Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل پیشگامان بنیاد تعاون بسیج اقتصاد گفت: ما حداکثر از ۲۰ الی ۳۰ درصد از طرفیت دانش‌دانش‌بنیان ما بهره می‌برند و به عبارت دیکر مسائل دانش‌بنیان ما در جایی است و ظرفیت دانش‌بنیان بنیان در جایی دیگر است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حقی، مدیر عامل پیشگامان بنیاد تعاون بسیج در نشست خبری رویداد ملی تا ثریا که امروز در حوزه هنری برگزار شد،در ابتدا با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در ابتدای سال درباره اقتصاد دانش‌بنیان گفت: برای قدم برداشتن در این مسیر لازم است که چالش‌های آن را بشناسیم، در حوزه اقتصاد دانش بنیان سه چالش جدی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حقی چالش اول را عدم وجود عدالت در توزیع منابع بر شمرد و گفت: حاکمیت با منابعی که در اختیار دارد باید از ظرفیت‌های فناور کشور پشتیبانی کند؛ طبق آمار اعلام شده این منابع در کشور به طور عادلانه توزیع نشده است و در بسیاری از استان‌ها تیم‌هایی وجود دارند که تا کنون نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های پشتیبانی حوزه اقتصاد دانش‌بنیان کشور استفاده کنند.

وی چالش دوم را عدم وجود هم افزایی در میان ذی‌نفعان حوزه اقتصاد دانش بنیان اعلام کرد و افزود: در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بازیگرانی داریم که قابلیت نقش‌آفرینی در این حوزه را دارند و بازیگران جدی دیگری که در کشور حضور دارند و با قرار گیری اینا‌ها کنار هم میتوانیم به ظرفیت پشتیبانی و حمایتی معنا ببخشیم که در کشور این هم‌افزایی به طور جدی ایجاد نشده است.

حقی افزود: برای پویایی و رشدی که باید در اقتصاد اتفاق بیفتد و به هدفگذاری رهبر برسیم که فرموند ۲۰ درصد از اقتصاد کشور از طریق اقتصاد دانش بنیان حل شود یکی از چالش این مسیر عدم هم‌افزایی بازیگران این حوزه است.

وی چالش سوم را مهم‌ترین چالش برشمرد و گفت: عدم مسئله محوری در حوزه اقتصاد دانش بیان است. ما حجم زیادی از تیم‌های فناور در کشور داریم که این‌ها بر روی وزنه‌های اصلی اقتصاد ما متمرکز نشده‌اند.


حقی با استناد به آمار اعلام شده از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: ۷۰ درصد طرفیت دانش‌بنیان کشور حداکثر بر روی ۳۰ درصد اقتصاد ما متمرکز هستند و تقریبا نزدیک به ۶۰ الی ۷۰ درصد اقتصاد ما حداکثر از ۲۰ الی ۳۰ درصد از طرفیت دانش‌دانش‌بنیان ما بهره می‌برند و به عبارت دیکر مسائل دانش‌بنیان ما در جایی است و ظرفیت دانش‌بنیان بنیان در جایی دیگر است.


مدیر عامل پیشگامان بنیاد تعاون بسیج برای حل فناورانه مسائل در کشور از سه ضلع جدی نام برد و گفت: ظرفیت حل مسئله کشور که شامل پارک‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارخانه‌های نوآوری و تیم‌های فناوری می شود که هنوز در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نگرفته و شاید قدرت حل مسئله بهتری داشته باشند.ضلع دوم ظرفیت پشتیبانی است که بانک‌ها، سی‌وی‌سی‌ها وی‌سی‌ها و ظرفیت‌هایی که قابلیت سرمایه‌گذاری در داخل کشور را دارند ضلع دوم و به عنوان ضلع پشتیانی اعلام کردپشتیبانی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان یعنی پشتیبانی‌های مالی، اعتباری و زیرساختی؛ و ضلع سوم خوده مسئله است و باعث شده برای رسیدن به وضع مطلوب خلاء‌هایی ایجاد شود؛ مسائلی که روی زنجیره‌های ارزش هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است و در رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان بسیار موثر است؛ که تاکنون بر روی این مسائل تمرکز جدی نشده است.

حقی در ادامه گفت: مجموعه پیشگامان به عنوان بازوی اقتصاد دانش‌بنیان در سپاه و بسیج در نسبت با مردم است.بسیج کردن، جریان سازی و شبکه‌ای که سپاه و بسیج وجود دارد از جمله مزیت‌های مجموعه پیشگامان در سپاه و بسیج است.

وی افزود: برای حل مسائل در انقلاب اسلامی باید به سمت مردم رفت و جواب بسیاری از مسائل که نمیدانیم در بین مردم وجود دارد، ولی ما مراجعه نکردیم.

حقی در ادامه ازرسالت مجموعه پیشگامان سخن گفت: رسالت اصلی ما در مجموعه پیشگامان بسیج طرفیت‌ها، برای حل مسائل به صورت فناورانه است که با استفاده از ظرفیت‌های پشتیبانی و سرمایه گذاری انجام میشود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ظرفیت دانش بنیان ها حقی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حوزه اقتصاد دانش بنیان حوزه اقتصاد دانش مجموعه پیشگامان دانش بنیان ما ۳۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۷۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر

به گزارش خبرنگار مهر ‌مقررات دست و پاگیر از بزرگترین مشکلات کارآفرین‌ها است. کارآفرین‌ها با وجود قوانین حمایت‌گر و بهبود نسبی شرایط، هنوز هم با موانعی از قبیل اجرای ضعیف و ناقص قوانین، مشکلات مربوط به زیرساخت مانند قطعی برق تولیدی‌ها و بوروکراسی اداری مواجه هستند.

در شرایطی که تولید حرف و هدف اول کشور است؛ بازیگران تولید یعنی تولیدکننده و کارآفرین باید بتوانند کسب و کار خود را راحت راه بیندازند و بعد به سرعت به سمت توسعه آن بروند. برنامه پایش‌، شب گذشته فرصتی را فراهم کرد تا کارآفرین‌ها به صورت زنده و مستقیم از مشکلات‌شان بگویند. از مقررات زائد یا سخت‌گیرانه‌ای که راه رسیدن به تولید را برایشان دورتر کرده است.

مهدی شفیعی قاسمی، اولین مهمان پایش بود. او صاحب شرکتی دانش‌بنیان است و در زمینه انرژی و تجهیزات تکنولوژی برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و آب فعالیت می‌کند. شرکت او ۱۴ سال پیش به همراه ۲۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف تأسیس شد. این کارآفرین درباره قوانین و مقرراتی که سد راه کسب و کارش شده است، گفت: «در زمینه‌هایی قانون داریم اما دراجرا ضعیف است. مثلاً یک پروژه‌ای را با هزار زحمت برای کارفرما ارائه می‌دهیم. به بخش ضمانت‌نامه که می‌رسد؛ قانون اجازه می‌دهد که از صندوق‌های پژوهش فناوری استفاده کنیم اما کارفرما که گاهی خصولتی و شبه دولتی است؛ می‌گوید در آئین‌نامه آمده اما چون ریسک دارد نمی‌پذیریم. این باعث می‌شود مثلاً ۵ درصد به هزینه‌های شرکت اضافه شود. قانون جهش تولید دانش‌بنیان حمایت‌های بسیاری را برای تولید دارد. درواقع بالادستی تسهیلات را تصویب می‌کند اما وقتی به بانک‌ها می‌رسد، می‌گویند فقط باید تضمین ملکی بدهید.»

تولید دانش‌بنیان، ضرورت کشور

شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط امروز کشور به دانش‌فنی بسیاری دست‌یافته‌اند که نیاز کشور را به واردات برخی از محصولات، تأمین کرده‌اند. شفیعی، کارآفرین حوزه دانش‌بنیان دراین‌خصوص گفت: «یکی از محصولاتی که تولید می‌کنیم و سطح دانش فنی بالایی دارد؛ زنجیره لوله‌های پی‌وی‌سی است. این لوله‌ها در خانه‌ها و زیرزمین و این موارد استفاده می‌شود. قبلاً این محصول را از اروپا وارد می‌کردیم اما یک روز گفتند که دیگر نمی‌توانیم به ایران این محصول را بدهیم. اگر ما تولید نمی‌کردیم، کل زنجیره کشور دچار مشکل می‌شد. یکی از مسئولان این حوزه می‌گوید تولید دانش‌بنیان در کشور به ضرورت تبدیل شده است.»

شفیعی اذعان داشت که اگر مسئولان بتوانند به شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه بیشتری داشته باشند و به طور مثال اگر مجوزی خواستند راحت‌تر و با تشریفات کمتری به او بدهند؛ در حوزه دانش‌بنیان‌ها بسیار رشد خواهیم کرد.

کارآفرین‌ها پای‌کار تولید هستند

مهمان بعدی برنامه پایش چهارم اردیبهشت هم کارآفرین بود. ناصرسادات، کارآفرین حوزه کشاورزی و دام‌پروری است. او کارش را از سال ۸۹ آغاز کرده و حالا به مرحله صادرات محصولات کشاورزی نیز رسیده است.

این کارآفرین از مشکلاتی مانند استعلام‌های موردنیاز برای تأسیس دام‌پروری و گلخانه گله داشت. او درباره یکی از مشکلات زیرساختی مربوط به کسب و کارش گفت: «یکی از مشکلات، قطعی آب چاه‌های کشاورزی است. سال گذشته خیلی از کشاورزان ضرر دیدند؛ زیرا وقتی گلخانه تأسیس می‌شود اگر تنها یک ربع برق نداشته باشد، تمام محصولاتش در گرمای تابستان از بین می‌رود. ما حاضریم برق خانه‌هایمان را قطع کنند اما برق گلخانه قطع نشود.» یکی دیگر از گله‌های این کارآفرین حوزه کشاورزی، وجود رقبای بزرگ و قدرتمندی مانند نهادهای عمومی غیردولتی است.

سادات در انتهای برنامه گفت: «تمام جوانان در همین آب و خاک می‌توانند بهترین تولید را داشته باشند. اگر گله‌ای داریم برای بهتر شدن شرایط است.»

کد خبر 6089241 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است