Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا و طالبان در مذاکرات مرتبط با آزادی سازی ذخایر ارزی پیشرفت کردند.

این خبرگزاری انگلیسی به نقل از 3 مقام نزدیک به مذاکرات گفته که مقامات طالبان و آمریکا پیشنهاداتی را در خصوص آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی افغانستان و انتقال آن به یک صندوق امانی با یکدیگر تبادل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رویترز با بیان اینکه پیشرفت در مذاکرات برای خروج  افغانستان از بحران اقتصادی مهم است، افزود: اگرچه پیشرفت در مذاکرات صورت گرفته، اما هنوز اختلافات اساسی برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است.

یکی از موضوعات مورد اختلاف عدم برکناری مقامات سیاسی بانک مرکزی افغانستان از سوی طالبان است که این افراد در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارند و طالبان تاکنون این درخواست واشنگتن را رد کرده است.

به گفته این رسانه، هر چند آزادسازی ارزی قادر به حل تمام مشکلات افغانستان نیست، اما می‌تواند منابع مالی برای آسیب دیدگان ناشی از سیل، زلزله و خشکسالی اخیر را فراهم کند.

یک مقام طالبان که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: در حالی که طالبان صندوق امانی را پذیرفته، اما با پیشنهاد آمریکا برای کنترل شخص ثالث بر این صندوق رای بر سر چگونگی مدیریت آن مخالفت کرده است. 

رویترز ادامه داد که واشنگتن در حال رایزنی با کشورهایی مانند سوئیس است تا با تاسیس یک صندوق امانی و با یک هیات مدیره ذخایر ارزی مسدوده شده را به این صندوق منتقل کند.

به گفته این رسانه، یکی از پیشنهادات، تشکیل صندوقی مانند صندوق بازسازی افغانستان است که تحت نظارت بانکی جهانی قرار دارد و کشورها کمک نقدی خود را به مردم افغانستان تحویل این صندوق می‌دهند. 

شاه محرابی، عضو شورای عالی بانک مرکزی افغانستان درباره گفت: «هنوز توافقی حاصل نشده  و مذاکرات در این خصوص همچنان ادامه دارد.»

این در حالی است که 9 میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان در بانک های سویس و آمریکا مسدود شده و تاکنون به این کشور به رغم مشکلات فراوان تحویل داده نشده است. 

مذاکره مستقیم آمریکا و طالبان در تاشکند

همزمان با برگزاری نشست تاشکند، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که با هیات دولت موقت افغانستان در تاشکند، پایتخت ازبکستان، درباره مسائل اقتصادی رایزنی می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، «توماس وست»، نماینده آمریکا در امور افغانستان به همراه رینا امیری نماینده این کشور در امور زنان افغانستان با هیات دولت موقت طالبان در تاشکند رایزنی می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا همچین افزود: «جامعه بین‌المللی متعهد به یک افغانستان باثبات، صلح‌آمیز و فراگیر است که به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه افغان‌ها - از جمله زنان و جوامع قومی و مذهبی - احترام می‌گذارد و از تهدید تروریستی از خاک افغانستان جلوگیری می‌کند».

براساس این بیانیه قرار است روز چهارشنبه هفته جاری و در حاشیه نشست تاشکند هیات آمریکا و طالبان به صورت مستقیم برای حل مشکلات اقتصادی افغانستان گفتگو کنند. 

همچنین قرار است در مذاکرات هیات طالبان و آمریکا معاون وزارت خزانه داری این کشور نیز حضور داشته باشد.

هدف اصلی این نشست رایزنی‌ها درباره چگونگی استفاده بانک مرکزی افغانستان از ذخایر ارزی مسدود شده این کشور در آمریکا برای مبارزه با مشکلات از جمله زلزله، سیل و خشکسالی عنوان شده است. 

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس

کلیدواژه: طالبان دولت بایدن رویترز بانک مرکزی افغانستان آمریکا و طالبان ذخایر ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۹۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که از ماه جنوری تا مارچ سال جاری میلادی دست‌کم ۳۶ تن در پی حملات داعش در افغانستان کشته و ۱۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 روز پنج‌شنبه، ۱۳ ثور، با نشر گزارشی به دستور شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان زیر سلطه طالبان گفته است که در این حملات بیشتر شیعیان هدف قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، از ۶ تا ۱۱ جنوری، سه انفجار بمب‌دستی در شهر کابل سبب کشته و زخمی شدن دست‌کم ۷۹ غیرنظامی شده است.

یوناما افزوده است که در ۶ جنوری پنج غیرنظامی در پی انفجار مین جاسازی‌شده در یک بس مسافری در منطقه دشت‌برچی کابل کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

همچنان در ۹ جنوری انفجار مین جاسازی‌شده در یک ماشین حامل کارمندان اداره زندان‌های طالبان در منطقه «الوخیل» کابل، سه کشته و ۱۳ زخمی برجا گذشته است.

این گزارش تصریح کرده است در تاریخ ۱۱ جنوری نیز در پی وقوع انفجاری در یک مارکت تجارتی واقع در دشت‌برچی کابل که هنوز نوعیت آن مشخص نشده است، سه تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

مردان، زنان و کودکان شامل قربانیان این حملات هستند.

طبق یافته‌های یوناما، حمله انتحاری در مقابل نمایندگی کابل بانک در قندهار هم ۲۵ کشته و ۵۰ زخمی برجا گذاشته است.

این حمله در ۲۱ مارچ رخ داده بود.

مسئولیت تمام این حملات را گروه داعش بر عهده گرفته است.

گفتنی است که پس از ماه مارچ نیز کابل و هرات گواه حملات داعش بوده است.

در تازه‌ترین مورد، شام‌گاه دوشنبه، ۱۰ ثور، افراد تفنگ‌دار مربوط به داعش بر مسجد شیعیان در ولسوالی گذره هرات حمله کرده‌اند که در پی آن، شش تن به‌شمول زنان و کودکان کشته‌ شده‌اند و یک تن دیگر زخمی شده است.

این آمار قربانیان ناشی از حملات داعش در حالی ارایه می‌شود که طالبان همواره حضور فیزیکی جنگ‌جویان گروه داعش را در افغانستان رد کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف