Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت دسترسی این آژانس به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران محدود شده است.

به گ باشگاه خبرنگاران جوان، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه سی ان ان هر گونه گزارش اخیر در مورد فعالیت‌های ایران روی سلاح‌های هسته‌ای را رد کرد و گفت در شرایط فعلی لازم است تمامی بازرسی‌های پیشین احیا شود، زیرا در حال حاضر آژانس اطلاعات جدیدی در مورد اینکه ایران بر روی سلاح اتمی کار می‌کند یا خیر در اختیار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروسی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برنامه هسته‌ای ایران با سرعت در حال پیشروی است اظهار کرد: من باید بگویم که آژانس تا به حال چنین ارزیابی‌هایی را انجام نداده است. این تحلیل‌های خبرنگاران است. گزارش‌های ما صرفاً در مورد فعالیت‌های هسته‌ای یک کشور و نحوه پیشبرد آنهاست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که ایران در حال غنی سازی اورانیوم در سطوح بالاست تاکید کرد: ایران در حال راه اندازی سانتریفیوژ‌های نسل جدید است که تمام آن‌ها برای غنی سازی لازم و ضروری هستند. اما بار دیگر تاکید می‌کنم ما هیچ اطلاعات دقیقی که آن‌ها در حال ساخت سلاح هسته‌ای هستند یا خیر در اختیار نداریم. ایران دسترسی آژانس را محدود کرده و نظارت ما بر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران قطع شده است. آن‌ها هم تاکید کرده اند که تعدادی از دوربین‌های نصب شده ما را برداشته اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری که غنی سازی اورانیوم ایران تا چه اندازه تا رسیدن به درجه سلاح هسته‌ای فاصله دارد عنوان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که واقعیت را همان گونه که هست نگاه کنیم. مواد هسته‌ای که می‌تواند منجر به ساخت سلاح اتمی شود در حال حاضر در جهان فراوان است. ولی موضوع اصلی این است که آیا نظارتی بر آن‌ها وجود دارد یا خیر.

گروسی با رد این گفته‌ها که ایران در حال ساخت سلاح اتمی است تصریح کرد: آنچه ما از ایران انتظار داریم این است که آن‌ها باید تمام بازرسی‌های ما را به حالت اول بازگردانند تا بتوانیم دوباره به آن‌ها اعتماد کنیم. در زمینه اتمی تنها راه اعتماد داشتن نظارت کافی است و حرف زدن فایده ندارد.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در مورد احیای برجام افزود: آژانس اتمی در گروه مذاکره کنندگان نیست و فقط نقش ضامن را دارد. ولی آنچه مشخص است این است که مذاکرات به نتیجه‌ای که باید می‌رسید نرسیده است و ما در مدت زمانی خیلی کوتاه وارد مرحله‌ای خواهیم شد که در آن برنامه هسته‌ای ایران با سرعت پیش می‌رود، ولی هیچ نظارتی روی آن وجود ندارد.

گروسی مدعی شد زمان برای رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای در حال کم شدن است و آژانس انرژی اتمی دیگر نظارتی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد. وی در این زمینه تاکید کرد: در حال حاضر ما با دو مشکل رو به رو هستیم: نخست اینکه فعلاً به توافق نرسیده‌ایم؛ و دوم، اگر توافقی حاصل شود دوباره باید تکه‌های این پازل را بچینیم تا به نتیجه دلخواه برسیم. چون تا زمان رسیدن به توافق به احتمال زیاد ایران سانتریفیوژ‌های زیادی در اختیار خواهد داشت که لازم است ما به آن‌ها نظارت داشته باشیم.

گروسی پیشتر در مصاحبه با برخی رسانه‌های غربی گفته بود که دور شدن تهران از تعهدات هسته‌ای خود به معنای رسیدن ایران به سلاح اتمی نیست. این در حالی است که بیشترین نظارت‌های تاریخ آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده است. با این وجود، مدیر آژانس و کشور‌های غربی در اقدامی کاملا سیاسی اقدام به صدور بیانیه سیاسی علیه ایران در شورای حکام کردند. همین موضوع باعث شد مقامات تهران واکنش مناسب به این اقدام را انجام دهند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: رافائل گروسی برنامه هسته ای هسته ای ایران مدیرکل آژانس هسته ای انرژی اتمی سلاح اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۳۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه

رئیس جمهوری فرانسه امروز (یکشنبه) طی سخنانی از آمادگی کشور خود برای گفت وگو با دیگر کشورهای اروپایی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از پولیتیکو نوشت: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه طی سخنانی از آمادگی کشورش برای استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای به عنوان بخشی از «دفاع معتبر اروپا» در برابر تهدیدات روسیه خبر داد و گفت که تمایل دارد درباره این موضوع با دیگر کشورهای اروپایی تبادل نظر کند.

مکرون طی مصاحبه‌ای گفت که شخصاً علاقمند مطرح کردن موضوع استفاده از سلاح‌های دوربرد، هسته‌ای و سامانه‌های دفاع موشکی با آن کشورهای اروپایی هست که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در کشورهای خود مستقر کرده‌اند.

وی افزود: فرانسه موضع خود را حفظ خواهد کرد اما آماده است تا در دفاع از خاک اروپا بیشتر مشارکت کند. فرانسه که حدود ۳۰۰ کلاهک هسته ای دارد، تنها قدرت هسته ای اتحادیه اروپا است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در هفته‌های اخیر موضع شدیدتری را علیه روسیه اتخاذ کرده است و این اولین بار نیست که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فرانسه را برای دفاع اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند. مکرون اولین بار در سال ۲۰۲۰ به این اقدام احتمالی اشاره کرده بود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم