Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی آنچه در مبادلات مالی شهرداری تهران طی سنوات گذشته در جریان بوده، در دستور کار مدیران شهری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حدود یکسال از زمانی که مدیریت پایتخت به علیرضا زاکانی و کادر جدید مدیریت شهری سپرده شده، می‌گذرد. از ۱۷ مردادماه که شهردار جدید تهران رسماً معرفی شد تاکنون زمان زیادی نگذشته، اما ظاهراً در حوزه شفافیت مالی و حفاظت از دارایی‌های شهروندان، اقداماتی صورت گرفته که قابل چشم‌پوشی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از این‌رو، برخی از اقدامات مدیریتی هم‌راستا با احیای اموال و دارایی‌های شهروندان تهرانی، در زیر گردآوری شده و سپس جزییات آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 


واگذاری عجیب و غریب شهروند


شاید بارزترین و پرسر و صداترین اقدامی که مدیریت فعلی شهر در حوزه حفظ منابع مالی شهر و جلوگیری از هدر رفت آن انجام داد، بازپس‌گیری شهروند بود. برندی که در دوره مدیریت پیشین، فقط با ۳ میلیارد تومان واگذار شده بود، درحالی که ارزش این برند ۶۰۰ میلیارد تومان است!


شهردار تهران اواخر سال گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از این موضوع پرده برداشت و اعلام کرد: «در اواخر دوره گذشته مدیریت شهری برند شهروند ۳ میلیارد تومان فروخته شد. زمانی که به شهرداری آمدم و متوجه این مساله شدم، برای خریدار پیام فرستادم که برند شهروند را به شهرداری تهران بازگرداند. این قرداد فسخ شد و برند مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند که اکنون ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد، به مجموعه مدیریت شهری بازگردانده شد.»


بازگردانی ۵۹۷ میلیارد تومان از اموال شهروندان تهرانی اقدام کوچکی نبوده، با این حساب توانمندی مدیران شهری در بازپس‌گیری این برند از دست خریدار و بازگشت آن به دارایی‌های شهر، اقدام قابل توجهی است.


خردادماه سال جاری نیز محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در صحن شورای شهر با انتقاد از واگذاری بدون مجوز برند شهروند در دوره قبلی مدیریت شهری، اظهار کرد: «اخیرا دادسرای عمومی انقلاب اسلامی کیفر خواستی برای مدیرعامل سابق شرکت شهروند صادر کرده و مشخص شده حقوق مردم تهران در جریان این واگذاری پایمال شده است.»


ماجرای برداشت ناکام ۱۰۰ میلیاردی از حساب شهرداری


یکی دیگر از موارد صیانت از اموال شهر در دوره جاری، اقدام جدید مرکز حقوقی شهرداری تهران است که منجر به جلوگیری از برداشت غیرقانونی ۱۰۰ میلیارد تومان از حساب شهرداری تهران شده است. براساس اعلام این مرکز، دو مورد از پرونده‌های حقوقی شهرداری تهران که در مرحله اجرای احکام بوده، با دخالت غیرقانونی و در فرایندی خلاف مقررات، منجر به بازداشت حساب بانکی شهرداری تهران شده بود.


سعید کرمی رئیس مرکز حقوقی شهرداری تهران با اعلام این خبر بیان کرد: «مرکز حقوقی شهرداری تهران به محض اینکه در جریان این موضوع قرار گرفت، مسئله را از ریاست دادگاه عمومی انقلاب پیگیری کرد و با طرح اشکالات و ایرادات مربوط به تصمیمات غیرقانونی فوق و استدلال‌های قاطع مرکز حقوقی شهرداری، دستور رفع اثر از اقدامات خلاف قانون اخذ و از برداشت وجوه شهرداری و توقیف حساب بانکی جلوگیری شد.»
کرمی تاکید کرد: «اگر اقدام جدی و به موقع مرکز حقوقی شهرداری صورت نمی‌گرفت، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از وجوه شهرداری به صورت غیرقانونی برداشت و در اختیار افراد سودجو قرار می‌گرفت.»


ماجرای پیروزی حقوقی ۱۶ هزار میلیاردی!


شاید مهم‌ترین اقدام شهرداری در حوزه پرونده‌های مالی در محاکم قضایی را ۱۲ تیرماه علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران پرده‌برداری کرد. جایی که از خاتمه یافتن ۱۶ هزار میلیارد تومان پرونده در محاکم به نفع شهرداری تهران سخن به میان آمد.


زنده شدن ۷ هزار میلیارد تومان از دل طرح‌های مشارکتی


زاکانی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از محل طرح‌های مشارکتی سابق که در آن‌ها سهم شهرداری در نظر گرفته نشده بود، به شهرداری بازگشت.


مشارکت خیلی سودمند بام‌لند برای طرف قرارداد شهرداری


از سوی دیگر، قراداد مشارکت بام‌لند در غرب تهران از دیگر موضوعاتی است که شهرداری تهران در دوره جدید آن را از محاکم قضایی پیگیری می‌کند.


در همین رابطه، داوود گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران پرونده بام‌لند را یکی از اولویت‌های این سازمان عنوان کرده و معتقد است، حق شهر و شهروندان در این پروژه ضایع شده و سر شهرداری در این قرارداد کلاه رفته است.


رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در این باره اظهار کرد: «مراحل قضایی پرونده بام‌لند درحال طی شدن است. یعنی کاری که ما باید انجام می‌دادیم، انجام شده و منتظر سپری شدن فرآیند قضایی این پرونده هستیم.»


ماجرای قرارداد بام‌لند، معروف به قرارداد ترکمنچای، به یک قرارداد مالی در سال ۹۲ برمی‌گردد و بر اساس بررسی‌ها قراردادی تبعیض‌آمیز و شامل نادیده گرفتن فاحش حق شهر و شهرداری تهران بوده است. زمانی که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی شهرداری تهران قراردادی با سازنده مجموعه بام‌لند بسته است.


موضوع این قرارداد، احداث و تجهیز مجتمع توریستی، تجاری، آموزشی، فرهنگی و پذیرایی در شرق دریاچه خلیج فارس بوده که مدت آن نیز ۲۵ سال است. برآورد‌های اولیه از میزان حجم کار و هزینه‌های آن به طور واقعی و بر پایه کارشناسی درست دیده نشده و براساس قرارداد منعقد شده در پایان سال نخست فقط ۲۷۳ میلیون به عنوان اجاره به شرکت تحت پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری تهران پرداخت شده که در پایان سال پنجم این رقم به ۵۹۳ میلیون تومان می‌رسد!


بر اساس مواردی که مطرح شد، اراده بررسی آنچه در داد و ستد‌های مالی شهرداری تهران طی سنوات گذشته در جریان بوده در دستور کار مدیران شهری است. با این تفاسیر، رویکرد شفافیت مالی و مبارزه با فساد، به موارد مورد اشاره در سطور فوق خلاصه نخواهد شد و جزییات سایر اقدامات و رویه‌های مبارزه با فساد در دستگاه‌ها، مورد ارزیابی و تمجید قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهرداری بام لند شهروند اموال پایتخت حقوقی شهرداری تهران مرکز حقوقی شهرداری میلیارد تومان هزار میلیارد مدیریت شهری بام لند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۲۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز

شهردار منطقه ۱۰ تبریز از آماده‌سازی و ساماندهی مجموعه تاریخی و گردشگری مقبره‌الشعرا تا قبل از آغاز تعطیلات تابستانی و شروع فصل گردشگری با تخصیص اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، موسی زارعی ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ با اشاره به اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی بودجه عمرانی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز برای ساماندهی مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا، اظهار کرد: این مجموعه به عنوان پروژه‌ای حیاتی در حوزه گردشگری هر ساله در ایام تابستان پذیرای گردشگران است در این راستا شهرداری منطقه تلاش ۱۰ می‌کند تا با ایجاد فضایی مناسب و زیبا این مسیر ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات مطلوب و شایسته به گردشگران از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: ارائه این خدمات، خاطره خوب از سفر به تبریز را در ذهن میهمانان ثبت خواهد کرد.

شهردار منطقه ۱۰ تبریز با اشاره به اقدامات صورت گرفته این منطقه در خصوص پیاده‌محورسازی مجموعه تاریخی فرهنگی پروژه مقبره‌الشعرا تفرجگاه اندیشه گران، خاطرنشان کرد: عملیات اجرای سنگفرش بهسازی و مناسب‌سازی صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع با استفاده از سنگ حکمی اسپراخون و ترکیبی از سنگ قرمز آذرشهر و سنگ کوبیک و مطابق با معماری مقبره‌الشعرا توسط شهرداری منطقه ۱۰ اجرا شده است.

زارعی ادامه داد: بعضی نواقص جزئی در قسمت‌های سازه‌ای، ورودی مقبره‌الشعرا، جداره‌سازی، بدنه‌سازی و تکمیل آب‌نما و زیبایی بصری صحن جنوبی آغاز شده و این مجموعه فرهنگی و گردشگری پس از دو دهه رکود آماده میزبانی شایسته از گردشگران داخلی و خارجی است.

وی تصریح کرد: احداث سوغات‌سرا با اعتبار افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال، جدیدترین اقدام شهرداری منطقه در این مجموعه است که امکان معرفی و حمایت از صنایع‌دستی و هنری تبریز را فراهم می‌کند که هم‌اکنون عملیات اجرایی آن توسط عوامل عمرانی منطقه در حال انجام است.

کد خبر 747842

دیگر خبرها

  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • (ویدئو) درخشش خیره کننده مهدی قایدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی
  • جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • خروش آبشار فصلی بر اثر بارش‌های اخیر در منطقه کیش انجیرو روستای گوجر + فیلم
  • بارش باران سد خاکی روستای حصن آباد را پر آب کرد + فیلم
  • اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • اعطای تسهیلات 40 میلیاردی به کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز