Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، مخالفت با پروژه احداث تله‌کابین در محوطه «طاق بستان» کرمانشاه به خاطر عواقب جبران‌ناپذیر آن چند سالی است دنبال می‌شود. به دنبال این اعتراض‌ها، کارزاری با عنوان «نه به تله‌کابین در محوطه باستانی و تاریخی تاق وسان (طاق بستان) ‌کرمانشاه» از سوی فعالان محیط زیست، فعالان مدنی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی با هدف توقف آن راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کارزار که از بیست‌و سوم تیرماه ۱۴۰۱ برای جمع‌آوری امضاء راه‌اندازی شده، از رییس‌جمهور درخواست شده است با توجه به آسیب‌های احدث تله‌کابین در محوطه تاریخی تاق بستان (طاق بستان) از جمله خطر حذف این مجموعه تاریخی از فهرست میراث جهانی، از اجرای آن ممانعت شود.

در بخشی از این کارزار یادآوری شده است: «جنابعالی در ۲۲ تیرماه ۹۷ در دیداری که با فعالان حوزه محیط زیست داشتید ضمن طرح دغدغه‌های خودتان در زمینه محیط زیست وعده دادید که چالش‌ها و موضوعات کلان حوزه محیط زیست را سریعا پیگیری فرمایید و به ندای فعالان جامعه زیست محیطی برای طرح دغدغه‌هایشان جامه عمل بپوشانید. در آن نشست هم‌اندیشی فرمودید احداث هر سد، پالایشگاه، کارخانه و کارگاه، فرع بر آن است و باید محیط زیست حفظ شود تا توسعه یافتگی در پرتو حفظ محیط زیست باشد و آموزش قضاتِ رسیدگی‌کننده به پرونده‌های محیطی زیستی ضروری است.

حفاظت از محیط زیست طبق اصل پنجاهم قانون اساسی وظیفه عمومی محسوب می‌شود. متأسفانه اجرای طرح‌های تله‌کابین بر مبنای محورهای توسعه و به بهانه گردشگری در مناطق تاریخی، جنگلی و طبیعی کشور تبدیل به یک داستان تکراری و مخرب شده است.

با توجه به نظر کارشناسان محیط زیست، زمین‌شناسی، مطالعات آب منطقه‌ای و میراث فرهنگی اجرای این طرح غیرکارشناسی بی‌تردید باعث آسیب غیرقابل جبران به زیستِ محیط و میراث هزاران ساله تاق وسان (طاق بستان)، از جمله حوضه آبگیر در منطقه دشت کاهو و محوطه چهل هزار ساله دو شاخ و دشت کاهو و نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری و منظر تاریخی و فرهنگی و ترافیک شدید و انباشت زباله می‌شود.

این‌ها صرفاً پیامدهای عینی مساله است که ذی‌نفعان با بهانه گردشگری، درآمدزایی و ایجاد اشتغال به نوعی موجبات اضمحلال میراث ناملموس رافراهم خواهند آورد که در طول سده‌ها در این منطقه شکل گرفته است. اهم این موارد شامل اشعار، نمادها و اسطوره‌ها، ترانه‌ها، داستان‌ها، خاطرات و مثل‌ها و متل‌هایی است که مردم برای خود ساخته‌اند که نابودی آن‌ها توام با نوعی "بی‌تاریخی عمیق" خواهد بود. مهم‌ترین پیامد این بی‌تاریخی، از دست رفتن هویت شهری است که بحران هویتی موجود را بیش از پیش خواهد کرد. باید متوجه بود که استمرار حیات شهری را نه ابزار که پیشینه تاریخی آن متداوم می‌کند.»

۷۰ درصد پروژه اجرا شده است

شهرداری کرمانشاه در طول این سال‌ها همواره در تلاش بوده پروژه تله کابین طاق بستان را به سرانجام برساند. حتی گفته می‌شود این پروژه را "بدون دریافت مجوز از اداره میراث فرهنگی" آغاز کرده و با اقدامات غیرقانونی تا ۷۰ درصد آن را اجرا کرده است.

در حالی‌که پروژه احداث تله‌کابین طاق بستان در بلاتکلیفی توقف و اجرا مانده است، حمیدرضا سهیلی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ـ هفته گذشته در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت تله‌کابین گفته است: در بحث پروژه تله‌کابین شهرداری بدون این‌که مجوزی از میراث فرهنگی بگیرد، این پروژه را شروع کرده و کار صورت گرفته هم غیرکارشناسی و غیرعلمی بوده است. اگر می‌خواهیم طاق بستان ثبت جهانی شود، با اجرای طرح فعلی تله‌کابین، این مسأله دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.

پروژه تله‌کابین طاق بستان از سال ۱۳۷۸ پی‌ریزی شده است، اما از همان ابتدا به دلیل تعرض به حریم این محوطه تاریخی با مخالفت میراث فرهنگی کرمانشاه و اعتراض مردم مواجه می‌شود و تا سال ۱۳۹۶ تلاش‌ها برای اجرای این پروژه و مخالفت‌ها برای توقف آن ادامه می‌یابد. سپس در این سال با یک شرکت ایتالیایی برای اجرای پروژه قراردادی بسته می‌شود که به نتیجه‌ای نمی‌رسد و یک سال بعد (اسفند ۱۳۹۷) استاندار کرمانشاه اعلام می‌کند که بانک ملل خواهان اجرای این پروژه است که این بار شهرداری با این سرمایه‌گذار مخالف می‌کند و در نتیجه سال ۱۳۹۸ شهرداری با همکاری شرکتی به نام «پویش افق مدیریت ماندگار» اجرای پروژه را بدون دریافت مجوز از وزارت میراث فرهنگی از سر می‌گیرد و بر اساس گفته‌های شهردار وقت، این پروژه بهمن سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

به طاق بستان آسیبی نمی‌زنیم

این در حالی بوده که مدیریت وقت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری کرمانشاه در نشستی خبری در سال ۱۳۹۹ این ادعا را مطرح کرد که وزارت میراث فرهنگی تمام مجوزهای پروژه را صادر کرده است. تله‌کابین بیش از هزار متر با آثار تاریخی طاق بستان فاصله دارد و هیچ آسیبی به آن نمی‌زند.

همچنین شهردار کرمانشاه در نشست خبری درحالی‌که اعتراضات درباره احداث تله‌کابین در محوطه طاق بستان را «ایرادات بیهوده» خطاب کرده، گفته بود: عده‌ای ایراد بیهوده‌ می‌گیرند و می‌گویند ممکن است هنگام نصب دکل‌ها به چند تکه استخوان برخورد کنید و از بین بروند.

کد خبر 693279 منبع: ایرنا برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی استان کرمانشاه سید ابراهیم رئیسی محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی استان کرمانشاه سید ابراهیم رئیسی محیط زیست ایران تله کابین در محوطه میراث فرهنگی محیط زیست طاق بستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری

فاطمه زارع رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر یزد گفت: با این حال برخی از نقاط شهر دچار مشکل و حادثه شد که نسبت به شناسایی آنها اقدام و قراراست با حفر چاه‌های متعدد و سایر راهکار‌ها رفع گردد.

به گفته او: نقاط حادثه خیز شهر در بارندگی اخیر از جمله میدان صنعت، بلوار شهید بارتکوب زاده، محله حسن آباد و برخی معابر شهر است که در صدد هستیم در اسرع وقت رفع تا در هنگام وقوع بارندگی دیگر شاهد آبگرفتگی در هیچ منطقه‌ای از شهر نباشیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر یزد در بخش دیگر از سخنان خود مطرح کرد: همچنین در این جلسه از کمیسیون با توجه به إرائه گزارش سازمان پسماند مقرر شد جهت حفظ بهداشت و محیط زیست شهری و جلوگیری از آلودگی آب و خاک، محل دفن پسماند‌های مراکز درمانی با ظرفیت دفن ۵ ساله با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال احداث شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • افتتاح هتل و آغاز اجرای تله کابین خوشاکو در ارومیه
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • کلنگ‌زنی احداث هتل و تله‌کابین خوشاکو در روز افتتاح هتل ۲ ستاره در ارومیه
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است
  • ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند