Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان گفت: موارد حيوان گزیدگی نسبت به سال گذشته رو به افزایش است و عامل عمده این مشکل ناشی از سگ است و عامل حدود ۸۰ درصد موارد حيوان گزیدگی سگ بوده است

بهزاد امیری رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: در سال گذشته ۲۶۱ هزار و ۶۷۸ مورد بیمار گزیدگی در کشور به ثبت رسیده است و آمار فوق از موارد خیلی جزئی از یک خراش کوچک تا موارد خیلی شدید که منجر به فوت مصدوم شده است را در برمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بیماری هاری درمان ندارد و اگر بیماری بروز کند، متأسفانه درمانی براز آن وجود ندارد و آمار مواردی که مبتلا به بیماری هاری شده‌اند ۱۶ نفر است که همه این تعداد به علت حيوان گزیدگی مبتلا به هاری شده و فوت کرده‌اند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت یادآور شد: موارد حيوان گزیدگی نسبت به سال گذشته رو به افزایش است و عامل عمده این مشکل ناشی از سگ است و عامل حدود ۸۰ درصد موارد حيوان گزیدگی سگ بوده است.

امیری همچنین اضافه کرد: پس از سگ و جایگاه اول این حيوان در حيوان گزیدگی گربه‌ها هستند که شاید کمتر به این مسئله توجه شده است و ۱۶ درصد موارد حيوان گزیدگی یعنی چیزی در حدود ۴۲ هزار مورد توسط گربه‌ها شکل می‌گیرد و پس از گربه مابقی موارد حیوان گزیدگی توسط سایر حیوانات اهلی و وحشی رقم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق گاز گرفتگی حيوان هار به انسان انتقال پیدا می‌کند و این ویروس در بزاق دهان حیوانات هاری وجود دارد و وقتی که در اثر گازگرفتگی سطح پوست بدن سوراخ می‌شود، ویروس وارد بدن شده و از طریق رشته اعصاب محیطی به اعصاب مرکزی انتقال داده می‌شود و چنانچه به مغز و نخاع برسد باعث ایجاد التهاب شدید شده و پس از آن بیماری هاری ایجاد شده و درمانی برای آن وجود ندارد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت یادآور شد: وقتی فردی مورد حيوان گزیدگی قرار گرفت، اگر بلافاصله به مراکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه کند، همکاران بنده در آن مراکز خدمات لازم را شامل شستشوی زخم با آب و صابون، ضدعفونی کردن زخم و پس از آن تغییر تزریق سرم و واکسن در ۳ نوبت به فواصل مختلف مورد نیاز به فرد ارائه می‌دهند.

امیری اضافه کرد: تزریق واکسن پس از حيوان گزیدگی در ۳ مرحله انجام خواهد شد و افراد باید در فواصل زمانی مورد تأیید پزشک خود این کار را انجام بدهند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت افزود: کلیه خدماتی که در واحد‌های ما ارائه می‌شود رایگان است علی رغم اینکه این خدمات گران است؛ به عنوان مثال به ازای هر ویال واکسن هاری بین ۵ تا ۷ یورو هزینه می‌شود و به ازای هر ویال سرم ضدهاری ۵۶ یورو هزینه می‌شود. کل خدمات در این رابطه رایگان است و در ارائه خدمات تفاوتی بین ایرانیان و اتباع مجاز یا غیرمجاز قائل نمی‌شویم. عمده‌ی ۱۶ فوتی ناشی از هاری از اتباع بودند. تقاضا داریم حتما در صورت حیوان گزیدگی به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. این موضوع انسان دوستی است و ما موظف به ارائه خدمت به همه هستیم. در بحث هاری تاکید ما تزریق سه دوره واکسن مربوطه است و توصیه می‌کنیم اصلا زمان تزریق واکسن را به تعویق نیندازند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حیوان گزیدگی سلامتی سگ درصد موارد حیوان گزیدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۲۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت

  به گزارش­ ­خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر عبدالعظیم بهفر­ گفت:­ به رغم اینکه قانون منع تبلیغات کالا‌های آسیب رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالا‌های آسیب رسان و غیر مجاز اعلام می‌شوند، اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار می‌گیرد و شوربختانه شاهد جلوه نمایی دشمنان سلامتی در رسانه‌ها هستیم. وی افزود: عدول از این قانون هم به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد و ادعا‌های غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض می‌شود، گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می‌کنند که البته در پس این اقدامات یک ترس از قانون مشاهده می‌شود؛ اما با تساهل و مدارا‌های اخیر برخی از شرکت‌ها و نشان‌های تجاری با چراغ سبز رسانه ملی در چشم قوانین زل می‌زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب رسان به سلامت دعوت می‌کنند. دکتر بهفر گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده ایم مهم‌ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالا‌های آسیب رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت‌ها عنوان می‌کنند که صحت سنجی این موضوع کار ارگان‌های بودجه‌ای است، اما آنچه اظهر من الشمس است اینکه "هدف نمی‌تواند توجیه گر وسیله باشد"؛ شیوع بیماری‌های مختلفی مثل سرطان حتماً با مولفه غذا‌های مضر مماس است و حتماً تغذیه غیر سالم در بسط سبک زندگی اشتباه تاثیرگذار است. وی افزود: طبیعتاً یکی از مهم‌ترین ناظران در کنار ارگان‌های دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می‌کنند؛ اما فرد فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشد و دست از مطالبه گری به انحا مختلف بر ندارد. سرپرست اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی ادعا‌های نادرست در تبلیغات محصولات غذایی، تاکید کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعا‌های نادرست و خلاف واقع مطرح می‌شود که برخی از آنها اصولاً موضوعیت ندارد؛ مثلاً درج عنوان بدون کلسترول روی روغن‌های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می‌شود؛ چرا که روغن‌های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن‌های حیوانی وجود دارد. دکتر بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیر‌های استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیر‌های استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد. وی افزود: به هر حال بسیاری از اسنک ها، روغن ها، انواع سُس، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می‌کنند غیر قانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد. دکتر بهفر گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالا‌های آسیب رسان وجود دارد و برخی آن را به عنوان یک چالش به حساب می‌آورند، کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد ارگان‌های مرتبط با این موضوع دستورالعمل را با شاخص‌های کمی قابل سنجش و اندازه گیری، به روزرسانی نموده و دستورالعمل جدید را با جدیت عملیاتی کنند. وی افزود: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما هم به عنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامت محور، می‌تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمامی امکانات خود در جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشور قرار دهیم.

دیگر خبرها

  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • چراغ سبز رسانه ملی به کالا‌های آسیب‌رسان سلامت
  • ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت
  • چرا صدا و سیما با تبلیغات دروغ کالاهای آسیب رسان به سلامت مدارا می کند؟
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد