Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@08:11:54 GMT

بیش از ۸ هزار حادثه حین کار در یکسال گذشته رخ داده است

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۰۶۳۲

بیش از ۸ هزار حادثه حین کار در یکسال گذشته رخ داده است

احمد رضا پرنده گفت: در کل کشور بیش از ۸ هزار حادثه در بخش های مختلف را در سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم که بیشترین حوادث متعلق به بخش صنعت با رقم ۳۸ درصد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد رضا پرنده سرپرست اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با "راه آرمان "هدف از سفر به استان کرمان را بررسی واحد های پر خطر تولیدی و صنعتی و ارائه راهکار ایمنی به واحد های تولیدی استان عنوان کرد و گفت: تعداد ۸۰۰ بازرس در سطح کشور داریم تا آموزش ایمنی در سطح عمومی را ارتقا دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: در کل کشور بیش از ۸ هزار حادثه در بخش های مختلف را در سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم که بیشترین حوادث متعلق به بخش صنعت است با رقم ۳۸ درصد اما آسیب ناشی از حوادث کمتر بوده است و بعد از آن در بخش ساختمان با ۳۶ درصد که متاسفانه آسیب ناشی از رخداد حادثه بالاتر از بخش صنعت است که علت آن کار در ارتفاع بوده است.

سرپرست اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: به دنبال این هستیم تا حتی با کمبود نیرویی که داریم بتوانیم در کل کشور واحد های پر خطر را نیز شناسایی کنیم و نظارت جدی بر آنها داشته باشیم.

پرنده اظهار کرد: تجربه نشان داده واحد هایی که نیروهای hsc   قوی دارند خطرات کمتری متوجه کارگران آنها بوده است.

وی اذعان کرد: در معادن به علت بیمه مسئولیتی که وجود دارد بدون رای دادگاه حق را به کارگر می دهند که بدون مشخص شدن مقصر واقعی با دادن خسارت بدون رای دادگاه مشکل را حل می کنند اما این شرایط برای کارگران ساختمانی فراهم نیست.

اداره کار، کارگروههای صیانت از جان کارگران را در استان ها تشکیل دهد

پرنده افزود: صیانت از افراد مختلف جامعه بر عهده ماست ابتدا کارگران، اماکن تفریحی، اماکن عمومی و غیره معمولا دچار حوادث می شوند و باید کارگروه تخصصی برای هر مجموعه که مودی نظارت است شکل بگیرد و دستگاه های متولی ناظر بر مراقبت و صیانت از مردم باشند و در حوزه کارگاه های تولیدی و صنعتی هم اداره کار متولی باشد تا کارگروه حفاظت بر صیانت از جان کارگران را در استان شکل دهد.

سرپرست اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد: ۷۰ درصد حوادث به علت وجود شرایط غیر ایمن اتفاق می افتد زیرا کارگران ملزومات و شرایط کارگاهی ایمنی را ندارند که دچار حادثه می شوند و ۳۰ درصد علل حوادث هم به فرهنگ کار و بی احتیاطی  در محیط های کاری بر می گردد.

پرنده عنوان کرد: باید کارفرماها و کارگران را برای ایمن سازی و رعایت مقررات ایمنی آموزش بدهیم، زیرا از دست دادن یک نیروی انسانی با پرداخت بیمه، مسئولیت بخش نیروی کار را مرتفع نمی کند و کارگران باید سهم خود را در پیشگیری از حوادث ایفا کنند و ناظر بر کارفرما باشند.

سرپرست اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: از کار افتاده های کلی اثر و زیان بیشتری بر جامعه دارد زیرا مراقبت از این کارگران که به طور مثال قطع نخاع شده اند، به مراتب سخت تر است.

وی ادامه داد: پیمانکاران و مهندسان ناظر مکلف هستند هم شرایط ایمن را فراهم کنند و هم تخلف را به نهاد نظارتی اعلام کنند.

نیروی انسانی ثروت یک جامعه است/ نظارت بر کارگاههای پرخطر در سرلیست بازرسان

پرنده با بیان اینکه با وقوع حادثه ما منابع انسانی خود را از دست می دهیم گفت: نیروی انسانی ثروت یک جامعه است وقتی از کار افتاده کلی شد به خانواده وی بسیار آسیب وارد می شود و خسارت عظیمی هم به منابع کشور وارد می شود.

وی به بخشنامه ابلاغی به سراسر کشور در خصوص کارگاه های پر خطر به ادارات تعاون هر استان اشاره کرد و گفت: بازرسان باید نظارت بر کارگاه های پر خطر را در سر لیست نظارتی خود قرار دهند تا شاهد کاهش خطرات و حوادث در محیط های کارگری باشیم.

سرپرست اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: از نهاد های قضایی استان هم در خواست می کنیم چنانچه بازرسان ما اعلام کردند که واحدی پر خطر است، برای پلمب آن در اسرع وقت تا رفع مشکلات ایمنی آن مجموعه اقدام و همکاری لازم را انجام دهند و حامی ما باشند.

وی عنوان کرد: در خصوص رفع موانع ایمنی در محیط کار با انجمن های صنفی در کل کشور تفاهم نامه های خوبی در دو ماهه اخیر منعقد شده است و مشکلات احصاء شده است تا بتوانیم خدمات خوب و دوره های آموزشی را به آنان ارائه کنیم.

پرنده اذعان کرد: در کل کشور ۸۰۰ هزار کارگر از خدمات بیمه ساختمانی منتفع می شوند که در گذشته این رقم به یک میلیون و  ۲۰۰ هزار نفر می رسید که بعد از کارشناسی مشخص شد برخی از اصناف دیگر به این صنف وارد شده بودند که بعد از شناسایی حذف شدند.

سرپرست اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: مصوب شده است که آموزش ایمنی برای کارگران ساختمانی در کل کشور برگزار شود  و حتی حاضریم هر استانی که درخواست بدهد، شخصا برای آموزش ایمنی ورود کنیم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کار و رفاه اجتماعی کل کشور پر خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۰۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام عملیات راه‌سازی محورهای مختلف استان/۲۵۰۰میلیارد تومان روکش آسفالت اصفهان در ۱۴۰۲

ایسنا/اصفهان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان از ساخت و آسفالت هر کیلومتر راه با نیاز سه و نیم میلیارد خبرداد و گفت: عملیات راه‌سازی در محورهای مختلف از جمله اصفهان به طبس، فولاد شهر به نجف آباد و چندین محور دیگر در حال انجام است. هر کیلومتر آسفالت جاده، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که بیش از ۳۰ درصد از عملیات روکش آسفالت اجرا شده و باقی مانده راه‌ها نیز در سال جاری اجرا خواهد شد.

فرزاد دادخواه، امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری به مناسبت روز ایمنی حمل‌ونقل، اظهار کرد: شدت خرابی راه‌های استان اصفهان در چند سال گذشته به حدود ۱۲۰۰ کیلومتر رسیده بوده که ۳۰۰ کیلومتر آن در سال ۱۴۰۱ اجرا و بهسازی شد.

وی ادامه داد: استان اصفهان، استانی صنعتی و محل تردد مرکزی کشور است و صنایع بزرگی مانند فولاد، سیمان و شهرک‌های صنعتی بزرگ در آن وجود دارند که به همین دلیل تردد کامیون و اضافه تناژ بار آن‌ها از عوامل خرابی مسیرها محسوب می‌شود.

دادخواه با بیان اینکه در سال گذشته دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد روکش آسفالت در استان منعقد شده است، افزود: هر کیلومتر آسفالت جاده، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و بیش از ۳۰ درصد از عملیات روکش آسفالت اجرا شده و باقی مانده راه‌ها نیز در سال جاری اجرا خواهد شد.
وی از ساخت و آسفالت هر کیلومتر راه با نیاز سه و نیم میلیارد خبر داد و گفت: عملیات راه‌سازی در محورهای مختلف از جمله اصفهان به طبس، فولاد شهر به نجف‌آباد و چندین محور دیگر در حال انجام است.

دادخواه همچنین از شش خطه شدن اتوبان فرودگاه و آزادراه معلم خبر داد و گفت: پیمانکار اجرای این دو پروژه تا اوایل خرداد ماه مشخص خواهد شد تا عملیات اجرایی هر دو طرح پس از آن آغاز شود.

وی یادآورشد: در یک سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان به منظور رفع نقاط حادثه خیز و خطرساز هزینه شده که عمده اعتبارات این بخش ملی بوده است و ما در استان اصفهان نیازمند ۱۰ برابر این اعتبار هستیم تا بتوانیم همه کارهای باقی مانده در این بخش را انجام دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: تنها در یک نمونه سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان به منظور خط کشی راه‌های استان اصفهان هزینه شده که همین فعالیت تاثیر و نقش زیادی در ایمنی راه‌ها و کاهش خطرات دارد.

اولین پارامتر به عنوان سنجش سرعت در جاده‌ها است

در ادامه نشست خبری معید ذهبیون، رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری حمل و تقل جاده‌ای استان اصفهان اظهارکرد: اگر بخواهیم موضوع ایمنی را در یک چارچوبی داشته باشیم، شش قسمتی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ما در استان اصفهان اولین پارامتری که به عنوان سنجش می‌توانیم در بحث ایمنی نگاه کنیم مسئله سرعت در جاده ها است، افزود:  به صورت سالانه متاسفانه  متوسط سرعت وسایل نقیله استان در حال افزایش است و ۵ کیلومتر بر ساعت که نسبت به سال گذشته بیشتر شده که در ایام نوروز با ۱۰ کیلومتر بر ساعت را شاهد بودیم.

ذهبیون ادامه داد: به صورت میانگین در سال ۵ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرده که این مقدار فقط باعث شدت وقوع تصادفات خواهد شد. با تلاش‌های دسته جمعی و آگاهی رسانی به مردم باعث جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری حمل و تقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه ۱۲ هزار کیلومتر مسیر داریم که نیمی از آن‌ها شریانی هستند، تصریح کرد: ما در مسیرهای اصلی و شریانی سرعتی را مشخص کردیم‌. باید رانندگان و کاربران از سرعت مجاز در این مسیر استفاده کرده و با در نظر گرفتن شرایط خود وسیله نقلیه مطمئن را برای خود انتخاب کنند.

وی استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی را مهم دانست و تاکید کرد: اگر افراد از کمربند ایمنی استفاده نکنند باعث می‌شود در وقوع حادثه از خودرو خود خارج شوند این حادثه برای افرادی که کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، نیز صدق می‌شود.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری حمل و تقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: درسطح برون شهری، ۱۰۰ نفر در سال بر اثرتصادفات جان خود را از دست می‌دهند. ما در  هفت سال گذشته مبدا، مقصد و محورهای محل فوتی را شناسایی و طرحی را با عنوان چهره به چهره را برپا کردیم.  انجام نصب بنر برخودرویی با عنوان طرح کلاه ایمنی رایگان اهدا نمایش داده و علاوه بر اهدا به افراد آموزشی داده می‌شود. سپس آن شخص را به کمپین سبا (مخفف کلمه سوگند برای ایمنی) دعوت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد فوتی‌هاخودروهای برون شهری موتورسیکلت‌ها هستند و طبق آمار در هفت سال ۹۰ درصد تصادفات فوتی استفاده نکردن از کمربند ایمنی بوده است که ۹۵ درصد موتورسواران فوتی هم فاقد کلاه ایمنی بوده‌اند، خاطرنشان کرد: مسیرهای برون شهری روستاهای شرق استان مانند زیار، اشکاوند و شهرستان فلاورجان، نجف آباد و شاهین شهر که ۶۰ درصد تصادفات موتورسیکلت را رغم زده است.

۴۸ دستگاه در سوانح رانندگی مسئول هستند

در ادامه این‌نشست محمدعلی صلواتی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: ۴۸ دستگاه در امر سوانح رانندگی مسئول هستند. رسانه‌ها از جمله موثرترین نهادهای مسئول در این رابطه هستند که می‌توانند در کاهش تلفات جاده‌ای، آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی موثر باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازرسی از کارگاه های پرخطر تشدید می‌شود
  • ۲۵۰۰میلیارد تومان روکش آسفالت اصفهان در ۱۴۰۲
  • توضیحات وزیر تعاون درباره حق مسکن کارگران
  • انجام عملیات راه‌سازی محورهای مختلف استان/۲۵۰۰میلیارد تومان روکش آسفالت اصفهان در ۱۴۰۲
  • دلجویی معاون استاندار کردستان از کارگران آسیب‌دیده سنندج
  • مانور ایمنی کارگاه‌های پرخطر در ایلام
  • نشست نماینده ولی فقیه در کردستان با تشکل های کارگری و کارفرمایی
  • ۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • ۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته در کشور