Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@12:31:48 GMT

دولت دست خود را از جیب ملت بیرون بکشد

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۴۱۱۷

دولت دست خود را از جیب ملت بیرون بکشد

آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا پاک فطرت در خصوص وضعیت قیمت مسکن، اظهار کرد: مسکن هم تابعی از تورم، قیمت دلار و نوسانات بازار است. کاهش قیمت مسکن را که در خواب باید دید، اما زمانی می‌توانیم قیمت آن را ثابت نگه داریم که عرضه مسکن بالا برود. دولت نمی‌تواند مسکن بسازد و در هیچ کشوری هم خود دولت مسکن نساخته است بلکه باید تسهیل‌گر باشد؛ اما وقتی شهرداری‌ها خصوصا در کلانشهر‌ها عوارض ساختمانی را بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دادند، بنابراین نباید منتظر تثبیت قیمت باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود افزایش قیمت مسالح ساختمانی چطور انتظار داریم قیمت مسکن کاهش یابد!

او با اشاره به تاثیر افزایش قیمت مسالح ساختمانی بر قیمت مسکن، گفت: وقتی تمام فلزات ساختمانی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است، پس چطور انتظار داریم قیمت مسکن کاهش پیدا کند! لذا اگر دولت می‌خواهد قیمت مسکن کاهش پیدا کند اول باید دست خود را از جیب مردم بیرون کشیده و قیمت تولیدات خودش را پایین نگه دارد؛ حتی در تولید کابینت آشپرخانه، قیمت یراق آلاتی که از چین وارد می‌شود، افزایش زیادی داشته است؛ بنابراین دولت در عمل باید ثابت کند که به دنبال کاهش قیمت است؛ زیرا با این وضعیت اگر خانه هم ساخته شود، ارزان به دست مردم نخواهد رسید مگر اینکه عرضه از تقاضا سبقت بگیرد که بعید است.

مسکن‌هایی که می‌سازیم تنش‌های اجتماعی و افسردگی را افزایش می‌دهد

پاک فطرت با انتقاد از اینکه مسکن در کشور ما، به صورت علمی ساخته نمی‌شود، گفت: در کشور باید مسکنی ساخته شود که محل سکونت و آرامش باشد؛ ما قرار نیست مسکنی بسازیم که به زور عده‌ای را در آن ساکن کنیم، چون این نوع مسکن ها، تنش‌های اجتماعی، افسردگی و خشن شدن مردم را باعث می‌شود. همانطور که می‌بینیم مردم خشن شده‌اند، چون ساختمان‌های ما فضای باز ندارد و محرمیت‌ها و مشرف‌ها رعایت نمی‌شود. این نوع مسکن‌ها که به صورت فشرده ساخته می‌شود، شبیه کمپ است و معضلات اجتماعی را به وجود می‌آورد و بخش‌های زیادی از مسکن مهر که خصوصا در کلانشهر‌ها ساخته شد، خوب بود، اما به بشریت خدمت نکرد.

سیستم اقتصادی دولت با هم هماهنگ نیست

این نماینده مردم در مجلس در خصوص وام ودیعه مسکن مستاجران، بیان کرد: دولت تصویب کرد که به مستاجران وام پرداخت شود، اما مبلغ آن خیلی کم است و شاید ارزش این را نداشته باشد که کسی بخواهد آن را دریافت کند، اما اگر بانک‌ها می‌گویند منابع نداریم به این دلیل است که سیستم اقتصادی دولت با هم هماهنگ نیست؛ بانک‌ها همراه با دولت نیستند، زیرا دولت خیلی از آن‌ها قرض گرفته است و به همین دلیل هم هماهنگ عمل نمی‌کنند.

قیمت مسکن همراه با تورم پیش می‌رود

پاک فطرت در پایان خاطرنشان کرد: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، ساخت یک و نیم میلیون مسکن شروع شده است که در مرحله فونداسیون و اسکلت است که باید برای تکمیل آن یک سال تا یک سال و نیم صبر کرد؛ برای مابقی تعداد مسکن‌هایی هم که قول داده بودند، دنبال زمین و امکانات هستند؛ بنابراین تا یکسال آینده نمی‌توان قیمت مسکن را ثابت نگه داشت و همراه با تورم پیش خواهد رفت.

منبع: شفقنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: علیرضا پاک فطرت قیمت مسکن قیمت مسکن مسکن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۴۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت اجاره در سال جاری توضیح داد.

کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ افزایشی است یا کاهشی؟ افزود: ما همیشه یک افزایش قیمتی را خواهیم داشت، اما امیدواریم در سال جدید با یک سیاست درست و آینده‌نگری در حوزه مسکن، شرایط متفاوت شود.

وی تصریح کرد: ببینید، به طور معمول هر ساله ۲۵ درصد نسبت به سال قبل اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که مجلس به دولت اجازه داده است که برحسب موضوعات تورمی ورود پیدا کند و عدد و رقمی اعلام شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که تعیین این اعداد و ارقام کار بدی نیست، در همه جای دنیا هم این اتفاق می‌افتد، ولی در ایران بستر آن هنوز فراهم نبوده و ابزار لازم برای این کار مهیا نیست، متذکر شد: پارسال اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم به مشاوران املاک بگوییم قیمت‌ها را رعایت نکردید، یعنی موضوع قابل رصد و کنترل بود.

گوردزی تصریح کرد: نکته این‌جاست که الان با سامانه خودنویسی که راه افتاده و متعامل آن می‌توانند خودشان قرارداد بنویسند، دیگر رصد و نظارت و کنترلی در سطح جامعه باقی نمی‌ماند. یعنی متعاملین، چه مستاجر و چه موجر، خودشان با هر افزایش قیمتی می‌توانند قرارداد بنویسند.

وی تاکید کرد: اصل موضوع همین‌جاست که دولت در حالی که باید نظارت و کنترل داشته باشد، در واقع با سامانه‌ای که ایجاد کرده، نظارت و کنترل از دست دولت خارج خواهد شد. این سامانه تبعات خاص خود را دارد.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • دُم خروس بیرون زد!
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد