Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان گفت: با سه طرح نخلستان، مهارت افزایی ترکیبی و مهارت آموزی در محیط واقعی کار بتوانیم تحولی در حوزه مهارت آموزی که منجر به اشتغال پایدار جوانان که یکی از اهداف و برنامه های این اداره کل است، ایجاد کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  عصرهامون، جلیل شهریاری؛ مدیرکل فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه هفته ملی مهارت بهترین فرصت برای انتقال پیام به جامعه هدف است، بیان کرد: جامعه مخاطب ما در سراسر استان که با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنین افرادی که برای مشاغل آینده آماده می شوند، قشر دانش آموز و دانشجو و سرمایه گذاری برای افرادی که بالای ۱۵ سال سن دارند و برای قشر دومی که خدمت سربازی رفتند و دانشجویانی که دانشگاه فارغ التحصیل شدند ولی مهارت، توانایی و تخصص و شغل ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی ادامه داد: در رده‌بندی‌ مهارتی کارگر ماهر، مهندس ماهر و کاردان ماهر و باید به نوعی آموزش ها را به جامعه مخاطب ارائه دهیم که به تمامی لایه ها وارد شوند و مشکلاتی که در حوزه کمبود نیروی انسانی مورد نیاز استان وجود دارد به دلیل هرم شغلی وارونه است، یعنی مهندس ماهر بیش از کارگران هستند.
 
مدیرکل فنی و حرفه ای با اشاره به توسعه روز افزون استان افزود: استان در زمینه های صنعتی، فولاد و پتروشیمی، ریلی، جاده ای، حمل و نقل کالا و همچنین در زمینه صنایع معدنی و حوزه های مختلف گاز رسانی و انرژی، انتقال آب و گردشگری رو به توسعه قرار دارد و باید نیروی انسانی کافی داشته باشیم.
 
حوزه صنعت ساختمان یکی از صنعت هایی که نیروی انسانی و شغل ایجاد می کند

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت ساختمان استان باید نیروی کافی داشته باشیم، تصریح کرد: در شهرستان زاهدان هشت هزار ساختمان در حال ساخت و پنج هزار ساختمان در حال تبدیل زمین در طرح نهضت ملی مسکن است به همین دلیل به نیروی انسانی کارگر و کاردان نیاز مبرمی احساس می شود، اما در حال حاضر تعداد مهندسین ماهر بیشتر از کارگران ماهر است و باید با آموزش ها این خلا جبران شود.
 
تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای کارآموزان فنی و حرفه ای

شهریاری گفت: ما باید پیام خود را به گوش جامعه مخاطب برسانیم و از بعد فرهنگ سازی و گفتمان مهارتی وارد شویم و بتوانیم میل و رغبت جوانان و افراد تحصیلکرده را بالا ببریم و اولویت برای آقایانی که خدمت سربازی را به پایان رسانده اند چراکه نیاز شغلی وجود دارد و افرادی که مهارت را در مراکز فنی و حرفه ای طی کنند با معرفی ما میتوانند تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون و با سود چهار درصدی قرض الحسنه بهره ببرند.
 
وی ادامه داد: طی بررسی ها در سال گذشته از یک جامعه ۲ هزار نفری کارجویان شغلی،۴۰ درصد شغل مرتبط وارد شدند، ۱۳ درصد وارد مشاغل غیرمرتبط و ۴۷ درصد به دلیل عدم حمایت و عدم سرمایه کافی فاقد شغل بودند.
 
وی گفت: ۱۷ گروه در حال آموزش هستند یک گروه هدف مستقیم به مراکز فنی و حرفه ای مراجعه و مهارت را آموزش ببینند و متقاضی شغل هستند و وارد کسب و کار می شوند، دانش آموزان، دانشجویان، زنان سرپرست خانوار، زندانیان و روستاییان از دیگر گروه های هدف کارجویان شغلی هستند.
 
۲۶ مرکز آموزش فنی حرفه ای در شهرستان ها فعال هستند

مدیرکل فنی و حرفه ای استان با اشاره به ظرفیت آموزشی در یک سال گذشته اذعان کرد: ۲۰ هزار نفر در بخش دولتی و ۹ هزار ۵۱۰ نفر در بخش خصوصی؛ در ۱۰۸ کارگاه فعال و با حضور ۱۵۹ مربی متخصص در۲۶ مرکز آموزش فنی حرفه ای در شهرستان ها خدمات آموزشی ارائه می شود.
 
وی با اشاره به اینکه محیط کار واقعی، از ظرفیت های جدید آموزشی در مراکز فنی و حرفه ای استان است، ادامه داد: ۲۶۷ محیط کار واقعی با همکاری و مجوز به واحدهای حدهای صنفی افراد آموزش می ببینند و تاکنون هزار و ۵۰ نفر از ابتدای سال خارج از محیط های فنی حرفه ای با مجورز فنی و حرفه ای و بیمه مسئولیت مدنی و حوادث انجام می شود و پیش بینی می شود و تا پایان سال سه برابر افزایش خواهد یافت.
 
محیط کار واقعی، از ظرفیت های جدید آموزشی در مراکز فنی و حرفه ای استان است

شهریاری افزود: برنامه محیط کار واقعی سفارش محور است نیرو بر اساس نیاز به اصناف معرفی می‌شوند، یعنی با توجه به شغل مرتبط افراد آموزش و مهارت می بینند و طی تفاهمنامه سه جانبه با شهرکهای صنعتی و یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری مهارت آموزی واحدهای صنعتی به کارگیری شود و افراد متقاضی شغل در این پلتفرم ها آموزش بینند.
 
وی گفت: در حال حاضر متولی جذب، استعدادیابی و اطلاع رسانی جامعه هدف باید مشخص شود و متولی برای ثبت نام این افراد نداریم و فنی و حرفه ای از لایه صرفا آموزش خارج شده و بیش از ۵۰ درصد فعالیت ها صرف شناسایی افراد می شود.
 
وجود مشاغل کاذب و مدرک گرایی دو معضل بیکاری استان

مدیرکل فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه مسئله امروز فنی و حرفه ای مشکل آموزش نیست، تشریح کرد: با ۲۶۷ واحد صنفی، ۱۰۸ کارگاه آموزشی و ۱۴۰ آموزشگاه آزاد در سطح استان مشکل آموزش نداریم، مشکل اصلی در حال حاضر وجود مشاغل کاذب و کارهای موقت و ناپایدار در دسترس و از طرفی مدرک گرایی و عدم مهارت کافی در دانشگاه و ورود به جامعه بدون هیچ مهارتی و شغل است که این دو معضل اساسی استان ما محسوب می شود.
 
وی از راه اندازی کلینیک مشاوره کسب و کار و کارآفرین خبر داد و گفت: از ابتدای امسال و در راستای شعار سال و اشتغال آفرین این کلینیک با هدف ایجاد اشتغال راه اندازی شد و تاکنون به ۱۰۸ نفر جهت مشاوره به کلینیک مراجعه کرده اند.
 
راه اندازی کلینیک مشاوره کسب و کار و کارآفرین با هدف ایجاد شغل

وی ادامه داد: در این کلینیک افراد سرگردان جویای کار، والدینی که به دنبال کسب و کار برای فرزندان خود هستند با یک دوره کوتاه مدت کارآفرینی و بازاریابی، انگیزه های افراد تقویت می شود و نگرش آنان را نسبت به کار آشنا می کنند و اینکه فرد برای چه شغلی آموزش ببیند و پس از آن مراحل مهارت آموزی را فرامی گیرند.
 
شهریاری گفت: از امسال بصورت رسمی افرادی که آموزش می بینند و در معرض اشتغال قرار دارند نظام یافته به بانک ها معرفی شوند و در سال گذشته ۲۹ هزار و ۵۶ نفر و از ابتدای سال جاری ۶ هزار و ۳۴۴ نفر معرفی به آزمون شدند که ۳۰۱ نفر در صنعت ساختمان بودند.
 
 انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیرکل فنی و حرفه ای فنی و حرفه ای استان مراکز فنی و حرفه ای محیط کار واقعی نیروی انسانی مهارت آموزی راه اندازی کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان

ایسنا/کردستان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، گفت: ۲۲۹ هزار و ۵۲۳ نفر از مردم کردستان به صورت مستقیم بیمه خود را به سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کنند.

 فرزاد پیشکاری، امروز شنبه 8 اردیبهشت در نشست هم اندیشی با شرکای اجتماعی که به مناسبت هفته کار و کارگر و با حضور مدیران کل تامین اجتماعی و مدیریت درمان برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن هفته کار و کارگر، از شرکای اجتماعی وزارت کار به عنوان گنجینه‌هایی از دانش و مهارت نام برد و خواستار همراهی و همکاری همه تشکلات کارگری و کارفرمایی، انجمن‌های صنفی،‌ کانون بازنشستگان و تمامی شرکای اجتماعی با اداره کل کار استان برای تحقق اهداف شعار سال مد نظر مقام معظم رهبری «جهش تولید با مشارکت مردم» شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: تمامی ظرفیت‌های اداره کل، ادارات زیر مجموعه وزارت کار در کردستان و سایر ارگان‌ها و ادارات استان برای رفع مشکلات کارگران بکار گرفته و شبانه‌روزی در جهت محقق کردن اهداف و سیاست‌های وزارت کار، تلاش خواهیم کرد.

پیشکاری طراوت، زیبایی و عمران و آبادانی در کشور را مرهون تلاش کارگران دانست و با بیان اینکه ایمنی، حفاظت و بهداشت کارگران از مهم‌ترین رسالت‌های وزارت کار است، اظهار کرد: وزارت کار با تمام توان از حق و حقوق کارگران صیانت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در استان کردستان بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی وجود دارد، گفت: در طول سال بیش از ۱۲ هزار پرونده در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف برای احقاق حق کارگران بررسی می شود و ۲۳ بازرس کار در طول سال بیش از ۱۹ هزار بازرسی از واحدهای صنعتی، کارخانجات، ابنیه و... برای صیانت از کارگران و ایمنی و بهداشت محیط انجام می دهند تا کارگران که گنجینه و سرمایه‌های کشور هستند دچار مشکل نشوند.

پیشکاری با بیان اینکه ۲۲۹ هزار و ۵۲۳ نفر از مردم کردستان به صورت مستقیم بیمه خود را به سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کنند، افزود: با احتساب اینکه هر خانوار ۳ نفر باشند، نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر در استان کردستان مخاطب مستقیم وزارت کار در کردستان هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه تحریم‌های گسترده مشکلاتی را در بخش اقتصادی برای جامعه ایجاد کرده است، ادامه داد: جامعه کارگری با اقتدار در مقابل این تحریم‌ها ایستادگی کرده و این مشکلات با توان و تفکر کارگران کشور که ستون فقرات و مولدین اقتصادی در کشوربوده، حل خواهد شد.

پیشکاری با بیان اینکه برای حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال‌های جدید با تمام توان از کارفرمایان حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد، عنوان کرد: دولت سیزدهم در بحث سیاست‌های تشویقی بازار کار از جمله طرح کارورزی، یارانه دستمزد و مشوق‌های بیمه‌ای و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره، مسیر مناسبی برای کارفرمایان و حمایت از کارگران و اشتغال آنان فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه باید بخش خصوصی، سرمایه گزاران و متفکران و فعالان حوزه‌های سرمایه‌گزاری در ایجاد اشتغال پایدار کمک حال دولت باشند، آموزش، مهارت‌آموزی و توانمندسازی جوانان در ایجاد بسترهای اشتغال را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: خانواده‌ها، نظام آموزشی و رسانه‌های جمعی می‌بایست انتظار و تفکر پشت میزنشینی را از فرزندان این سرزمین دور کرده و با آموزش صحیح، ایجاد انگیزه و مهارت‌آموزی در رشته‌های مورد علاقه، زمینه‌های ایجاد اشتغال پایدار در کشور را فراهم کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سازش ۶۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به مشاوران کلانتری‎های سیستان و بلوچستان
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • مردم سیستان و بلوچستان به احدی اجازه تفرقه‌اندازی نمی‌دهند
  • فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • یکی از بهترین آموزشگاه‌های آرایشگری مردانه در تهران با مدرک بین المللی