Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- این روزها در حالی زمزمه های در مورد افزایش سود سپره بانکی و قیمت گذاری دستور شنیده می شود که بازار سرمایه در روزهای داغ تابستان، روزهای سرد و نزولی خود را سپری می کند.
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری آریا، همزمان با زمزمه های افزایش سود سپره بانکی، نشست مشترک رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با رئیس بانک مرکزی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روند صعودی نرخ بهره بین بانکی متوقف می شود
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با مدیریت بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی مدیریت و روند صعودی آن متوقف می‌شود.
مجید عشقی امروز (سه شنبه) در نشست مشترک با رئیس بانک مرکزی، با ارائه تحلیلی از وضعیت فعلی بازار سرمایه و عوامل متعدد اثرگذار بر روند شاخص بورس طی ماه‌ها و روز‌های اخیر، از اهتمام رئیس کل بانک مرکزی به منظور رسیدگی به دغدغه فعالان بورس قدردانی کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با تصمیم بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ سود بین بانکی، یکی از این دغدغه‌ها برطرف خواهد شد.
عشقی تصریح کرد: متغیر‌هایی همچون افت قیمت جهانی کالا‌ها و یا برخی تصمیمات از جمله نرخ گذاری دستوری کالا‌ها نیز بر وضعیت درآمدی شرکت‌های بورسی و کاهش پیش بینی پذیری و اطمینان در بازار سرمایه اثرگذار است که امیدواریم برای حل این موضوعات نیز تدابیر لازم اتخاذ و اطمینان فعالان بازار سرمایه به این بازار تقویت شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به برخی راهکار‌ها به منظور تقویت هم افزایی بازار پول و سرمایه، از جمله رفع برخی محدودیت‌ها در تراکنش متقاضیان سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری، اصلاح مقررات در حوزه نهاد‌های مالی وابسته به بانک‌ها، تسهیل ارائه خدمات شبکه بانکی به شرکت‌ها و نهاد‌های فعال در بازار سرمایه اشاره کرد که با استقبال رئیس کل بانک مرکزی مواجه و مقرر شد تدابیر پیشنهادی در کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.
عشقی همچنین درباره افرادی که سهام عدالت دارند و در سال‌های گذشته فوت شدند، گفت: باید این دارایی‌ها به وراث این افراد منتقل شود، در این خصوص یک تعاملی با قوه قضاییه داشتیم چرا که این کار باید به صورت الکترونیکی انجام شود.
وی افزود: براساس برنامه‌ریزی که انجام شده امیدواریم تا پایان شهریورماه بستر این امر کاملا آماده شود و بتوانیم انتقال‌ها را انجام دهیم.

کنترل نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌های پولی بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی در جلسه با رئیس سازمان بورس گفت: دغدغه فعالان بازار سرمایه، مورد توجه تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی است و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد.
علی صالح آبادی در نشست مشترک با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن تأکید بر لزوم یکپارگی سیاست‌های پولی و مالـی، تأکید کرد: نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌های پولی کنترل خواهد شد.
صالح آبادی با اشاره به موضوع نرخ سود بین بانکی به عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه گفت: نرخ سود در بازار بین بانکی طبیعتاً متناسب با عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار تعیین می شود، اما بانک مرکزی به عنوان بازارساز و در چارچوب سیاست پولی ضدتورمی که به تأئید دولت نیز رسیده است، در این بازار حضور دارد و نرخ سود در این بازار را در چارچوب مشخصی، کنترل می کند و در همین راستا نیز در جلسه روز گذشته، تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شده که با اجرای این تصمیمات، نرخ سود در بازار بین بانکی کنترل خواهـد شد.
رئیس کل بانک مرکزی در عین حال، رویداد‌های اثرگذار بر بازار سرمایه را موضوعات چندگانه دانست که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا افزود: البته باید توجه داشت که هرگونه سیاست در زمینه حمایت از بازار سرمایه می‌بایست همراه با سایر سیاست‌های دولت به ویژه سیاست کنترل تورم و اصلاح نظام بانکی باشد.
صالح آبادی در ادامه، با تأکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها و نهاد‌های مالی به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار افزود: سازمان بورس سازوکار‌های حمایت نظام بانکی از شرکت‌ها و نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه، از جمله بازنگری در برخی مقررات در حوزه نهاد‌های مالی، سیاست‌های هدایت اعتباری با هدف تسهیل و ایجاد مشوق برای تأمین مالی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه از بانک‌ها را بررسی و به بانک مرکزی پیشنهاد کند و بانک مرکزی برای همکاری با بازار سرمایه در این زمینه آمادگی کامل دارد.

تصمیم های مخرب برای بورس؛ افزایش سود سپره بانکی و قیمت‌گذاری دستوری
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:هرگونه تصمیمی مانند افزایش نرخ سود سپرده و یا قیمت های دستوری حتماً برای بازار سرمایه مخرب است و باید از آن اجتناب شود.
بورس
محمدرضا پور ابراهیمی داورانی اظهار داشت:ابزارهای مالی دربازار سرمایه و بازار پول به طور موازی مدیریت شود و اینکه ما در یک بازار تصمیمی بگیریم که به بازار دیگر صدمه بزند قابل قبول نیست و بی شک آنچه که امروز باید مورد توجه باشد تقویت تولید در کشور است.
وی افزود:آنچه که باید مد نظر باشد تقویت تولید در کشور است و جایی که می تواند عملیات واقعی اقتصاد را پشتیبانی کند حوزه بازار سرمایه است و اقتصاد واقعی در این بخش است و اقتصاد دلالی در جای دیگری شکل می گیرد واگر دولت می خواهد نرخ رشد واقعی اقتصادی در کشور حاصل شود باید به بازار سرمایه توجه کند.
وی با اشاره به مشارکت جمعیت بیش از 50میلیونی در بازار سرمایه گفت:جمعیت عظیمی در بازار سرمایه ذی نفع هستند و در هیچ کشوری چنین جمعیتی درگیر بازار سرمایه نیستند و پس از توزیع سهام عدالت شاهد این موضوع بودیم که افراد زیادی درگیر بازار سرمایه شدند لذا هرگونه تصمیمی مانند افزایش نرخ سود سپرده و یا قیمت های دستوری حتماً برای بازار سرمایه مخرب است و باید از آن اجتناب شود.
نماینده مردم کرمان تاکید کرد:توصیه ما به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این است که تصمیماتی بگیرند که خروجی آن تقویت بازار سرمایه باشد و توجه داشته باشیم تقویت بازار سرمایه کمک به مردم نیست کمک به اقتصاد کشور است چرا که هرکسی که پول خود را در این بازار حفظ می کند از یک واحد تولید پشتیبانی می کند و این واحد تولید برای اقتصاد کشور سود آور خواهد بود.




منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بورس رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رئیس کل بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی بازار سرمایه نهاد های مالی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۹۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟

امتداد - یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، آلبرت بغزیان به ایسنا افزود: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نمی کند؛ این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

او درباره تاثیر حراج سکه در کنترل قیمت‌ها بیان کرد: اگر هدف بانک مرکزی کاهش قیمت سکه بوده، باید توجه داشت که این کار یک مسکن موقت است برای تاثیر در قیمت؛ لذا این امر باید به‌طور مرتب انجام شود یا اینکه به تعدادی سکه عرضه شود که دیگر بازار اشباع شده باشد.

البته همه این‌ها منوط به این است که نرخ ارز هم ثابت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: قبلا برگزاری حراج‌ سکه برای این بود که طلا به سازندگان عرضه شود و آنها بتوانند زیورآلات تولید کنند، در مقایسه با زمانی که نفت فروخته می‌شد و بانک مرکزی طلا و دلار تحویل می‌گرفت و به بانک کارگشایی می‌داد که به سازندگان و تولیدکنندگان زیورآلات عرضه کند؛ این کار در میان‌مدت نمی‌تواند اثری داشته باشد که قیمت‌ها را بشکند و کسانی که سکه خریدند هم به امید سوداگری هستند یا اینکه دنبال حفظ ارزش پولشان هستند.

اختلاف بین ارز دولتی و غیر رسمی

بغزیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سوداگری است و بین ارز دولتی و غیر رسمی اختلاف وجود دارد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات اقتصادی ایجاد شود و طلا و دلار برای خرید واقعی باشند نه برای استفاده از فرصت‌ها و سوداگری؛ زیرا اختلاف ارز دولتی با بازار غیر رسمی جذاب است و با عرضه محدود هم نمی‌توان نرخ را شکست بلکه می توان در کوتاه مدت بر بازار اثر گذاشت و این امر را بارها آزمون کردیم؛ لذا باید این موضوع ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: برای مثال منطقی بود که در آستانه سفرهای نوروزی، میزان دریافت ارز مسافرتی را افزایش دادند که فرد تشویق نشود ارز را از بازار آزاد بخرد، اما تا زمانی‌که محدودیت باشد، هرچه هم سهمیه افزایش پیدا کند، از طرف دیگر صف ایجاد برای خرید ایجاد می شود و چون به اندازه تقاضا عرضه نمی‌شود، در حد همان چند روز التهاب بازار را کنترل می‌کند و این را نباید به‌عنوان یک برد در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نکرد.

این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد