Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، موشک ۲۳ تنی «لانگ‌مارچ ۵ بی» که ماژول آزمایشگاهی ونتیان را حمل می‌کرد، در ساعت ۲:۲۲ بعد از ظهر ۲۴ ژوئیه به وقت محلی از جزیره هاینان به پرواز درآمد و ماژول با موفقیت به پایگاه مداری چین متصل شد.

آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که این موشک که کارش به اتمام رسیده به سمت جو زمین فرود می‌آید و مشخص نیست به کدام نقطه از زمین اصابت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سومین باری است که چین متهم به فرود کنترل‌نشده و عدم مدیریت صحیح زباله‌های فضایی از مرحله موشکی خود می‌شود.

مایکل بایرز، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا و نویسنده یک مطالعه اخیر در مورد خطر تلفات ناشی از زباله های فضایی گفت: «این یک شی فلزی ۲۰ تنی است. اگرچه با ورود به جو تجزیه می‌شود، اما قطعات متعددی که برخی از آنها بسیار بزرگ هستند به سطح زمین می‌رسند.»

بایرز توضیح داد که زباله‌های فضایی خطر بسیار کمی برای انسان دارند، اما ممکن است قطعات بزرگ‌تر در صورت فرود در مناطق مسکونی باعث آسیب شوند. طبق تحقیقات منتشر شده در مجله Nature Astronomy، به دلیل افزایش زباله‌های فضایی، احتمال این شانس‌های کوچک به ویژه در جنوب جهان بیشتر است و احتمال فرود اجسام موشک در عرض‌های جغرافیایی جاکارتا، داکا و لاگوس نسبت به نیویورک، پکن یا مسکو ۳ برابر بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

تصاویر بزرگ‌ترین دره منظومه شمسی | گرند کانیون مریخ دانشمندان را شگفت‌زده کرده است

او از طریق ایمیل گفت: «این خطر کاملاً قابل اجتناب است، زیرا فناوری‌ها و طرح‌های مأموریتی در حال حاضر وجود دارند که می‌توانند ورود مجدد کنترل‌شده (معمولاً به مناطق دورافتاده اقیانوس‌ها) را به جای ورود غیرقابل کنترل و در نتیجه کاملا تصادفی فراهم کنند.

کد خبر 693351 برچسب‌ها هوا فضا چین فضاپیما - کاوشگر فضا - توریسم - سفر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هوا فضا چین فضاپیما کاوشگر فضا توریسم سفر زباله های فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۰۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد

یکی از دانشمندان «آکادمی مهندسی چین» معتقد است چین اولین کشوری خواهد بود که نمونه‌های مریخ را برای مطالعه به زمین می‌آورد.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد چین قصد دارد در آوردن نمونه مریخ به زمین از کشورهای دیگر پیشی بگیرد.

به نقل از تکنولوژی نیوز چاینا، یک دانشمند برتر فضایی باور دارد چین احتمالا اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را در یک تلاش بلندپروازانه علمی و مهندسی به زمین می‌آورد.

«وو وایرن»(Wu Weiren) عضو «آکادمی مهندسی چین»(CAE) و دانشمند برجسته «سازمان ملی فضایی چین»(CNSA) گفت که این کشور قصد دارد نمونه‌های مریخ را جمع‌آوری کند و سپس، آنها را حدود سال ۲۰۳۰ طی یک ماموریت تاریخ‌ساز به نام «تیانون ۳»(Tianwen 3) به زمین بیاورد. این سومین ماموریت از برنامه اکتشاف میان‌سیاره‌ای چین خواهد بود.

وایرن با اشاره به اینکه چین راه‌اندازی اولین آزمایشگاه نمونه مریخی جهان را آغاز کرده است، گفت: به رغم پیشرفت کنونی پروژه‌های اکتشاف مریخ سایر کشورها، انتظار می‌رود چین اولین کشوری باشد که ماموریت آوردن نمونه مریخ را انجام می‌دهد.

وایرن درباره برنامه‌های دقیق این ماموریت توضیح بیشتری نداد.

به گفته برنامه‌ریزان ماموریت در سازمان ملی فضایی چین، کاوشگر رباتیک تیانون ۳ دارای چهار بخش خواهد بود که یک فرودگر، یک صعودکننده، یک مدارگرد و یک ماژول ورود مجدد هستند و در دو پرواز با موشک حامل سنگین «لانگ مارس ۵»(Long March 5) از مرکز پرتاب فضایی «ونچانگ»(Wenchang) در استان هاینان به فضا پرتاب خواهد شد.

فرودگر و صعودکننده، مسیر انتقال زمین به مریخ را طی خواهند کرد و پیش از ورود به مدار مریخ، مانورهای اصلاح مداری را انجام خواهند داد. پس از آن، فرود نرم با کمک موتور انجام خواهد گرفت.

در همین حال، مدارگرد و ماژول ورود مجدد همان مسیر را برای رسیدن به مدار مریخ دنبال خواهند کرد و پس از آن در اطراف مریخ به پرواز در خواهند آمد تا سیگنال‌ها را ارسال کنند و منتظر نمونه‌ها بمانند.

هنگامی که نمونه‌ها جمع‌آوری شوند و در یک ظرف فلزی قرار بگیرند، موتورهای صعودکننده آن را در مدار قرار خواهند داد تا به ماژول ورود مجدد متصل شود. سپس، ماژول جدا خواهد شد و نمونه‌ها را به زمین منتقل خواهد کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این نمونه‌ها می‌توانند اولین نمونه‌هایی باشند که از مریخ به زمین آورده می‌شوند و به دانشمندان کمک می‌کنند تا به دنبال آثاری از حیات در مریخ بگردند، درباره زمین‌شناسی و ساختارهای درونی سیاره سرخ بیشتر بیاموزند و چرخه‌های جوی آن را درک کنند.

به گفته برنامه‌ریزان ماموریت، همه این فعالیت‌ها به دانشمندان امکان خواهند داد تا دانش خود را درباره نحوه شکل‌گیری و تکامل مریخ گسترش دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • فیلم| وقتی خاخام‌های اسرائیلی از دیدن بقایای موشک ایران شگفت‌زده شدند
  • فیلم| انتقال بقایای موشک ایران توسط بالگرد اسرائیلی
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • فیلم/ انتقال بقایای موشک ایران توسط بالگرد اسرائیلی
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند