Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به توانایی ایران در کشاورزی گفت: وجود ارز چندنرخی در سال‌های اخیر موجب شد، کشاورزی از صرفه اقتصادی بیفتد و امروز اصلاحات اقتصادی یک امیدواری ایجاد کرده تا روند اشتباهات گذشته در کنار تک نرخی شدن ارز، جبران شود.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در خصوص حذف ارز ترجیحی در اصلاحات اقتصادی گفت: مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر به‌خصوص دوره دوم دولت دوازدهم موجب شد تا طی چند سال اخیر امنیت غذایی کشور نسبت به قبل کاهش و وابستگی به واردات افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پایین بودن نرخ ارز ترجیحی موجب شد واردات افزایش یابد


وی ادامه داد: مشکل اساسی به این موضوع برمی‌گشت که ارز ترجیحی و ارز نفتی ارزان‌قیمت بود. این موضوع باعث می‌شد واردات کالاهای خارجی افزایش یابد و چون عمده این کالاها کشاورزی هستند با این ضریب وابستگی بالایی که در موضوع نهاده‌ها و محصولات خوراکی از جمله روغن، شکر، برنج، گندم و ... را داریم، ضربه جدی به کشور وارد شد.

وی افزود: باتوجه‌به اینکه کشور ما بسیار وسیع با امکانات قابل‌ملاحظه‌ای برای کشاورزی است. حذف ارز ۴۲۰۰ یک امیدواری ایجاد می‌کند تا روند اشتباهات گذشته تا حدودی جبران شود. اما وجود از چندنرخی موجب شد که کشاورزی از صرفه اقتصادی بیفتد و در این چند سال اخیر ضربه قابل‌ملاحظه‌ای به تولید داخلی زده شود.


کالاها باید بر اساس یک قیمت ارز واحد و مزیت اقتصادی قیمت و تعرفه‌گذاری شوند


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید یک قیمت ارز واحد داشته باشیم و کالاها را بر اساس مزیت اقتصادی قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری کنیم. به همین دلیل است که در کشورهای همسایه ما و در حوزه خاورمیانه امکان واردات محصولات کشاورزی به‌راحتی وجود ندارد و همه این کشورها سعی دارند با سیاست‌گذاری‌های مختلف صنعت کشاورزی خود را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: اگر ارز نیمایی با نرخ صحیحی عرضه و تعرفه‌ها اصلاح شود، امکان دارد از چنبره وارداتی که در حال حاضر وجود دارد خارج شویم.

دارابی با بیان اینکه در کنار حذف ارز ترجیحی باید به سبد غذایی خانوار توجه ویژه‌ای شود،  تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه مستقیم اقدام درستی بود. همگام با حذف ارز ترجیحی باید یارانه‌ای برای جبران افزایش قیمت کالاها و در قالب کالابرگ الکترونیک در اختیار مردم به‌خصوص اقشار دهک‌های پایین قرار گیرد تا سفره خانوار کوچک نشود.


نباید قدرت خرید مردم کاسته شود


وی با تأکید بر اینکه نباید قدرت خرید مردم کاسته شود گفت: صحبت‌های از ارائه کالا کارت به مردم است که این پیشنهاد معقولی به نظر نمی‌رسد چرا که وجه نقد و یارانه بهترین جایگزین برای حذف ارز ترجیحی است و قدرت انتخاب برای خرید کالا به خود خانوار داده می‌شود تا به اقتضای نیاز خرید کند و در صورت عدم نیاز این مبلغ را صرف مخارج دیگر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در پرداخت یارانه نباید اشتباهات دهه‌های قبل مجدد تکرار شود. باید دهک‌های پردرآمد و بالا از دریافت یارانه حذف و این مبلغ به نیازمند واقعی برسد. بعلاوه دولت همگام با افزایش قیمت اقلام اساسی به رقم آن نیز بیفزاید تا فشار مضاعفی برای اقشار کم‌درآمد برای تأمین نیازهای معیشتی وارد نشود.


نظر ۱۰ کارشناس اقتصادی در زمینه تخصیص یارانه نقدی یا کالابرگ به مردم

 

منبع: دانا

کلیدواژه: حذف ارز ترجیحی موجب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۹۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی

امتداد - کنار کنترل افزایش قیمت ارز ما شاهد تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان توسط بانک مرکزی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، اقبال شاکری؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ عملکرد خوب خوبی از خود به نمایش گذاشت که یک نمونه آن آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در سایه دیپلماسی فعال ارزی در کشور‌های مختلف بود.

وی افزود: اگرچه ما در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت ارز را داشتیم، اما این افزایش قیمت در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه نبود و به بیان بهتر ما حداقل افزایش قیمت ارز را در سال ۱۴۰۲ داشتیم که ناشی از بحران های سیاسی در منطقه بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن طور که گفتم یکی از اقدامات بانک مرکزی آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان نزد کشور‌های مختلف بود که این اقدام باعث افزایش ذخایر ارزی کشور و در نتیجه آن تعادل هرچه بیشتر و بهتر عرضه و تقاضا در بازار بود.

شاکری تصریح کرد: کنار کنترل افزایش قیمت ارز ما شاهد تامین ارز مورد نیاز برای بخش‌های مختلف اعم از ارز مسافری، ارز دانشجویی و … و همینطور تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان توسط بانک مرکزی بودیم که تامین ارز مورد نیاز این بخش‌ها نشان دهنده بهبود وضعیت منابع ارزی و همچنین مدیریت قوی بانک مرکزی بر بازار ارز است.

وی افزود: این عملکرد مثبت بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ نوید دهنده آینده روشن همراه با ثبات اقتصادی بیشتر در سال جاری خواهد بود. البته نمی‌توان از بحران های سیاسی-امنیتی در منطقه چشم پوشید و ممکن است تاثیرات خود را بر بازار بگذارد که البته هیجانی و موقت خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم در سایه این قبیل اقدامات مثبت بانک مرکزی و آمارهای مثبت متغیرهای پولی اعم از رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و تورم، ما شاهد ثبات هرچه بیشتر اقتصادی و بازار‌های مختلف باشیم و مردم نتیجه آن را بیش از گذشته در زندگی روزمره خود حس کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟