Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:40:11 GMT

«سلسله» سرآمد کشت کلزا در لرستان

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۲۹۶۰

«سلسله» سرآمد کشت کلزا در لرستان

به گزارش ایرنا، کلزا دانه روغنی زرد رنگی است که گل های آن در دل مزارع سبز، چشم هر بیننده ای را می نوازد و روغنی را به ارمغان می آورد که حاصل دسترنج کشاورزانی است که کوشیده اند هم اقتصاد مقاومتی را تبلور ببخشند و هم جهشی در تولید داخلی ایجاد نمایند.

خوشبختانه سال های اخیر کشت این محصول در بسیاری از استان های کشور رواج یافته که در لرستان از جمله سلسله نیز رو به افزایش نهاده و این شهرستان به مهمترین قطب تولید دانه های کلزا در استان تبدیل شده است به طوری که نیمی از کلزای تولیدی لرستان در این شهرستان کوچک اما زرخیز تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان با میانگین عملکرد تولید ۶ تن کلزا در هر هکتار بالاتر از متوسط کشوری ایستاده که حاصل عملیات به زراعی در مراحل مختلف رشد این محصول و توجه کشاورزان  به توصیه های مروجین جهاد کشاورزی و کوددهی و سمپاشی بموقع دانه های طلایی است. 

لزوم حمایت دولت از کلزاکاران 

یکی از کشاورزان شهرستان سلسله که اقدام به کاشت کلزا در مزرعه پنج هکتاری خود کرده است می گوید: سهولت در کاشت، داشت، برداشت و سوددهی مناسب از جمله عواملی است که موجب روی آوردن کشاورزان شهرستان به کشت این محصول شده است.

عبدالرضا یوسفوند افزود: کشت کلزا نوعی کشاورزی باصرفه است که به آبیاری کمتری نیاز دارد و قیمت خرید آن نیز ۲ برابر محصول گندم است، همچنین امسال در هر هکتار مزرعه پنج هکتاری اش حدود ۶ تن و ۱۳۰ کیلوگرم کلزا تولید شد که میانگین بی نظیری محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی نهاده های کشاورزی مورد نیاز این محصول را به صورت آزاد خریداری می کنند، بیان کرد: بدون شک تخصیص سهمیه کود یارانه ای، خرید سموم مورد نیاز کشاورزان به قیمت کمتر، پرداخت به موقع مطالبات و فراهم بودن بستر حمل و نقل باعث ترغیب کشاورزان بیشتری به سمت تولید این محصول استراتژیک و با صرفه خواهد شد.

این کشاورز کلزاکار افزود: همچنین حمایت دولت و پرداخت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان کلزاکار می تواند نقش مهمی در افزایش تولید این محصول در شهرستان داشته باشد.

وی یکی دیگر از مشکلات تولید دانه‌های روغنی را نبود ماشین آلات کشاورزی مناسب در این صنعت عنوان کرد و گفت: این امر موجب می‌شود در زمان برداشت ریزش محصول افزایش یابد و میزان فروش کشاورزان کمتر شود.

کلزا سازگار با کم آبی 

فرماندار سلسله نیز با تاکید بر مدیریت مسئله کم آبی در شرایط خشکسالی اظهار داشت: آب امانت نسل‌های آینده در دست ما است بنابراین وظیفه داریم مصرف آن را به خوبی مدیریت کنیم.

مسلم مرادی با اشاره به کلزا به عنوان یکی از محصولات سازگار با کم آبی، افزود: کشت محصولاتی با میزان مصرف آب پایین، سرمایه آب را برای نسل های آینده حفظ خواهد کرد و در این راستا کلزا یکی از محصولاتی است که می تواند برای مدیریت منابع آبی در بحران خشکسالی پیش رو نقش مهمی داشته باشد.

وی تصریح کرد: نیمی از محصول کلزای لرستان در سلسله تولید می شود و برای توسعه این نوع کشت، از همه سرمایه گذاران در زمینه کاشت محصول کلزا در شهرستان حمایت می‌کنیم. 

پیش بینی برداشت بیش از ۱۷۰۰ تن کلزا در سلسله 

رییس جهاد کشاورزی سلسله نیز اظهار داشت: میانگین تولید کلزا در هر هکتار اراضی شهرستان، امسال بیش از ۶ تن در هر هکتار بود که در مقایسه با نورم حدود چهار تا پنج تن در هر هکتار متوسط کشوری، بی نظیر است.

روح الله حقی منصوری با اشاره به پیش بینی برداشت بیش از یکهزار و ۷۰۰ تن کلزا در شهرستان سلسله، عنوان کرد: دانه روغنی کلزا از نظر اقتصادی برای کشاورز بسیار مقرون‌ به ‌صرفه است و باعث افزایش توان زمین در کشت‌های بعدی می‌شود از این رو ترویج کشت محصولاتی از این قبیل که نیاز کمتری به آب دارند از سیاست های اصلی سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه کشت کلزا در افزایش تولید روغن و کنجاله بسیار اثرگذار است خاطرنشان کرد: کلزا یکی از دانه های روغنی بسیار مهم است که در مناطق معتدل کشت می شود که کاشت این محصول کم آب بر و به صرفه می تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی شهروندان داشته باشد.

حقی منصوری با اشاره به شرایط مناسب شهرستان سلسله برای کاشت کلزا از کشاورزان خواست با کشت این محصول ضمن صرفه جویی در مصرف آب از مزایای اقتصادی آن نیز بهره مند شوند چراکه عملکرد این گیاه در پایداری تولید غلات نیز اثر قابل توجهی دارد.

برچسب‌ها کلزا لرستان سلسله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کلزا لرستان سلسله کلزا لرستان سلسله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۲۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی

رحیم زاده با بیان اینکه کشت پاییزه کلزا در آذربایجان شرقی از ۲۰ شهریور آغاز می شود و تا نیمه اول مهر ماه ادامه خواهد داشت گفت: کلزا محصولی راهبردی است که کشت آن به صورت قراردادی در استان انجام می‌شود. 

وی افزود: پیش بینی می‌شود از کشت پاییزه امسال حدود ۵۶۰۰ تن کلزا برداشت شود. 

عباسی رئیس جهادکشاورزی جلفا گفت: یکی از طرح‌های حمایتی دولت در بخش کشاورزی توسعه کشت دانه روغنی کلزاست و کشت این محصول به سبب بهره‌وری بیشتر، رشد در فصل بارش باران، نیاز کمتر به آبیاری و خرید تضمینی آن در چند سال اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

 وی افزود: کشت بیش از ۸۵ هکتار دانه روغنی کلزا در مزارع شهرستان جلفا که در این فصل به مرحله گلدهی رسیده علاوه بر جلوه طلایی و طبیعت بی‌نظیر منطقه بر حاصلخیزی و بهره‌وری مزارع شهرستان نیز افزوده است. 

عباسی با بیان اینکه دانه روغنی کلزا که هر سال در اواسط شهریور کشت می‌شود و برداشت آن خرداد سال بعد صورت می‌گیرد گفت: در سال زراعی امسال در ۸۵ هکتار از اراضی زراعی شهرستان دانه روغنی کلزا کشت شده و با توجه به مطلوب بودن مزارع کلزا پیش بینی می‌شود امسال شاهد برداشت بیش از ۴ تن محصول در هر هکتار از مزارع شهرستان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مزارع گندم برای بهره‌وری بیشتر نیاز به تناوب کشت دارند از مدت‌ها قبل کشاورزان به دنبال کشت جایگزینی بودند که بتواند از زمین بهره مناسبی بگیرند و از این رو برای تولید پایدار گندم کشت دانه روغنی کلزا توصیه می‌شود زیرا این محصول در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد