرکون» شد از آغاز

کسی که نور تو را جلوه نمی‌نمی‌خواهد

علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی نیز در این آئین، شعری درباره مباهله خواند که در ادامه آمده است:

پنج اقیانوس را ناگاه چشم ساحل در برابر دید

چشم در چشم آینه‌ی بهتش پنج اقیانوس دیگر دید

پنج اقیانوس موجاموج کوه‌موجش سر در ابر اوج

رستگاری را در او باری، کشتی نوح شناور دید

از کرانش تا کران جوشان در خروش از نای خاموشان

پنج اقیانوس همپا را پنج اقیانوس همبر دید

با نخستین عطر هو پیچید عالمی در بوی او پیچید

بویناک خاک را یعنی زیر گام او معطر دید

با دو دیگر چین به چین بر سر دامن دنباله‌اش در بر

آفتابی آسمان‌پرور در میان ابر چادر دید

با سه دیگر این خدای - انسان عشق را جان، عدل را میزان

هرچه را ذاتی مجسم یافت، هرچه را نقلی مصور دید

چارمین را هرچه هم تنها در غبار شهر غم تنها

چون کریمی در کرم تنها شوکتی اما مکرر دید

پنجمین را با سری بر نی کاروانی از الم در پی

خاطر خون خدا با وی خیمه‌ای خورشیدمنظر دید

ساحل اما همچنان خاموش در خموشی پای تا سر گوش

پنج اقیانوس را در جوش موج‌گستر موج‌گستر دید

شور آیاتی رسا را داشت، جلوه اهل کسا را داشت

آنچه را با گوش جان بسپرد وآنچه را با چشم باور دید

خاک نجران را سر تسلیم ساحل صلح و سلامت کرد

سینه آفاق را آنگاه غرق در بال کبوتر دید...

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل مبارز، دبیر این مجلس و از دیگر شاعران حاضر در این آئین شعر زیر را خواند:

هوای دشت مثل خاطر نجران مکدر بود

تحیر در سر تردیدهای دیرباور بود

یقین اما نشسته روی زانو رو به فردایی

که چندین سال از آن چیزی که می‌گفتند بهتر بود

بنا شد تا گره را وا کند نفرین به دندانش

کسی راضی نمی‌شد ناگزیر این راه آخر بود

از آن سو این بزرگ اهل نجران بود می‌آمد

نگاهش از همان‌جا محو نوری بهت‌آور بود

چه می‌دید این شکوه بکر، این اعجاز دیگر چیست

جهان مست از تکان‌های لب الله‌اکبر بود

دو چشم روشن از حق دید، از خورشید روشن‌تر

دو کودک نه دو لبخندی که باید گفت محشر بود

کمی نزدیک‌تر شد دید مریم هست و مریم نیست

زنی بالاتر از آسیه و حوا و هاجر بود

نمی‌دانم چرا برگشت وقتی مرتضی را دید

نمی‌دانم چرا هی رفت و برگشتش مکرر بود

سرش چرخید و حیدر را نشان می‌داد و هی می‌گفت

که ای نجرانیان دیدم خودم، حق با پیمبر بود

*******

به جز رحمت پیمبر از دری دیگر نمی‌آمد

ولو نجرانیان را تا ابد باور نمی‌آمد

از آن لبخندِ در لبخند، از آن لطفِ بی‌پایان

از آن احساس‌ِ بی‌اندازه، نفرین برنمی‌آمد

غرض نفرین نبوده؛ مطمئن باشید ای مردم

برای چند نصرانی که پیغمبر نمی‌آمد

برای چند نصرانی اگر مقصود نفرین بود

یقیناً حجتی بالاتر از قنبر نمی‌آمد

نبی پیش از خودش از شوق آمد تا بفرماید

بدون مرتضی یک گام این‌سوتر نمی‌آمد

نبی پیش از خودش؟ آری، نبی پیش از خودش آمد

پیمبر را نمی‌دیدند اگر حیدر نمی‌آمد

مرا دارد شراب مدح حیدر می‌برد با خود

وگرنه عقل هرگز تا لب ساغر نمی‌آمد

مگر انگور طبعش می‌رسید امروز آقاجان

اگر این تازه‌شاعر تا نجف یک‌سر نمی‌آمد

به حاصلخیزی خاک درت تاریخ شک می‌کرد

اگر دُرّ گران از خاک اینجا درنمی‌آمد

بدون هیچ حرفی می‌روم جایی که زهرا جز

به استقبال از تنهایی شوهر نمی‌آمد

بدون هیچ حرفی می‌روم پشت همان در که

میان شعله‌اش جز دود و خاکستر نمی‌آمد

یقین کردند آن مردم که نفرینی نخواهد بود

والّا غاصبی با شعله پشت در نمی‌آمد

میان خانه زینب چشم بر در منتظر مانده

ولی از کوچه‌های بی‌کسی مادر نمی‌آمد

بدون هیچ حرفی می‌روم در بین گودالی

که سویش جز سنان و نیزه و خنجر نمی‌آمد

همان‌جایی که می‌دید از بلندی شمر می‌آید

ولی افسوس دیگر کاری از خواهر نمی‌آمد

یقین کردند آن مردم که نفرینی نخواهد بود

والّا ساربان دنبال انگشتر نمی‌آمد

شعر زیر نیز سروده قاسم صرافان است که در ادامه آمده است:

این پنج نور، علت زیبای خلقتند

اسرار پنج حرفِ شریف «کرامت» ند

این خانواده، اشرف اولاد آدمند

آنان طبیب درد طبیبان عالمند

این پنج تن، خلاصه‌ی احساس خالقند

اندازه دل همه‌ی خلق، عاشقند

خاکی شدند تا ره افلاک وا کنند

«آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند»

زیباترین سپاه به میدان رسیده بود

نام ابوتراب به نجران رسیده بود

آنان که لاف، پیش شه لافتی زدند

تا چشمشان به هیبتش افتاد، جا زدند

یک اخم مرتضی علی و ختم غائله

اینگونه شد خلاصه‌ی روز مباهله

*

محمّد، با خودش آورد، محبوبش، حبیبش را

حسن، آن باغ حُسنش را، حسین و عطر سیبش را

زنی از راه می‌آید که مریم آرزو دارد

به رویش وا کند، یک لحظه چشمان نجیبش را

رسید از راه، روح‌الله و سرّالله و سیف‌الله

شنید از آسمان، عیسی‌ابن‌مریم هم، نهیبش را

پدر با ما، پسر با ما، دَمِ روحُ‌القدس با ماست

بگو در پای حیدر، افکنَد ترسا، صلیبش را

به پای «ایلیا» اُفتند، یا در نار، می‌بخشد

قسیمُ النار والجنت، به هر نفسی، نصیبش را

بپرس از خیبر، ای نجران! که لرزان با تو واگوید:

چه خواهد شد اگر حیدر، کِشد تیغ مهیبش را

عباس کیقبادی نیز در این آئین شعر زیر را خواند:

داوری را به پیش داور برد

تا به پایان برد مجادله را

اهل حق است و دشمنش باطل

هر که فاتح شود مباهله را

طبق آیات محکم قرآن

آن که جان پیمبر است علی‌ست

جان فدایش چرا که احمد را

آن که با جان برابر است، علی‌ست

*****

می‌کشد از تن برون این روح طوفانی مرا

می‌کند مجنون‌تر از قیس بیابانی مرا

پابه‌پای کاروانی از حجاز آورده است

تا نشابور این دل غرق پریشانی مرا

در میان کاروان آوازی از جنس بهار

وارهانید از گمان‌های زمستانی مرا

در سخن زنجیره زرینی از توحید داشت

واز کرامت داشت این گنجینه ارزانی مرا

قلعه توحید را شرط ولای او کلید

بی ولایش نیست راهی در مسلمانی مرا

اینک اما قرن‌ها رفته‌ست و آواز بهار

از دیار توس می‌خواند به مهمانی مرا

گنبد و گلدسته‌ها از دور پیدا می‌شود

می‌کشاند تا حرم این شوق پنهانی مرا

تا بخواند چشم‌هایم آیه تطهیر را

باید اول پاک سازد چشم بارانی مرا

جبهه می‌سایم به خاک آستانت واین عجب

پرتو خورشید می‌تابد ز پیشانی مرا

ای گدای آستانت را شرف بر پادشاه

کاش پوشانی به تن، تشریف دربانی مرا

حاجت لب باز کردن نیست بر درگاه تو

ای که همچون نامه سربسته می‌خوانی مرا

بردمید از مطلع شعر بلندم آفتاب

تا خراسان برد این طرز خراسانی مرا

گرچه طبع بی نیازم مدح کس را برنتافت

خواست مداح تو این طبع سپاهانی مرا

کد خبر 5546771 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی مباهله معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی نقد کتاب دفاع مقدس تازه های نشر بنیاد ملی بازی های رایانه ای ادبیات دفاع مقدس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فرهنگسرای اندیشه رایزنی فرهنگی دیپلماسی فرهنگی انتشارات کتاب جمکران نشر تاریخ ایران محمد مهدی اسماعیلی فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع مباهله آثار ادبی پنج اقیانوس غدیر دید روز مباهله تو یا علی مباهله د پنج نور اهل بیت سوره ی آیه ها پنج تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۷۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!

آیا چنانکه دکتر سید حسین نصر، رئیس دفتر فرح پهلوی در سال‌های پیش از انقلاب ادعا کرده «پول‌های حسینیه ارشاد توسط سازمان امنیت می‌آمد»؟ او که خود می‌گوید به دلیل مواضع دکتر علی شریعتی از مسئولیت مشاوره حسینیه ارشاد کناره‌گیری کرده بود، در ویدئویی که اخیراً بازنشر شده، مدعی است مصالح ساخت این حسینیه که گران بود، با کمک سازمان امنیت فراهم می‌شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اما در اسناد باقی‌مانده از ساواک نه تنها نشانه‌ای از حمایت مالی و مادی از حسینیه ارشاد نیست، بلکه آنچه صراحتاً در مکاتبات این سازمان آمده، تلاش برای کسب اطلاع از منابع درآمدی حسینیه است. 
۴ سال پس از احداث حسینیه ارشاد، ناصر مقدم مدیرکل وقت اداره سوم ساواک در نامه‌ای به ساواک تهران، خواستار دستور تحقیق درباره محل درآمد و مخارج آنجا شد: 
«به ریاست ساواک تهران (ه ۳) 
از اداره کل سوم (۳۱۶) 
درباره حسینیه ارشاد
پیرو ۳۱۶/۸۴۰۸۴- ۴۷/۸/۲۵

یک بررسی و برآورد اجمالی نشان می‌دهد بطور متوسط سالیانه دو میلیون (/۲۰۰۰۰۰۰) ریال هزینه اداره حسینیه مزبور می‌باشد که با در نظر گرفتن مدت زمان فعالیت این حسینیه مبلغ قابل توجهی خواهد بود که تأمین مخارج مذکور خارج از امکانات مؤسسین و گردانندگان آن می‌باشد علیهذا با توجه به اینکه مؤسسه فوق محل درآمدی ندارد و از طرفی دلایل و مدارکی که نشان دهد هزینه موصوف از طریق پرداخت سهم امام و سهم سادات و غیره تأمین می‌گردد موجود نیست و اصولاً هم نمی‌تواند از این طریق تأمین شود، خواهشمند است دستور فرمائید سریعاً در مورد محل درآمد مخارج حسینیه ارشاد تحقیقات لازم معمول و نتیجه را منعکس سازند. ضمنا تعیین و اعلام نمایند هزینه ساختمان آن که حدود مبلغ هشتاد میلیون ریال می‌باشد از چه محلی تامین گردیده است. مدیرکل اداره سوم - مقدم۴۸/۷/۱»

هزینه اداره سالانه ۲۰۰ هزار تومانی حسینیه ارشاد چند روز قبل از ارسال آن نامه، در گزارش اداره کل سوم ساواک قید شده بود:
«از ۳۱۶
تاریخ ۴۸/۶/۲۶
گزارش
درباره حسینیه ارشاد
محترما" معروض می‌دارد.
مؤسسه فوق‌الذکر در سال ۴۴ ساختمان آن آغاز و از سال‌های ۴۵-۴۶ با کسب مجوز قانونی شروع به فعالیت نموده است. این مؤسسه در خیابان قدیم شمیران بالای سه‌راه ضرابخانه ایستگاه چاله هرز واقع و دارای ۴۲۰۰ متر مربع زیربنا که با روش نوین و با مبلمانی که مجهز بوسایل کافی سمعی و بصری می‌باشد ساخته شده است. سالن کنفرانس و سخنرانی آن ۲۰۰۰ نفر گنجایش دارد و سخنرانی‌ها بلافاصله به سه زبان فرانسه - عربی - انگلیسی ترجمه می‌شود. هزینه ایجاد این مؤسسه بالغ بر هشت میلیون تومان شده و هزینه اداره آن ۲۰۰ هزار تومان در سال می‌باشد. 
طبق اساسنامه موجود مؤسسین و گردانندگان مؤسسه مزبور سه نفر به اسامی: دکتر عبدالحسین علی‌آبادی دادستان دیوانعالی کشور، محمد همایون رئیس شرکت پلار، ناصر میناچی مقدم وکیل دادگستری می‌باشند که سه نفر مزبور فاقد سابقه مضره هستند لیکن شهربانی کل کشور بجای دکترعبدالحسین علی‌آبادی شخصی را به نام مرتضی مطهری که دارای سابقه بازداشتی می‌باشد یکی از مؤسسین حسینیه ارشاد معرفی کرده است. 

در بولتن ویژه‌ ساواک که یک هفته پس از تعطیلی حسینیه ارشاد با قید «سرّی» منتشر شد، تصریح شده است که حسینیه «دارای هیچ‌گونه وابستگی به سازمان ملی یا دولتی مشخص نمی‌باشد و از سازمان اوقاف یا سایر سازمان‌های دولتی کمک مالی دریافت نمی‌نماید.»


در بولتن اشاره شده که «سخنران اصلی جلسات مذهبی حسینیه ارشاد دکتر علی شریعتی مزینانی می‌باشد که در سنوات گذشته مطالبی که جنبه مضره و خلاف مصالح مملکتی داشته باشد عنوان ننموده لکن بعضا در لفافه مطالبی دایر بر مقایسه سوسیالیزم و قوانین اسلامی عنوان کرده است…»


تنها سه ماه پس از این گزارش بود که ارتشبد نعمت‌الله نصیری، رئیس ساواک در نامه‌ای به شهربانی کل کشور خواستار جمع‌آوری برخی کتاب‌های دکتر علی شریعتی با این بهانه می‌شود: «دکتر علی شریعتی مزینانی که از عناصر ناراحت و مخالف دولت می‌باشد و قبلاً با سخنرانی در حسینیه ارشاد و برخی از کانون‌های دانشجویی مبادرت به ایراد سخنان تحریک‌آمیز می‌نمود…» (نگاه کنید به راستی‌آزمایی ادعای سید حسین نصر؛ بخش اول)


در قسمت نظریه این گزارش سرّی آمده که: «اگرچه مدارک مستندی وجود ندارد که حکایت از وجود رابطه مستقیم بین گردانندگان این مرکز با عناصر خرابکار و افراطی مذهبی بنماید، معهذا بعلت ضعف مدیریت گردانندگان حسینیه مذکور و رخنه برخی عناصر ناصالح در آن و بطور کلی جو مساعدی که در کانون مورد بحث به منظور برخورد افکار و عقاید مذهبی بوجود آمده، زمینه بسیار مساعدی را فراهم ساخته تا عناصر فرصت‌طلب از اجتماعات متشکله در این محل برای نشر و تبلیغ افکار و عقاید انحرافی خود در مواقع مقتضی بهره‌برداری نموده و در واقع بتدریج مرکز مورد بحث را بصورت محلی جهت برقراری ارتباطات مشکوک و پخش نشریات مضره و جلب جوانان ساده‌لوح در جهت گامگذاری در فعالیت‌های مضره و خرابکارانه درآورند و بدین ترتیب حسینیه را از سیر به سمت هدف اصلی بازداشته و شرایطی بوجود آورده‌اند که شب‌ها با ایجاد خاموشی موقتی مبادرت به پخش اعلامیه مضره و تحریک‌آمیز می‌نمایند و بعضا با طرح مسائل به ظاهر مذهبی عقاید انحرافی و مسموم را به حاضرین تزریق می‌کنند…»

مکاتبات ساواک با دیگر ارگان‌ها، بلکه گزارش‌های داخلی آن نیز ادعای سید حسین نصر درباره حمایت سازمان اطلاعات و امنیت کشور از حسینیه ارشاد را نه تنها تائید نمی‌کند، بلکه طبق یکی از اسناد موجود، یک سال پس از تعطیلی حسینیه ارشاد، اداره کل سوم ساواک در گزارشی (۵۲/۸/۹) با توصیف این حسینیه به عنوان «کانون عناصر منحرف و وابسته به گروه‌ها و دسته‌های مذهبی برانداز» و «سخنرانی‌های دکتر علی شریعتی که در مایه‌های ضدیت با ارتجاع و خرافه‌گویی‌های مذهبی ایراد و ضمناً دارای جنبه‌های تحریک‌کننده هم بوده…»، اطلاع داد که ناصر میناچی «از گردانندگان اصلی حسینیه ارشاد… در بازجویی‌ اخیر خود اظهار داشته که از مدت‌ها قبل با سازمان اوقاف در زمینه افتتاح مجدد حسینیه ارشاد مذاکره نموده لیکن سازمان مزبور در این زمینه اقدام در خور توجهی انجام نداده و متعاقباً مشارالیه (ناصر میناچی مقدم) با دکتر نصر رئیس دانشگاه صنعتی آریامهر تماس برقرار کرده و پس از مذاکرات مفصل به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه استفاده صحیح از حسینیه موصوف بهره‌برداری از آن به صورت یک مرکز تحقیقات عالی علوم دینی می‌باشد…» 
این ادعا نشان می‌دهد که نصر حتی پس از تعطیلی حسینیه ارشاد نیز با مسئولان آن در ارتباط بوده و نظر می‌داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ برگزار می‌شود
  • نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد