Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:52:08 GMT

بودجه دولتی، برای مرمت آثار تاریخی اصفهان کافی نیست

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۱۵۳۹

بودجه دولتی، برای مرمت آثار تاریخی اصفهان کافی نیست

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا ایزدی بعد از ظهر روز دوشنبه در بازدید از آثار تاریخی و نشست با فرماندار و مدیریت شهری تیران و کرون، افزود: فرصت‌های سرمایه گذاری مورد بررسی و در راستای توسعه صنعت گردشگری و حفظ آثار تاریخی مورد استفاده قرار گیرد.

وی اتلاف وقت در حمایت از بخش خصوصی را مورد انتقاد قرار داد و اذعان داشت: عدم بهره گیری از افراد سرمایه گذار در پیشرفت کار و رونق اقتصادی موثر بوده و پروژه مرمت قلعه قمیشلو هم‌نیازمند همین همکاری مشترک بخش دولتی و خصوصی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان‌ ادامه داد: طرح سرمایه گذاری قمیشلو و دیگر نقاط گردشگری تیران و کرون باید بررسی و بر اساس ماده ۲۷ به بخش خصوص واگذار و از اتلاف وقت جلوگیری بشود.

وی اضافه کرد: موضوعات زیست محیطی مرتبط با منطقه حفاظت شده قمیشلو باید توسط کارشناسان‌ اعلام‌نظر شود و با رعایت دستورالعمل ها اجرا شود.

ایزدی خاطرنشان کرد: موقعیت گردشگری قمیشلو از نقاط خاص بوده و گردشگری هدفمند در آن رقم‌می خورد و نگاه میراث فرهنگی به آن یک نقطه مورد توجه و جذب توریست برای بازدید و اقامت است.

صنعت گردشگری فرصتی برای توسعه اقتصادی تیران و کرون

فرماندار تیران و کرون به موقعیت جغرافیایی این شهرستان اشاره و بیان کرد: طرح‌های گردشگری این شهرستان فرصت های خوب اشتغال زایی و اقتصادی فراهم می کند که این موضوع مستلزم همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راه و شهرسازی و حفاظت از محیط زیست اصفهان است

 علی محمدی کیا ادامه داد: طرح قمیشلو، پارک وجین، سد خمیران و روستاهای گردشگری جز مهمترین پروژه های سرمایه گذاری در این عرصه محسوب می شود که بخش خصوصی طرح های آماده داشته ولی در بوروکراسی اداری باقی مانده است.

وی تردد بالای در این جاده ها را فرصتی برای سرمایه گذاری در عرصه گردشگری و رونق این صنعت بیان‌کرد.

تعامل مدیریت شهری با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

رئیس شورای شهر تیران با بیان اینکه برای رونق گردشگری تعامل و همکاری دوره جدید مدیریت شهری با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد، گفت: در توسعه شهری به این مقوله به صورت ویژه توجه می شود.

علیرضا دادخواه ادامه داد: تشکل های محلی و آحاد شهروندان خواهان اجرای طرح های گردشگری، حفظ میراث فرهنگی و بهره گیری از قابلیت های این حوزه هستند.

به گفته وی، قلعه قمیشلو علاوه بر اینکه برای توریست ایرانی و خارجی حائز اهمیت است، شهروندان این خطه هم تقاضای بازدید از این نقطه بکر گردشگری را دارند.

توجه به بافت فرسوده و قدیمی در اجرای پروژه‌های شهری

شهردار تیران با بیان اینکه نقاط گردشگری بکر و آثار تاریخی این دیار از ارزش و جایگاه مهمی در جذب توریست برخوردار بوده، خاطرنشان کرد: خانه های قدیمی و آثار تاریخی در برخی نقاط دچار تخریب شده اند که همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مالکان و تسهیل قوانین و ارائه تسهیلات بانکی به مرمت و بازسازی آن کمک می کند.

حسن حجتی با بیان اینکه شهرداری در احیا و مرمت آثار تاریخی همکاری می کند، تصریح کرد: حمام قدیمی این شهر در دوره های قبلی مدیریت شهری مرمت و احیا شده اما به دلیل اینکه سند آن در تملک دیگر دستگاه ها قرار گرفته امکان تکمیل آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برای تکمیل این حمام تنها ۳۰ درصد کار باقی مانده است.

به گزارش ایرنا، تیران و کرون در ۴۵ کیلومتری مرکز استان و در مسیر شهرستان‌های غرب اصفهان از جمله فریدن، چادگان، خوانسار و گلپایگان و استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان قرار گرفته است که این موقعیت جغرافیایی، فرصتی برای رونق صنعت گردشگری و جذب گردشگر است.

تفرجگاه‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان هر کدام گنجینه ای تاریخی و بکر و زیبایی هستند که همه مسافران و گردشگران را به خود جذب و نظرها را معطوف خود می‌سازد.

ظرفیت‌های ملی و بین المللی در حوزه گردشگری این منطقه شامل قلعه تاریخی و پارک ملی حفاظت شده قمیشلو، شهر زیر زمینی کردعلیا، سد شهید منتظری روستای خمیران، روستای تاریخی جاجا، کوچه باغ های تاریخی تیران است که این سرمایه‌ها ناشناخته و بدون استفاده مانده است.

وجود ۹۰۰ در سنگی تاریخی در باغ های تیران که البته شمار آن ها به ۲ هزار عدد می‌رسید اما به مرور زمان از بین رفته، این شهر را به وجود درهای سنگی معروف کرده است.

برچسب‌ها گردشگری تیران وکرون اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری تیران وکرون اصفهان گردشگری تیران وکرون اصفهان صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی سرمایه گذاری تیران و کرون آثار تاریخی مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۱۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: با حضور رئیس اداره حرایم وزارتخانه، محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز_ جمعه هفتم اردیبهشت_ در تشریح این خبر اظهار کرد: طی هماهنگی قبلی و به منظور تعیین تکلیف نهایی محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان، با حضور امیر ارجمند رییس اداره حرایم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار لاهیجان، معاون و کارشناسان حوزه میراث، فرهنگی، پایش میدانی از سطح شهر انجام و با رفع ابهام و موارد مدنظر شهرداری تفاهم مشترک حاصل و مقرر شد مطالعات تکمیلی و موارد اصلاحی در دستور کار مشاور قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اسدالله عباسی استاندار گیلان، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی افزود: بنا بر وظایف ذاتی، راهبرد اداره کل صیانت از بافت ها و بناهای تاریخی ارزشمند است و در این راستا تعامل و هم افزایی حداکثری با دستگاه‌های ذیربط همچون شهرداری ها یکی مهمترین اصول و سیاست های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تلاش و همراهی شهردار لاهیجان به منظور پاسداشت و مراقبت از آثار ارزشمند شهر قدردانی کرد و گفت: حراست حفظ و احیاء بافت ها و بناهای تاریخی وظیفه ی همه افراد و آحاد جامعه است و اگر چه مطابق با قانون و به طور رسمی این مسئولیت بر عهده ی وزارتخانه متبوع گذاشته شده اما مشارکت همگانی برای پاسداشت میراث فرهنگی اجتناب ناپذیر است.

جهانی ابراز امیدواری کرد با تعامل و ارتباط نزدیک با شهرداری لاهیجان، ضمن تسریع در روند تکمیل مطالعات، با تایید شواری فنی و ابلاغ از سوی وزارتخانه، چالش های حوزه بافت و بناهای تاریخی این شهر به پایان برسد.

کد خبر 748198

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز