Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:51:49 GMT

چرا ورزش اصفهان در انحصار فوتبال است؟

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۴۸۳۷

چرا ورزش اصفهان در انحصار فوتبال است؟

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ریحانه شهبازی: قهرمانی و مدال‌آوری رشته‌های ورزشی با عنوان اخبار و تیترهای خبرگزاری‌ها شگفتی و افتخارآفرینی به همراه دارد اما پرونده آنها در راستای توسعه و قهرمان‌پروری این رشته‌های مدال‌آور به حاشیه می‌رود و ورزش فوتبال حتی بدون قهرمانی هم در مرکز توجهات باشگاه‌های بزرگ ورزشی و حمایت‌های دولتی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که معاون امور توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان سال گذشته در تیرماه ۱۴۰۰ اذعان داشت که «استان اصفهان در ۴۰ سال گذشته موفق به کسب ۷۲۰ مدال بین‌المللی در ۱۶ رشته ورزشی شده است» با این وجود اما قهرمانان و پیشکسوتان از بی‌توجهی به سایر رشته‌های مدال‌آور مانند شنا، هندبال، بوکس، وزنه‌برداری، قایقرانی، تکواندو و … گلایه دارند که ورزش اصفهان نباید در انحصار یک ورزش خاص قرار بگیرد و این انحصار شکسته شود.

کارشناسان ورزشی دلیل توجه بیش از حد به فوتبال را اینگونه شرح می‌دهند که «فوتبال رشته پرطرفداری است و به دلیل پخش تلویزیونی، بیشتر از سایر رشته‌های ورزشی به چشم آمده، بنابراین هر شخص یا مجموعه‌ای که به دنبال مطرح شدن است به سراغ فوتبال می‌رود» از سویی دیگر «فوتبال به منابع مالی زیاد و به نوعی بیت‌المال متصل است و این امر می‌تواند یکی از دلایل توجه و تمرکز بر رشته فوتبال باشد.»

آنها می‌گویند که «طی چند سال اخیر رشته ورزشی والیبال تا حدودی رقیب فوتبال قرار گرفته و تعدادی از باشگاه‌ها به سمت تیم‌داری در این رشته ورزشی روی آورده‌اند. اما تیم‌های والیبال بیشتر در معرض انحلال قرار دارند و به همین دلیل استقبال از آنها ادامه‌دار نبوده است. البته در مواردی هم که تیم والیبال قهرمان شده اما باز هم تیم فوتبال را حفظ کرده و تیم والیبال را منحل می‌کنند.»

آیا ورزش‌های قهرمانی حرف اول را می‌زنند؟

قهرمانان و پیشکسوتان حوزه ورزش اغلب به موضوع انحصاری ورزش به یک رشته خاص گلایه دارند و وضعیت کلی ورزش را با این رویه به صلاح استان و حتی قهرمانان نمی‌دانند زیرا بی‌توجهی به سایر رشته‌های ورزشی مهاجرت را نیز افزایش می‌دهد.

علیرضا مختاری یکی از مدال‌آوران استان اصفهان است که سابقه حضور در المپیک ریو و کسب مدال‌های رنگارنگ در پرتاب وزنه را دارد، او در ابتدای صحبت خود به وضعیت ورزش اصفهان پرداخت و به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه حرف اول و آخر را در اصفهان فوتبال می‌زند و به رشته‌های دیگر اهمیت نمی‌دهند؛ از این رو فضا برای سایر رشته‌ها و توسعه آنها محدود شده است.

نایب قهرمان پارالمپیک توکیو معتقد است که باید دیدگاه ورزش اصفهان نسبت به ورزش‌های انفرادی تغییر کند و ورزش اصفهان از انحصار تعداد خاصی از رشته‌های ورزشی به ویژه فوتبال خارج شود.

پیمان گرامی به عنوان رئیس هیأت شنای استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه این رشته ورزشی حدود ۱۲۳ مدال در مسابقات آسیا کسب کرده است، گلایه داشت که این ورزش در مقایسه با سایر ورزش‌ها، مدال‌آوری بالایی دارد اما متأسفانه از آن حمایتی نمی‌شود که حتی خانواده‌ها برای ترغیب فرزندان خود به ورزش، فوتبال را جایگزین سایر رشته‌ها می‌کنند.

تبعات یکجانبه‌گرایی پرداختن به یک ورزش خاص

غلامعلی قاسمی استاد دانشگاه اصفهان و دکتری تربیت بدنی است که یک جانبه‌گرایی پرداختن به یک ورزش خاص را در استان اصفهان غیر اصولی دانست و به خبرنگار مهر گفت: بزرگنمایی ورزش‌های خاصِ دو شرکت بزرگ اصفهان اصلاً مناسب نیست اما به دلیل کمک‌های مالی به تربیت بدنی استان و ورزشگاه نقش جهان نمی‌توان از حضور آنها چشم‌پوشی کرد.

او اما معتقد است که در حال حاضر باشگاه سپاهان با اینکه در فوتبال و والیبال سرمایه‌گذاری بسیاری می‌کند موفق عمل نکرده و بهتر است که سایر ورزش‌های پایه و پشتوانه‌ساز جوانان را در اولویت خود قرار دهد.

قاسمی با اشاره به اینکه باشگاه‌های ورزشی متأسفانه نتیجه‌گرا هستند، تصریح کرد: دیدگاه آنها این است که چون فوتبال در صدا و سیما بیشتر دیده می‌شود پس باید به آن بپردازند که در این صورت حتی خانواده‌ها و جوانان تنها به سراغ فوتبال می‌روند.

تعیین شروط مجوز دهی به باشگاه‌های ورزشی

استاد دانشگاه تربیت بدنی اصفهان خاطر نشان کرد: وزارت ورزش و جوانان باید چنین باشگاه‌های را ملزم به حمایت از ورزش‌های مادر مانند شنا، ژیمناستیک و دو میدانی کنند. در واقع سیاست‌گذار کلان کشور باید شرط مجوز دهی به باشگاه‌های بزرگ ورزشی را حمایت از پنج رشته ورزشی پایه کند تا تحولی در ورزش ایجاد شود.

او با بیان اینکه استان اصفهان در بسیاری از رشته‌ها مانند هندبال صاحب سبک بوده، گفت: در گذشته اسکلت و پایه اصلی ورزش هندبال در دستان جوانان اصفهانی بوده که امروزه بدان توجهی نمی‌شود و بها دادن صرف به فوتبال باعث می‌شود که ورزشکاران حرفه‌ای استان تصمیم به مهاجرت بگیرند.

خروج ورزش اصفهان از استعمار فوتبال

محمد ظفریان فوتبالیست و سوارکار قدیمی اصفهان است که سابقه دیرینه مدیریتی هم در اداره کل تربیت بدنی استان (ورزش و جوانان) دارد. او با تاکید بر اینکه ورزش اصفهان باید از استعمار فوتبال خارج و به همه ورزش‌های پهلوانی و قهرمانی بها داده شود، به خبرنگار مهر گفت: فوتبال در واقع به یک ابزار برای تبلیغات و سرمایه‌گذاری تبدیل شده که سایر ورزش‌ها به حاشیه رانده می‌شوند و این یکی از آسیب‌های حوزه ورزش است.

او یکی از آسیب‌های ورزشی امروز را در رشته‌های مختلف، فقدان ناظر دانست و افزود: وجود ناظر باعث می‌شود که بر سلامتی و درستی رشته‌های ورزشی نظارت شود.

رئیس انجمن پیشکسوتان ورزش اصفهان خاطر نشان کرد: در واقع رشته‌های ورزشی بسیاری در اصفهان وجود دارد که پتانسیل مدال‌آوری بالایی دارند اما از نگاه باشگاه‌های بزرگ ورزشی و سرمایه‌گذاری نادیده گرفته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، انحصارگرایی در یک رشته ورزشی خاص آن هم به دلایل رسانه‌ای و پول‌پاشی‌های بسیار ثمره‌ای جز دور شدن از اصل قهرمان‌پروری و حمایت از ورزش به همراه ندارد. انحلال و نادیده گرفتن سایر ورزش‌ها به جز فوتبال نشان از عدم دید بلند مدت و تخصص محور حاکم بر مدیریتی باشگاه‌های بزرگ ورزشی است که باید در سیاست‌های کلان الزام به حمایت از سایر رشته‌ها و رشد و بازیکن‌پروری در اولویت جامعه ورزشی قرار گیرد.

کد خبر 5547518

منبع: مهر

کلیدواژه: فوتبال ورزش اصفهان علیرضا مختاری مسابقات قهرمانی جهان مسابقات قهرمانی کشور تیم فوتبال سپاهان اصفهان بوشهر ویروس کرونا بیست و نهمین سفر استانی دولت کرمانشاه آمار کرونا سیلاب خطبه های نماز جمعه اردبیل شیوع کرونا جهرم سنندج استهبان مشهد مدیریت بحران باشگاه های بزرگ ورزشی رشته های ورزشی استان اصفهان سایر رشته ها سایر ورزش ها ورزش اصفهان تربیت بدنی رشته ورزشی باشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۴۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسدآباد فردا میزبان اردوی استعدادهای برتر تیم ملی بسکتبال دختران زیر ۱۲ سال

ایسنا/همدان رئیس اداره ورزش و جوانان اسدآباد از میزبانی این شهرستان برای اردوی استعدادهای برتر تیم ملی بسکتبال دختران زیر ۱۲ سال خبر داد.

مهدی صمدپناهی در گفت‌وگو با ایسنا،اظهار کرد: از فردا -پنجشنبه ۶ اردیبهشت- شهرستان اسدآباد به مدت دو روز در سالن ورزشی ۱۵۰۰ نفری این شهر میزبان اردوی استعدادهای برتر تیم ملی بسکتبال دختران زیر ۱۲ سال با حضور ۵۰ والیبالیست برتر از ۹ استان از جمله همدان، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، مرکزی و کرمانشاه خواهد بود.

وی با بیان اینکه این رویداد ملی دو روزه زیرنظر کمیته فنی فدراسیون بسکتبال کشور در اسدآباد برگزار می‌شود، افزود: شهرستان اسدآباد پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی در رابطه با رشته ورزشی بستکبال دارد و به طور قطع این اردوها از نقش مؤثری در رشد و توسعه ورزش شهرستان به ویژه در بحث رشته بسکتبال برخوردار خواهد بود.

صمدپناهی با اشاره به اینکه این اردو به عنوان سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال انتخابی تیم ملی ۲۰۳۰ کشور است، یادآور شد: بسکتبالیست‌های منتخب و برتر این اردو امروز وارد شهرستان شده‌اند و از فردا رقابت این تیم‌ها آغاز می‌شود و تا روز جمعه -هفتم اردیبهشت- ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • پایان مسابقات جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان اصفهان
  • تکذیبه تشکیل و اعزام تیم ملی فوتبال دانشجویان
  • ابراز امیدواری مدیرکل ورزش استان برای افزایش سهمیه‌های المپیکی
  • درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران
  • آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • اجرای طرح شنا برای ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • برگزاری مراسم انتخاب قهرمانان ورزش سال 1402/ کیانی و میرزازاده قهرمانان زن و مرد ایران از نگاه مردم شدند
  • اسدآباد فردا میزبان اردوی استعدادهای برتر تیم ملی بسکتبال دختران زیر ۱۲ سال
  • برترین‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند