Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ادامه ارتقای قابلیت دفاعی ارتش جمهوری اسلامی ایران بخصوص در حوزه پهپادی، نیروی دریایی راهبردی ارتش در تیرماه موفق شد از ناودسته پهپادبر رونمایی کند.

روزنامه ایران: این موفقیت نیروی دریایی یک ماه پس از ارائه گوشه‌ای از توانمندی پهپادی خود در قالب پایگاه سری پهپادی ۳۱۳ به دست آمد. به دلیل سرعت بالای تغییرات در صحنه نبرد و جنگ‏‌های آینده، پهپادها از قابلیت بالایی در پاسخگویی به حملات دشمن برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که تولید، ساخت و بهینه‌سازی این فناوری شتاب خاصی نسبت به گذشته گرفته و در سال‌های آینده نیز اهمیت این پرنده‌های ارزشمند چند برابر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منازعات اخیر از جمله در اوکراین نیز نشان داد که پهپادها توانسته‌اند در جنگ‌های نوین جای خود را باز کنند و به‌خوبی از عهده ایفای وظایف و مأموریت‌های مختلفی از قبیل مأموریت‌های اکتشافی، شناسایی، تجسسی، رزمی، حمله به اهداف، دیده‌بانی و همچنین انواع و طیف وسیعی از مأموریت‌های غیرنظامی از مرزبانی گرفته تا گشت‏زنی در بزرگراه‌ها و شهرها برآیند. در همین راستا، ارتش جمهوری اسلامی ایران سالیان متمادی است که توانمند شدن در حوزه پهپادی را در دستور کار خود قرار داد و علاوه بر تجهیز پایگاه‌های پهپادی زیرزمینی، اخیراً از اولین ناودسته پهپادبر توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش رونمایی شد.


اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی است. یکی از دلایل اهمیت این دستاورد در این است که با تکیه بر دانش بومی ایرانی و با بهره‌گیری از قابلیت دانش‌بنیان به دست آمده است که در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و شعار سال 1401 با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» انجام شد.


یکی دیگر از موارد اهمیت این موفقیت پهپادی این است که به گفته امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، ارتقای توان دفاعی در حوزه‌های نوپدید محسوب می‌شود. با توجه به اینکه، ماهیت استقلال‌طلبانه جمهوری اسلامی ایران موجب عصبانیت دشمنان شده و از هیچ تهدیدی علیه کشور فروگذار نمی‌کنند، این دستاوردهای نظامی می‌تواند قابلیت بازدارندگی دفاعی را بخصوص در حوزه تهدیدهای نوپدید ارتقا دهد. در همین حال، این موفقیت بیانگر عزم ارتش جمهوری اسلامی ایران در جهت هوشمند شدن تجهیزات نظامی و به روز بودن تجهیزات است.
نکته مهم دیگر این است که رونمایی از ناودسته پهپادبر تسلط عملیاتی و کسب برتری هوایی ارتش در عمق اقیانوس‌ها را نشان می‌دهد. این پهپادهای شناسایی اشراف اطلاعاتی شناورهای ارتش را تا صدها کیلومتر فراسوی مرزهای کشور افزایش می‌دهد. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که قدرت ایران را در آب‌های بین‌المللی و آزاد نشان می‌دهد و ثابت می‌کند ارتش جمهوری اسلامی ایران تقویت قابلیت نظامی و دفاعی در همه ابعاد و به طور خاص انجام «عملیات ترکیبی» را پیگیری می‌کند. ناودسته پهپادبر قابلیت حمل انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی را دارد و این پهپادها می‌تواند هم از روی عرشه و هم از زیردریایی به پرواز درآید. با توجه به فعالیت‌های رو به رشد برون مرزی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این موفقیت امنیت و قابلیت فعالیت برون مرزی را افزایش می‌دهد. در همین راستا، امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت با توجه به اینکه نیروی دریایی ارتش تقریباً تا 2 هزار و 200 کیلومتر دورتر از مرزهای آبی کشور جهت برقراری امنیت کشتیرانی مستقر هستند، مراحل مقدماتی رونمایی از ناودسته پهپادبر با هدف افزایش شعاع عملیاتی و تسلط اطلاعاتی طی یک برنامه عملیاتی انجام شد.


موضوع مهم دیگر این است که با رونمایی از ناودسته پهپادبر توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دشمنان نظام مجبور شدند قدرت نظامی ایران بخصوص در حوزه پهپادی را باور کرده و آن را بپذیرند. در همین راستا، «الکسوس گرینکویچ» که به تازگی مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی مرکز فرماندهی سنتکام را برعهده گرفت، گفت «جنگنده‌های امریکا همچنان در آسمان خاورمیانه برتری دارند اما ایران با اتکا به پهپادهای خود تاکتیک‌هایش را تطبیق داده و پیشرفت قابل توجهی به دست آورده است.» گرینکویچ افزود: «اگر یک دشمن بتواند آنچه را که می‌خواهد انجام دهد و ما نتوانیم جلوی آن‌را بگیریم، آنها به برتری هوایی محلی دست یافته‌اند.» پیش از این، «مایکل اریک کوریلا»، فرمانده جدید سنتکام گفته بود با توسعه توانمندی پهپادی ایران، ما برتری هوایی در منطقه غرب آسیا را از دست دادیم. این نوع اظهارنظر از سوی یکی از فرماندهان ارشد نظامی امریکا گویای این است که واشنگتن ناچار شده دست برتر نظامی ایران را به طور خاص در منطقه غرب آسیا بپذیرد. این موفقیت‌ها با وجود تحریم‌های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران به دست آمده است تا جایی که تحلیلگران سرشناسی نظیر «فرید زکریا» عنوان می‌کنند «از پیشرفت‌های پهپادی ایران علی‌رغم تحریم‌ها جا خوردم.»

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نیروی دریایی راهبردی ارتش ارتش جمهوری اسلامی ایران ناودسته پهپادبر برتری هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت : ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

امیردریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به پیشرفت شگرف نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی که کشور در همه ابعاد در شرایط تحریمی و توطئه دشمنان قرار داشته است، انقلاب اسلامی در نقطه شروع خود حتی سیم‌خواردار هم نداشت.

وی افزود : اما انقلاب از داشته‌های خود که مردم و جوانان نخبه بود بهره برد و امروز نه تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در جهان حرف اول را می‌زند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هدف اصلی ایجاد پایگاه در قطب جنوب مطالعات علمی است، یعنی جامعه علمی و نخبگانی کشور در آن حضور پیدا خواهند کرد، در همه کشور‌های دنیا که پایگاه در قطب جنوب دارند ارتش‌ها صرفاً پشتیبان کننده است.

امیردریادار ایرانی تاکید کرد: ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • تاکید بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی عملیات ارتش
  • فرمانده کل ارتش: وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم
  • فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد