Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@14:53:05 GMT

قبول داریم؛ بیستون شأن جهانی ندارد

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۸۱۲۲

قبول داریم؛ بیستون شأن جهانی ندارد

اجرایی گفت: وزیر میراث به درستی بیان داشت که محوطه بیستون شأن جهانی ندارد. این صحبت بنده و دیگر کارشناسان و حتی عموم مردم نیز هست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، در جریان سفر رییس جمهور و وزرا به استان کرمانشاه، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برخی آثار تاریخی استان کرمانشاه بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

که یکی از این اماکن میراث جهانی بیستون بود. 

 کلیپی در فضای مجازی منتشر و توسط کاربران کرمانشاهی دیده شد  که در آن مهندس ضرغامی از زیرساخت های این محوطه تاریخی انتقاد می کند و می گوید متاسفانه شرایط کنونی این اثر در شان آن نیست. در ادامه این بازدید ضرغامی می گوید بیستون یک اثر ثبت جهانی شده است که سندی هویتی نه تنها برای مردم کرمانشاه، بلکه ایران و کل دنیا است که باید حفظ شود.

پخش منقطع این کلیپ موجب به وجود آمدن ابهاماتی در ذهن مردم شد که در این راستا مرصادنیوز مصاحبه ای با مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون داشت.

 برنامه مدیریتی میراث جهانی بیستون نیز در زمان ثبت جهانی با تایید یونسکو و مرکز میراث جهانی، تهیه شده است 

صامت اجرایی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: با ثبت کتیبه و نقش برجسته داریوش در سال ۱۳۰۹ در فهرست آثار ملی، اولین اقدام برای حفاظت از اثر اتفاق افتاد و پس از آن در سالهای بعد دیگر آثار محوطه ثبت ملی شدند.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون افزود: به تعبیری این محوطه به عنوان  یک مجموعه ی تاریخی تحت حمایت قانون حفاظت از میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: با عضویت ایران در کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی در سال 1353 مقدمات ثبت آثار ملی ایران در فهرست آثار میراث جهانی فراهم گردید و در نهایت کتیبه و نقش برجسته داریوش در 22 تیرماه 1385 به عنوان هشتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

اجرایی بیان داشت: در پرونده ثبت جهانی هر اثر و یا محوطه، ساختاری به عنوان مدیریت آن اثر در نظر گرفته می شود و می بایست نحوه ی مدیریت و برنامه های حفاظت اثر در آن پرونده مشخص باشد. از این رو پایگاه میراث جهانی مستقر در این محوطه وظیفه ی مدیریت و پیشبرد پروژه های تدوین شده برای حفاظت از اثر را در قالب برنامه های زمان بندی شده و چشم انداز مشخص بر عهده دارد.

وی گفت: برنامه مدیریتی میراث جهانی بیستون نیز در زمان ثبت جهانی با تایید یونسکو و مرکز میراث جهانی، تهیه شده است که در برگیرنده ی برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون اظهار داشت:ماهیت انجام پروژه ها در محوطه های تاریخی و مخصوصا محوطه های میراث جهانی متفاوت از دیگر دستگاه های اجرایی است. از این رو پیشبرد پروژه های پیش بینی شده برای این محوطه وابسته به مطالعات جامع بوده که این تحقق آنها منوط به میزان اعتبار کافی و مستمر است.

در سال گذشته اعتبار در یافتی از منابع استانی صفر بوده است

وی خاطر نشان کرد: مهندس ضرغامی  به درستی بیان داشت که محوطه بیستون شأن جهانی ندارد. این صحبت بنده و دیگر کارشناسان و حتی عموم مردم نیز هست، اما متاسفانه در سال های گذشته اعتبارات لازم برای حفاظت و ساماندهی این مجموعه و تحقق اهداف تعریف شده آن به دلایل گوناگون، همچون اعتبارات دیگر دستگاه های اجرایی به میزان کافی و مستمر تخصیص پیدا نکرده، تا جایی که حتی در سال گذشته اعتبار در یافتی از منابع استانی صفر بوده است.

اجرایی بیان داشت: در بازدیدی که وزیر میراث فرهنگی از این محوطه داشت گفت؛ از محل منابع ملی اعتبارات لازم برای پیشبرد برنامه های تدوین شده در نظر خواهند گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در سال جاری اعتبارات خوبی از محل منابع استانی و  سفر ریاست جمهوری برای میراث استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است، که مسلما با تخصیص این منابع ما شاهد پیشرفت در اجرای پروژه ها  و ساماندهی محوطه خواهیم بود.  

اجرایی بیان داشت که در زمان ثبت جهانی این مجموعه، اولویت در حفاظت از آثار مد نظر بود و مخاطب این محوطه بیشتر پژوهشگران بودند، اما با اقداماتی که در طی سال های پس از ثبت جهانی در این مجموعه صورت گرفت، این آثار و این محوطه به جاذبه های گردشگری تبدیل شدند و مورد استقبال عموم مردم با سلایق مختلف قرار گرفته است. به عنوان مثال، با باز پس گیری کاروانسرای صفوی و مجموعه بناهای ایجاد شده توسط امور زندان ها و آزاد سازی عرصه و مرمت و احیای آن امروزه یکی از بهترین فضاهای خدماتی استان(هتل کاروانسرای بیستون) در این محوطه قرار دارد و نیاز مراجعه کنندگان را به بهترین نحو پاسخ می دهد.

وی گفت: جالب توجه است که در 16 سال پیش و در زمان تدوین پرونده ثبت جهانی بیستون به دلیل حضور کم رنگ گردشگران، نیازی به ایجاد محل اقامت دیده نشده، اما امروزه علاوه بر هتل به فکر ایجاد کمپ های اقامتی دیگری نیز هستیم.

اجرایی همچنین افزود: قرار است به زودی گزارشی مستند از اقدامات صورت گرفته از قبل از ثبت بیستون در فهرست میراث جهانی تا به امروز تهیه شود و از سوی روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی منتشر و در اختیار عموم قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: میراث جهانی بیستون پایگاه میراث جهانی میراث فرهنگی ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۸۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دموکراسی علیه آزادی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اعتراضات دانشگاه‌های سراسر جهان به جنگ غزه از آغاز حملات تاکنون ادامه یافته است. معترضان در این تجمعات خواستار تحریم شرکت‌ها و افراد مرتبط با اسرائیل شدند.

بیشتر بخوانید: بیانیه ۱۵ دانشگاه فلسطینی برای آتش‌بس فوری

آمریکا هم از جمله کشورهایی بود که شاهد اعتراضات شدید دانشگاهیان به جنگ غزه بود. اردوگاه‌ها و تظاهرات‌های بزرگ ابتدا در دانشگاه کلمبیا در نیویورک دیده شد و سپس در سایر نقاط کشور شروع شد. تصویر زیر پراکندگی دانشگاه‌های معترض به جنگ غزه را نشان می‌دهد؛

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش‌های قطع حمایت مالی دانشگاه‌ها به دلیل نداشتن موضع قوی ضد حماس، شهادت بیش از ۴۰۰ دانشجوی فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها و قطعی برق و اینترنت دانشگاه‌ها را فلج کرده است به بیان برخی اعتراضات علیه جنگ غزه پرداخت. اعتراضات دانشگاهیان هم‌اکنون در سراسر آمریکا ادامه دارد. در این گزارش به برخی از بزرگترین آن‌ها اشاره می‌شود؛

دانشگاه کلمبیا نخستین دانشگاهی بود که شاهد تشکیل تجمعی بزرگ در حمایت از فلسطین در محوطه دانشگاه بود. همچنین این دانشگاه جزو اولین دانشگاه‌هایی بود که به یهودی‌ستیزی متهم شد.

بیش از ۱۰۰ معترض هفته گذشته دستگیر شدند. چرا که رئیس دانشگاه آیوی لیگ از پلیس خواسته بود که محوطه دانشگاه را پاکسازی کند. وی این درخواست را پس از حضور در کنگره و پاسخ به اتهام یهودی‌ستیز بودن اعتراضات مطرح کرد. برخی تظاهرکنندگان معتقدند که دستگیری‌های دسته‌جمعی، جنبش را تقویت کرده است.

ایلهان عمر نماینده حزب دموکرات که دخترش در دانشگاه کلمبیا دستگیر شد، درباره این تظاهرات گفت: این جنبش فقط با ۷۰ دانشجو آغاز شد؛ اما چون دانشگاه تصمیم گرفت آن‌ها را سرکوب کند، در سطح ملی و بین‌المللی گسترش یافت.

دانشگاه اموری اخیرا با صدور بیانیه‌ای از تجمع اعتراضی و برپایی چادر در این دانشگاه خبر داد. مدیران این دانشگاه درباره دستگیری دانشجویان گفتند که دانشگاهیان در ابتدا به معترضان پیوستند؛ اما وقتی که این افراد از متفرق شدن، خودداری کردند، پلیس تعداد زیادی را بازداشت کرد. در این بیانیه درباره تعداد دستگیرشدگان و اتهام مظنونان توضیحی ارائه نشده است.

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه دیگری است که در هفته‌های اخیر با تجمعات اعتراضی به جنگ غزه مواجه بود. این دانشگاه تصمیم گرفت که یک سخنرانی دانشجویی را در ۱۰ مه ۲۰۲۴ لغو کند. انتظار می‌رفت حدود ۶۵ هزار نفر برای این مراسم به محوطه دانشگاه بیایند.

سخنرانی این دانشجو به اتهام یهودی‌ستیزی و به دلیل انتشار مطلبی از سایتی که منتقد اسرائیل بود، لغو شد. در حالی که این دانشجو علاوه بر شرکت در فعالیت‌های دانشگاهی، دارای نمرات بالا هم بود. البته دانشگاه دلیل لغو سخنرانی را تهدید علیه امنیت دانشگاه معرفی کرد.

لغو سخنرانی خشم تظاهرکنندگان موافق و مخالف اسرائیل را برانگیخت. پلیس ۹۳ نفر از معترضان را دستگیر کرد.

دانشگاه‌های منطقه واشنگتن دی سی هم شاهد تجمعات در حمایت از غزه بودند. صدها دانشجو و عضو هیئت علمی از دانشگاه جرج تاون به سمت دانشگاه جرج واشنگتن راهپمایی کردند. هفته گذشته کمپی با برپایی حداقل ۲۰ چادر در محوطه این دانشگاه تشکیل شده بود و گروهی از دانشجویان هم در مقابل دفتر رئیس دانشکده تظاهرات کردند.

۵۷ نفر از دانشگاه تگزاس هم توسط پلیس دستگیر شدند. جرج ابوت فرماندار جمهورخواه تگزاس این اعتراضات را یهودی‌ستیزانه دانست و خواستار اخراج دانشجویان معترض شد. دموکرات‌ها ابوت را به استفاده از دستگیری‌های دسته‌جمعی برای تبلیغات متهم کرد.

البته گارد ملی ایالتی با صدور بیانیه‌ای، دستگیری در محوطه دانشگاه را تکذیب کرد و گفت: گارد ملی تگزاس از اتفاقات آگاه بوده و آماده پاسخگویی بود؛ اما هیچ سربازی در طول این رویداد به محوطه دانشگاه اعزام نشد.

دانشگاه نیویورک هم دانشگاه دیگری است که شاهد برخوردهای خشن با معترضان بوده است. پلیس هفته گذشته ۱۲۰ نفر را که کمپی در محوطه دانشگاه منهتن برپا کرده بودند، دستگیر کرد.

دانشگاه هاروارد پس از تعلیق گروه دانشجویی همبستگی فلسطین این دانشگاه با اعتراضاتی روبرو شد. رئیس دانشگاه هاروارد درخواست پلیس برای برخورد با معترضان را رد کرد.

اعتراضات در چندین دانشگاه دیگر و حتی در برخی دبیرستان‌های آمریکا هم دیده شده است. برای مثال ۱۰۸ نفر در دانشگاه امرسون بوستون دستگیر شدند که باعث شد دانشگاه کلاس‌ها را لغو کند. در جریان این اعتراضات ۴ افسر پلیس زخمی شدند.

۴۸ نفر هم در دانشگاه ییل دستگیر شدند؛ اما اعتراضات در این دانشگاه همچنان ادامه دارد. همچنین دانش‌آموزان دبیرستانی در منطقه سیاتل در اعتراض به جنگ از کلاس‌های درس خارج شدند. مقامات مدرسه در نیوجرسی به دانش‌آموزان دبیرستانی این شهر در مورد شرکت در تجمعات اعتراضی هشدار دادند.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228596 برچسب‌ها آمریکا

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • دموکراسی علیه آزادی
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • تبدیل شانزه‌لیزه به محوطه پیک‌نیک رایگان یک‌روزه
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • گل سوم پرسپولیس به آلومینیوم + فیلم
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب