Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@16:53:11 GMT

چگونه می‌توان سیمایی پایدار از شهرها داشت؟

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۳۳۴۴

چگونه می‌توان سیمایی پایدار از شهرها داشت؟

شهروندان همانند فرد ساکن در کنار بزرگراه که به مرور زمان نسبت به فرکانس صدای بزرگراه کر می‌شود، نسبت به فضای اطراف و نازیبایی‌های موجود کور شده‌اند. دیگر کمتر کسی به هنگام پیاده‌روی در خیابان‌های شهری از فضای اطراف لذت می‌برد و کم‌تر کسی به یاد دارد که لذت بردن از فضای شهری به چه معنا است؟!

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه مسائل آسایش بصری شهروندان از مهم‌ترین مسائل مورد توجه معماران و شهرسازان است؛ بنابراین طراحی بدنه‌های شهری هماهنگ و تأثیرگذار بر سیمای شهری و به دنبال آن دستیابی به فضاهای شهری غنی و کنترل ابعاد نما و ایجاد تناسب میان خط آسمان و زمین بیش از پیش اهمیت یافته است، چراکه سیر تحول شهرسازی پایدار جهت دستیابی به معیارهای انسانی در طراحی فضاهای شهری گام برمی‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معماری و شهرسازی هر ملت، بازتاب شرایط ذهنی آن جامعه است. شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ناهنجار و ناپایدار در شهرهای ما، نابسامانی‌ها و اغتشاش حاکم بر منظر شهری را به مرز آزاردهنده ای رسانده است.

منظر شهری به معنای آنچه از شهر و فضاهای شهری به ادراک آید" است و منحصر به نماهای ساختمان‌های یک شهر نمی‌شود، اما نما یکی از پر نوسان‌ترین عناصر تأثیرگذار بر کیفیت بصری بنا و در نتیجه کیفیت فضاهای شهری است و در میان سایر عناصر مناظر شهری تأثیر پذیرترین عنصر از تصمیم‌های طراحانه معماران و طراحان شهری به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین عناصر منظر و پراهمیت‌ترین موضوعات مورد بحث میان معماران و طراحان شهری است.

ناخشنودی موجود از وضعیت نمای ساختمان‌ها، منحصر به متخصصان و کارشناسان نیست و به سازمان‌های دولتی و عمومی، مانند شورای شهر و شهرداری‌ها نیز سرایت کرده است. هیچ تحولی بدون احساس نیاز به حل معضل به وقوع نپیوسته است. امروزه نما و نبود هماهنگی جداره‌های شهری، پس از سال‌ها بی توجهی به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

شهروندان همانند فرد ساکن در کنار بزرگراه که به مرور زمان نسبت به فرکانس صدای بزرگراه کر می‌شوند، نسبت به فضای اطراف و نازیبایی‌های موجود کور شده‌اند. دیگر کمتر کسی به هنگام پیاده‌روی در خیابان‌های شهری از فضای اطراف لذت می‌برد و کم‌تر کسی به یاد دارد که لذت بردن از فضای شهری یعنی چه؛ نخستین قدم در راستای حل معضل نما شناخت معضلات و ریشه‌های پیدایش آن است.

ابعاد فنی و اقتصادی، ابعاد طراحی، ابعاد اجتماعی، ابعاد مدیریتی و ابعاد رویکردی، هریک موجب پیدایش معضلات خاص خود شده که حل هر یک از آنها نیازمند پژوهش است، اما از آنجا که ابعاد طراحی در برگیرنده‌ی معضلاتی است که ما معماران به وجود آورده‌ایم تا زمانی که به مشکلات خود واقف نشویم و سعی در برطرف کردن آنها نکنیم، از مسئولان شهر، به دلیل اهمیت ندادن به موضوع سیما و منظر، بالاخص نما، نمی‌توان بازخواست کرد.

این معضلات ریشه در مواردی همچون، ضعف تئوریک، نبود آگاهی به اصول و عناصر طراحی نما، نبود آگاهی به اصول معماری سنتی و از همه مهم‌تر هنرنمایی ناشیانه بعضی طراحان دارد؛ بنابراین پرداختن به این مسائل و رفع آن‌ها، راه را برای مرتفع کردن ابعاد دیگر هموار می‌کند.

باید در نظر داشت که نخستین برخورد با هر پدیده یا موجودی، سیما و کالبد ظاهری آن است؛ وجه‌ای قابل ادراک که به راحتی قابل تشخیص و بازشناسی است، به عبارتی نخستین مشخصه تفاوت میان دو موجود عینی، شکل و ساختار کالبدی آن است. ساختارکالبدی یک فضای شهری به واسطه معماری منظر آن شکل می‌گیرد.

مطلوبیت عینی و ذهنی یک فضای شهری و خاطره انگیزی آن به واسطه هویتمند بودن معماری منظر آن فضا محقق می‌شود. هویت منظر شهری نتیجه تعامل میان عناصر منظر از جمله عناصر کالبدی فضا یعنی جداره‌ها، کف‌ها، پوشش‌های گیاهی و نورپردازی‌ها با عناصرکارکردی شامل فعالیت‌ها، رخدادها و روحیه فضایی حاکم بر منطقه شکل می‌گیرد.

جداره‌ها و عناصر عمودی تشکیل دهنده بدنه‌های شهری که هریک برخاسته از سبک معماری خاص و هویت مجزایی هستند در تعامل با یکدیگر موجد سیمای شهری و خاطره ذهنی ماندگار از فضای شهری خواهند بود. چگونگی تسلسل معماری با هویت گذشته به معماری مدرن و تأثیر پذیرفته با تکنولوژی روز در فضاهای باز و عمومی شهر و تلفیق روابط کالبدی، کارکردی با عناصر طبیعی و در آمیختگی آن با فطرت بشری زمینه‌ساز تعاملات خودجوش و دیرپای انسانی در محیط‌های شهری خواهد بود و نیازمند توجه است.

کد خبر 590969

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر شهرهاي ايران نمای شهری پروژه های شهری سيما و منظر مدیریت شهری برنامه ریزی شهری پروژه هاي عمراني شهرداری ها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فضاهای شهری فضای اطراف فضای شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۳۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود

ایسنا/خراسان شمالی رئیس مجمع مشورتی شورای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان‌ها گفت: تناسب جمعیت ساکنان روستایی و شهری در خراسان شمالی بسیار مناسب است و انتظار می‌رود مسئولان بتوانند آن را حفظ کنند.

مهدی چمران ۱۳ اردیبهشت ماه در آیین نکوداشت روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان که در شهرستان اسفراین برگزار شد، اظهار کرد: استانداران فرمانداران و بخشداران باید به مصوبات شوراها توجه کرده و آنها را به اجرا بگذارند. 

وی با بیان اینکه به دنبال ارتقای جایگاه واقعی شوراها در شهرها و روستاها هستیم، افزود: شوراها نماد اعتماد مردم هستند و در حال حاضر بیش از ۱۲۶ هزار نفر عضو شوراهای کشور به عنوان نمایندگان مردم امور مختلف را اجرایی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شوراهای شهرها و روستاها باید از یکدیگر جدا باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر مردم مطالباتی همانند آسفالت و موضوعات شهری را دارند نباید از طریق نمایندگان مجلس اقدام کنند بلکه همه مسائل شهری باید با نظارت شوراهای شهرها به نتیجه برسد.

چمران بیان کرد: با تاسیس شوراهای اسلامی در کشور، کار وزارت کشور سبک‌تر شد چرا که نمی‌توانست همه شهرها را اداره کند و یا نظارت درست داشته باشد؛ لذا شوراهای اسلامی شهرها، نظارت واقعی و دائمی را با کمک مردم بر عملکرد مسئولان و هزینه‌کرد اعتبارات انجام می‌دهند.

رئیس مجمع مشورتی شورای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان‌ها همچنین گفت: خراسان شمالی نسبت جمعیتی شهرنشین و روستانشین مناسبی دارد که مسئولان آن باید تلاش کنند این مزیت را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: روستاها مولد هستند و کاهش جمعیت آنها سبب می‌شود با مشکلات تولید روبرو شویم.

به گفته چمران، مسئولان باید امکانات شهرها را در روستاها نیز ایجاد کنند تا روستاییان با بهره بردن از آنها بتوانند تولیدات خوب و درآمد مناسب داشته باشند و از مهاجرت به شهرها خودداری کنند.

منتخب مردم شهرستان اسفراین در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین از رتبه سی‌ام خراسان شمالی بین استان‌های کشور در تولید ناخالص انتقاد کرد.

هادی قوامی گفت: استان خراسان شمالی به رغم ظرفیت‌های بسیاری که در موضوعات گردشگری، تاریخی، کشاورزی، صنعتی و... دارد اما به دلیل کم توجهی به آن وضعیت مناسبی ندارد.

وی تاکید کرد: این استان دروازه ورودی مشهدالرضا است و با تمام ظرفیت‌هایی که دارد، همچنان محروم باقی مانده و باید اقدامی جهادی برای توسعه استان صورت گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود
  • استفاده از «گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهری را عملیاتی کند
  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • رویداد علمی «خشتانه» چه هدفی دارد؟/از ساخت عناصر معماری در قالب کوچک تا ورکشاپ‌های تخصصی
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم