Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده»، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در رابطه با تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و همچنین شنیده‌های اخیر درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی، گفت: حتی اگر فرض کنیم تفکیک وزارت‌خانه‌هایی همچون صمت و راه و شهرسازی فکر خوب و به جایی باشد، به نظر می‌رسد شرایط فعلی وقت مناسبی برای این اقدام نیست چراکه این تصمیم باعث از دست رفتن زمان بسیار زیادی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: وزیر اگر وزیر باشد و در حوزه و وزارتخانه خود قدرتمند باشد می‌تواند با حدود چهار یا پنج معاونت قوی، امورات را به خوبی پیش ببرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ساختارهای قوی در وزارتخانه‌ها داریم، بیان کرد: وزارت و مدیریت یک هنر است. یک رئیس‌جمهور ۲۰ وزارت‌خانه را در زیر مجموعه دولت مدیریت می‌کند؛ آیا تا به حال به این فکر کرده‌ایم که کار ریاست جمهوری را تقسیم کنیم و دو رئیس‌جمهور برای دولت انتخاب کنیم؟ خیر! یک رئیس‌جمهور توانمند انتخاب می‌شود و وزارتخانه‌ها و مجموعه دولت را مدیریت می‌کند.

زنگنه عنوان کرد: در رده پایین‌تر نیز همین موضوع صدق می‌کند یعنی اگر وزیر، قوی و کارآمد باشد و مدیریت را بشناسد، می‌تواند مسیر را به خوبی پیش ببرد.

وی با بیان اینکه تفکیک وزارت‌خانه‌ها و بازگشت به حالت گذشته هزینه هنگفت و زمان زیادی را به مجموعه حکمرانی تحمیل خواهد کرد، تأکید کرد: در زمان جراحی اقتصادی هستیم و اینکه بخواهیم در چنین شرایطی وقت دولت، مجلس و وزارت‌خانه‌ها را صرف چنین تصمیمات و مسائلی کنیم به هیچ به وجه به صلاح نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: برخی اقدامات و تصمیمات باید در زمان آرامش صورت بگیرد، زمانی که تورم پایین و کنترل شده باشد، ثبات اقتصادی وجود داشته باشد و نگرانی حادی درباره اوضاع نداشته باشیم. در این صورت می‌توان برای چنین مسائلی زمان گذاشت، فکر کرد و تصمیم گرفت؛ اما در حال حاضر با تفکیک وزارت‌خانه‌ها مخالفت دارم.

زنگنه در پاسخ به این سوال که اگر تفکیک اتفاق نیفتد، «فاطمی امین» استیضاح خواهد شد؟ گفت: حتماً و لزوماً استیضاح چاره کار نیست؛ اما قطعاً در شرایط کنونی تفکیک وزارت صمت هم گره‌ی از مشکلات این حوزه باز نخواهد کرد و فقط زمان را به هدر خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه دست زدن به ساختارهای دولت در حال حاضر تصمیم درستی نیست، بیان کرد: وقتی ما یک مدیر قوی نداریم، آیا دو مدیر قوی داریم؟ وقتی یک وزیر قوی نداریم، آیا می‌توانیم دو وزیر قوی برای دو وزارتخانه‌ای که قرار است تفکیک شوند، داشته باشیم؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این نکته که برخی معتقدند فعالیت کاری وزارت صمت گسترده است، خاطرنشان کرد: اگر موضوع حجم و سنگینی کار وزارتخانه‌ها باشد، باید وزارت نفت هم تفکیک شود؛ چراکه وزارت نفت نسبت به سایر وزارت‌خانه‌ها گردش مالی بیشتری دارد. اگر این‌طور باشد، وزارت اقتصاد هم باید به دو وزارت خانه مالیات و بورس تفکیک شود؛ اما این روش درستی نیست و تفکیک کردن وزارتخانه‌ها، انتخاب مسیر اشتباه است.

زنگنه با اشاره به اینکه امروز در ساختارها مشکلی نداریم، تصریح کرد: همیشه بر موضوع زنجیره تولید تاکید کرده‌ایم و امروز تمامی این زنجیره به درستی در دست یک وزارتخانه قرار دارد چراکه باید مراحل تولید تا فروش در دست یک وزارتخانه باشد. در مرحله قبل، ادغام بر همین مبنا صورت گرفت و استدلال درستی هم داشت.

وی در پایان گفت: البته مجلس موضوع استیضاح وزیر صمت را ملغی نکرده است، بلکه آن را برای مدتی عقب انداخته است.

منبع: نماینده

کلیدواژه: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس جراحی اقتصادی تفکیک وزارتخانه ها نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی وزارت خانه ها وزارتخانه ها تفکیک وزارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۳۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکنون مهم‌ترین زمان برای اجرای وعده صادق در حوزه اقتصاد کشور است

حجت‌الاسلام صادقی در خطبه اول نماز جمعه جازموریان ضمن توصیه به تقوی در ادامه سلسه مباحث سبک زندگی اسلامی گفت: آثار احترام به والدین و پیامد‌های بی احترامی در زندگی انسان اثر وضعی دارد در روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده است:(کسى که تضمین کند نیکوکارى و خدمت به پدر و مادر و صله رحم را انجام دهد، من براى او چند چیز را تضمین مى کنم: یکى مال، ثروت و مکنت زیاد؛ دوم عمر طولانى و سوم محبوبیت در میان اقوام و خویشان است.

حجت‌الاسلام صادقی در خطبه دوم ضمن توصیه مجدد به تقوی و تسلیت شهادت حضرت امام صادق علیه السلام بیان داشت : همانطورکه قبلاً اشاره شد، امام صادق علیه السلام در روایت شاخص و مهمی، در موضوع اقتصاد چنین هشدار می‌فرمایند: گرانی قیمت‌ها اخلاق و رفتار مردم را بد و نامطلوب می‌سازد، امانت‌داری را از بین می‌برد و مردم مسلمان را از فشار و سختی به ستوه می‌آورد.

وی در ادامه به بیان هشدار دوم امام صادق پرداخت و تصریح کرد:دومین هشدار اقتصادی امام صادق (ع) درباره موضوع احتکار است. ایشان می‌فرمایند: «مایه بیزارى و نارضایتی این است که خوراکى احتکار شود و مردم در وضعیت کمبود ارزاق رها شوند.

وقتی در موضوع احتکار به روایات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم برای این کُنش ضدارزشی و ناهنجار اقتصادی پیامد‌ها و عواقب بسیار ناگواری بیان شده است.

خطیب جمعه جازموریان در پایان این مطلب ضمن بیان توصیه‌ای از امیرمؤمنان به بیان وظیفه‌ی مسولان در قبال گرانی‌های این ایام پرداخت:* امیرمؤمنان (ع) در نامه مبارکشان به جناب مالک اشتر مرقوم فرمودند: بخاطر داشته باش که بسیارى از بازرگانان مردمى تنگ‌نظر و سخت بخیل هستند و احتکار مى‌کنند و به میل خود براى کالا‌ها قیمت مى‌گذارند و با این کار، به مردم زیان مى‌رسانند و براى والیان هم مایه ننگ و عیب هستند. پس از احتکار باز دار؛ که رسول خدا (ص) آن را منع فرمود؛ و باید خرید و فروش آسان و بر موازین عدل باشد، با قمیت‌هایى که نه به فروشنده زیان رسانَد و نه به خریدار. پس از آن که احتکار را ممنوع کردى، اگر کسى باز به احتکار روى آورْد، مجازاتش کن.

وی بیان داشت: الان مهم‌ترین زمان برای اجرای وعده صادق در حوزه اقتصاد کشور است، شاید کمتر توجه کرده باشیم که طوفان الاقصی توطئه‌های اقتصادی دشمن را هم درهم ریخت و به تغییر و تعویق انداخت.

اکنون و با این تجربه موفق، قوای سه گانه و همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی برای ثبات اقتصادی، طوفان‌الاقصی و الوعدالصادق اقتصادی را ایجاد کنند. وعده صادق نشان منطق مقاومت و هجوم بر دشمن، نه تنها موجب کاهش تنش اقتصادی می‌شود بلکه به ثبات بازار کمک می‌کند و به‌خاطر امنیت و بازدارندگی ایجاد‌شده، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری بیشتر تشویق می‌کند.

امام جمعه جازموریان در ادامه با توجه به دیدار معلمان با مقام معظم رهبری اذعان داشتند:که آموزش و پرورش یک دستگاهی در ردیف دستگاه‌های دیگر کشور نیست بلکه ایجادکننده نیروی انسانی همه مراکز کشور است.

آموزش و پرورش یک دستگاهی در ردیف دستگاه‌های دیگر کشور نیست. سایر دستگاه‌ها به کار گیرنده‌ی نیروی انسانی‌اند، آموزش و پرورش ایجادکننده‌ی نیروی انسانی است. وی گفت:هویت منابع انسانی در آموزش و پرورش شکل میگیرد معلم وقتی که در میدان حضور فعال دارد درواقع دارد هویت‌سازی میکند.

 وی افزود:در کشور ما مثل همه جای دیگر امنیت‌مان، پیشرفت‌مان، سلامت‌مان، رفاه‌مان، علم‌مان، تحقیقات‌مان، همه‌ی ارزش‌های انسانی و اسلامی‌مان احتیاج دارند به نیروی انسانی. این منابع انسانی را آموزش و پرورش درست میکند پس درباره‌ی آموزش و پرورش خیلی باید صحبت کرد. 

امام جمعه جازموریان در ادامه بیان داشتند که امروز در حوزه آموزش وپرورش باید چند نکته مد نظر باشد که سیستم آموزش و پرورش باید اولویت باشد: ۱:نقش معلم در سیستم آموزش و پرورش باید نقش تسهیل گر و کمک کننده باشد و به صورت گام به گام ارائه شود چرا در سیستم حال حاضر راهبرد مورد نیاز برای حل مساله در اختیار دانش آموز قرار می‌گیرد و فرصت تفکر برای یافتن راه حل از دانش آموز گرفته می‌شود.۲:ارزش دهی و هویتی بخشی به جایگاه شریف معلمی است همانطور که در نگاه پیامبر اسلام همچنین مساله‌ای اهمیت خاصی داشت.

خطیب جمعه جازموریان در پایان با توجه به تحولات این ایام جهان خصوصا دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تاکید کردند:حوادث این روز‌های دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، و اعلام حمایت دانشجویان این دانشگاه‌ها از مظلومان فلسطین و انزجار از جنایات وهشتناک صه

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • اکنون مهم‌ترین زمان برای اجرای وعده صادق در حوزه اقتصاد کشور است
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • مشاغل بهاره در تهران قدیم | کاهگل‌مالی و یخ‌فروشی
  • نماینده همدان در مجلس خبرگان رهبری به علت عارضه مغزی در بیمارستان بستری شد
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • ماجرای ضرب‌الاجل قالیباف به دولت چیست؟
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگری در اردبیل برنامه‌ریزی می‌شود
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه