Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:54:19 GMT

حمایت دولت؛ شرط کاهش بی‌اعتمادی مردم نسبت به احزاب

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۶۷۰۶

حمایت دولت؛ شرط کاهش بی‌اعتمادی مردم نسبت به احزاب

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر حمایت‌هایی از سمت دولت نسبت به احزاب انجام شود تا بتوانند خود را به مردم معرفی کنند، عدم اعتماد مردم نسبت به احزاب کاهش پیدا خواهد کرد.

قاسم غفوری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چیزی که در حال حاضر به عنوان احزاب می‌شناسیم، طبق استانداردها و تعریف جامع احزاب، حزب محسوب نمی‌شوند، اظهار کرد: در طی تاریخ ایران و از زمان مشروطه که احزاب شکل گرفتند، تنها تعداد کمی بودند که شاخصه‌ها و مولفه‌های اصلی حزب را داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که در دنیا به عنوان حزب مرسوم است، تعریف خود را دارد و مطابق با آن، ما حزبی در ایران ندارم. صرفا گروه‌هایی شکل می‌گیرند که بیشتر موسمی و برای انتخابات هستند.

دبیر حزب پیشرو اصلاحات در خراسان رضوی با بیان اینکه علت این مسئله به وجود برخی از رویکردها در بدنه حاکمیت برمی‌گردد، عنوان کرد: در واقع احزاب پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت هستند. احزاب سعی دارند مطالبات مردمی را جمع‌بندی کنند و به حاکمیت انتقال دهند و از طرف دیگر مشکلات اجرایی نظام و حاکمیت را به مردم منتقل کنند.

غفوری بیان کرد: از هنگام شکل‌گیری احزاب بعد از انقلاب مشروطه، معدود زمان‌هایی بوده است که احزاب کارکرد مناسبی داشته‌اند. بعد از انقلاب مشروطه و در دوره پهلوی، بحث احزاب به حاشیه رفت و رویکرد حاکمیت وقت نسبت به احزاب مناسب نبود. بعد از تحولی که در حکومت پهلوی دوم رخ داد، احزاب رشد کردند و در نهضت ملی و بعد از کودتا، احزاب دست‌نشانده حاکمیت مستقر شدند. در ابتدای انقلاب اسلامی نیز احزاب رشد داشتند، ولی در دهه ۶۰ فعالیت بسیاری از آن‌ها متوقف شد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد حاکمیت یکی از مولفه‌های مهم در بحث فرهنگ تحزب‌گرایی و تقویت احزاب است، ادامه داد: در واقع در ۱۰۰ سال اخیر حکومت‌ها و دولت‌های مختلف در کشور ما، احزاب را رقیب خود می‌دانستند، نه همراه و همکار خود. بنابراین سعی داشته‌اند فعالیت آن‌ها را محدود کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به بی‌اعتمادی مردم نسبت به احزاب، خاطرنشان کرد: ریشه بی‌اعتمادی مردم نسبت به احزاب ناشی از رویکرد دولت‌ها نسبت به احزاب و همچنین ناشی از عملکرد خود احزاب است. یکی دیگر از دلایل این بی‌اعتمادی، موسمی بودن فعالیت احزاب است. به هرحال وقتی مردم مشاهده می‌کنند حزبی تنها در زمان انتخابات فعالیت خود را آغاز می‌کند، احساس می‌کنند که این حزب قرار نیست منافع آن‌ها را نمایندگی کند.

غفوری تصریح کرد: جامعه ما، جامعه‌ای است که فرهنگ ملی و مذهبی در آن حاکم است. در فعالیت‌های سیاسی حق و باطل کردن، احزاب را به حاشیه می‌برد و این یکی از معضلاتی است که در خصوص احزاب وجود دارد. احزاب کشور ما فاقد مانیفست اند و همچنین هیچ راهبردی برای حل معضلات مردم ندارند. احزاب باید به کارکرد اصلی خود برگردند. کارکرد اصلی احزاب این است که پاسدار و مدافع حقوق مردم باشند و مطالبات مردم را احصا کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از کارکرد احزاب تربیت نیروهای نخبه سیاسی است، اضافه کرد: احزاب به نوعی یک دولت کوچک هستند که در درون خود تقسیم وظایف انجام می‌دهند و نیروی جوانی که وارد آن می‌شود با کار اجرایی آشنا خواهد شد. متاسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که احزاب در بحث آموزش بسیار ضعیف است.

وی با اشاره به عدم وجود قواعد و چارت حزبی در احزاب، ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات احزاب، مسائل اقتصادی است که باعث ایجاد مشکلات زیادی برای آن‌ها می‌شود. احزاب تریبون ندارند تا بتوانند با مردم  به صورت مستقیم وارد گفت‌وگو شوند. در انتخابات‌ها معمولا اشخاص بیشتر از جمعیت حزبی به چشم مردم می‌آیند.

دبیر حزب پیشرو اصلاحات در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌هایی از سمت دولت نسبت به احزاب انجام شود تا بتوانند خود را به مردم معرفی کنند، عدم اعتماد مردم نسبت به احزاب کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی احزاب مردم نسبت به احزاب بی اعتمادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۶۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات هفته جاری بازار طلا و سکه تهران با ۴۰۹ هزار تومان کاهش نسبت به دیروز، به ۴۰ میلیون و ۷۹۲ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۴۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به ۳۷ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان رسید.

امروز نیم سکه کاهش ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد؛ بر این اساس نیم سکه در قیمت ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داد و ستد شد و ربع سکه ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

سکه گرمی نیز با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی، ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

معامله گران همچنین امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار را با ۱۷ هزار تومان کاهش قیمت به ۳ میلیون و ۴۱۸ هزار تومان به فروش رساندند؛ این در حالیست که نرخ هر اونس طلا در بازار‌های جهانی بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۲ هزار و ۳۳۸ دلار قیمت‌گذاری شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حربه زنگ زده یهودستیزی
  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند
  • خروش مردم انگلیس در حمایت از فلسطین
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • حمایت هزارو۱۲۷ میلیاردتومانی ازسبدامنیت غذایی مردم سیستان وبلوچستان