Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت گازپروم یکی از بزرگترین دارندگان فناوری ال‌ان‌جی در جهان است‌ بنابراین اگر تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری همکاری با این شرکت عملی شود، با ورود ایران به بازار جهانی ال‌ان‌جی منافع زیادی کسب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران با در اختیار داشتن بیش از ۲۱ درصد از ذخایر گاز طبیعی رتبه دوم در دنیا را دارد، این موهبت الهی فرصت بزرگی است که می‌تواند ایران را در بازار جهانی گاز طبیعی به یک عنصر پرقدرت و تعیین کننده تبدیل کند اما متأسفانه امروز تنها یک درصد از بازار جهانی گاز در اختیار کشور ما قرار دارد که خود زیان بزرگی به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناقشات روسیه و اوکراین مزید بر علت شده است تا تقاضا برای سوخت در جهان افزایش یابد. کارشناسان نیز پیش بینی می‌کنند که گاز در مبادلات انرژی جهان در آینده نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. بنابراین افزایش صادرات گاز ایران می‌تواند بهره‌وری این صنعت را افزایش داده و باید به طور جدی برای آن برنامه‌ریزی شود. همچنین صادرات ال ان جی می‌تواند سود ارزی قابل توجهی برای ایران داشته و در واقع با افزایش صادرات گاز و محصولات مرتبط با آن، ایران می‌تواند در دیپلماسی اقتصادی دنیا ایفای نقش کند.

صادرات گاز ایران اکنون فقط در قالب قراردادهای کوتاه مدت سوآپ و گاهی در قالب تهاتر برق با گاز به کشورهایی همچون ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان و نخجوان انجام می‌شود. از این رو، مرز ایران و ارمنستان می‌تواند به کریدور فروش گاز ایران به کشورهای اروپایی تبدیل شود بنابراین باید از فرصت به خوبی بهره برد.

به تازگی و با سفر رئیس جمهور روسیه و مسئولان ارشد شرکت گاز پروم به ایران، یک تفاهم‌نامه ۴۰ میلیاردی به امضای رؤسای جمهور ایران و روسیه رسید. این توافق رقم بسیار زیادی داشته و در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه است. براساس این قرارداد از ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا شده با گازپروم روسیه، ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه میدان‌های گازی و تکمیل پروژه ال‌ان‌جی و ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه شش میدان نفتی صرف خواهد شد که توسعه کرنج، آذر، چنگوله، آب تیمور و منصوری ازجمله این میدان‌ها هستند.

همچنین توسعه در تجارت گاز با کشورهای همسایه از مهم‌ترین اهداف امضای این تفاهم‌نامه بوده و همکاری درباره احداث خطوط انتقال گاز و طرح‌های مورد نظر در این زمینه با کشورهای همسایه، براساس توافق انجام شده، با مشارکت گازپروم خواهد بود.

تفاهم‌نامه به معنای داشتن تعهدی توسط طرفین نیست

شهرام معینی، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه، اظهار می‌کند: این یک قرارداد نیست و فقط تفاهم‌نامه است. هرگاه دو کشور درخصوص موضوعاتی گفت‌وگو می‌کنند و به نتایجی برای همکاری در آینده می‌رسند، تفاهم‌نامه امضا می‌کنند اما امضای تفاهم‌نامه به معنای داشتن تعهدی توسط طرفین نخواهد بود.

وی اضافه می‌کند: تفاهم‌نامه به طور بالقوه می‌تواند به قرارداد تبدیل شود اما به طور بالفعل اساساً قرارداد نیست و آثار عملی ندارد.

این اقتصاددان می‌گوید: در گذشته چندین مرتبه شرکت گازپروم و روسیه تفاهمنامه‌هایی با موضوع مشابه با ایران مطرح کرده‌اند اما در عمل منجر به قرارداد یا اقدام عملی نشده است.

اصولاً اعداد و ارقام تفاهمنامه‌ها جدی نیست

معینی اضافه می‌کند: اصولاً اعداد و ارقام تفاهمنامه‌ها جدی نیست، به همین دلیل مبالغ قابل توجهی در تفاهمنامه‌ها ذکر می‌شود زیرا قرار نیست نتایج عملی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: اگر این تفاهم‌نامه منجربه قرارداد شود، نتایج خوبی برای ایران به همراه خواهد داشت اما پیش از آن باید توجه داشت که این تفاهم‌نامه اکنون هیچ بار حقوقی ندارد و الزام عملی ایجاد نمی‌کند. اگر منافع طرف مقابل با اجرای این قرارداد تضمین شود الزام عملی برای آن ایجاد می‌کند.

علیرضا شیرمحمدی، کارشناس مدیریت استراتژیک و اقتصاد انرژی نیز در این خصوص با بیان اینکه در حوزه گاز طبیعتاً ایران یکی‌از بزرگترین دارندگان منابع گازی در دنیا است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ایران در سال‌های گذشته به سمت سی ان جی حرکت کرد که یک اشتباه استراتژیک بوده است، با اجرای این سیاست، گاز در سراسر کشور پخش شد تا این انرژی بتواند نیاز خانوار را پوشش دهد. این درحالی است که کشورهایی همچون قطر، با حرکت به سمت ال ان جی، گاز خود را به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه ال ان جی همان گاز مایع است که تحت فشار به این حالت درآمده است و می‌تواند حمل شده و در جاهایی که دسترسی راحتی برای انتقال گاز از طریق لوله وجود ندارد استفاده شود، اضافه می‌کند: همچنین کره‌جنوبی و هند امروز به بزرگترین خریداران ال ان جی تبدیل شده‌اند. بنابراین ال ان جی بیشتر از سی ان جی می‌تواند برای ایران ارزآوری داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد انرژی می‌گوید: تاکنون گسترش فناوری ال ان جی در سطح وسیع در ایران رخ نداده است و ورود گازپروم به ایران به عنوان یکی از شرکت‌هایی که این فناوری را در اختیار دارد، به ایران کمک می‌کند که علاوه بر گاز سی ان جی، به تولید ال ان جی نیز مجهز شود.

شیرمحمدی اضافه می‌کند: زمانی که ال ان جی وارد بازار شود، معادلات منطقه‌ای به نفع ایران تغییر می‌کند. ایران نیز می‌تواند با استفاده از کشتی‌های حمل ال ان جی، گاز خود را به مشتریان بزرگ در دنیا بفروشد. بنابراین ورود ال ان جی به ایران می‌تواند یک تحول جدی در صنعت گاز ایران به وجود بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه ال ان جی در ایران مصرف داخلی نیز دارد، تصریح می‌کند: با توجه به اتفاقات اخیر منطقه می‌توان گفت ایران، ترکیه و روسیه، سه کشور تأثیرگذار در منطقه هستند و این سه کشور به این نتیجه رسیدند که اگر همکاری‌های استراتژیکمیان آن‌ها وجود نداشته باشد، هر سه متضرر خواهند شد.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه موضوعات منطقه‌ای باید با استفاده از کشورها مرتفع شود، می‌گوید: اکنون ایران به جای رقابت با روسیه با این کشور همگرا شده است. این همکاری‌ها با توجه به منافع مشترک کشورهای منطقه می‌تواند نتایج مثبتی درپی داشته باشد.

کد خبر 590816

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ایران و روسیه روابط ایران و روسیه رایزنی ایران و روسیه تفاهم نامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه دیدار دو جانبه ایران و روسیه گازپروم گازپروم روسیه تفاهم نامه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نامه ۴۰ میلیارد تفاهمنامه ها بازار جهانی تفاهم نامه گاز ایران ال ان جی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۳۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

تفاهم‌‌نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارهای شهر بیرجند (FTTX) توسط شهردار بیرجند و رئیس هیئت مدیره شرکت شاتل به عنوان شرکت مجری در  استانداری خراسان جنوبی امضا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، ظهر  امروز با حضور استاندار خراسان جنوبی تفاهم‌‌نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) توسط مهدی بهترین شهردار بیرجند و محمدحسن شانه ساز رئیس هیئت مدیره شرکت شاتل به عنوان شرکت مجری روز در  استانداری خراسان جنوبی امضا شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در این مراسم اظهار داشت: براساس این تفاهم‌نامه شبکه فیبر نوری به طول بیش از 100 کیلومتر در همه معابر اصلی و فرعی شهر بیرجند اجرا می‌شود و که با انجام آن بستر اتصال 65 هزار پورت برای استفاده مشترکان خانگی و تجاری در بیرجند فراهم می‌شود.

مصطفی بهی با اشاره به اینکه ارزش سرمـایه گذاری این طرح که شهرداری بیرجند با شرکت شاتـل قراداد همکاری آن را امضا کردند حدود هزار میلیارد ریال است افزود: اجرای فیبر نوری پیش نیاز هر شهر هوشمند است که امکان استفاده شهروندان از اینترنت پرسرعت خانگی و فناوری‌های نوین مرتبط با آن به عنوان پیش نیاز تعامل مستقیم با جامعه، ارتقای کیفیت عملکرد، کاهش هزینه‌ها و مصرف بهینه منابع را فراهم می‌‌شود.

بهی با ارائه گزارشی در زمینه آخرین وضعیت اجرای طرح ملی فیبر نوری از استان‌های کشور گفت: رئیس جمهور اجرای این طرح را در کنار اجرای طرح نهضت ملی مسکن یکی دیگر از پروژه‌های کلان ملی کشور برای هوشمند سازی شهرهای کشور اعلام کرده‌اند.

معاون راهبردی و توسعه بازار و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در ادامه گفت: این پروژه در کنار دیگر پروژه‌های این وزارتخانه در حال اجرا است و همه مجوزهای لازم با توجه به سندهای بالا دستی گرفته شده و مجلس شورای اسلامی هم چند مصوبه در این زمینه داشته است.

روحانی‌نژاد افزود: از ابتدای دولت سیزدهم انجام کارهای مقدماتی در این زمینه آغاز شده و اپراتورهای که علاقه‌مند به مشارکت در اجرای این طرح بودند، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

به گفته وی شهرداری‌ها با دریافت درخواست اپراتور مورد نظر ظرف 30 روز باید برای صدور مجوز حفاری در معابر شهری اقدام کنند.

معاون راهبردی و توسعه بازار و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این زمینه عقب ماندگی در مقایسه با کشورهای منطقه داریم، باید به همکاری همه دستگاه‌های مربوط زمینه تسریع در انجام آن در شهرهای کشور فراهم شود.

وی تصریح کرد: در هر شهری که مجوز برای حفاری صادر شود، اپراتور مورد نظر اجرای فیبر نوری را در کل شهر انجام خواهد داد.
روحانی‌نژاد  با اشاره به اینکه بودجه مورد نظر برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده است افزود: متقاضیان استفاده از فیبر نوری برای اجرای این طرح تنها هزینه مدم را باید پرداخت کنند.

معاون راهبردی و توسعه بازار و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اگر آموزش و پرورش آمادگی خود را در این زمینه اعلام کند، وزارت ارتباطات این آمادگی را دارد که با پرداخت همه هزینه‌های مورد نظر از هزینه‌های مربوط به اجرای فیبر نوری، مدم و هزینه یک سال سرویس را بر عهده بگیرد.

روحانی‌نژاد بیان کرد: بر اساس تبصره 11 بودجه سال جاری شهرداری‌های کشور تکلیف قانونی برای اجرای این طرح را دارند.

رئیس هیئت مدیره شرکت شاتل هم در ادامه این مراسم گفت: از همه عزم و اراده خود برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری در شهر بیرجند در چند ماه آینده استفاده خواهیم کرد.

محمدحسن شانه ساززاده با بیان اینکه برای تسریع در انجام این کار درخواست صدور مجوز توسط شهرداری بیرجند برای ایجاد کارگاه‌های همزمان را داریم.

شایان ذکر است که عملیات اجرایی طرح فیبر نوری به منازل و کسب و کارها در شهر بیرجند با حضور معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، استاندار خراسان جنوبی و تعدادی از مسئولان در بلوار پاسداران بیرجند  آغاز شد.

انتهای پیام/ 251

دیگر خبرها

  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • ایران و پاکستان در اجرایی کردن توافقات همکاری دوجانبه مصمم هستند
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند
  • امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • انعقاد تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان