Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران از قابلیت صادرات برق مغفول مانده است مطالبات بخش خصوصی برای توسعه پایدار صنعت برق عدم تمایل بخش خصوصی واقعی برای حضور در صنعت برق

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، پیام باقری امروز در نشستی خبری با تاکید بر اینکه تا زمانی که برق به عنوان یک کالا مورد توجه قرار نگیرد و از حالت یارانه‌ای خارج نشود، مشکلات صنعت برق باقی خواهد ماند، گفت: تا زمان رفع این مشکلات نمی‌توانیم برای این موضوع چاره‌اندیشی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که ظرفیت‌های قانونی در کشور قابل توجه بوده اما بعد اجرایی این قوانین با مشکلاتی روبه‌رو است، تصریح کرد: قانون برنامه ششم توسعه حدود ۳۰ درصد اجرایی شده است ترازهای مالی در صنعت برق منفی است و منابع و مصارف با یکدیگر همخوانی ندارند برای رفع این مشکلات باید اختلاف قیمت تمام شده و تکلیفی مورد توجه قرار گیرد.

باقری با تاکید بر این‌که واقعی کردن نرخ برق یک حلقه از فرآیند پویای اقتصاد کشور است، ادامه داد: باید برای کاهش تلفات و همچنین بازبینی مدل‌های سرمایه‌گذاری نیز چاره‌اندیشی شود و ما نباید به دنبال تغییر تعرفه برق باشیم. تلفات در شبکه‌های انتقال برق بسیار زیاد بوده و آن طور که وزارت نیرو اعلام کرده این تلفات حدود ۱۱ درصد است که با توجه به متوسط جهانی رقم بالایی به حساب می‌آید.

ایران از قابلیت صادرات برق مغفول مانده است

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به اهمیت تبدیل شدن کشور به قطب برق منطقه اظهار کرد: وصل شدن به کریدور روسیه نه تنها می‌تواند کمبودها را در زمان پیک برطرف کند بلکه موجب ایجاد کسب و کار و افزایش درآمد برای کشور می‌شود. علاوه بر این قدرت چانه‌زنی کشور در حوزه انرژی نیز توسعه می‌یابد.

وی ادامه داد: کشورهای همسایه به شدت به برق ایران نیاز دارند کشورهایی همچون روسیه، لبنان، کشورهای حاشیه خلیج فارس چندین سال است که به دنبال رایزنی برای دریافت برق ایران هستند.  

باقری تاکید کرد: ایران قابلیت‌های زیادی در حوزه صادرات برق دارد که متاسفانه امروز نسبت به آن مغفول مانده و ما از یک درآمدزایی با رقم قابل توجه محروم هستیم، موضوعی که باید به جدیت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به میزان ناترازی صنعت برق در سال جاری و مشکلاتی که ممکن است برای سال آینده در این صنعت به وجود آید، تصریح کرد: آمار و ارقام در این حوزه توسط وزارت نیرو اعلام می‌شود اما برآوردهای ما حاکی از این است که حداقل ۱۰ هزار مگاوات ناترازی در مجموعه شبکه برق وجود دارد که به طرق مختلف در حال مدیریت است.

وی ادامه داد: خاموشی‌ها امسال عمدتا متحمل بخش صنایع شد و فشار زیادی را به این بخش وارد کرد و اگر امسال برای این مشکلات چاره‌اندیشی نشود قطعا در سال‌های آینده با مشکلات بیشتری در این حوزه مواجه خواهیم شد.

باقری با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی سندیکای صنعت برق برای تدوین برنامه هفتم گفت: یک کار بسیار پردامنه و عمیق را در ارتباط با پیشنهادات صنعت برق انجام داده‌ایم که به تایید هیات مدیره رسیده و اکنون به مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت نیرو عرضه شده است. برنامه هفتم جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که اکنون در حال عبور از برنامه ششم هستیم و تنها ۳۰ درصد از این برنامه محقق شده است.

وی با تاکید بر این‌که ما چاره‌ای در اقتصاد کلان کشور به جز خروج از اقتصاد یارانه‌ای و قیمت‌های تکلیفی نداریم، گفت: اگر وارد این فضا نشویم طبیعتا وضعیت اقتصاد کشور همچون شرایط فعلی باقی می‌ماند. در چهار دهه گذشته اقتصاد دولتی آثار خود را نشان داده و علت ضرر و زیان‌ها نیز چرخه معیوب اقتصاد کشور بوده است.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ادامه داد: اگر می‌خواهیم اقتصادی پویا داشته باشیم می‌بایست بخش خصوصی را قوی کنیم و با انتقال مسئولیت‌ها و تصدی‌گری‌ها به اقتصاد مردمی و همچنین کشف قیمت‌ها راه‌حل‌های واقعی را بیابیم. در این بین نیز نقش دولت می‌بایست حاکمیتی، بسترسازی و نظارتی باشد.

مطالبات بخش خصوصی برای توسعه پایدار صنعت برق

وی با اشاره به مطالبات ۱۰ گانه بخش خصوصی برای توسعه پایدار صنعت برق گفت: بنابر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی بیشترین میزان یارانه انرژی که در جهان در سال ۲۰۱۹ به مصرف‌کنندگان داده شده است متعلق به صنعت برق ایران بوده که به صورت غیرمستقیم از طریق تعرفه‌های برق دولتی که کمتر از قیمت تمام شده است تخصیص می‌یابد.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ادامه داد: از پیامدهای زیانبار این نظام کارآمد اقتصادی جدا از این‌که رشد این بخش را محدود ساخته و تحقق اهداف برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور را ناممکن کرده است اتلاف بالای برق در بخش مصرف به دلیل به کارگیری تجهیزات با بازدهی کم و بی‌توجهی به شدت مصرف بدون در نظر داشتن هزینه‌های آن بوده است.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی بخش خصوصی مطالباتی را از دولت و وزارت نیرو دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد، گفت: اعمال سیاست‌های مدیریت تقاضای برق اگرچه به عنوان تنها راه‌حل شرایط بحران کنونی برای اجتناب از خاموشی پیش‌بینی نشده قابل پذیرش است اما به دلیل تحمیل هزینه کسری حداقل ۱۰ هزار مگاوات به بخش‌های مولد و صنعتی کشور نمی‌تواند ادامه یابد.

باقری ادامه داد: انتظار می‌رود دولت و وزارت نیرو توسعه زیرساخت‌های تولید و شبکه برق را برای پیشگیری از بحران کمبود برق در سال‌های آتی در اولویت اصلی برنامه‌های خود قرار دهد همچنین بورس انرژی به عنوان یک نهاد مستقل، نظام عرضه و تقاضای بازار می‌بایست تقویت شود به نحوی که بتواند به عنوان سازوکار اصلی کشف قیمت‌های تعادلی برق ایفای نقش کند.

وی اظهار کرد: به منظور کارآمدسازی نظام عرضه و تقاضای بازار برق انحصارزدایی از تجارت برق در همه بازارها اعم از بازارهای صادراتی، بازارهای خرده‌فروشی و بازار بهینه‌سازی می‌بایست در دستور کار وزارت نیرو قرار بگیرد. همچنین مشارکت بخش خصوصی در توسعه صنعت برق نیازمند سرمایه گذاری‌های بلندمدت بوده که بدون رفع و کاهش ریسک‌های بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران محقق نمی‌شود لذا باید به این مهم نیز توجه شود.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق با بیان این‌که با توجه به این‌که فرسودگی شبکه توزیع و فوق توزیع برق در بخش‌های مهم کشور که باعث بالارفتن مخاطرات شبکه و ناپایداری ناشی از خرابی تجهیزات می‌شود، اظهار کرد: بازسازی و نوسازی شبکه باید در اولویت قرار بگیرد و منابع مالی مناسب برای آن فراهم شود.

باقری با اشاره به اهمیت توسعه ساخت داخل و تامین تجهیزات کشور که به عنوان محور سیاست توسعه صنعتی برق کشور در گذشته مورد توجه وزارت نیرو بوده اما در سال‌های اخیر از اولویت خارج شده است، تصریح کرد: حمایت از تحقیق و توسعه و نوآوری در شرکت‌های صنعتی بخش خصوصی باید مورد توجه قرار بگیرد. در این خصوص ضروری است با نظارت جامع و موثر بر شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو مفاد قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی کاملا اجرا شود.

وی با اشاره به توسعه صادرات صنعت برق و اهمیت تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه در برنامه ششم توسعه کشور ادامه داد: این مهم محقق نشد با توجه به اهمیت توسعه صادرات انرژی برق همچنین توسعه صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی ضروری است که برنامه مشخص و عملیاتی برای توسعه صادرات این کشور براساس یک نقشه راه مدون در دستور کار وزارت نیرو قرار بگیرد.

عدم تمایل بخش خصوصی واقعی برای حضور در صنعت برق

همچنین جعفر جولا - نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق - گفت: در حال حاضر بخش خصوصی واقعی هیچ علاقه‌ای به حضور و سرمایه‌گذاری و احداث نیروگاه‌های جدید در صنعت برق ندارد و تا زمانی که شرایط تغییر نکند وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که راه نجات صنعت برق از وضعیت فعلی چیست؟ اظهار کرد: مجموعه سیاست‌ها در کنار هم می‌تواند پاسخگوی شرایط فعلی باشد باید مدیریت مصرف داشته باشیم و در کنار آن به دنبال افزایش توان تولید برق باشیم.

وی با تاکید بر این که بر اساس قانون می‌بایست هر سال پنج مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شد و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۲۵ مگاواتی ظرفیت برق کشور بودیم، ادامه داد: این اتفاق نیفتاد که علت اصلی آن نیز اقتصاد معیوب صنعت برق است. اگر امروز با کسری تولید مواجه هستیم به دلیل این است که سرمایه گذاری‌های لازم صورت نگرفته است.

نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به اختلاف قیمت تکلیفی و بهای تمام شده ادامه داد: در قوانین به این موضوع اشاره شده اما تاکنون راهی برای اصلاح آن صورت نگرفته است. صنعت برق نیازمند سرمایه گذاری و اصلاح شرایط فعلی است و می‌توانیم با استفاده از فرصت‌های موجود در بازار سرمایه بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کنیم. در شرایط کنونی فرصت‌هایی در بازارهای مالی و سرمایه وجود دارد که در کنار سیاست‌های مدیریت مصرف می‌تواند منجر به افزایش توان تولید شود. مدیریت مصرف در کشور به دلیل وجود قیمت‌های تصنعی آن طور که باید تاثیرگذار نیست و ما ناچار هستیم از سیاست‌های ترکیبی استفاده کنیم تا توازن بین تولید و مصرف ایجاد شود.

منبع: ایسنا لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر برق اخبار انرژی اخبار مرتبط قیمت گذاری برق باید واقعی شود و راهکار برون رفت از این وضعیت تعرفه بندی جدید مصارف خانگی … ۱۴۰۱/۴/۲۱ تعرفه های برق هر چه سریع تر اصلاح شود ۱۴۰۱/۴/۲۰ قیمت نفت کاهش یافت ۱۴۰۱/۵/۳ اکتشاف میدان گازی جدید در پارس جنوبی ۱۴۰۱/۵/۲ اولویت ما همکاری با شرکت های با تجربه ایرانی است ۱۴۰۱/۵/۲ قبض برق چند درصد از مشترکان رایگان است؟ ۱۴۰۱/۵/۲ آخرین ویدیو ها جشن عروسی یک زوج در زیر آب! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۴:۳۴ اظهارنظر جنجالی کارشناس صدا و سیما درباره حجاب+ فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۳:۴۳ جشن تولد مجری خوش تیپ شبکه یک غوغا کرد + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۳:۲۳ نظر عجیب تتلو درباره سریال یاغی! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۲:۵۲ بزرگترین کشتی یخ شکن هسته ای دنیا ۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۲:۱۷ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۴:۵۴ تلفات در شبکه انتقال برق بیش از ۱۱ درصد و بالاتر از متوسط جهانی است ۱۴:۴۸ معیشت بازنشستگان از اولویت دولت خارج نشده است ۱۴:۴۷ اولویت تخصیص تسهیلات ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت چیست؟ ۱۴:۴۰ بیمه‌آسیا ؛ معتبر و قابل اطمینان در صنعت بیمه ۱۴:۳۹ ترفندی برای تشخیص زردچوبه تقلبی از اصل + فیلم ۱۴:۳۴ جشن عروسی یک زوج در زیر آب! + فیلم ۱۴:۳۰ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۱/۵/۳) ۱۴:۲۲ ۱۰ عامل باورنکردنی بوی بد پا‌ها ۱۴:۲۰ فرمول رفع استرس فوری ژاپنی ها بالاخره فاش شد ۱۴:۲۰ معرفی اعضای جدید هیات مدیره شرکت مدار ۱۴:۱۸ نگرانی در خصوص بازار برنج امسال با ادامه قیمت گذاری دستوری ۱۴:۱۰ داستان عجیب زنی که عاشق سبیلش است! + عکس ۱۴:۰۷ رسوایی عجیب برای ایلان ماسک ۱۴:۰۱ نابغه شطرنج ایران مرد شماره یک دنیا را شکست داد ۱۴:۰۱ تخفیف ویژه آیفون برای چین ها در مدل های گران قیمت ۱۴:۰۰ پروژه افزایش ظرفیت توسعه پارک های انباشت و برداشت ناحیه آهن سازی به پیشرفت ۳۰ درصدی رسید ۱۳:۵۷ سیاست های وزارت صمت، صنعت تایر را پنچر کرد ۱۳:۵۶ قیمت جدید داروها چطور محاسبه می شود؟ ۱۳:۵۰ کدام زیرسویه کرونا شیوع بیشتری دارد؟ ۱۳:۴۳ اظهارنظر جنجالی کارشناس صدا و سیما درباره حجاب+ فیلم ۱۳:۴۰ قیمت سکه امروز چند؟ (۱۴۰۱/۵/۳) ۱۳:۳۰ آیا بایدن دوران چهارساله‌ در کاخ سفید را به پایان می رساند؟ ۱۳:۲۹ توقف صادرات تخم مرغ ۱۳:۲۷ قیمت جهانی گندم با حمله روسیه به بندر اوکراین افزایش یافت ۱۳:۲۳ دلالان بین گندمکاران جولان می دهند ۱۳:۱۹ دوشنبه سیاه بورس / عقب گرد شاخص به فروردین ماه! ۱۳:۱۸ اختلال در اینترنت تایید شد ۱۳:۱۶ کلاهبرداری های وای فای رایگان ۱۳:۱۲ بعد از غذای تند چی بخوریم؟ ۱۳:۱۰ داشتن عمر طولانی با چند راز ساده ۱۳:۰۶ اصلاح سن بازنشستگی در دستور کار است ۱۲:۵۲ کودکان بالای ۱۲ سال، واکسن یادآور بزنند ۱۲:۴۷ انتشار تصاویری مسحور کننده از مریخ ۱۲:۴۱ آمار عجیب مالیات خانه های خالی؛ فقط ۵.۸میلیون! ۱۲:۴۰ اگر دست های مرموز از دخالت‌ دست برندارند، هم پاتوق هایشان را معرفی می کنم، هم اسامی را ۱۲:۳۷ جزییات جدید از استخدام پرستاران در وزارت بهداشت ۱۲:۲۲ عکس پروفایل تابستونی ۱۲:۲۲ اگر به روحانی اجازه می دادند، توان دفاعی کشور را هم نابود می کرد، همان طور که صنعت هوایی و سازمان فضایی را تعطیل کرد ۱۲:۱۷ ارتقای کیفی «دیوار» با مشارکت کاربران ۱۲:۱۷ بزرگترین کشتی یخ شکن هسته ای دنیا ۱۲:۱۷ نماینده تبریز: گشت ارشاد مربوط به دولت آقای خاتمی و آقای عبدالله نوری مبدع آن بوده است ۱۲:۱۱ آخرین وضعیت ساخت خانه های ۳۰ متری در تهران ۱۲:۱۰ با شوهری که به والدینش وابسته است چطور رفتار کنیم؟ ۱۲:۰۴ ۹۸ سنگ قبر با تصاویر مکشوفه بانوان اصلاح شد ۱۱:۴۸ فرصت ۹ ماهه دولت به صادرکنندگان محصولات کشاورزی برای بازگشت ارز ۱۱:۱۶ شاخص کل بدون توقف / کف شکنی های بورس ادامه دارد! ۱۱:۱۵ کنعانی: گفت‌ و گوها از طریق کانال های ارتباطی ادامه دارد ۱۱:۰۹ درگیری مسی و راموس در تمرین + فیلم ۱۱:۰۵ بیل گیتس ۶ میلیارد دلار بخشید ۱۱:۰۵ رقابت مهدی طارمی با رقیب علی دایی + عکس اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: برق اخبار انرژی مورد توجه قرار سرمایه گذاری توسعه صادرات صنعت برق برنامه ششم شرایط فعلی وزارت نیرو قرار بگیرد برای توسعه بخش خصوصی سیاست ها قیمت ها فیلم ۱۴ ۱۴۰۱ ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۸۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین، بهای نفت برنت در معاملات روز جمعه، با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش کرد و به ۸۹.۵ دلار برای هر بشکه رسید. این رشد آرام، یکی از نتایج کاهش نسبی ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است که به سرمایه‌گذاران مهلتی داده تا بیشتر به عوامل مثبت اقتصاد جهانی توجه کنند و البته در صورت شعله‌ور شدن دوباره تنش‌ها، آرامش بازار نفت نیز بر باد خواهد رفت.

در این میان، بازار انرژی با تهدید ناشی از تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه نیز روبروست. پاتریک پویانه، مدیرعامل «توتال انرژی» به‌عنوان یکی از ذینفعان پروژه «یامال ال‌ان‌جی» که اروپا به دنبال تحریم آن است، می‌گوید: اگر اتحادیه اروپا، پروژه «یامال ال‌ان‌جی» را تحریم کند، قیمت ال‌ان‌جی به‌سرعت بالا خواهد رفت و در سطح جهانی، به نفع ما خواهد بود. اگر تحریم‌هایی در کار باشند، مثبت است و منفی نیست زیرا درآمد توتال از این پروژه کاملاً محدود است.

در مقابل آرامش بازار نفت، بازار جهانی طلا با ناآرامی روبرو شده و قیمت‌ها در این بازار پایین آمده است. قیمت هر اونس طلای جهانی به ۲۳۳۱ دلار رسیده که تقریباً ۱۰۰ دلار نسبت به بالاترین رکورد تاریخ در ۱۲ آوریل پایین‌تر است. افول ۱۰۰ دلاری قیمت هر اونس طلای جهانی در بازار ناآرام فعلی، ناشی از کاهش نسبی تنش‌های ژئوپلیتیکی است و عمر آن محدود به زمانی است که تنش‌ها در سطح پایین باقی بماند.

کاهش شیب رشد اقتصاد آمریکا، خبر دیگری است که در اقتصاد جهانی دست‌به‌دست می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهند که رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه‌ماهه ۲۰۲۴ به ۱.۶ درصد کاهش یافته که بسیار کمتر از برآورد ۲.۴ درصدی است.

همچنین شاخص هزینه‌های مصرف شخصی، به‌عنوان متغیر تورم کلیدی برای فدرال رزرو، با سرعت سالانه ۳.۴ درصد برای سه‌ماهه ۲۰۲۴ افزایش یافته که بزرگ‌ترین افزایش آن در یک سال را رقم زده است.

در این‌سوی جهان، متحد آسیایی آمریکا یعنی ژاپن برخلاف ایالات‌متحده به دنبال بالا بردن نرخ تورم است و آمارها از کاهش ضریب موفقیت آن خبر می‌دهد. طبق اعلام اداره آمار ژاپن، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای توکیو بسیار کمتر از انتظار بوده و در ماه آوریل به میزان ۱.۸ درصد رشد کرده است. این رقم در مقایسه با داده‌های سالانه ماه قبل که ۲.۶ درصد محاسبه شده بود، کاهش یافته است.

تثبیت سیاست نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه نیز از خبرهای مهم اقتصاد منطقه‌ای است. بانک مرکزی جمهوری ترکیه اعلام کرد که نرخ بهره را پس از افزایش در ماه گذشته بدون تغییر در ۵۰ درصد نگه می‌دارد و البته به‌شدت به ریسک‌های تورمی توجه می‌کند و تا زمانی که شاهد کاهش قابل‌توجه و پایدار در روند زیربنایی تورم ماهانه نباشد، موضع پولی فشرده خود را حفظ خواهد کرد.

سقوط سودآوری استخراج‌کنندگان بیت کوین، خبر دیگری است که اقتصاد جهانی به آن توجه نشان داده است. سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. خبرها حاکی از این است که شاخص هش‌ریت که میانگین درآمد استخراج‌کنندگان به‌ازای هر تراهش را نشان می‌دهد و معیاری کلیدی برای سودآوری استخراج بیت‌کوین است، پس از چهارمین رویداد هاوینگ در هفته گذشته، سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.

در واقع استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پس از چهارمین رویداد هاوینگ برای حفظ سودآوری خود با مشکل مواجه هستند زیرا قیمت هش بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود رسیده است. قیمت هش در جمعه گذشته به ۵۷.۰۹ دلار کاهش یافت.

کد خبر 847593 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت طلا و فلزات گرانبها - جهان قیمت نفت و گاز

دیگر خبرها

  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان