Web Analytics Made Easy - Statcounter

صبح امروز در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ، وزیر جهادکشاورزی ، سرپرست و معاونان و مدیران استانی ستاد اجرایی فرمان امام، نماینده ولی‌فقیه و جمعی از مسئولین مربوطه، همایش آغازین سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در محل ساختمان وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

معاون اول رئيس‌جمهور دراین مراسم با اشاره به تأكيدات و حمايت‌های مقام معظم رهبری برای اجرای طرح جهش توليد در ديمزارهای كشور تصريح كرد: جلب اعتماد مردم و كشاورزان مهمترين عامل اجرای مؤفقيت‌آميز اين طرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد مخبر افزود: عزم جدی ستاد اجرایی فرمان امام در خصوص طرح دیمزارها به واسطه اهميت امنيت غذايی و كشاورزی در کشور است.

معاون اول رئيس‌جمهور ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کشور، گفت: تعامل مردم و دولت بسیار حائز اهمیت است و هر جا اعتماد مردم را در هر زمينه‌ای به دست آورديم به موفقيت رسيديم.

مخبر ادامه داد: بايد ضمن استفاده از ظرفیت‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، فناوری‌های روز دنيا برای افزايش بهره‌وری و درآمدزايی در حوزه کشاورزی و سایر حوزه‌ها در كشور نیز مورد توجه قرار داشته باشد.

مخبر در خصوص اهميت كشت ديم در كشور ادامه داد: بايد به سمتی حركت كرد كه حتی يک متر زمين ديم در كشور نباشد كه زير كشت نرفته باشد و اگر زمين كشاورزی بدون استفاده بماند، حتما به دلیل ضعف مديريتی است.

معاون اول رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به دسترسی كشور به دریا و اقیانوس، ادامه داد:‌ پس از اجرای موفقيت‌آميز طرح جهش توليد در ديمزارهای كشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام و همکاری وزارت جهادکشاورزی، بايد به دنبال اجرای طرح جهش توليد در شيلات باشيم كه می‌تواند به اشتغالزايی و درآمد پايدار برای مردمان ساحل‌نشين منجر شود.

وزیر جهادکشاورزی نیز در این نشست با بیان اینکه امروز اقتدار تأمین غذا از اقتدار نظامی در دنیا بالاتر رفته و جنگ اوکراین این اهمیت را نمایان کرد، گفت: دولت در اولین جلسه امسال تصمیم مهمی در راستای فرمایش رهبرانقلاب درخصوص اصلاح نرخ گندم انجام داد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: ستاد اجرایی فرمان امام یک ستاد استراتژیک است و هرجا وارد شده تحول در کشور آفریده است. برکتی که در حوزه کشاورزی هست، در سایر حوزه‌های اقتصادی نیست، طرح دیمزار از پربرکت‌ترین و موفق‌ترین طرح‌هایی است که ستاد اجرایی در آن ورود کرده که جادارد بابت عملکرد خوب‌شان از همه همکاران ستاد اجرایی به ویژه دکتر نوروزی و سیدهاشمی تشکر کنم.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه طرح دیمزارها یک میلیون و دویست هزار کشاورز را شامل می‌شود، گفت: دیمزار یکی از بخش‌های مغفول در کشور بود، در کنار جهش تولید در دیمزار ، ستاد اجرایی فرمان امام میتواند طرح جهش تولید در شیلات را هم رقم بزند و ما آماده همکاری دراین زمینه هستیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام نیز دراین گردهمایی گفت: ایجاد زنجیره امنیت غذایی و دارویی از اصلی‌ترین ماموریت‌های ستاد اجرایی فرمان امام درسالهای اخیر بوده و در بحث امنیت دارویی و داخلی‌سازی مواد اولیه حداقل 350 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده‌ایم.

عارف نوروزی افزود: دربحث امنیت غذایی نیز با اجرای طرح‌های متعددی مانند جهش تولید دیمزارها و اجرای طرح‌های اشتغالزایی درحوزه تولید گوشت قرمز و سفید دستاوردهای خوبی داشته و راهبرد ستاد اجرایی عبور از مین‌های اقتصادی و بازکردن معبر است.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه برای ایجاد مهاجرت معکوس باید کشاورزی را اقتصادی کنیم گفت: باید با همکاری دولت و وزارت جهادکشاورزی، همانند خرید تضمینی گندم ، محصولات دیمزارها نیز خرید تضمینی شوند تا مشوق‌های اجرای این طرح گسترش یابد.

نوروزی با اشاره به جزئیات طرح جهش تولید در دیمزارها بیان داشت: با اجرای این طرح در سال اول 670 هزار هکتار و در سال دوم 2میلیون و670 هزار هکتار و در سال سوم برنامه این است که 5 میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی دیم را تحت پوشش کشت ببریم و ستاد اجرایی فرمان امام برای تامین بذر،کود، ماشین‌آلات و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان یارانه‌های لازم را ازطریق سازمان‌های ذیربط در وزارت جهاد کشاورزی پرداخت میکند.

وی افزود: عمده اهداف این برنامه تحقق پیدا کرده و در سال دوم که پیش‌بینی می‌شد یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم ، علیرغم خشکسالی‌ها در کشور ، به بیش از 800میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دست پیدا کردیم و بقیه اهداف برنامه نیز به همین ترتیب دنبال می‌شود.

نوروزی نوروزی با اشاره به پیشنهادی درخصوص طرح جهش شیلات گفت: در این رابطه قرار شد متن مشترکی بین ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت جهادکشاورزی تهیه شود و عزم دو طرف بر اجرایی شدن این طرح است.


معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این برنامه با بیان اینکه این طرح به پیشنهاد ستاد و با حمایت قاطع رهبرانقلاب آغاز شد، گفت: سامانه بسیار ارزشمندی برای این مسئله آماده شده است که تک تک کشاورزان در اراضی با تناوب کشت مشخص شده‌اند.

سیدمصطفی سیدهاشمی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۳۲ هزار کشاورز در این طرح مشغول به کار شدند افزود: در سال زراعی جدید ۴۲۰هزار نفر در 21 استان مشمول این طرح خواهند شد، این کشاورزان قبل از طرح 300 تا 400 کیلو بطور سالیانه برداشت می‌کردند که این راندمان امسال به 980 کیلو رسیده و این یعنی راندمان 32درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در این طرح چند مؤلفه تشویقی داشتیم که مهمترین آن بیمه اراضی کشاورزی هست، گفت: امسال 53 درصد کشاورزان اراضی خود را تحت پوشش بیمه قرار دادند و ستاد اجرایی دو سوم این حق بیمه را پرداخت کرده است.

سیدهاشمی به تحویل کودهای مورد نیاز کشاورزان به عنوان طرح تشویقی دیگر اشاره کرده و گفت: بحث دیگر دادن سموم آفات مختلف برای اراضی هست و بحث چهارم از طریق آموزش کشاورزان و به خدمت آوردن شرکت‌های دانش‌بنیان هست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اسکوچیچ حمید نوری مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه افسانه حسامی فرد استهبان ستاد اجرایی فرمان امام جهادکشاورزی جهش تولید اسکوچیچ حمید نوری مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه افسانه حسامی فرد استهبان ستاد اجرایی فرمان امام وزارت جهادکشاورزی جهش تولید اجرای طرح معاون اول طرح جهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۹۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: حدود ۱۳ هزار تن سیر از ۵۳۵ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان برداشت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، بهروز قمرزاده با اشاره به پایان برداشت سیر در این شهرستان بیان کرد: 535 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در سال زراعی 1403- 1402 به کشت سیر اختصاص یافت.

وی با اشاره به کیفیت بالای سیر تولیدی دزفول افزود: کیفیت بالای سیر تولیدی این شهرستان باعث شده تا علاوه بر مصرف این محصول در دزفول و خوزستان و سایر استان‏های کشور، در صورت فراهم بودن شرایط، به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: به منظور ارتقای سطح کیفی سیر تولیدی دزفول و کمک به بازاریابی فروش این محصول، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و ارایه توصیه‌های فنی برای تنظیم بازار فروش سیر تولیدی این شهرستان اقدام شده است.

به گزارش تسنیم، برداشت سیر در این شهرستان همه ساله از اوایل اسفند ماه آغاز و تا اوایل اردیبهشت به پایان می رسد.

سال گذشته زراعی 9 هزار تن سیر از 370 هکتار از مزارع دزفول برداشت شد که امسال این میزان چهارهزار تن افزایش یافت.سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان دزفول 90 هزار هکتار است که 65 هزار هکتار از این مساحت مربوط به کشت آبی و 25 هزار هکتار کشت دیم است.

هم‌اکنون 126 محصول شامل 63 نوع محصول کشاورزی و 43 نوع گل و گیاه زینتی در دزفول تولید می‌شود که نشان دهنده ظرفیت بالای کشاورزی در این شهرستان است. سالانه بالغ بر 2.5 تا سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در دزفول تولید می‌شود 

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم
  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول