Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@16:19:34 GMT

الزامات ایمنی در حفر چاه فاضلاب

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۸۰۹۴

الزامات ایمنی در حفر چاه فاضلاب

برای دفع مواد سمی و فاضلاب ، گودال های استوانه‌ای با عمق زیاد در داخل زمین حفر می شود تا فاضلاب های خانگی ایجاد شده توسط انسان یا حیوانات به داخل آن ریخته می شوند که با نام چاه های فاضلاب شناخته می شوند.

برای دفع مواد سمی و فاضلاب ، گودال های استوانه‌ای با عمق زیاد در داخل زمین حفر می شود تا فاضلاب های خانگی ایجاد شده توسط انسان یا حیوانات به داخل آن ریخته می شوند که با نام چاه های فاضلاب شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی چاه فاضلاب به عنوان یکی از نیاز های زندگی در عصر مدرن شناخته می شود.

فاضلاب چیزی  است که از حمام خانگی ، توالت ، سینک ظرفشویی یا از مشاغل و صنعت وارد سیستم یا چاه فاضلاب می شود.

دلایل نیاز به سیستم یا چاه فاضلاب چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد مطرح شود این است که چرا فاضلاب را به سادگی روی زمین و بیرون از خانه یا در نزدیکی یک نهر نمی ریزیم؟ سه دلیل اصلی در مورد فاضلاب وجود دارد که آن را به چیزی تبدیل می کند که نباید آن را در محیط زیست رها نمود. این سه موارد عبارتند از:

1. بوی بد فاضلاب

در صورتی که فاضلاب را مستقیماً وارد محیط زیست کنید همه چیز خیلی سریع بوی بسیار بدی می گیرد.

2. فاضلاب حاوی باکتری های مضر است.

زباله های انسانی به طور طبیعی حاوی باکتری اشریشیا کلای با سایر باکتری هایی هستند که می توانند باعث ایجاد بیماری شوند . هنگامی که آب با این باکتری ها آلوده شود به یک خطر سلامتی تبدیل می شود.

فاضلاب شامل مواد جامد معلق و مواد شیمیایی است که تاثیرات منفی بر محیط زیست می گذارد.

به ‌عنوان‌ مثال ، فاضلاب حاوی نیتروژن و فسفات است که به عنوان یک کود باعث رشد جلبک ها می شوند . رشد بیش از حد جلبک ها می توانند نور خورشید را مسدود نموده و آب را کثیف کند.

فاضلاب، همچنین حاوی مواد آلی است که باکتری های موجود در آن ، آب را تجزیه می کنند . این باکتری ها اکسیژن آب را مصرف نموده در نتیجه کمبود اکسیژن باعث مرگ ماهی ها می شود.

جامدات معلق در فاضلاب باعث می شود آب کدر به نظر برسد و می تواند بر توانایی تنفس ماهی ها تاثیر بگذارد.

با توجه به اینکه هیچ کس نمی خواهد در مکانی زندگی کند که بوی بسیار بدی داده و پر از باکتریهای کشنده است و همچنین آبزیان در آن دوام نمی آورند ، به همین دلیل است که جوامع تصفیه خانه های فاضلاب قوانینی را علیه انتشار فاضلاب خام در محیط اجرا می کنند .

دلایل ریزش چاه های فاضلاب چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود لوله یا چاه فاضلاب شما ریزش پیدا نموده و سقوط کند برخی از مسائل اساسی عبارتند است:

نفوذ ریشه درخت به چاه  فاضلاب

هنگامی که ریشه درختان در نزدیکی، اطراف یا داخل چاه رشد می کنند می توانند دیواره چاه را ضعیف کنند . اغلب ریشه های درختان به دنبال جذب آب هستند و باعث جذب رطوبت موجود در فاضلاب می شوند بنابراین از طریق اتصالات وارد چاه یا لوله ها می شوند . هر چه ریشه ها بیشتر رشد کنند درزها را ضعیف تر نموده و به فاضلاب این امکان را می‌دهند تا از چاه یا لوله ها خارج شوند و خاک اطراف فرسایش دهند و شکمی ایجاد می شود که منجر به فروپاشی چاه می شود.

عدم کول گذاری مناسب و ایمن چاه فاضلاب

 کول گذاری چاه فاضلاب با استفاده از کول میله و کول انباری ، موجب استحکام دیواره ها می شود. این سازه های بتنی ، می توانند فشار عوامل محیطی مثل ریشه درخت یا سستی خاک و.. را خنثی کرده و ایمنی چاه را تامین کنند .  

عدم تخلیه به موقع چاه فاضلاب

چاه های فاضلاب دارای ظرفیت خاصی هستند بنابراین باید پس از گذشت مدت زمانی تخلیه آنها برای جلوگیری از بالا آمدن سطح فاضلاب که باعث ریزش و نشت چاه می شود انجام شود . در صورت بالا آمدن سطح فاضلاب لوله ها مسدود شده و به دیواره های لوله فشار زیادی می آورند و باعث فروریزی چاه ها می ‌شوند.

چگونه می توان از ریزش چاه فاضلاب جلوگیری نمود؟

برای اینکه بتوانید از ریزش چاه فاضلاب و به وجود آمدن خطرات زیاد جلوگیری کنید رعایت موارد زیر الزامی می باشند:

- قبل از آنکه کف سازی را آغاز کنید ابتدا روی اتصالات لوله ها را با خاک نرم بپوشانید و مطمئن شوید که لوله ها به صورت درست به یکدیگر متصل شده اند.

- قبل از اینکه هر اقدامی در زمینه چاه فاضلاب انجام دهید از مقنی های آشنا و ماهر در این کار کمک گرفته و از افراد بی تجربه در این زمینه کمک نگیرید.

- انجام امور مربوط به چاه فاضلاب از حفر، تعمیرات ، تهویه زهکشی و غیره را گروهی انجام داده و از انجام این اقدامات به صورت فردی خودداری کنید.

- چاه های فاضلاب باید توسط حفاظ پوشانده شده و توسط یک درپوش مسدود شوند.

- حفر چاه فاضلاب را در مکان هایی که دارای خاک مقاوم است انجام دهید زیرا خاک های نرم باعث ریزش سریع چاه می شوند.

- حفر چاه فاضلاب را در محل هایی که دارای خاک ناپایدار یا چاه فاضلاب عمیق هستند باید با فاصله از آنها انجام دهید.

- بر روی موارد ایمنی مانند البسه مناسب،  کلاه ایمنی و کفش مناسب کارگران در هنگام کار نظارت داشته باشید.

- توجه داشته باشید که تجهیزاتی که کار با آنها انجام می شود،  سالم و استاندارد باشند و از وسایل معیوب قدیمی استفاده نشود.

- با توجه به اینکه داخل چاه های فاضلاب گازهای وجود دارد که باعث مسموم شدن افراد می شوند ، از فرو بردن سر درون چاه خودداری کنید و همچنین از کبریک یا فندک در دهانه چاه استفاده نکنید تا احتمال انفجار گاز ها از بین برود.

برای مشاوره و خرید انواع کول های سیمانی چاه از تولیدکننده کول ، با ما تماس بگیرید.

کول ترابی : تولیدکننده کول سیمانی

تلفن مستقیم: 09123904472

kaval.ir

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رشد زمین صنعت محیط زیست مواد سمی چاه های فاضلاب چاه فاضلاب باکتری ها لوله ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۸۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس

علی جان صادق‌پور با اشاره به عملکرد این شرکت در توسعه طرح‌های فاضلاب طی دو سال اخیر گفت: بالغ بر ۲۸ هزار متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها و بیش از ۸۰ هزارمتر به خطوط انتقال و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب اضافه شده است.

او با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه‌های خود در بخش فاضلاب را مبتنی بر افزایش سرانه بهره‌مندی از سامانه‌های جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهری و روستایی تدوین کرده است، افزود: بر همین اساس در دو سال گذشته گام‌های بسیار بلندی در حوزه بهره‌مندی مردم استان از خدمات زیست محیطی فاضلاب برداشته شده است.

صادق‌پور تصریح کرد: یکی از سیاست‌های کلان شرکت آبفا استان فارس، افزایش سرانه بهره‌مندی جوامع شهری و روستایی استان از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بود که در این راستا اقدامات مطلوبی نیز صورت پذیرفت.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس علاوه بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای، مرمت و نگهداری تأسیسات و همچنین ارتقای بهره‌وری آنها را از دیگر اهداف شرکت آبفا فارس در دو سال گذشته عنوان کرد و افزود: با کار کارشناسی مداوم در تأسیسات فاضلاب، بهره‌وری در بخش‌های مختلف ارتقا داده شد.

او ادامه داد: علاوه بر ارتقای کیفیت تصفیه‌خانه‌های موجود، تسریع در عملیات اجرا و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های ناتمام فاضلاب از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت طی دو سال گذشته بوده است. همچنین جذب سرمایه گذار و انعقاد تفاهم نامه همکاری با بخش خصوصی و صنایع محلی در شهرستان‌های فارس به منظور اجرای طرح‌های جدید فاضلاب و همینطور فروش پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب را نیز می‌توان به عنوان گام‌های قابل توجهی در راستای گسترش سطح بهره‌مندی مردم فارس از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب و ارتقای بهداشت عمومی شهر‌ها و روستا‌های منتفع نام برد.

صادق‌پور اضافه کرد: طی دوسال گذشته تعداد ۵ تصفیه‌خانه فاضلاب، شامل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر‌های کازرون و آباده و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستا‌های امیر آباد کافتر و شهر میان در شهرستان اقلید و همچنین پکیج تصفیه فاضلاب روستای شهیدآباد شهرستان خرم‌بید در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آبفا استان فارس اضافه کرد: با گشایش این تصفیه‌خانه‌ها ۲۷هزار و ۱۰۰ متر مکعب به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و ۹۱۰ متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی اضافه شده است.

او با بیان اینکه در همین بازه زمانی افزون بر ۸۰ هزار متر خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب نیز در شهر‌ها و روستا‌های استان اجرا شده است، افزود: تصفیه‌خانه، خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر داراب نیز در آینده‌ای نزدیک گشایش خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • انجام عملیات راه‌سازی محورهای مختلف استان/۲۵۰۰میلیارد تومان روکش آسفالت اصفهان در ۱۴۰۲
  • انفجار چاه فاضلاب در تبریز با ۴ مصدوم
  • لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز (فیلم)
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ببینید | لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز
  • آبرسانی سیار به ۲۵۷ روستای استان گلستان
  • ۱۳ حلقه چاه در کرج حفر و وارد مدار بهره برداری شد
  • لحظه انفجار چاه فاضلاب یک مجتمع تجاری در تبریز
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس