Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمدرضا فیروزی عصر روز دوشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت ۱۶ مرداد ماه، سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد، افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی البرز از ابتدای سال ۱۳۵۹ با نگاه کمک رسانی در حوزه های دانشگاهی وارد عمل شد و به عنوان یک نهاد جهادی در راستای توسعه کشور و گفتمان انقلاب گام برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این نهاد تا کنون توانسته نقش خود را تا حد زیادی درعرصه دانشگاهی انجام دهد، اظهار داشت: در ادامه این مسیر که دانشگاه ها به یک ثباتی رسیده اند جهاد دانشگاهی به عرصه جامعتری وارد شد و ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کرد.

وی نگاه جهاد دانشگاهی در برنامه ها را همواره بر فعالیت هایی دانست که دیگران ورود زیادی نکرده و خلاقیت ونوآوری در آن وجود دارد که یکی از این حوزه ها در بخش کارآفرینی و اشتغال می باشد که برنامه های زیادی داریم تا باری از روی دوش جامعه برداشته شود.

روحیه جهادی سرلوحه فعالیت های جهاد دانشگاهی

فیروزی با تاکید بر اینکه در برنامه هایمان همواره روحیه جهادی مدنظر قرار گرفته است، گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه غنی همواره تلاش کرده تا از ظرفیت های درونی خود برای رفع خلاءهای کشور کمک بگیرد به طوریکه در سال های اخیر شاهد اتفاقی خوب بودیم به طوریکه حمایت های خوبی از طرح های فناورانه ارایه شده از سوی این نهاد انجام شده است.

وی با بیان اینکه از ۴۱ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی به صورت یورویی حمایت شده، افزود: یکی از این طرح ها تولید رام قطار است که به عنوان یکی از دستاوردهای خوب برای نظام جمهوری اسلامی است به طوریکه فناوری تولید رام قطار را پیش از این نداشتیم و جهاد دانشگاهی کمک به زنجیره تولید این فناوری کرد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز اظهار داشت: در حوزه های فنی و مهندسی و پزشکی هم اقدامات خوبی را شاهد بوده ایم که راه اندازی پژوهشگاه های رویان و ابن سینا در حوزه درمان ناباروری از جمله آن ها می باشد.

وی گفت: طی سال های پس از انقلاب و به ویژه چند سال اخیر تجربه کردیم فضای خاصی به دلیل تحریم های ظالمانه به وجود آمده که اعث شده بسیار وابسته به خارج از کشور باشیم و از طرفی در داخل کشور متاسفانه خودباوری در برخی از بخش ها وجود ندارد و باعث شده در خیلی از حوزه هایی که ظرفیت و توانمندی در کشور وجود داشته نتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از پیشنهادهایی که همواره جهاد دانشگاهی به صورت ملی به ویژه حوزه های اثرگذار داشته این بوده که مسوولین اعتماد به جمع نخبگانی داخل کشور وظرفیت های داخل کشور از جمله جهاد دانشگاهی داشته باشند به طوریکه خیلی از مواقع امکان تولید فناوری هایی که در خارج وجود دارد را در داخل داریم.

فیروزی با تاکید بر اینکه این حمایت ها باید به صورت ملی صورت گیرد و به جهاد دانشگاهی کمک شود این قابلیت ها و پتانسیل ها به عمل تبدیل شود، تصریح کرد: آمادگی خود را در استان اعلام می کنیم که در راستای توسعه استان در هر حیطه ای که متناسب با فعالیت های ما باشد کمک رسان باشیم.

جهاد دانشگاهی البرز در سطح ملی اثرگذار است

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز گفت: جهاد دانشگاهی در البرز ویژگی خاصی دارد که غیر از حوزه استانی یک مجتمع تحقیقاتی بزرگ در هلجرد داریم که خیلی از دستاورهای ملی مثل پژوهشکده های گیاهان دارویی، صنایع شیمیایی و مرکز ملی ذخایر ژنتیک و بخش هایی از پژوهشگاه رویان و پارک علم و فناوری البرز در آن مستقر است.

وی با بیان اینکه کارگاه های عملیاتی طرح های ملی همچون طراحی دکل های حفاری نفتی در البرز مستقر است، افزود: این ظرفیت هایی که در البرز به صورت ملی و استانی وجود دارد در توسعه استان کمک موثری می کند که باید اعتماد به آن وجود داشته باشد.

وی در ادامه به چهار حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی اشاره کردو اظهار داشت: یکی از این حوزه ها در بخش پژوهش و فناوری می باشد که در این حوزه بیشتر فعالیت ها در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است که سه گروه قطعی پژوهشی آسیب شناسی اجتماعی، علوم شناختی و برنامه ریزی توسعه شهری در این بخش فعال هستند

نگهداری حدود چهار هزار نمونه خون بند ناف در بانک خون بندناف البرز

فیروزی یکی از مراکز فعال در حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی را مرکز بانک خون بندناف عنوان کرد و گفت: این بانک خون چندسالی است که در البرز راه اندازی شده و تاکنون توانسته حدود چهار هزار نمونه خون بند ناف نوزادان را ذخیره سازی کند.

وی با اشاره به اینکه سلول های بنیادین می تواند بالغ بر ۱۰۰ بیماری لاعلاج و سخت را درمان کند، افزود: یکی از دسترس ترین جاهایی که می توان از آن سلول های بنیادین را دریافت و استخراج کرد از خون بند ناف می باشد که متاسفانه به عنوان زباله بیولوژیکی دور انداخته می شود.

وی با بیان اینکه اکنون این ذخیره سازی انجام می شود، اظهار داشت: خیلی از کشورها در این حوزه ورود کرده اند و در کشور ما نیز این فناوری و ظرفیت وجود دارد که برای درمان بیماری ها از این خون استفاده شود.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز تاکید کرد: جامعه با مزایای این خون بایستی بیشتر آشنا شوند که خیلی مواقع می تواند یک خانواده را از تلاطم نجات دهد و ذخیره این سلول ها و خون بندناف ذخیره سلامتی می باشد.

وی یادآور شد: بخش مهمی از جامعه از مزایای این خون آگاه نیستند بطوریکه فقط نزدیک به ۲ تا سه درصد این خون در البرز و کشور ذخیره می شود که یکی از دلایل آن تصور بر هزینه بالای نگهداری آن در بانک خون می باشد در حالیکه مبلغی که بابت ذخیره و نگهداری آن دریافت می شود نسبت به ارزش آن بسیار کم است و بسیاری از خانواده ها از این نعمت محروم می شوند.

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری سالانه این خون ها حدود ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: در یکسال گذشته ۷۰۰ نمونه در البرز ذخیره سازی شده است که یکی از دلایل کاهش این ذخیره سازی در سه سال اخیر شیوع ویروس کرونا می باشد که ابتلای مادر به این بیماری موجب ممنوعیت ذخیره سازی خون بندناف نوزاد می شود.

راه اندازی مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره

فیروزی یکی دیگر از اقدامات در معاونت پژوهشی را راه اندازی مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره برشمرد و افزود: این مرکز دو هفته پیش با نگاه بر اینکه در راستای تکمیل زنجیره خدمات علوم شناختی فعالیت کند راه اندازی شده است.

وی انعقاد یک تفاهم نامه با وزارت کشور و استانداری البرز و راه اندازی مراکز تسهیل گری در هشت منطقه استان البرز را از دیگر اقدامات درحوزه پژوهش دانست و اظهار داشت: درزمان حاضر پنج دفتر در سه سال راه اندازی شده اند که این دفاتر در راستای تسهیل گری و احصای مسایل و مشکلات محلات کم برخوردار و سکونتگاه های غیررسمی فعال شده اند تا با تسهیل در امور آن ها و مردم محلات بتوانیم با ارتباطات در سطح کلان مدیریتی مشکلات را در قالب یک نظامنامه در اختیار مسوولین قرار دهیم تا مشکل محلات برطرف شود.

وی راه اندازی مرکز نیکوکاری پویش با همکاری کمیته امداد را از دیگر این اقدامات در حوزه پژوهش برشمرد و گفت: نزدیک به ۲۰ طرح در یکسال گذشته انجام یا شروع شده است که با همکاری دستگاه های مختلف در حال اجرا است.

فیروزی طرح مطالعه نیمرخ اجتماعی آسیب های کودکان در استان و شناخت بسترهای وقوع آن، طرح تدوین و انجام پژوهشی در راستای پیشگیری از اعتیاد زنان با همکاری استانداری البرز، طرح جامع ملی طراحی و پیاده سازی نرم افزار وب و سامانه اینترنتی سنجش نارساخوانی آزمون خواندن را از دیگر طرح های حوزه پژوهش عنوان کرد.

برگزاری سالانه ۱۰۰ نشست در حوزه فرهنگی

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز یکی دیگر از حوزه های فعالیت جهاد دانشگاهی را در حوزه فرهنگی دانست و گفت: یکی از حوزه های تاثیرگذار جهاد دانشگاهی در ۴۱ سال فعالیت حوزه فرهنگ است که یکی از محورهای اصلی فعالیت ها و رویکردها بوده است به طوریکه در استان البرز سعی شده سالانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نشست در ۱۵ سال گذشته انجام شده است.

وی این برنامه ها را در حوزه های تبیینی، جشنواره ها و نمایشگاه های مختلفی عنوان کرد و افزود: در البرز دبیری ۱۰ طرح ملی را بر عهده داشته ایم.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا مقداری فعالیت های فرهنگی را کمرنگ کرده زیرا دانشگاهی که تعطیل باشد کارهای فرهنگی کمتر می شود، تصریح کرد: ولی در این سال ها فعالیت های مختلفی داشته ایم به طوریکه جزو استان های برتر در حوزه فرهنگی بوده ایم که از جمله کارهای شاخص در این سال های اخیر تدوین سند راهبردی فعالیت های قرآنی استان زیر نظر نماینده ولی فقیه استان و با تولی گری فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز است که توسط جهاد دانشگاهی انجام شد که حدود یکماه پیش رونمایی شد.

فیروزی برگزاری مسابقه مناظرات دانشجویی، مسابقه دفاع سه دقیقه ای پایان نامه های دانشجویی و برگزاری جشنواره ملی طرح ها و پایان نامه های کارفرمایی محور تحت عنوان امیرکبیر که با همکاری حوزه فرهنگی و دفتر تجاری سازی در دو سال گذشته در دو دوره برگزار شد را از دیگر این اقدامات برشمرد و گفت: در سال اول آن حدود ۱۰۰ پایان نامه از دانشگاه های مختلف کشور و سال گذشته در دومین سال برگزاری این جشنواره ۲۶۰ پایان نامه در حوزه صنعت و خدمات به دبیرخانه رسید که اکنون این موضوع به یک جریان تبدیل شده و یکی از رویکردهای وزارت علوم پایان نامه های تقاضا محور شده است.

وی به تاسیس شعبه سازمان دانشجویان ایران در البرز در یکسال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: سومین حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی است که متناسب با ظرفیت های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشی تلاش بر این است که بتوانیم در راستای تکمیل زنجیره ارزش زیست بوم آموزش متناسب با تاکید بر بحث اشتغال و کارآفرینی در همه زیرنظام های مجموعه جهاد دانشگاهی گام برداریم.

وی با بیان اینکه حوزه های مختلف جهاد دانشگاهی به صورت همپوشانی فعالیت می کنند، گفت: خدمات در این مجموعه به خدمات نوآورانه تبدیل می شود که باعث شده جهاد دانشگاهی نقش یک زیست بوم را داشته باشد که متشکل از بال هایی است که کمک می کند زنجیره ارزش تکمیل شود و خدمت ارایه شده به صورت جامعتری عرضه شود.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز بیشترین تمرکز در حوزه آموزش را اشتغال محوری و تقاضا محوری عنوان کرد که آموزش های موردنیاز جامعه ارایه می شود و افزود: راه اندازی مراکز آموزش کوتاه مدت و راه اندازی مرکز آموزش کارکنان دولت در یکسال اخیر ازجمله اقدامات این حوزه می باشد ضمن اینکه در این مدت شاهد راه اندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی البرز نیز بوده ایم.

وی راه اندازی کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران حرفه ای در البرز را از دیگر اقدامات برشمرد و اظهار داشت: اجرای اولین دوره آموزش محیط بانی در کشور از دیگر این اقدامات است به طوریکه در ۲ سال گذشته نزدیک به ۵۰ دستگاه از آموزش های جهاد دانشگاهی با حدود یک میلیون نفر ساعت آموزش کوتاه مدت استفاده کرده اند.

مرکز آموزش های بلند مدت جهاد دانشگاهی البرز یکی از مراکز موفق کشوری است

فیروزی گفت: همچنین آموزش های بلند مدت جهاد دانشگاهی نیز در قالب مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج ارایه می شود که یکی از مراکز موفق در کشور است به طوریکه حدود یک هزار و ۷۰۰ دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه این تعداد دانشجو یک رکورد به شمار می رود، افزود: برای سال تحصیلی جدید در مهرماه در ۳۰ رشته مجوز جذب دانشجو داریم.

وی همچنین به راه اندازی مرکز شکوفایی و نوآوری گرافیک در یکسال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: آخرین حوزه فعالیت این نهاد، دفتر تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان هست که این حوزه از جمله حوزه هایی که بسیار خوب عمل و اثرگذار در کشور بوده است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز به راه اندازی مرکز مشاوره و کارآفرینی و اشتغال نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز باید برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات برای توسعه و ساماندهی مشاغل خدمات ارایه می دادیم به طوریکه باید فراخوانی منتشر می شد که افراد در سامانه ای به عنوان متقاضی شغل خانگی ثبت نام می کردند.

وی با بیان اینکه در این سامانه ۴۰۰ شغل خانگی تعریف شده است، افزود: سه هزار و ۶۰۰ نفر ثبت نام در سامانه انجام شد در حالیکه ماموریت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را برای بازار را داشتیم که این ماموریت به خوبی انجام شد و در البرز یک ظرفیت سازی از این طرح انجام دادیم؛ به طوریکه برای اولین بار در سطح کشور مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی را در البرز راه اندازی کردیم که بدون هیچگونه تکلیف و قانونی راه اندازی شد که یک کار ابداعی و نوآورانه بود و نزدیک به ۳۰ غرفه نمایشگاهی در این مرکز راه اندازی شده است.

فیروزی با تاکید بر اینکه حمایت مسوولین از این مرکز را می خواهیم، گفت: متاسفانه بعد از راه اندازی این مرکز نقش حمایتی را برای حفظ این مرکز نداشتند و متاسفانه دستگاه های مسوول در این مرکز هیچ حضوری ندارند و جایشان خالی است.

وی افزود: پس از راه اندازی این مرکز به کل کشور ابلاغ شد چنین مرکزی راه اندازی شود که متاسفانه هنوز در هیچ استانی راه اندازی نشده است.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری کار آفرینی کمیته امداد امام خمینی ناباروری جهاد دانشگاهی استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری کار آفرینی کمیته امداد امام خمینی وزارت علوم تحقیقات و فناوری کار آفرینی کمیته امداد امام خمینی ناباروری جهاد دانشگاهی استان البرز جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی راه اندازی مرکز راه اندازی شده یکسال گذشته راه اندازی شد حوزه فرهنگی پایان نامه حوزه پژوهش خون بندناف ذخیره سازی فعالیت ها سال گذشته برنامه ها انجام شد بانک خون حوزه ها طرح ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۹۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت

یونس پناهی٬ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۲۷۴ هزار و ۱۰۳ پژوهشگر فعال و ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت به ثبت رسیده اند.

وی بیان کرد: اکنون ۱۰۱ واحد توسعه تحقیقات بالینی، ۴ مرکز ملی تحقیقاتی۵۷ مطالعه کوهورت فعال و ۲۶ شبکه تحقیقاتی در سراسر کشور داریم. در حال حاضر ۳۳۰ طرح برای ارزشیابی مراکز تحقیقاتی بررسی شده اند.  

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: با مجوز شورای گسترش ۱۱ مرکز نوآوری تاسیس و ۱۱۴مرکز رشد فناوری سلامت راه اندازی شده اند.

پناهی ادامه داد: اکنون ۴۱۳۰ پتنت ملی در حوزه سلامت  و در مجامع علمی  بین المللی به ثبت رسیده است که این موضوع سبب ارتقای رشد علمی و تولید علم در کشور خواهد شد.  

معاون تحقیقات وزارت بهداشت تاکید کرد: در راستای توسعه مرز‌های نوین تحقیقات سلامت محور از ظرفیت‌های علمی کشور استفاده بهینه شده است.  

وی اضافه کرد: بهبود فرایند تولید علم و حرکت در مرز‌های دانش در جهت مسئله محوری و ماموریت گرایی توسعه پیدا کرده است.

پناهی گفت: در حال حاضر رتبه تولید علمی ایران در دنیا ۱۵ و جایگاه کشورمان از منظر فناوری ۶۲ است که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده این جایگاه ارتقا پیدا خواهد کرد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت افزود: با توجه به حذف ردیف بودجه مراکز تحقیقاتی دارای ردیف مستقل بودجه از کتاب قانون بودجه سال ۱۴۰۱، مراکز تحقیقاتی بر اساس زمینه و سابقه فعالیت در گروه ­های مربوطه امتیازدهی و رتبه بندی خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزگار در استان سمنان
  • آزمون استخدامی آموزش و پرورش با رقابت ۹۴۲۵ داوطلب در گیلان برگزار شد
  • رقابت ۱۶ هزار و ۴۷۱ داوطلب کرمانشاهی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت
  • اولین مرکز نخستی‌سانان در ایران افتتاح می‌شود
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فردا در ۱۱ شهر فارس
  • شرکت بیش از ۱۵ هزار داوطلب سیستان و بلوچستان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • رقابت ۲۱ هزار و ۱۶۹ داوطلب استان کرمان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش