Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی ورود سامانه مونسون به استان بوشهر بارش باران در مناطق جنوبی استان آغاز و تاکنون ۴۸ میلیمتر باران در کنگان ثبت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کنگان ، درپی هشدارهای سازمان هواشناسی در استقرار سامانه بارشی در استان‌های جنوبی از بامداد امروز این سامانه در مناطق جنوبی استان بوشهر فعال و بارش باران آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه سامانه مونسون تا اواسط هفته آینده در آسمان استان بوشهر مستقر است اظهار داشت: بارش باران از بامداد امروز در نقاط جنوبی استان آغاز و میزان بارش‌ها بین 21.5 تا 48 میلیمتر ثبت شده است.

زهرا راستگو با اشاره به میزان بارش باران تا صبح امروز خاطر نشان کرد: ایستگاه‌های هواشناسی میزان باران در کنگان 48، بندر دیر 21.5، دوراهک 39، بردستان 35، لمبدان دیر 34 و جبرانی 4.5 میلیمتر ثبت کرده است.

وی با بیان اینکه بارش پر باری در پیش‌رو قرار دارد گفت: بر اساس بررسی‌ها، سامانه مونسون تا روز دوشنبه هفته آینده در استان بوشهر مستقر است و بارش باران از جنوب استان آغاز شده و سپس باران مناطق شرقی از جمله دشتی، دشتستان و دیگر شهرها و روستاهای استان را در بر می‌گیرد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان بوشهر، صاعقه، رعد و برق و تند باد لحظه‌ای را از ویژگی سامانه مونسون دانست و بیان کرد: اکنون آسمان نیمه ابری همراه با غبار محلی، مه صبحگاهی، وزش باد، افزایش ابر و در برخی نقاط به خصوص نیمه جنوبی و شرقی استان وقوع ناپایداری جوی و بارش باران است.

راستگو با اشاره به بررسی و تحلیل آخرین الگوها و نقشه‌های هواشناسی خاطر نشان کرد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص‌های ناپایداری همرفتی در سطح استان بوشهر به‌ویژه نیمه جنوبی، نوار شرقی، ارتفاعات و مناطق بالادستی استان افزایش می‌یابد.

وی از پیش‌بینی وقوع رگبار پراکنده باران، رعد و برق، وزش تند باد لحظه‌ای و در مناطق مستعد همراه با ریزش تگرگ خبر داد و تصریح کرد: با توجه به حجم بارندگی در استان‌های همجوار، سیلابی شدن رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌های فصلی منتهی به استان بوشهر پیش‌بینی شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان بوشهر پرهیز از سفرهای غیرضروری و تردد جاده‌ای را مورد تأکید قرار داد و افزود: افزایش ارتفاع موج و ایجاد تلاطم دریا از دیگر مخاطرات است که تقاضا می‌شود از دریاروی در خلیج‌فارس پرهیز شود.

مرخصی‌های اعضای ستاد مدیریت بحران استان بوشهر لغو شد

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به آماده‌باش تمام نیروها و دستگاه‌ها برای جلوگیری از  خسارت و مشکلات تأکید کرد: همه مرخصی‌های اعضای ستاد مدیریت بحران استان بوشهر لغو است و همه دستگاه‌های اجرایی با تمام امکانات و ظرفیت آماده خدمات‌رسانی در حوادث احتمالی باشند.

136 میلیارد تومان برای اجرا طرح‌های آبخیزداری استان بوشهر مصوب شدتمام مدیران ستاد مدیریت بحران استان بوشهر برای مقابله با سیل احتمالی آماده باشند

هواشناسی ایران 1401/05/01؛ بارش 5روزه باران در برخی استان‌ها/ هشدار هواشناسی درباره سیلاب ناگهانی

محمد هادی رستمیان با بیان اینکه باید از ظرفیت نیرو‌های بسیج و مشارکت مردم هم در صورت وقوع حادثه استفاده کرد افزود: برای جلوگیری از حوادث، اطلاع‌رسانی در زمینه وضعیت این سامانه از طریق خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و فضای مجازی انجام شود.

وی با اشاره به پرهیز از سفر و استقرار در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها بیان کرد: از استقرار در مسیر رودخانه‌ها و سد‌ها و عکاسی در این مکان‌ها و تردد‌های دریایی و رفتن به ارتفاعات پرهیز شود.

انتهای پیام/190

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سامانه مونسون استان بوشهر بارش باران پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۳۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند این در حالیست مهف مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابرها را ندارند.

به گزارش ایسنا صادق ضیاییان در نشست علمی بارش‌های سیل‌آسا طی فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور افزود: نکته مهم این است که مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند. از آنجایی‌که مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابرها را ندارند همچنین قابلیتی در آن‌ها بسط داده نشده است تا بتواند بارندگی عظیم در ایران، عمان و امارات متحده عربی به‌ویژه دبی است.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی  ادامه داد: وسعت شکل‌گیری این سامانه و علل وجودی آن چنان پهناور بود که چندین هزار کیلومتر را در تراز میانی جو و سطح زمین شامل می‌شده است ایجاد چنین سامانه پیچیده‌ای نیاز به صرف انرژی بسیار زیاد دارد که از دست بشر خارج است.

وی درباره علت بارش‌های سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور گفت: علت بارش سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور را می توان شکل گیری بندال امگا با مراکز کم ارتفاع واقع در اروپا و منطقه جنوب کشور، شکل‌گیری رودباد با سرعت پایین (این نوع رودباد می تواند هوای مرطوب را برای مدت بیشتر در منطقه نگه دارد شکل) به همراه استقرار واچرخند در غرب اقیانوس هند و چرخند روی شبه جزیره عربستان دانست که سبب تغذیه خوب رطوبتی از روی شمال غرب اقیانوس هند، دریای عمان دریای عرب دریای سرخ و خلیج فارس به جنوب کشور شد. 

ضیاییان اضافه کرد: عوامل توپوگرافی منطقه نیز در انباشت و صعود مکانیکی رطوبت نقش مهمی داشتند. 

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • باران میهمان ارتفاعات جنوبی کرمان می‌شود
  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • آماده‌باش هلال احمر در پی احتمال بارش شدید باران در ۱۳ استان
  • پیش‌بینی بارش رگبار پراکنده باران در آذربایجان‌ شرقی
  • آغاز بارش باران از چهارشنبه در استان همدان
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • باران بهاری و تگرگ میهمان کرمانشاهیان می‌شود
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • باران بهاری و تگرگ مهمان کرمانشاهیان می‌شود
  • بارش بیش از ۲۰۰ میلی متر باران از ابتدای سال آبی