Web Analytics Made Easy - Statcounter

گوگل، اپل، متا و آمازون بیشترین ضربه را از سیاست‌های ضدانحصار اتحادیه‌ی اروپا متحمل شده‌اند. اتحادیه‌ی اروپا در ضربه‌ای بزرگ به شرکت‌های فناوری مطرح جهان برای تنظیم استراتژی‌های بازار انحصاری این غول‌ها قدم برداشته است؛ استراتژی‌هایی که مدت‌ها است با انتقاد مواجه شده‌اند. روز دوشنبه، شورای اروپا قانون بازار‌های دیجیتال (DMA)، مجموعه‌ای از قوانین جدید برای ایجاد رقابت آنلاین و عادلانه را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هدف DMA ایجاد شرایطی است که شرکت‌های مختلف بتوانند درآن به‌طوریکسان و بدون مزیت خاصی درمقایسه‌با یکدیگر فعالیت کنند. این قانون با تعیین حقوق و قوانین واضح برای پلتفرم‌های آنلاین بزرگ، امکان سوءاستفاده‌ی این نوع شرکت‌ها را از موقعیت مسلط آن‌ها در بازار دشوارتر می‌کند.

به‌نوشته‌ی TNW، طبق قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا، شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری باید نکات زیر را رعایت کنند:

آن‌ها باید کمیسیون اروپا را از تملک و ادغام خود مطلع کنند.
لغو اشتراک از خدمات پلتفرم اصلی باید به‌آسانی ثبت اشتراک جدید باشد.
عملکرد‌های اساسی سرویس‌های پیام‌رسانی باید قابلیت همکاری داشته باشند؛ یعنی کاربران باید بتوانند پیام‌های متنی یا پیام‌های صوتی یا فایل‌ها را در سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ارسال کنند.
کاربران تجاری باید به داده‌های عملکرد بازاریابی یا تبلیغات خود در پلتفرم دسترسی داشته باشند.
ممنوعیت‌های تحمیلی اتحادیه‌ی اروپا حتی تهاجمی‌تر است و شرکت‌های بزرگ دیگر نمی‌توانند اقدامات زیر را انجام دهند:

محصولات یا خدمات خود را بالاتر از سایرین رتبه‌بندی کنند.
برنامه‌ها یا نرم‌افزار‌های خاصی را ازقبل نصب یا از حذف آسان این نوع برنامه‌ها یا نرم‌افزار‌ها جلوگیری کنند.
هنگام نصب سیستم‌عامل، مهم‌ترین نرم‌افزار‌ها مثل مرورگر وب را به‌طورپیش‌فرض نصب کنند.
از استفاده‌ی توسعه‌دهندگان از پلتفرم‌های شخص ثالث برای فروش برنامه جلوگیری کنند.
از داده‌های خصوصی جمع‌آوری‌شده در یک سرویس برای اهداف سرویس‌های دیگر مجدداً استفاده کنند.
اگر شرکت‌های بزرگ مدنظر اتحادیه‌ی اروپا در ۶ ماه آینده از قوانین DMA پیروی نکنند، تا ۱۰ درصد از گردش مالی جهانی خود جریمه خواهند شد. همچنین درصورت تکرار تخلف، مبلغ این جریمه به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. اگر این شرکت‌ها حداقل سه بار در هشت سال قوانین را نقض کنند، کمیسیون اروپا می‌تواند تحقیقات بازار را آغاز و درصورت لزوم، راهکار‌های رفتاری یا ساختاری اعمال کند.

قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا اساساً بسیاری از روش‌هایی را غیرقانونی می‌داند که غول‌های فناوری درحال‌حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، اپل مجبور خواهد شد گزینه‌های جایگزین برای دانلود اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های پرداخت شخص ثالث را در اپ‌استور مجاز کند؛ اقدامی که دربرابر آن مقاومت می‌کند؛ زیرا باعث ازدست‌رفتن هزینه‌ی کمیسیون ۳۰ درصدی تراکنش‌های فروشگاه اپلیکیشن این شرکت خواهد شد.

گوگل و متا نیز باید جمع‌آوری داده‌ها را به‌منظور ارائه‌ی تبلیغات هدفمند بدون رضایت کاربران از سرویس‌های مختلف خود متوقف کنند. اپل و گوگل هم باید با برنامه‌های پیش‌فرض متعدد در محصولاتشان خداحافظی کنند. همچنین، آمازون باید اولویت‌بندی کالا‌های خود را درمقایسه‌با محصولات شخص ثالث متوقف کند و نمی‌تواند از داده‌های جمع‌آوری‌شده از فروشندگان خارجی در خدمات خود، برای ارائه‌ی محصولات رقیب بهره ببرد.

DMA مطمئناً هزینه‌ی زیادی برای شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری خواهد داشت و زمان اجرای این قوانین نیز فرارسیده است. این شرکت‌ها بازار را برای مدت طولانی به انحصار خود درآورده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، فرصت‌های تجاری برای شرکت‌های کوچک‌تر و استارتاپ‌ها کاهش یافته است و آزادی انتخاب را نیز از کاربران خود سلب کرده‌اند. امید می‌رود قوانین اتحادیه‌ی اروپا آغاز‌گر فضای دیجیتالی عادلانه‌تر باشد و سایر کشور‌های جهان هم به پیروی از این قوانین تشویق شوند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اخبار فناوری فناوری اطلاعات فناوری فناوری نانو فناوری نوین اتحادیه ی اروپا شرکت های بزرگ ی فناوری شرکت ها داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۱۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش «ادزآپ» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید قنبری، دبیراولین همایش تبلیغات دیجیتال «ادز آپ» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، گفت: تبلیغات دیجیتال در ایران با مشکلاتی به دلیل تحریم‌ها و قانون‌گذاری‌ها مواجه است. نخستین همایش «ادز آپ» در اینوتکس ۲۰۲۴ به بررسی چالش‌های تبلیغات دیجیتال در ایران می‌پردازد.

وی ادامه داد: بیش از ۶۵ درصد از بازار تبلیغات در دنیا به صورت دیجیتال انجام می‌شود که ارزش آن در سال گذشته حدود ۵۸۰ میلیارد دلار بوده است.

دبیر این همایش، افزود: از عمر صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران نیز بیش از دو دهه می‌گذرد و در این بازه زمانی، این نوع از تبلیغات جایگاه خود را در میان مردم پیدا کرده است. به گونه‌ای که بر اساس گزارش‌ها حدود ۶۶ درصد ایرانیان به یکی از تبلیغات دیجیتال عادت دارند و تعداد دفعات نمایش تبلیغات دیجیتال در ایران از مرز ۷۰۰ میلیارد بار در سال گذشته است.

قنبری با اشاره به این آمار‌ها گفت: با وجود جا افتادن صنعت تبلیغات در میان مخاطبان، هنوز مشکلاتی در این صنعت وجود دارد. چه مشکلاتی که از جانب سیاستگذار به فعالان این حوزه تحمیل می‌شود و چه مشکلاتی که تحریم‌ها و قانون‌گذاری‌ها برای ما ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: اهمیت صنعت دیجیتال چنان بود که ما تصمیم گرفتیم امسال همزمان با برگزاری نمایشگاه اینوتکس، اولین دوره همایش تبلیغات دیجیتال با نام ادز آپ را برگزار کنیم تا با این کار هم دانش تبلیغات دیجیتال را ارتقا دهیم و هم اینکه فضایی فراهم کنیم تا متخصصان این حوزه به تبادل نظر با هم بپردارند.

قنبری درباره جزئیات برگزاری این همایش گفت: همایش ادز آپ قرار است ۲۱ اردیبهشت ماه در پارک فناوری پردیس برگزار شود. در این همایش چهار پنل تخصصی با حضور بیش از ۲۰ نفر از فعالان تبلیغات دیجیتال برگزار می‌شود و هر کدام به یکی از چالش‌ها و موضوعات روز این صنعت می‌پردازند.

دبیر این همایش با ارائه جزئیات این پنل‌ها تصریح کرد: وضعیت تبلیغات دیجیتال در ایران یکی از پنل‌های مهمی است که در این همایش برگزار می‌شود و آژانس‌های تبلیغاتی به موضوعات مهم این حوزه می‌پردازند.

قنبری اشاره کرد: بررسی نقش گوگل در تبلیغات دیجیتال و تاثیر تحریم‌ها بر این حوزه یکی دیگر از پنل‌هایی است که قنبری به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت مساله تقلب در تبلیغات نیز پنلی با این موضوع ترتیب دادیم تا متخصصان در این باره صحبت کنند. آخرین پنل هم درباره ارتباط میان مراکز آموزشی و تبلیغات است.

وی خبر داد: امسال قرار است برندگان جایزه ایران ادز هم در این همایش معرفی شوند و مراسم اختتامیه این جایزه در این رویداد برگزار خواهد شد. به گفته قنبری این جوایز در هفت بخش آگهی‌های تلویزیونی، آگهی‌های محیطی، فیلم‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی، پروژه‌های BTL، کمپین‌های دیجیتال و یکپارچه و فیلم‌های شرکتی برگزار می‌شود..

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اینوتکس ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. این نمایشگاه میزبان بیش از ۴۰۰ شرکت نوآور و فناور در قالب غرفه‌دار، ۱۵۰ سرمایه‌گذار استارت‌آپی، ۴۰۰ جلسه بین کسب‌وکار‌ها و ۲۰ رویداد و بخش جانبی خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش «ادزآپ» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • مدودف از پاسخ مسکو به مصادره اموال روسیه از سوی واشنگتن گفت
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه