نمایندههای سینمای ایران را در جشنواره ونیز بشناسید
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۹۶۸۸
به گزارش قدس آنلاین، فهرست فیلمهای حاضر در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز در بخش افقها در حالی اعلام شد که فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی در بخش اصلی افقها به نمایندگی از سینمای ایران نخستین نمایش جهانی خود را تجربه خواهد کرد و فیلم «بی رویا» ساخته آرین وزیر دفتری نیز در بخش اکسترا (Extra) افقها به نمایش گذاشته خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در فیلم «جنگ جهانی سوم» بازیگرانی چون محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطفالله سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداختهاند و در خلاصه داستان این فیلم که اولین تجربه همکاری تنابنده با هومن سیدی است، آمده «من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم...»
در فیلم سینمایی «بیرویا» ساخته آرین وزیردفتری هم طناز طباطبایی، صابر ابر و شادیکرمرودی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند و تهیهکنندگی این فیلم نیز بر عهده هومن سیدی است.
در خلاصه داستان فیلم سینمایی«بیرویا» آمده است: مواجههی رویا با دختری بینامونشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی رویا و بابک است...
هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار میشود.
گفتنی است، «روبرتو سیکوتو» رئیس بینال ونیز و «آلبرتو باربرا» مدیر جشنواره ونیز در یک نشست خبری فهرست فیلمهای حاضر در این رویداد سینمایی را اعلام کردند که با حضور آثار فیلمسازان مطرحی از جمله «آلخاندرو گونزالز ایناریتو»، «دارنت آرنوفسکی»، «مارتین مکدونا» و ... در کنار فیلم «شب داخلی دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «بدون خرس» از جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی همراه است:
فهرست فیلم های بخش مسابقه اصلی (نامزدهای شیر طلای ونیز):
نویز سفید (برفک) (فیلم افتتاحیه)
کارگردان: نوآن بائومباک
ارباب مورچهها
کارگردان: جیانی آملیو
وال
کارگردان: دارن آرونوفسکی
بی نهایت
کارگردان: امانوئله کریالسه
سَنت عُمَر
کارگردان: آلیس دیوپ
بلوند
کارگردان: اندرو دومینیک
تار
کارگردان: تاد فیلد
زندگی عاشقانه
کارگردان: کوجی فوکادا
باردو، وقایعنگاری نادرست مشتی حقیقت
کارگردان: آلخاندرو گونزالز ایناریتو
آتنا
کارگردان: رومن گاوراس
استخوانها و همه
کارگردان: لوکا گوادانینو
دختر ابدی
کارگردان: جوانا هاگ
شب، داخلی، دیوار
کارگردان: وحید جلیلوند
Banshees Of Inisherin
کارگردان مارتین مک دونا
آرژانتین، ۱۹۸۵
کارگردان سانتیاگو میتر
کیارا
کارگردان سوزانا نیکیارلی
مونیکا
کارگردان آندرهآ پالائورو
بدون خرس
کارگردان: جعفر پناهی
تمام زیبایی و خونریزی (مستند)
کارگردان: لورا پویتراس
بخش غیررقابتی (داستانی):
خورشید معلق (فیلم اختتامیه)
کارگردان: فرانچسکو کاروزینی
وقتی امواج رفتند
کارگردان: لاو دیاز
زندگی
کارگردان: الیور هرمانوس
مُرده برای یک دلار
کارگردان: والتر هیل
ندای خدا
کارگردان: کیم کی دوک
رویای وحشی
کارگردان: بیل پولاد
استاد باغبان
کارگردان: پل شریدر
سیسیتا
کارگردان: پائولو ویرزی
مروارید
کارگردان: تی وِست
نگران نباش عزیزم
کارگردان: اولیویا وایلد
بخش غیررقابتی (غیر داستانی)
آزادی در آتش: مبارزه اوکراین برای آزادی
کارگردان: اوگنی آفینیفسکی
دلال ازدواج
کارگردان: بندتا آرجنتیری
آخرین روزهای بشریت
کارگردان: انریکو چزی، الساندرو گاگلیاردو
جاسوس دلسوز
کارگردان: استیو جیمز
موسیقی برای کبوتر سیاه
کارگردان: یورگن لث، آندریاس کوفو
دادگاه کیف
کارگردان: سرگئی لوزنیتسا
در ویاجو
کارگردان: جانفرانکو رزی
رئیس گتو
کارگردان: کریستوفر شارپ، موزس بویو
هستهای
کارگردان: الیور استون
هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار میشود و امسال لیلا حاتمی بازیگر ایرانی یکی از داوران بخش مسابقه اصلی این رویداد مهم سینمایی است.
همچنین محمد اطبایی نیز نوشت :
«سینمای ایران با داوری لیلا حاتمی و دو فیلم سینمایی در بخش مسابقه ۷۹، یک فیلم ( جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی ) در بخش افق ها و یک فیلم ( بی رویا آرین وزیر دفتری ) در بخش افق ها اکسترا، یک فیلم بخش کالج سینما به تهیه کنندگی کتایون شهابی و حضور داریوش خنجی به عنوان مدیر فیلمبرداری فیلم «باردو» ساخته آلخاندرو ایناریتو، سالی استثنایی را برای خود در تاریخ جشنواره ونیز رقم زد.
انتهای پیام/
منبع: ایسنا
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: جشنواره ونیز لیلا حاتمی سینمای ایران فیلم سینمایی بخش مسابقه هومن سیدی بی رویا افق ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۹۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟
فیلم «مست عشق» بالاخره پس از حواشی فراوان اکران شد و در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
به گزارش برترینها، آخرین ساخته حسن فتحی یکی از مهمترین فیلمهای چند سال اخیر است که حاشیههای زیادی در اطراف آن شکل گرفت و حالا بعد از چند سال رنگ پرده دیده است. یکی از پروژههای مهم و بینالمللی سینمای ایران درباره شخصیت محبوب عارفان و صالحان مولانا جلالالدین محمد بلخی. در ادامه مروری داریم بر متن و حاشیه و اطلاعات فیلم مست عشق.
بازیگران و عوامل فیلم مست عشقیکی از ویژگیهای جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است. از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شدهاند و میتوان این فیلم را یکی از مهمترین و پرستارهترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی میکند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد. حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقشهای اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسامالدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا) را بر عهده گرفته است.
بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) حضور دارد. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی میکند. اما شاید یکی از مهمترین چهرههای این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریالهای ترکیه است که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
مهران برومند تهیهکننده این اثر است که با سرمایهگذاران کشور ترکیه این فیلم را تولید کرده و تمامی تصاویر در کشور ترکیه ضبط شده است. فاهیر آتاک اوغلو آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده است.
خلاصه داستانداستان فیلم مست عشق بخشی از زندگی «مولانا» و «شمس تبریزی» در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری را به تصویر میکشد. این فیلم دربارهی رابطه «مولانا» با «شمس تبریزی» و عشقی که او نسبت به «شمس» داشت و تأثیر فراوان او بر زندگی و اشعار «مولانا» و عشق و ارتباط او با خدا و عرفان را به تصویر میکشد.
پرسش بزرگی که مست عشق مطرح میکندصفحه اینستاگرامی فیلمتو که اخبار حوزه سینما را پوشش میدهد درباره ساختار فیلم مینویسد: آیا «مست عشق» سخنی تازه در باب یکی از رازآلودهترین روابط انسانی دارد؟ آیا سازندگان، مخاطب را به نکاتی مگو، ارجاع میدهند؟ پاسخ منفی است. پس چرا باید «مست عشق» را دید؟ به این دلیل که فیلم دارای هویتی مستقل است و خوانش مخصوص به خود از سوژه را دارد. وانگهی، یکی از کارکردهای سینما، تصویری کردن شنیدهها و خواندهشدهها است؛ حتی اگر حرفی تازه نداشته باشد.
مهم این است که حالا، در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که فرازهایی از زندگی شمس و مولانا به همراه اتفاقات زمانه را تبدیل به یک روایت سرگرمکننده، با چاشنی قصه، فضاسازی، موسیقی، بازیهای خوب و ... کرده. تازه، در حد توان، تلاش کرده منصف باشد و از قدیسسازی و تاکید اغراقآمیز بر جغرافیا (ایرانی بودن مولانا) بپرهیزد. چون هدف اصلی فیلم همانی است که بارها شمس بیان میکند: «عشق یا تکلیف؟» و آنچه مولانا را از مرحله زهد به عرفان میرساند، رهایی از قید تکلیف و راهی شدن در وادی عشق است.
روایتی عامهپسند با حضور کمجانِ مولاناالهه آرانیان در روزنامه خراسان مینویسد: در «مست عشق» حضور مولانا در قامت یک شاعر و عارف را خیلی کم رنگ خواهید دید و بیشتر روایت عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و اینکه چه بر سرش آمده و مرده یا زنده بودنش، شما را درگیر خواهد کرد. رفت و برگشت بین گذشته و حال و روایت آن چه قبلاً اتفاق افتاده و پل زدن به سمت آنچه در زمان حال رخ داده، به جذابیت فیلم کمک کردهاست. در روزگارِ مصادره مفاخر و بزرگان ایرانی، تأکید بر ایرانیبودن مولانا و زادهشدن او در بلخ و نیز زبان استوار فیلم نامه و استفاده از زبان رسمی فارسی در «مست عشق» شایسته تحسین است.
تیتراژ پایانی فیلم با صدای علیرضا قربانی و آهنگ سازی حسام ناصری از دیگر نقاط قوت آن است که در چند روز گذشته در فضای مجازی با بازخورد خوب مخاطبان همراه بودهاست. طراحی صحنه و طراحی لباس شخصیتها نیز متناسب با روزگار مولانا در قرن هفتم هجری است. عده قابلتوجهی از مخاطبان هم به تدوین فیلم انتقاد کردهاند. به هر حال «مست عشق» را با همه کموکاستیهایش باید دید و امیدوار بود که زندگی دیگر چهرهها و بزرگان فرهنگ و ادبیات این سرزمین هم به تصویر کشیده شود.
نظر کاربران چیست؟آیدین سیارسریع: ساختن فیلمی درباره مولانا کار سختیه. اگه روی سیر و سلوک و تحول درونی مولانا تمرکز بشه جذابیتی برای مخاطب سینما نداره. از طرفی اگه کشمکش بیرونی اضافه و پرداخت هالیوودی پررنگ شه، میشه همین که دوستان زحمت کشیدن. ترکیبی از گیم آو ترونز و کلید اسرار. پس اصلا چه کاریه کلا؟
سوین: فیلم «مست عشق» بنظرم ارزش دیدن داره و جدا از بازیگران موسیقی فوقالعادهای داشت. هرچند میشه انتقادهایی مثل دوبله شدن دیالوگهای ترکی و کم بودن صحنههای شمس و مولانا مطرح کرد. بازیگری هانده ارچل اینبار عالی بود.
پرسفونه: واقعا از مست عشق خوشتون اومد؟ جز بازیگر خوشگل و دکور خفن چی داشت واقعا؟
محدثه: هانده ارچل یه استوری از مست عشق نذاشت حداقل بگه آره منم تو این کار بودم، بعد ما کم مونده رو تیشرتمون پوستر مست عشق رو چاپ کنیم چرا، چون ایران بعد عمری با یه کشور خارجی کار داده بیرون. ترکیه اونقدرا که باید و شاید خارجی نیست از هیجانت کم کن ایرانی.
مهرو: یه جوری از مست عشق بد میگید که آدم جرات نمیکنه بگه خوشش میاد. درسته شاهکار سینمایی نبود، وقتی اینقدر که داره له میشه هم نبود. همینجوری هم فتحی مجبور شده فیلم رو سلاخی کنه.
ماندانا: "مست عشق" رو دیدیم و به نظرم:
۱: بازی شهاب حسینی خوب نبود، حداقل نسبت به بازی ابراهیم چلیکول.
۲: فیلمنامهش خوب نبود، انتظاری که داشتم رو ندیدم، روایتهای سطحی داشت.
۳: جلوههای بصری قشنگی داشت.
۴: اگه کتاب ملت عشق بخونی برات جذابتره؛ که من نخوندمش!