Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید محمدنژاد رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به رویکردهای دولت سیزدهم در تعامل با کشورهای همسایه، اظهار کرد: دولت‌های گذشته سعی در بهبود روابط با کشور ترکمنستان نداشته و حتی این روابط تیره‌وتار شد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم هر چند کرونا موجب شده است ارتباط‌ها کم شود اما مراودات سیاسی بیشتر و اجلاس‌های مختلف همچون شانگهای فرصتی برای ارتباط مؤثر به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر این موضوع که امروز از فضای به وجود آمده میان ایران و ترکمنستان به‌منظور افزایش مراودات و تسهیل در تجارت استفاده می‌شود، گفت: البته هنوز ترکمنستان فضای خود را به دلیل بیماری کرونا سخت گرفته است و شاید نتوان نتیجه این مراودات در حوزه سیاسی و تجاری را به‌ درستی احساس کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با اشاره به عملکرد دولت گذشته و دولت سیزدهم در زمینه میزان تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور، بیان کرد: همه کاستی‌ها و کم‌کاری‌های پیشین در پوشش این بیماری قرار گرفت نمی‌توان به‌درستی آنالیزی از عملکرد بخش خصوصی و دولتی در حوزه تبادلات تجاری و اقتصادی ارائه داد.

وی تصریح کرد: البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم حجم مبادلات با ترکمنستان ۲ برابر شده است چون در شرایط پیش از کرونا حجم مبادلات به سقف ۱ میلیارد دلار صادرات می‌رسید که این رقم در دوران کرونا به حدود ۱۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد اما امروز شرایط بهتر شده و حجم مبادلات نسبت به قبل بهتر شده اما تا چشم‌انداز فاصله زیاد است.

محمدنژاد با یادآوری اینکه درب‌های جمهوری اسلامی ایران به روی کشور ترکمنستان همیشه باز بوده است و از فضای ترانزیت و تجارت میان دو کشور استقبال می‌شود، افزود: سیاست‌گذاری ترکمنستان درباره مرز باجگیران درواقع باقی ماندن این مرز به‌صورت مسافری و فعال بودن بازارچه آن است و بعید است تمایلی به توسعه این مرز در حوزه کالایی وجود داشته باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان بابیان اینکه در مرز سرخس زیرساخت‌ها به‌صورت ریلی و کامیونی فراهم بوده و مرز مهمی درزمینه مراوده با اوراسیا به شمار می‌رود، گفت: مرز اینچه برون نیز یک مرز دارای اهمیت به شمار می‌آید زیرا می‌توان از طریق ترکمنستان به کشورهایی نظیر قزاقستان و اوراسیا متصل شده و شاید افزایش تبادلات تجاری بود.

وی تأکید کرد: هرچه میزان راه‌های ارتباطی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای هدف صادراتی بیشتر شود می‌توان تجارت منطقی داشته و با کاهش ترافیک و قیمت تمام‌شده، از ارسال کالا به‌درستی بهره‌برداری کرد.

محمدنژاد یکی از اصلی‌ترین وظایف اتاق مشترک را توسعه صادرات در حوزه‌های فنی و مهندسی، کالایی و غیره به ترکمنستان دانست و خاطرنشان کرد: امروز با برقراری ارتباط مطلوب و قوی میان ایران و ترکمنستان و بهبود روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌توان بازارهای هدف را توسعه بخشید.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس

کلیدواژه: مرز باجگیران اتاق مشترک ایران و ترکمنستان ترانزیت کالا مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان حجم مبادلات دولت سیزدهم اتاق مشترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۸۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در نشست راه‌اندازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره در بندر خرمشهر گفت:بندر خرمشهر آمادگی کامل برای برقراری خط مسافری دریایی از خرمشهر به بصره و برعکس را در سریع ترین زمان ممکن دارد.

وجود نظام تعرفه‌ای مناسب، جذاب و شفاف برای بازاریابی و ترغیب تردد مسافران از طریق تردد دریا با اعطای تخفیف ۹۰ درصدی در هزینه حقوق و عوارض شناور‌های مسافری ایرانی و خارجی از امکانات قابل توجه موجود در بندر خرمشهر است.

او از تدوین یک بسته پیشنهادی برای ارائه به طرف عراقی با هدف ایجاد رونق این خط مسافربری خبر داد.

او با اشاره به تاکید مدیران ارشد ۲ کشور ایران و عراق در نشست هفته گذشته و تاکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امید است خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره و برعکس به صورت آزمایشی در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی شود تا با شناسایی مشکلات و چالش‌ها، مقدمات برای تردد گسترده زائران در ایام اربعین حسینی فراهم شود.

بنا بر اظهارات عسکری بندر خرمشهر در عرصه‌های ایمنی و حفاظت ناوگان، تجسس دریایی، یدک‌کشی، مقابله با آلودگی دریایی، حضور در مواقع اضطرار برای جست‌وجو و نجات، پشتیبانی از حوادث، ارائه خدمات پزشکی به مسافران به صورت آنلاین و دیگر موارد موردنیاز توانایی همکاری و همراهی با طرف عراقی را دارد. 

 بندر خرمشهر یکی از بنادر یازده‌گانه ایران با ۲۳۰ هکتار و به عنوان سومین بندر صادراتی غیر نفتی کشور به شمار می‌رود، دارای یک ترمینال مسافری دریایی به نام خلیج فارس با ۶ هزار متر مربع مساحت و ۲ پست اسکله است که روزانه می‌تواند به ۲ هزار و ۵۰۰ مسافر خدمات‌دهی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • تکمیل ۳۳ طرح نیمه تمام ورزشی در ایلام
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • دولت سیزدهم به تولید توجه ویژه کرده است