Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@04:16:17 GMT

خونتای میانمار چهار فعال سیاسی را اعدام کرد

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۱۲۴۱

خونتای میانمار چهار فعال سیاسی را اعدام کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این نخستین اعدام‌ها پس از دهه‌ها در این کشور آسیای جنوب شرقی با محکومیت گسترده رویرو شد.

این مردان که در دادگاه‌های دربسته در فاصله ماه‌های ژانویه و آوریل امسال محاکمه شده بودند، متهم به کمک به جنبش مقاومت برای مقابله با نظامیانی بودند که سال پیش در یک کودتا قدرت را به دست گرفتند و به سرکوب خونین مخالفان پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«دولت اتحاد ملی» (NUG) میانمار، یک دولت سایه (دولت حزب مخالف) که بوسیله خونتای نظامی غیرقانونی اعلام شده است، خواستار اقدام بین‌المللی بر ضد نظامیان حاکم شد.

در میان افراد اعدام شده نام‌های کیاو مین یو معروف به جیمی از فعالان دموکراسی‌خواه و فیو زیا تاو،  نماینده پیشین پارلمان و هنرمند موسیقی به چشم می‌خورد.

کیاو مین یو ۵۳ ساله و فیو زیا تاو ۴۱ ساله از متحدان آن سانگ سو چی، رهبر برکنارشده میانمار هستند در استیناف حکمشان در ماه ژوئن (خرداد) موفق نبودند. دو نفر دیگر اعدام‌شده هلا میو آنگ و آنگ تورا زاو نام داشتند.    

اروین وان در بورت، مدیر منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل گفت: «این اعدام‌ها معادل گرفتن عامدانه جان انسان‌ها و نمونه دیگری از سابقه بسیار بد حقوق بشری میانمار است. این چهار مرد بوسیله دادگاه نظامی در محاکمه‌هایی کاملا محرمانه و عمیقا ناعادلانه محاکمه شدند.»   

تازین نیونت آنگ، همسر فیو زیار تاو، گفت مقامات زندان به خانواده اجازه گرفتن جنازه‌ها را نداده‌اند.

این افراد در زندان «اینسین» مربوط به دوره استعمار نگهداشته شده بودند و یک فرد مطلع گفت خانواده‌های اعدامیان در جمعه گذشته با آنها دیدار کردند.

به گفته این منبع، فقط یکی از بستگان اجازه صحبت با زندانیان را از طریق پلتفرم آنلاین داشتند.

رسانه‌های دولتی روز دوشنبه این اعدام‌ها را گزارش کردند و زاو مین تون، سخنگوی خونتای حاکم بعدا این احکام اعدام را در گفتگو با «صدای میانمار» تایید کرد. اما هیچکدام زمان‌بندی  

کد خبر 693082 برچسب‌ها میانمار اعدام

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: میانمار اعدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۱۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم اعدام «بابک زنجانی» نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

سخنگوی قوه قضاییه از نقض حکم اعدام بابک زنجانی و تبدیل آن به حبس خبر داد.

به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر در اولین نشست خود در سمت سخنگویی قوه قضاییه، درباره اینکه با توجه با اعلام بازگشت اموال بابک زنجانی به کشور، آیا تصمیم جدیدی در این باره گرفته شده است؟ گفت: رای این پرونده در سال ۹۵ از شعبه ۳۸ دیوان عالی صادر شد و پیش بینی شده بود که در صورت استرداد اموال و جبران خسارت وارده و اظهار ندامت و توبه محکوم علیه می‌تواند استحقاق برخورداری از تخفیف و عفو شود.

وی افزود: با توجه به همکاری‌هایی که در طول زندان کرد و بیش از ۱۰ سال در حبس است، اموال این فرد در خارج کشور شناسایی شد و با اعزام کارشناسان مربوطه ارزیابی‌ها انجام شد و پس از بازگشت اموال به کشور و با گزارش مقامات ذی صلاح در خصوص استرداد اموال درخواست عفو محکوم علیه بابک زنجانی توسط دادگستری مطرح شد و از ریاست قوه در اجرای دادنامه درخواست شد و با تایید ایشان و موافقت رهبری ایشان حکم اعدامش نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.

دیگر خبرها

  • مشت آهنین علیه خیزش دانشگاهیان آمریکا اثرگذار نیست/ فعال شدن بسیج دانشجویی این بار در ایالات متحده
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • دلیل نقض حکم اعدام بابک زنجانی چه بود؟
  • ببینید | نقض حکم اعدام بابک زنجانی با تائید و موافقت رهبر انقلاب
  • فیلم| حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد
  • حکم اعدام «بابک زنجانی» نقض شد
  • حکم اعدام «بابک زنجانی» نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد
  • بابک زنجانی اعدام نمی‌شود؟+جزئیات
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد