Web Analytics Made Easy - Statcounter

قطع صادرات گاز روسیه و قیمت‌های بی سابقه، تهدیدکننده فرارسیدن زمستانی سرشار از نارضایتی خواهد بود.

سرویس جهان مشرق - فارین پالیسی در گزارش به بررسی بحران قریب‌الوقوع انرژی در اروپا پرداخت و نوشت: قطع گاز صادراتی روسیه می‌تواند امنیت انرژی اروپا را به خطر اندازد، به همین دلیل، رهبران قاره سبز در تلاش هستند تا بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان، با یکی از بدترین بحران‌های انرژی کشورهای اروپایی مقابله کرده و شرایط می‌تواند بسیار بدتر نیز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.

شدیدترین بحران انرژی در تاریخ اروپا

این مجله آمریکایی می‌نویسد: در ماه‌های اخیر، رهبران اروپایی با چشم‌انداز از دست دادن گاز طبیعی صادراتی روسیه که حدود ۴۰ درصد واردات اروپا را تشکیل می‌دهد و یک منبع حیاتی تأمین انرژی برای این قاره است، درگیر بوده‌اند. این کابوس اکنون در حال تبدیل شدن به یک واقعیت دردناک است، زیرا مسکو میزان صادرات خود را به تلافی حمایت اروپا از اوکراین کاهش داده، قیمت انرژی را به میزان چشمگیری افزایش داده و بسیاری از کشورها را مجبور می‌کند برنامه‌های اضطراری را در دستور کار قرار دهند و سایر تأمین‌کنندگان انرژی مانند نروژ و کشورهای شمال آفریقا نیز در اقدام مناسب برای تأمین تقاضا ناتوان هستند.

الکس مونتون، کارشناس بازارهای جهانی گاز در گروه مشاوره راپیدان انرژی می‌گوید: این شدیدترین بحران انرژی است که تا به حال در اروپا رخ داده است. اروپا به چشم‌انداز واقعی فقدان گاز کافی در زمانی که این سوخت بیشتر مورد نیاز است، یعنی در سردترین ماه‌های سال، نگاه می‌کند.

هیچ راه‌حلی فوری در شرایط کنونی وجود ندارد

مونتون افزود: قیمت‌ها اوج گرفته است. قیمت ۵۰ دلاری برای هر میلیون بی‌تی‌یو گاز عرضه‌شده، قیمت فوق‌العاده بالایی است. تولیدکنندگان آمریکایی در سایه بحران کنونی، قیمت خود را ۱۰ برابر افزایش داده‌اند. این قیمت‌ها بسیار بالا و غیرعادی است و در واقع، هیچ راه‌حلی فوری در شرایط کنونی وجود ندارد.

بسیاری از مسئولان و کارشناسان انرژی نگران هستند که این بحران پس از توقف فعالیت خط لوله نورد استریم ۱، بزرگ‌ترین خط لوله گاز صدور گاز روسیه به اروپا، گسترده‌تر شود. اگرچه قرار بود این خط لوله تنها به مدت ۱۰ روز تعمیر شود، اما تاریخچه اقدامات کرملین در باج‌گیری و استفاده از انرژی به عنوان یک سلاح، این نگرانی را برانگیخته است که مسکو عرضه گاز توسط این خط لوله را از سر نخواهد گرفت و کشورهای اروپایی به شدت وابسته به عرضه گاز روس‌ها را در تنگنا خواهد گذاشت.

زمستان سخت در انتظار اروپا

فارین پالیسی ادامه داد: نورد استریم ۲، خط لوله دوم صدور گاز طبیعی روسیه به آلمان، در ماه فوریه زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای حمله به اوکراین آماده می‌شد، نابود شد و نورد استریم ۱ را به عنوان بزرگ‌ترین خط لوله مستقیم گاز طبیعی میان روسیه و بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا باقی گذاشت. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان به دویچه لندفونک گفت: همه چیز ممکن است. هر رویدادی ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است گاز دوباره و شاید بیشتر از قبل به جریان بیفتد. همچنین ممکن است هیچ گازی جریان نیابد.

این اتفاق برای زمستان پیش رو، زمانی که تقاضا برای انرژی افزایش می‌یابد و وجود گاز طبیعی کافی برای گرمایش ضروری است، مشکلات گسترده‌ای ایجاد می‌کند. کشورهای اروپایی معمولاً برای پر کردن مجدد تأسیسات ذخیره‌سازی گاز خود به خریداری گاز در ماه‌های تابستان وابسته هستند. در زمان جنگ و زمانی که عرضه گاز این قاره در آینده نامشخص است، داشتن این ذخایر انرژی به ویژه بسیار مهم خواهد بود.

 اگر عدم عرضه گاز طبیعی توسط روسیه در بلندمدت ادامه یابد، کارشناسان نسبت به فرارسیدن زمستان سخت هشدار می‌دهند: زمستانی با احتمال سهمیه‌بندی، تعطیلی صنایع و حتی مهاجرت‌های اقتصادی گسترده.

شکل‌گیری ناآرامی و اعتصاب‌های سراسری در اروپا

فارین پالیسی در ادامه گزارش خود مدعی شد: مقامات بریتانیا که همین چند ماه پیش نسبت به اوج‌گیری بهای قبوض برق برای مصرف‌کنندگان هشدار داده بودند، اکنون نسبت به وقوع وضعیتی بدتر از پیش‌بینی‌های گذشته هشدار می‌دهند.

هلیما کرافت، مدیرعامل موسسه آر بی سی کپیتال مارکت معتقد است که اروپا ممکن است با زمستانی سرشار از نارضایتی روبرو شود. سهمیه‌بندی، تعطیلی واحدهای صنعتی، همه این رویدادها در حال فرارسیدن است.

 در حال حاضر، ناآرامی‌ها در حال شکل‌گیری بوده و اعتصاب‌ها در سرتاسر این قاره شروع شده است، زیرا خانواده‌ها با رشد هزینه‌های زندگی و فشارهای تورمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برخی از این نارضایتی‌ها نیز اثرات آسیب آفرینی در بازار انرژی داشته است. در نروژ، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا پس از روسیه، اعتصابات گسترده در صنایع نفت و گاز در هفته‌های گذشته، شرکت‌ها را مجبور به توقف تولید کرد و شوک گسترده‌ای را در سراسر اروپا به دنبال داشت.

کشورهای اروپایی در معرض خطر کشیده شدن به درگیری و زدوخوردهای بسیار شدید

فرانس تیمرمنز، نایب‌رئیس کمیسیون اروپا در گفتگو با گاردین اعلام کرد: کشورهای اروپایی در معرض خطر کشیده شدن به درگیری و زدوخوردهای بسیار شدید هستند، زیرا منابع انرژی کافی وجود ندارد. پوتین از همه ابزارهایی که در اختیار دارد، برای ایجاد درگیری در جوامع ما استفاده می‌کند. بنابراین ما باید خود را برای یک دوره بسیار دشوار آماده نماییم.

پیام‌های دشوار این بحران، با این حال، شاید به روشنی در آلمان احساس شود، زیرا مجبور شده است به اجرای اقداماتی جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی نظیر سهمیه‌بندی آب گرم و تعطیلی استخرها روی آورد.

برلین برای مقابله با این بحران، از مدتی پیش، وارد فاز دوم طرح سه مرحله‌ای اضطراری کمبود گاز خود شده است. همچنین هفته گذشته، این کشور برای نجات غول‌های انرژی خود که از نظر مالی به دلیل قطع برق روسیه آسیب دیده‌اند، اقداماتی حمایتی اجرا کرد.

اما فقط آلمان درگیر بحران انرژی نیست. اولگا خاکووا، کارشناس امنیت انرژی اروپا در شورای آتلانتیک گفت: این اتفاق در سراسر اروپا روی می‌دهد. وی یادآور شد که فرانسه برنامه‌هایی برای ملی کردن شرکت برق ای دی اف به دلیل ورشکستگی ناشی از انباشته شدن زیان مالی دارد. بخش چالش‌برانگیز ماجرا این است که دولت‌ها چقدر می‌توانند برای حمایت از مصرف‌کنندگان انرژی خود از این شرکت‌ها بودجه اختصاص دهند؟

راه‌اندازی دوباره نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ در آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: از سوی دیگر، این وضعیت اهداف آب‌وهوایی بسیاری از کشورها را پیچیده کرده است. در اواخر ژوئن، آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند اعلام کردند که نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ را به دلیل اینکه با کاهش منابع انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، دوباره راه‌اندازی خواهند کرد. مونتون افزود: پیامدهای بالقوه‌ای که کشورهای اروپایی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نشان می‌دهد که چگونه این بحران در گستره‌ای رخ می‌دهد که فقط در زمان جنگ دیده شده است.

وی گفت: در بدترین سناریو، ما در مورد سهمیه‌بندی عرضه گاز طبیعی صحبت می‌کنیم و این چیزی نیست که اروپا مجبور باشد در زمان دیگری به جز زمان جنگ با آن رویارویی کند. این شرایط در حقیقت نقطه‌ای است که اکنون همه چیز به آن رسیده است. این یک جنگ تمام‌عیار انرژی است.

همچنین آنها بر نبرد بلندمدت و دشواری که اروپا برای پایان دادن به وابستگی به گاز روسیه با آن روبه‌رو خواهد شد، تأکید می‌کنند. با وجود تمایل این قاره برای کنار گذاشتن عرضه گاز توسط مسکو، کارشناسان می‌گویند اروپا به احتمال زیاد در این بحران مارپیچ گرفتار خواهد ماند تا زمانی که بتواند زیرساخت‌های استقلال انرژی خود را بیشتر توسعه دهد و این شرایط ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد.

گاز صادراتی ایالات متحده که پس از مایع شدن با کشتی‌های تانکر حمل می‌شود، یک گزینه است، اما واردات این محموله‌های گاز مایع‌شده به ساخت پایانه‌های جدید نیاز دارد. راه‌اندازی خط لوله‌های جدید انتقال گاز نیز به زمان بیشتری نیاز دارد و تعداد زیادی از تأمین‌کنندگان واجد شرایط وجود ندارد. برای اروپا بسیار دشوار است که اتکای خود به گاز روسیه را در مدتی کمتر از سه تا پنج سال کاهش دهد.

مردم در فصل زمستان میان غذا خوردن و گرم شدن یکی را انتخاب کنند

فارین پالیسی در پایان نوشت: جیمز هندرسون، کارشناس انرژی در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد می‌گوید: پروژه‌های گازی به این سرعت ساخته نمی‌شوند. راه‌اندازی پروژه‌های جدید به زمان زیادی نیاز دارد، بنابراین بحران کنونی ادامه خواهد یافت.

تا آن زمان، رهبران اروپایی به تلاش برای تأمین منابع کافی ادامه خواهند داد و فقط می‌توانند به آب‌وهوای معتدل امیدوار باشند. کرافت گفت: بدترین سناریو این است که مردم مجبور شوند در فصل زمستان میان غذا خوردن و گرم شدن یکی را انتخاب کنند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت بحران انرژی زمستان سخت زمستان سخت اروپا اتحادیه اروپا بحران سوخت بحران سوخت در اروپا بحران انرژی در اروپا جنگ اوکراین تحولات جنگ اوکراین جنگ انرژی بحران اروپا بحران در اروپا مجله آمریکایی فارین پالیسی مجله فارین پالیسی فارن پالیسی ولادیمیر پوتین اوکراین خط لوله نورداستریم خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت کشورهای اروپایی فارین پالیسی راه اندازی وجود ندارد سهمیه بندی گاز طبیعی بزرگ ترین گاز روسیه عرضه گاز خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۲۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوبت اول کنکور۱۴۰۳ به ایستگاه پایانی رسید / داوطلبان مرداد منتظر نتایج باشند

رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت و کنکوری‌ها نیمه اول مرداد منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان چهار گروه آزمایشی علوم ریاضی، فنی و علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر روز گذشته پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

دومین و آخرین روز نوبت دوم کنکور نیز با شرکت بیش از نیم میلیون (۵۰۱ هزار) داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی از ساعت ۸ صبح امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی آغاز و تا ظهر ادامه داشت.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبین در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است

عبدالرسول پور عباس در حاشیه بازدید از روز اول برگزاری نوبت اول آزمون سراسری در دانشگاه الزهرا (س) با تاکید بر اینکه آزمون در سراسر کشور با سلامتی آغاز شد، گفت: مشکلی خاصی برای برگزاری این آزمون نداریم به جز در یکی از شهرستان‌ها که امروز سیل آمده و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز پای کار آمدند و داوطلبان را جابجا می‌کنند. امیدواریم در این شهرستان کار به سامان برسد.

وی در ادامه در خصوص داوطلبان دانشگاه فرهنگیان نیز تصریح کرد: ما ۵ نوبت آزمون داریم و در هر ۵ نوبت دفترچه اختصاصی داوطلبان که متقاضیان دانشگاه فرهنگیان هستند را همزمان اجرا می‌کنیم به این صورت که دفترچه‌های تخصصی در ابتدا و انتهای جلسه توسط این داوطلبان پاسخ داده می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: حدود ۶۶۰ هزار نفر در مجموع ۵ گروه آزمایشی داوطلب دانشگاه فرهنگیان هستند که همه امور پیش بینی شده است به سلامتی کنکور را پشت سر خواهیم گذاشت.

پورعباس ادامه داد: داوطلبان نوبت اول کنکور به دلیل اینکه ما اردیبهشت ماه را برای برگزاری آزمون انتخاب کردیم از آمادگی بیشتری برای آزمون برخوردار هستند و از این آمادگی استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: نوبت دوم آزمون سراسری تیرماه برگزار می‌شود و نمرات کنکور سال گذشته همچنان معتبر است؛ یعنی دو آزمونی که سال گذشته برگزار شد، همچنان نمراتشان معتبر است در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد داوطلبان می‌توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند یا به سازمان سنجش اجازه بدهند نمره بالاتری را برای آنها لحاظ کند.

پور عباس خاطرنشان کرد: کارنامه اولیه داوطلبان نوبت اول نیمه مرداد ماه جاری اعلام می‌کنیم و همزمان چند روز بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز می‌شود.

فرصت جبران وجود دارد

محمدعلی زلفی‌گل نیز در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری نوبت اول آزمون سراسری دانشگاه الزهرا (س) گفت: خوشبختانه تمهیدات لازم برای برگزاری امن و بانشاط کنکور پیش بینی شده است امیدواریم شاهد یک رقابت علمی در پنج رشته آزمایشی باشیم،

وی در ادامه تصریح کرد: نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در ۱۹۱۳ حوزه در بیش از ۴۰۰ شهرستان برگزار می‌شود، در رشته علوم تجربی بیشترین داوطلب را داریم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تفاوت کنکور امسال با سال‌های گذشته نزدیکی زمان برگزاری دو نوبت کنکور است، ما مکلفیم در سال دو نوبت کنکور برگزار کنیم که با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان فاصله دو کنکور زیاد نیست و کنکور بعدی تیرماه است.

زلفی گل با بیان اینکه نتیجه دو سال کنکور که چهار نوبت است برای داوطلبان لحاظ می‌شود، خاطرنشان کرد: داوطلبان می‌توانند از نمره بهتر خود استفاده کنند. سازمان سنجش آموزش کشور سعی می‌کند عدالت آموزشی را لحاظ کند.

وزیر علوم اظهار کرد: نتیجه نهایی کنکور تلفیقی از سوابق تحصیلی و نمره کنکور است، داوطلبان اضطراب نداشته باشند زیرا فرصت جبران دارند.

دستگیری متقلبان روز اول کنکور

بر اساس اعلام محمدحسین حاجیلو، رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اعلام اینکه داوطلبانی به تعداد کمتر از انگشتان دست که در آزمون‌های امروز پنجشنبه ابزار ممنوعه به همراه داشتند شناسایی شدند، گفت: یکی از این داوطلبان که در دقایق ابتدایی آزمون اقدام به تهیه یک صفحه عکس از دفترچه کرده بود، پس از پنج دقیقه دستگیر شد و پس از آن هم سه نفر در دو شهرستان متفاوت ابزار ممنوعه به همراه داشتند که قبل از هرگونه اقدامی بلافاصله دستگیر شدند و هر چهار نفر به منظور شناسایی سرشبکه‌های مجرم و کلاهبردار تحویل مراجع انتظامی شده‌اند و قطعاً سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان شاکی پیگرد قضائی متخلفان را دنبال خواهد کرد.

برگزاری مجدد کنکور به سیل زده‌ها

در روز دوم کنکور نیز رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه امیرکبیر رفت و تاکید کرد؛ آزمون دیروز با موفقیت برگزار شد، با وجود تلاش ارتش و نیروهای مسلح برای ایجاد شرایط به منظور حضور داوطلبان در حوزه آزمون، حدود ۵۰ نفر از داوطلبان از شهرستان زیرکوه و حاجی آباد از توابع خراسان جنوبی به دلیل سیل از آزمون جا ماندند؛ اما این نوید را به داوطلبان استان خراسان جنوبی و حاجی آباد خواهم داد که آزمون اختصاصی فرهنگیان و سراسری را ظرف دو هفته آینده برگزار خواهیم کرد.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: روز گذشته ۴ آزمون در سراسر کشور برگزار شد و ۴ مورد تخلف و دستگیری ثبت شده که این موضوع نشان از اعتماد مردم به سیستم سنجش دارد، از این چهار مورد دونفر به دنبال عکس گرفتن از سوالات بودند و ۲ نفر نیز در استان‌های جنوبی به دنبال استفاده از تجهیزات برای تقلب بودند که با آنها مطابق بخشنامه برخورد شد.

اعمال محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری

همچنین رئیس سازمان سنجش کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تخلفات آزمون سراسری اظهار کرد: امسال ۴ مورد تخلف در آزمون سراسری از سوی داوطلبان گزارش شده، سال گذشته این رقم حدود ۱۰۰۰ مورد بود، امسال با استفاده از تجهیزات ضریب تخلفات کاهش داشته است.

پورعباس بیان کرد: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضائی بین ۱ تا ۵ سال زندان مواجه خواهند شد.

دفترچه سوالات آزمون

در حال حاضر دفترچه سئولات ۴ گروه آزمایشی بر روی سایت سازمان سنجش آموزش قرار دارد و داوطلبان می‌توانند از طریق این لینک وارد شوند.

بر این اساس داوطلبان گروه‌های «علوم ریاضی»، «علوم انسانی»، «هنر» و «زبان های خارجی» می‌توانند دفترچه سوالات خود را بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور مشاهده کنند.

آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار شد؛ اما دروس عمومی در سابقه تحصیلی داوطلبان وجود داشته و در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ شد.

داوطلبان می‌توانند در یکی از سه گروه اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) مختلف در دو نوبت آزمون شرکت کنند ولی در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید گروه مورد نظر را برای پذیرش در دانشگاه (در مرحله انتخاب رشته) انتخاب کنند و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی میسر نیست. البته باید توجه داشته باشند که سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر را نیز باید دارا باشند و درصورتی که در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی لازم برای گروه آزمایشی درخواستی را نداشته باشند نمرات آن دروس صفر لحاظ می‌شود.

برای داوطلبانی که برای پذیرش در آزمون پذیرش دانشجو- معلم اعلام علاقه مندی کرده‌اند نیز در گروه آزمایشی مربوطه منحصراً یک کارت ورود به جلسه منتشر شده است. این دسته از داوطلبان باید علاوه بر پاسخگویی به دفترچه‌های سوالات آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی انتخابی، به دفترچه سوالات اختصاصی آزمون پذیرش دانشجو- معلم نیز پاسخ دهند.

زمان انتشار کلید اولیه آزمون

کلید اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) از تاریخ سه شنبه ۱۱ اریبهشت جاری بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند از تاریخ مذکور حداکثر تا روز یکشنبه، ۱۶ این ماه هر گونه مطلبی در خصوص سوالات و کلید آزمون دارند، منحصراً" از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به این سازمان اعلام نمایند.

نوبت دوم آزمون سراسری تیر ماه برگزار می‌شود و نمرات کنکور سال گذشته همچنان معتبر است؛ یعنی دو آزمونی که سال گذشته برگزار شد، همچنان نمراتشان معتبر است در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد داوطلبان می‌توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند یا به سازمان سنجش اجازه بدهند نمره بالاتری را برای آنها لحاظ کند.

کارنامه اولیه داوطلبان نوبت اول نیمه مرداد ماه جاری اعلام و همزمان چند روز بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز می‌شود.

کد خبر 748151

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • کابوس و رستگاری در یک شب؛ اشک‌ها، پنالتی‌ها و نجات تراکتور توسط پورحمیدی!
  • داوطلبان کنکور مردادماه منتظر نتایج باشند
  • نوبت اول کنکور۱۴۰۳ به ایستگاه پایانی رسید / داوطلبان مرداد منتظر نتایج باشند
  • پسکوف: پارلمان اروپا «ماشین روس هراسی» است
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق